سخنان روحانی در نشست اقلیم سازمان ملل : دکتر روحانی رییس جمهوری ایران در نشست ...


دکتر روحانی رییس جمهوری ایران در نشست ' اقلیم' سازمان ملل در نیویورک گفت: دستور کار توسعه پایدار جمهوری اسلامی ایران در طول سالی که گذشت روی آوردن به اقتصاد کم کربن بوده است. ایرنا: دکتر روحانی رییس جمهوری ایران در نشست ' اقلیم' سازمان ملل در نیویورک گفت: دستور کار توسعه پایدار جمهوری اسلامی ایران در طول سالی که گذشت روی آوردن به اقتصاد کم کربن بوده است.

حسن روحانی افزود اجلاس سران، فرصت ممتازی را برای پرداختن به تغییرات آب و هوایی به عنوان یکی از مهمترین چالش های قرن بیست و یکم فراهم می آورد.

وی افزود: تغییرات دمایی و آثار آن بر کاهش بارندگی در منطقه خاورمیانه و بروز خشکسالی مستمر و کم آبی منجر به افزایش فقر و احتمال بروز ناآرامی ها و تنش های مرزی شده و متاسفانه استمرار نزاع های سیاسی و جنگ در کشورهای هم جوار نیز به مانعی در برابر دستیابی به توافقات عملی و پایدار برای حل مشکلات زیست محیطی منطقه ای تبدیل شده است.

رییس جمهوری گفت: رسیدگی به این مسایل مستلزم همکاری کشورهای منطقه در قالب کنوانسیون های مشترک و چند جانبه است که ایران آمادگی خود را برای مشارکت فعال در این زمینه اعلام می دارد.

روحانی اظهارداشت: تجربه تاریخی نشان داده است که تعریف مکانیزم های اقتصادی، موثرترین مسیر برای ایجاد انگیزه در فعالیت های بشردوستانه در سطح جهان است تا با کمک آن سازوکارهای بین المللی برای مهار انتشار کربن و گازهای گلخانه ای توسعه یابد.

وی ادامه داد: نظام هشدار و توصیه به تنهایی نمی تواند عامل موثری برای رفع این معضل باشد و نیاز به توافق جامع مبتنی بر مکانیزم های اقتصادی که در آن ملاحظات مربوط به توسعه همه کشورها لحاظ شده باشد بیش از پیش احساس می شود.

روحانی افزود: کاهش شدت انرژی، کاهش یارانه های انرژی، کاهش انتشار آلاینده های مهم اتمسفر، ارتقا کارایی انرژی، بهبود کیفیت سوخت های مصرفی علی رغم تحریم های اعمال شده، افزایش سهم منابع انرژی های تجدیدپذیر،جدید و جایگزین، تلاش برای هماهنگی با همسایگان برای مدیریت و کنترل گرد و غبار و استفاده از دیگر فناوری های سازگار با محیط زیست از اهداف ملی لازم الاجرایی ما است که تعیین شده و در حال اجرا است.

رییس جمهوری با بیان اینکه اگر باور داریم بحران گرمایش جهانی معضلی جهانی است باید بپذیریم که مواجهه با آن هم نیازمند همکاری جهانی است، گفت: هر اقدامی با هر بهانه ای که در راه این همکاری ها مانع ایجاد کند به ضرر همه جامعه جهانی است.

روحانی افزود: هم اکنون امکان دستیابی به تجارب و دانش کشورها در مواجهه با خشکسالی و کم آبی و بحران های زیست محیطی به ویژه آلودگی هوای شهرها برای برخی از کشورها دشوار شده است.

وی ادامه داد: با یک نگاه انسانی و سلامت محور هرگز نمی توان به دلیل تحریم های غیرقانونی، محیط زیست و سلامت مردم را در معرض خطر قرار داد.

رییس جمهوری گفت: برای توسعه پایدار کشورهای در حال توسعه ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران آماده مشارکت سازنده و فعال در فرآیندهای مذاکراتی در تدوین توافقنامه جدید پس از 2020 هستیم.

روحانی اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران از همکاری با بخش های عمومی و خصوصی در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی برای تقویت اقدامات ملی در مقابله با تغییرات آب و هوا استقبال می کند و به تسهیل این همکاری ها از جمله با ایجاد شرکت های مشترک ایرانی و خارجی متعهد است.

وی ادامه داد: امیدواریم با تلاش های سازمان ملل و مشارکت موثر همه کشورها کنفرانس نیویورک به نقطه عطفی در زمینه اقدام مشترک، اما متفاوت همه ساکنان زمین برای نجات این کره سبز تبدیل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان ملل متحد تغییرات آب و هوا موضوع دیریابی نیست؛ در شرایط کنونی نیز شاهد آن هستیم و تبعات زیاد و عینی بر زندگی مردم دارد.

این تغییرات اقتصادهای ملی کشورها را تحت شعاع قرار می دهد و بر امروز و فردای ابناع بشر در سراسر جهان تاثیر خواهد داشت. اما هر روز بیشتر این موضوع مطرح می شود که راهکارهای ممکن و انجام شدنی وجود دارد که ما را قادر می سازد به سوی اقتصادهای مقام تر و پاک تر پیش برویم.

برداشت کنونی این است که فصل تغییر فرا رسیده، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد سران کشورها، دولت ها، فعالان اقتصادی و رهبران جوامع مدنی را برای شرکت در نشست اقلیم سازمان ملل متحد امروز 23 سپتامبر (اول مهر) فراخوانده است تا اقدامات در مسیر حل بحران آب و هوا را تسریع کرده و تحکیم بخشد.

وی از این رهبران خواسته است راهکارهای خود را در این زمینه در نشست برای کاهش تولید گازهای مضر، بهبود وضع کلی آب و هوا و بسیج اراده سیاسی به منظور دست یافتن به توافق حقوقی معنی داری در سال 2015ارائه دهند.

نشست امسال اقلیم فرصتی یگانه به سران جهان می دهد تا دیدگاه های خود را مبادله کرده و برای توافق سال آینده اماده شوند.

همچنین پایگاه اطلاع رسانی روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز امروز در گزارشی با اشاره به این که 120 نفر از سران کشورها در نشست امروز شرکت می کنند، عنوان کرد: اما رییس جمهوری چین و نخست وزیر هند که در مجموع رهبری دو میلیارد و 500 میلیون نفر از مردم جهان یا دو سوم از کل جمعیت جهان را برعهده دارند در این نشست شرکت نخواهند کرد. چین، آمریکا و هند به ترتیب اولین تا سومین کشور تولیدکننده گازهای گلخانه ای هستند.


ویدیو : سخنان روحانی در نشست اقلیم سازمان ملل