سخنان صریح حمید فرخ‌ نژاد درباره‌ «آبادان» : حمید فرخ‌نژاد با انتقاداتی از ...


حمید فرخ‌نژاد با انتقاداتی از مسئولان "وزارت نفت" خواست تا بیلان بدهند که در 25 سال بعد از جنگ چه اقدامی برای بهبود زیرساخت‌های فرهنگی در خوزستان انجام داده است. خبرگزاری ایسنا: حمید فرخ‌نژاد با انتقاداتی از مسئولان "وزارت نفت" خواست تا بیلان بدهند که در 25 سال بعد از جنگ چه اقدامی برای بهبود زیرساخت‌های فرهنگی در خوزستان انجام داده است.

نشست خبری جشنواره سینمای جوان منطقه اروند فرصتی شد برای حمید فرخ‌نژاد هنرمند آبادانی و دبیر افتخاری این جشنواره تا انتقاداتش را از بی‌توجهی مسئولان و بویژه وزارت نفت به استان خوزستان مطرح کند.

این بازیگر سینما و تئاتر که روز 26 بهمن‌ماه در انجمن سینمای جوان صحبت می‌کرد، اظهار تأسف کرد: در این سال‌ها آبادان به ویترینی برای عکس‌های یادگاری عده‌ای تبدیل شده که هر سال شهریور ماه به این منطقه می‌آیند و هفته دفاع مقدس را درمی‌کنند (می‌گذرانند)!

فرخ‌نژاد با ابراز تأسف از ظلمی که به این استان در تمام سال‌های بعد از جنگ وارد شده است، افزود: جای سرافکندگی است. بعد از 25 سال که از پایان جنگ می‌گذرد هنوز آبادان و خرمشهر جنگ‌زده هستند! آبادانی که قبل از انقلاب 21 سینما داشت، امروزه فقط یک سینما دارد که خیلی هم فعال نیست.

بازیگر فیلم‌های «عروس آتش» و «ارتفاع پست» با انتقاد از بی‌توجهی وزارت نفت به استان خوزستان ادامه داد: تمام درآمد وزارت نفت از خوزستان است، اما گوشه چشمی هم به این منطقه ندارند. جمعیت آبادان نصف شده است چرا که ریسک سرمایه‌گذاری بالاست و متأسفانه مردم این شهر فراموش شده‌اند.

او خطاب به مسوولان وزارت نفت ادامه داد: یک حصار دور خود کشیده‌اند. فراموش کرده‌اید سینماهای آبادان به مخروبه یا پارکینگ‌هایی تبدیل شده که به زودی محل نگهداری حیوانات موذی می‌شود. با این حال امیدوارم جشنواره سینمای جوان منطقه اروند فرصتی باشد برای توجه دوباره به آبادان و خرمشهر.

فرخ‌نژاد افزود: آبادان به مثابه جانبازی است که رها شده است. این شهر خسته و زخم‌دیده است و بسیار بیش از این‌ها نیاز به توجه دارد.

بازیگر فیلم «چهارشنبه‌سوری» از وزارت نفت خواست بیلان بدهد که در این سال‌ها برای ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی در آبادان و خرمشهر چه اقدامی کرده است.

او اضافه کرد: شاید مصیبت‌هایی که بر سر این شهر‌ها آمده به دلیل پالایشگاه و نفت باشد. به هر حال باید فکری به حال آبادان و خرمشهر کرد.

فرخ‌نژاد در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره استفاده نکردن از ظرفیت‌های جنوب برای ساخت فیلم‌های سینمایی،خاطرنشان کرد: همیشه این پرسش برایم مطرح بوده که چرا از ظرفیت‌های این مناطق استفاده نمی‌کنیم؟! حتی جنگ‌زده بودن آن‌ها پتانسیلی است که می‌تواند برای ساخت فیلم مورد استفاده قرار بگیرد. مثلا می‌توان شهرک سینمایی جنگ را در این مناطق درست کرد که نزدیک‌ترین محل به جنگ است. اما متأسفانه عادت کرده‌ایم برای ساخت فیلم جنگی چندین نخل را بار تریلی کنیم و به جاده قم ببریم.

او با اظهار تأسف از مهاجرت بسیاری از نیروهای فعال آبادان در سال‌های بعد از جنگ خاطرنشان کرد: نیروهای موثر این منطقه فهمیده‌اند که برای پیشرفت جایی ندارند و این چنین است که آن‌ها اعم از هنرمند تا فوتبالیست ناچار به مهاجرت شده‌اند. در حالی که وظیفه سیاست‌گذاران فرهنگی تقویت اقلیم این منطقه و تأمین بودجه است.

فرخ‌نژاد که پیش از این فیلم «سفر سرخ» را به عنوان اثری جنگی ساخته که هنوز هم اکران نشده است در پاسخ به این پرسش که اکران نشدن این فیلم چقدر باعث دلسردی هنرمندانی چون او می‌شود، گفت: دلسرد نمی‌شوم چون به این منطقه مدیونیم. نمی‌توان اتفاقاتی را که در این استان رخ داده فراموش کرد. امسال در جشنواره فیلم فجر فقط یک فیلم داشتم چون بیشتر زمان و انرژی‌ام را در منطقه آزاد اروند و برای کارهای زیرساختی می‌گذارم.

او با اشاره به اقداماتش در این زمینه ادامه داد: فعلا واسطه شده‌ام تا منطقه آزاد اروند و استانداری خوزستان زمین‌هایی را برای ساخت مجتمع‌های فرهنگی اختصاص بدهند. همیشه بچه‌های جنوب به من می‌گویند تو صدای مایی و همواره بگو که به اقلیم ما ظلم شده است.

در این نشست حمید فرخ‌نژاد با اشاره به سال‌های پر رونق آبادان و خرمشهر یادآور شد: بعد از جنگ زیرساخت‌های فرهنگی این شهرها از بین رفت، در حالی که این دو شهر در سال‌هایی نه چندان دور قطب فرهنگی و ادبی بودند.

او با ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره سینمای جوان اروند افزود: وقتی به من پیشنهاد شد با این جشنواره همکاری کنم، بسیار خوشحال شدم که می‌توانم برای زادگاهم کاری انجام بدهم. ای کاش در حوزه محیط زیست هم توان کمک داشتم.

فرخ‌نژاد با ابراز قدردانی از هنرمندانی مانند عباس کیارستمی، اصغر فرهادی و محمود کلاری در همراهی با این جشنواره توضیح داد: آن‌ها تا نام جوانان و خوزستان را شنیدند به گرمی استقبال کردند و قرار شد با حضور این سه استاد سه نشست تخصصی برگزار شود.

این هنرمند در ادامه از برنامه تقدیر هنرمندانی همچون محمدعلی باشه‌آهنگر، عبدالحسن برزیده، دانش اقباشاوی به عنوان سه هنرمند در کنار جاسم غضبان‌پور (عکاس) و خانواده نوجوان شهید بهنام محمدی خبر داد.

حمید فرخ‌نژاد همچنین اضافه کرد: آقای کیارستمی قول داده دو فیلم کوتاهش را در جشنواره نمایش بدهد و آقای کلاری هم برای برگزاری نمایشگاه عکس اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست حبیب ایل‌بیگی رئیس انجمن سینمای جوانان که به تازگی معاون اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی شده است با تشریح برنامه‌های جشنواره سینمای جوان اروند ادامه داد: این جشنواره یکم تا چهارم اسفندماه در آبادان و خرمشهر (منطقه آزاد اروند) و با حضور استان‌های اصفهان، هرمزگان، یزد، فارس، البرز، چهارمحال و بختیاری، سمنان، قم و... برگزار می‌شود.

ایل‌بیگی با اظهار تأسف از حجم بالای آلاینده‌ها در هوای خوزستان ابراز امیدواری کرد: از این به بعد هوای این استان پاک و تمیز باشد و بتوان جشنواره را مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده برگزار کرد.

وی در ادامه به معرفی هیأت داوران بخش‌های مختلف این جشنواره پرداخت و گفت: در بخش فیلم، هیأت داورانی مرکب از آیدا پناهنده، حمیدرضا اردلان، محمدعلی باشه‌آهنگر، مهدی جعفری و مهدی نادری خواهیم داشت. همچنان که هیأت داوری بخش فیلمنامه را رضا مقصودی، فرهاد توحیدی و انسیه شاه‌حسینی تشکیل می‌دهند، در بخش عکس نیز هیأت داورانی مرکب از محمد ستاری، محمدرضا شال‌فروش و یلدا معیری داریم.

رئیس انجمن سینمای جوانان با تشریح آمار رسیده به این جشنواره افزود: 430 فیلم به ما رسید که 78 اثر برای مسابقه انتخاب شدند. همچنین از میان 1003 عکس رسیده، 41 تک عکس و یک مجموعه به بخش مسابقه راه یافتند، همچنان که از میان 255 فیلمنامه رسیده، 10 اثر آزاد و سه اثر اقتباسی برای رقابت در جشنواره انتخاب شدند.

او از برپایی نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی در حوزه عکس با حضور محمدمهدی رحیمیان، محمدحسین حیدری، علیرضا کریمی صارمی، بهنام صدیقی خبر داد.

ایل‌بیگی با اظهار امیدواری از اینکه این جشنواره به نوعی آشنایی با مناطق جنگی باشد، افزود: برنامه‌هایی برای منطقه "فاو" پیش‌بینی شده که اگر هوا مساعد باشد برگزار می‌کنیم. ضمن اینکه تصمیم داریم در صورت مساعد بودن هوا نشست‌های تخصصی را در لوکیشن‌های فیلم «سرزمین خورشید» احمدرضا درویش برگزار کنیم.

وی از آشنایی با ملاصالح (یکی از قهرمانان جنوبی که سال‌ها در زندان عراق اسیر بوده و تا درجه مترجمی صدام پیش رفته و دوباره به ایران برگشته است) به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان "اروند" خبر داد.

رئیس انجمن سینمای جوانان ابراز امیدواری کرد که با همکاری وزارت ارشاد خوزستان یکی از سالن‌های خوب آبادان به محلی برای نمایش فیلم‌های سینمایی تبدیل شود تا مردم این شهر بار دیگر از سینما برخوردار شوند.

در ادامه این نشست همایون قنواتی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد خوزستان ابراز امیدواری کرد که برگزار این جشنواره به توسعه سالن‌های سینما در آبادان و خرمشهر کمک کند.

سپس سیدمرتضی نعمت‌زاده رئیس جشنواره و معاون فرهنگی منطقه اروند با اشاره به جایگاه ویژه این منطقه در تاریخ به پیشینه فرهنگی آبادان اشاره کرد و یادآور شد: آبادان اولین شهری است که سالن سینما در آن ساخته شد اما متأسفانه بعد از گذشت 25 سال از پایان جنگ، همچنان آبادان و خرمشهر جنگ زده هستند.

او از طراحی چندین برنامه سینمایی و فرهنگی خبر داد و افزود: آقای فرخ‌نژاد سفیر انسان‌دوستانه و مشاور منطقه آزاد اروند هستند و برای اجرای این برنامه‌ها کمک بسیاری به ما می‌کنند.

نعمت‌زاده خاطر نشان کرد: مسئله خرمشهر و آبادان ساختمان نیست، مسئله انسانیت است. این مناطق در جنگ صدمات زیادی خورده‌اند و بازسازی‌شان بسیار دشوار است.

به گزارش ایسنا، در حاشیه این نشست، پرسشی درباره سینما "رکس" آبادان مطرح شد که حمید فرخ‌نژاد در این زمینه توضیح داد: دیوار سینما را برداشته‌اند و حالا فقط یک پشت‌بام از آن باقی است.

نعمت‌زاده نیز گفت: امیدوارم بودیم موزه سینما در محل سینمارکس ساخته شود اما موضوع تملک ساختمان وجود دارد و معلوم نیست چقدر احتمال اجرایی شدن داشته باشد.

همچنین قنواتی درباره ساخت سینما در منطقه اروند توضیح داد: بخش زیادی از سینماهای آبادان در تملک شرکت نفت است و بخشی هم متعلق به بخش خصوصی است و بقیه نیز به بنیادهای دیگر تعلق دارند. با این حال سازمان منطقه آزاد اروند یکسری تسهیلات برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری تدارک دیده تا مجتمع‌های حرفه‌ای فرهنگی در این منطقه ساخته شود.

بهروز نشان قائم مقام دبیر جشنواره نیز در این نشست حضور داشت و توضیحات کوتاهی را ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، در این نشست اعلام شد که برنامه‌های جشنواره در سینما نفت خرمشهر و تالار مهر همدان برگزار می‌شود و نمایشگاه عکس نیز در موزه هنرهای معاصر آبادان برپا خواهد بود.

همچنین در پایان نشست تندیسی که برای تجلیل از هنرمندان توسط کیوان پورنصر ساخته شده است، همراه با پوستر جشنواره با حضور فرخ‌نژاد رونمایی شد.

این تندیس به شکل نخل طراحی شده تا نشانی از شهرهای آبادان و خرمشهر باشد.


ویدیو : سخنان صریح حمید فرخ‌ نژاد درباره‌ «آبادان»