سرانه هر جوان ایرانی 200 تومان! : بودجه ناچیز دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های كلیدی ...


بودجه ناچیز دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های كلیدی در كشور كه با مهمترین گروه اجتماعی یعنی جوانان سر و كار دارند سال‌هاست صدای گلایه و اعتراض مسئولان این حوزه را بلند كرده است. روزنامه آرمان: بودجه ناچیز دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های كلیدی در كشور كه با مهمترین گروه اجتماعی یعنی جوانان سر و كار دارند سال‌هاست صدای گلایه و اعتراض مسئولان این حوزه را بلند كرده است.

روز گذشته معاون ساماندهی امور جوانان بودجه اختصاص یافته به این سازمان برای حل مشكلات جوانان را ۸ میلیارد تومان عنوان كرده و افزود: با این بودجه واقعا كاری نمی‌شود انجام داد، یعنی اگر بگوییم ۲۵ میلیون جوان داریم، بودجه سرانه برای هر جوان ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان می‌شود. محمدرضا رستمی‌افزود: با این سرانه نمی‌شود انتظار داشت كه در حوزه هویت، فراغت، ازدواج، خانواده، طلاق، آسیب‌های اجتماعی، مشاركت اجتماعی و فرهنگی كاری انجام داد، پس به دنبال این حركت كردیم كه جایگاه بودجه‌ای جوانان را با برنامه‌هایی كه ارائه می‌كنیم ارتقا دهیم.

 ازدواج را باید چند بعدی ببینیم

او درباره اقدامات این معاونت در حوزه ازدواج اظهار كرد: تا پیش از این در حوزه ازدواج و خانواده با این مساله روبه‌رو بودیم كه ازدواج تك بعدی و فردی دیده می‌شود و علاوه بر آن نگاه به ازدواج نیز تنها به نگاه‌های روان‌شناسی معطوف بود و به موضوعات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و اخلاقی ازدواج بهایی داده نمی‌شد، در حالی كه ازدواج یك مساله چند بعدی است. بنابراین نخستین كاری كه باید انجام می‌دادیم این بود كه چند بعدی بودن ازدواج پذیرفته شود. بر همین اساس برنامه‌هایی را تدارك دیدیم و مقدماتش را در هفته ازدواج فراهم كردیم و اكنون نیز در حال اجرای آنها هستیم.

 به ۳۰۰۰ مركز مشاوره ازدواج نیاز داریم

رستمی ‌یكی از این موارد توسعه را مراكز مشاوره ازدواج و خانواده‌ها دانست و افزود: در حال حاضر ۵۰ مركز مشاوره ازدواج و خانواده در كشور مجوز گرفته‌اند و امیدواریم كه تا آخر سال ۵۰ مركز دیگر نیز مجوز بگیرند، اما نیاز كشور در واقع به ۳ هزار مركز است كه باید برای تاسیس، صدور مجوز، نظارت و توانمند‌سازی آنها برنامه‌ریزی كرد تا بتوانند خدمات مشاوره به روز را به مراجعان ارائه كنند. او ادامه داد: در همین راستا در حال ارائه آیین‌نامه‌ای به دولت هستیم كه دوره آموزشی و مشاوره پیش از ازدواج در كشور اجباری شود.

رستمی‌ادامه داد: موضوع دیگری كه در حوزه ازدواج جامعه را به چالش كشیده است همسریابی‌های اینترنتی و مراكز همسریابی غیرمجاز و بدون مجوز است كه تعداد آنها رو به افزایش است، نظارتی هم بر آنها وجود ندارد و سوءاستفاده‌هایی توسط این مراكز در حال انجام است. ساماندهی این سایت‌ها و مراكز همسریابی نیز جزئی از برنامه‌های ما است كه امیدوارم تا پایان سال بتوانیم تعیین تكلیف كنیم كه اینگونه مراكز چه مجوزی باید بگیرند، دارای چه استانداردهایی باشند و در چه قالبی فعالیت‌های خودشان را انجام دهند.

معاون ساماندهی امور جوانان افزود: یك مساله فرهنگی كه در حوزه توانمند‌سازی به آن نیاز داریم كتابچه‌هایی كاربردی است كه جوانان باید داشته باشند، این كتاب‌ها با عنوان دست نامه در ۸ موضوع تعیین شده است كه امیدواریم سال آینده بتوانیم آن را در اختیار جوانان قرار دهیم، برای نمونه در دست نامه فراغتی، جوانان می‌توانند برای خودش یك برنامه فراغتی فردی، دوستانه، خانوادگی، داخل شهری یا خارج شهری یا برنامه فراغتی در داخل خانه طراحی كند و از پیشنهادات این دست نامه‌ها كه به صورت چك‌لیستی ارائه شده، استفاده كنند. رستمی‌در ارتباط با ایجاد مراكز آموزش توانمندسازی برای جوانان توضیح داد: مركز آموزش آنلاین جوانان نیز تا پایان سال راه اندازی خواهد شد كه آموزش‌های مورد نیاز جوانان را با محور توانمندسازی به جوانان ارائه می‌كند و مهارت‌هایی همچون مهارت‌های تجاری، ارتباطی و... را به جوانان ارائه می‌دهد.

 حمایت 7 میلیونی از انجمن‌های غیردولتی

معاون ساماندهی امور جوانان در ادامه صحبت‌های خود یكی از مسائل عمده‌ای كه برنامه‌های جوانان نیازمند آن است، بحث بیمه برای تحصیل اشتغال، ازدواج، گردشگری و جوانان عنوان كرد و افزود: بر این اساس با بیمه ایران صحبت كردیم كه بیمه حامی‌جوانان باشد و ارائه خدمات بیمه‌ای باتسهیلات خاص را به جوانان با ایجاد ۵ بیمه حمایتی ویژه در خدمات خود قرار دهد، اما اكنون با تغییراتی كه در سیستم مدیریتی این بیمه رخ داده است، منتظریم كه مدیریت جدید این طرح را به نتیجه برساند. به گزارش ایلنا، رستمی ادامه داد: در حوزه مشاركت‌های اجتماعی نیز برنامه ما این بود كه توانمندسازی NGO‌های جوانان را در اولویت قرار دهیم. ما تقریبا هر ماه یك دوره توانمندسازی را برگزار می‌كنیم و از طرح‌هایی كه توسط NGO‌های جوانان ارائه می‌شود و در قالب تخصصی خودشان از قابلیت لازم برخوردار هستند، تا سقف هفت میلیون تومان حمایت می‌كنیم تا بتوانند توانمندی‌هایشان را ارتقا دهند.


ویدیو : سرانه هر جوان ایرانی 200 تومان!