سایه تلویزیون بر سر ستاره های سیمرغی : سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد ...


سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد و زن جشنواره امسال به دو بازیگری رسید که سال ها پیش فعالیت بازیگری شان را از تلویزیون شروع کرده اند. مروری داریم بر کارنامه بازیگری و موفقیت ستاره هایی که خاستگاه بازیگریشان از تلویزیون بوده.



روزنامه هفت صبح:
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد و زن جشنواره امسال به دو بازیگری رسید که سال ها پیش فعالیت بازیگری شان را از تلویزیون شروع کرده اند. مروری داریم بر کارنامه بازیگری و موفقیت ستاره هایی که خاستگاه بازیگریشان از تلویزیون بوده.

رضا عطاران

- شروع از تلویزیون: شاید پنج سال پیش و بعد از شکرآب شدن رابطه عطاران با تلویزیون، کمتر کسی فکر می کرد خط ممتد موفقیت و محبوبیت این بازیگر در سینما هم ادامه داشته باشد. عطاران سال 69 با سریال «بیداران» کارش را شروع کرد. سال 72 با «پرواز 57» اسمش سر زبان ها افتاد و یک سال بعد با «ساعت خوش» ستاره شد. بعد از آن ارتباطش با تلویزیون در قالب بازیگر، نویسنده و کارگردان ادامه یافت و چند اثر به یادماندنی و پرمخاطب را به نام خود ثبت کرد. «مجید دلبندم»، «قطار ابدی»، «زیر آسمان شهر» و «کوچه اقاقیا» از جمله آثاری است که نام عطاران را با خود به همراه دارند. او با «خانه به دوش» و «متهم گریخت» تبدیل به سوپراستار تلویزیون شد.

- ورود به سینما:
رضا عطاران بعد از تجربه شش سریال در حالی که تبدیل به چهره ای محبوب شده بود، در اولین فیلم سینمایی اش جلوی دوربین داود موثقی در «کلید ازدواج» قرار گرفت.

سایه نشان دادن بازیکن در تلویزیون , پدر ستاره و لاله اسکندری بازیگران سینما و تلویزیون درگذشت , فوت پدر خواهران بازیگر سینما و تلویزیون لاله و ستاره اسکندری

- موقعیت در سینما:
«کلید ازدواج» و دو فیلم بعدی عطاران یعنی «سیندرلا» و «کلاه قرمزی و سرو ناز» رهاورد چندانی برایش نداشتند تا اینکه علیرضا داودنژاد او را برای نقش اول فیلم «هوو» انتخاب کرد. «کلاهی برای باران»، «تیغ زن» و «قرنطینه» با وجود نقش پررنگ عطاران برای مردم چندان وسوسه برانگیز نبود اما «خروس جنگی» و «توفیق اجباری» به خاطر فروش بالایشان نامش را در مدیوم سینما تثبیت کرد. «ورود آقایان ممنوع» وجه دیگری از بازیگری عطاران را نشان داد و تبدیل به پرفروش ترین فیلم کارنامه اش شد. عطاران در «اسب حیوان نجیبی است» یکی دیگر از نقش های جدی سینمایی اش را بازی کرد که بعدها شکل دیگرش را در دهلیز شاهد بودیم. او در جشنواره امسال علاوه بر بازی در «کلاسینکف» و «طبقه حساس»، «ردکارپت» دومین ساخته اش را هم در بخش مسابقه داشت.

- بازگشت به تلویزیون:
رضا عطاران 18 سال در تلویزیون ترکتازی کرد اما بعد از «بزنگاه» با مسئولان تلویزیون دچار چالش شد. این روزها موقعیت او در سینما هم در مقام کارگردان و هم بازیگر تثبیت شده و با سیمرغ هایی که در هر دو بخش به دست آورده بعید به نظر می رسد بخواهد تغییر مسیر دهد.


مریلا زارعی

- شروع از تلویزیون: سال 74 با سریال «کارآگاه» حسن هدایت برای اولین بار تصویرش در تلویزیون به نمایش درآمد و بعد از آن تا سال 75 در سریال هایی مثل: «مهر خوبان»، «خلبان»، «جهان وارونه»، «دبیرستان خضرا» و ... نقش هایی کمرنگ داشت. البته با هیچکدام از این سریال ها نتوانست موقعیتش را آنطور که باید تثبیت کند تا سال 75 که در سریال «هوای تازه» به همراه نصراله رادش بازی کرد و برای مخاطبان شناخته شد.

- ورود به سینما: سال 77 با بازی در سریال «ولایت عشق» زارعی به چهره ای آشنا برای مخاطبان بدل شد. او پیش از این سریال با بازی در نقش های فرعیفیلم هایی مثل «پاتک»، «روی خط مرگ» و «زن شرقی»، در سینما حضور داشت اما هیچگاه بازی اش دیده نشده بود.

فوت پدر خواهران بازیگر سینما و تلویزیون لاله و ستاره اسکندری پیام های تسلیت بازیگران , تلویزیون , تلویزیون شهری

- موقعیت در سینما: بازی در فیلم «دو زن» تهمینه میلانی در سال 77 برای زارعی موقعیت خیلی خوبی فراهم کرد و بعد از آن با بازی در «تکیه بر باد» و «واکنش پنجم»، به عنوان بازیگر موفق سینما شناخته شد. او سال 80 دوبارته با «پلیس جوان» به تلویزیونبرگشت و بیش از پیش موقعیتش را در این رسانه تثبیت کرد. سال 82 با فیلم «سربازهای جمعه» مسعود کیمیایی توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل را دریافت کند و بعد از آن برای «زن زیادی»، کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زدن شد. در سال های بعد با فیلم های «دست های خالی»، «درباره الی»، «کیفر»، «دعوت»، «هیس دخترها فریاد نمی زنند» به موفقیت هایی دست پیدا کرد و نهایتا امسال بار دیگر به خاطر «شیار 143» سیمرغ گرفت.

- بازگشت به تلویزیون: او بعد از موفقیت در سینما تنها یک بار در تلویزیون ظاهر شد، آن هم در سریال «کلاه پهلوی» ضیاءالدین دری.


ویشکا آسایش

- شروع از تلویزیون:
سریال امام علی (ع) واجد ویژگی های بسیاری بود که همچنان به عنوان اثری موفق از آن یاد می شود. یکی از فاکتورهای موفقیت این سریال، شخصیت های آن بودند که به خوبی به باور مخاطب نشستند. قطام از جمله این کاراکترها بود که بازیگری ناآشنا اما به شدت منطبق با ویژگی های زن عرب پساجاهلی، آن را به تصویر کشید. ویشکا آسایش با این سریال شهرتی همپای دیگر بازیگران مطرح سریال به دست آورد.

- ورود به سینما: آسایش مدتی از بازیگری دور بود تا اینکه با فیلم «ساحره» نقش آفرینی در سینما را تجربه کرد. خودش بعدها در مصاحبه ای از این فیلم به عنوان یکی از تجربه های شیرینش یاد کرداما «ساحره» در روند کارنامه حرفه ای اش به لحاظ فاکتور مخاطب جایگاهی ندارد.

میز تلویزیون , تلویزیون سامسونگ , ستاره

- موقعیت در سینما: «عشق+2» و «بلوغ» تجربه های جدی او در زمینه بازیگری بود که وجه دیگری از توانایی اش را نشان داد. او با «دنیا»، «هشت پا» و «گل یخ» ثابت کرد که می تواند در فیلم های عامه پسند هم موفق ظاهر شود. «ورود آقایان ممنوع» به زعم خیلی ها بهترین نقش آسایش است. او در این فیلم کمدی در دو تیپ ظاهر شد و برای آن سیمرغ فجر را به دست آورد. «سیزده» آخرین حضور سینمایی او است که در جشنواره فجر اخیر به نمایش درآمد.

- بازگشت به تلویزیون: آسایش بعد از چند سال دوری از تلویزیون در «نردبام آسمان» نقش تاریخی دیگری را تجربه کرد و از قضا موفق هم بود. او نقش کوتاهی هم در سریال «مختارنامه» داشت؛ نقش «جعده» همسر امام حسن (ع). بعید به نظر می رسد این بازیگر پیشنهاد مناسب در تلویزیون را رد کند.


شهاب حسینی

- شروع از تلویزیون:
شهاب حسینی همیشه محبوب بوده؛ چه وقتی در قامت مجری برنامه های «اکسیژن»، «برپا برپا»، «به رنگ صبح»، «سایه روشن» و ... سعی می کرد شکل تازه ای از اجرا را تجربه کند، چه زمانی که در نقش یونس بهگر «پلیس جوان» بازی کرد. حسینی پیش از این در «خانواده محبوب» و «همسفر» بازی کرد اما نام او با «پلیس جوان» گره خورده است.

- ورود به سینما: حسینی بعد از معروف شدن خیلی زود با پیشنهادهای سینمایی مواجه شداما نه «رخساره» و نه «آدمک ها» آنطور که باید به چشم نیامدند. «واکنش پنجم» را می توان سکوی جهش حسینی در سینما دانست.

ستاره ها , خرید تلویزیون , قیمت تلویزیون

- موقعیت در سینما:
هم منتقدان و هم مخاطبان سینما با احترام از نام و بازی حسینی یاد می کنند. او برای رسیدن به این جایگاه زحمت زیادی کشیده و البته سال ها منتظر اتفاقی ویژه بوده؛ اتفاقی که در نیمه دوم دهه 80 با «درباره الی...» محقق شد و بعد از نام حسینی با چندین اثر مطرح چند سال اخیر پیوند خورد. او که امسال اولین فیلم سینمایی اش (ساکن طبقه وسط) را کارگردانی کرده، موفق ترین بازیگر چند سال اخیر در کسب جوایز بازیگری جشنواره فجر، جشن خانه سینما و جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی است.

- بازگشت به تلویزیون: حسینی هیچگاه تلویزیون را کامل رها نکرد و به موازات بازی در سینما، پیشنهادهای خوب تلویزیون را بی پاسخ نگذاشت. حتی در تله های موفقی مثل «تنگنا»، «تنهایی»، «تعبیر خواب» و ... بازی کرد. «سرزمین کهن» بعد از «شوق پرواز» تازه ترین سریال او است که البته ادامه پخش آن به اما و اگرها بستگی دارد.


فرهاد اصلانی

- شروع از تلویزیون: با نقش «یزید» در سریال امام علی «ع» به تلویزیون آمد اما به دلیل گریم فراوان و نقش متفاوتی که داشت آن زمان چندان بازی اش برای مخاطبان جا نیفتاد. در سال 73 در سریال مناسبتی «همسایه ها» نقش بازی کرد و بعد با «بهاران در بهار» و «خانه در آتش» تا حدی برای مخاطبان تلویزیون شناخته شد.

- ورود به سینما:
سال 73 با فیلم «روسری آبی» رخشان بنی اعتماد در سینما حضور پیدا کرد و یک سال بعد به خاطر بازی در «سفر به چزابه» هم در سینما و هم در تلویزیون به چهره ای شناخته شده تبدیل شد.

سایه 45 , سایه های موازی , تلویزیون ال جی

- موقعیت در سینما: اصلانی بعد از «سفر به چزابه» تا سال 89، عمده موفقیتش را در تلویزیون به دست آورد. سال 80 با «پلیس جوان» مطرح شد و بعد از آن در «وفا» و «راه بی پایان» به بازیگری شناخته شده برای مخاطبان تلویزیونی تبدیل شد و نهایتا با «آشپزباشی» و «مختارنامه»، موفقیتی بیش از پیش به دست آورد. در این سال ها در سینما هم فعال بود اما تا سال 89 و بازی در «یه حبه قند»، فیلم هایش موفقیت چندانی نداشتند. بعد از فیلم میرکریمی، در عرضه سه سال در 9 فیلم سینمایی بازی کرد و با «سیزده 59»، «زندگی خصوصی»، «خرس»، «پل چوبی»، «به خاطر پونه»، «من مادر هستم»، «خواب زده ها» و «قصه ها» فرهادی به یکی از مهره های اصلی سینما تبدیل شد.

- بازگشت به تلویزیون: بعد از بازی در «مختارنامه» در تلویزیون حضور پیدا نکرد اما در این مدت با بازی در سریال های شبکه نمانیش خانگی مثل «ساخت ایران» و «شاهگوش»، یک بار دیگر فضای سریالی را تجربه کرد.


مهتاب کرامتی

- شروع از تلویزیون: مهتاب کرامتی 16سال پیش برای نقش هلن سریال «مردان آنجلس» انتخاب شد و به خاطر چهره خاصش در ذهن مخاطبان ماند.

- ورود به سینما: این بازیگر خیلی زود با پیشنهادهای سینمایی مواجه شد. او که قصد نداشت در انتخاب مسیرش سختگیری بی مورد داشته باشد، پیشنهاد سعید سهیلی برای «مردی از جنس بلور» را رد نکرد. این انتخاب برای شروع خوب بود اما در جهش حرفه ای او نقش خیلی زیادی نداشت.

- موقعیت در سینما:
کرامتی یک سال بعد از «مردی از جنس بلور» با فیلم موفق «مومیایی 3» توانست نام خود را در سینما تثبیت کند. بعد از آن هم در سینما به طور مستمر به کارش ادامه داد و خیلی زود تبدیل به بازیگری پرکار شد. او برای سومین فیلمش (مرد بارانی) کاندیدای دریافت سیمرغ نقش اول زن شد و 9 سال بعد برای نقش متفاوت «بیست» به این جایزه رسید.

تلویزیون انلاین , ستاره اسکندری , قیمت تلویزیون سامسونگ

دیپلم افتخار برای «آلزایمر» دیگر جایزه ای است که او از جشنواره فجر موفق به دریافت شده. کرامتی در چند سال اخیر تمایل داشته از نقش های شیک فاصله بگیرد، برای همین گاهی در نقش یک زن کارگر تنها بازی می کند و گاهی در نقش دختری معتاد مطرود. او در جشنواره امسال «اشباح» داریوش مهرجویی و «اخواسته» برزو نیک نژاد را بر پرده داشت که هر دو نشان از تجربه گرایی او دارند.

- بازگشت به تلویزیون:
مهتاب کرامتی بعد از چند فیلم سینمایی،بار دیگر به تلویزیون بازگشت و در فیلم - سریال «مریم مقدس» بازی کرد و یک سال بعد (1380) جلوی دوربین نخستین سریال ابراهیم حاتمی کیا (خاک سرخ) قرار گرفت. او دو سال پیش در تله فیلم «آذر» بازی کرد و این یعنی ارتباط کرامتی با تلویزیون همچنان قطع نشده است.


صابر ابر

- شروع از تلویزیون: اولین بار بین بچه ها و به خاطر حضور در برنامه رنگین کمان» شبکه تهران شناخته شد. بعد از اینکه به عنوان یک مجری خودش را ثابت کرد برای اجرای برنامه های «از کنکور بیشتر بدانیم»، «پلک» و «در صد ثانیه» از او دعوت به همکاری شد.

- ورود به سینما: سال 84 با بازی در فیلم «شاعر زباله ها» محمد احمدی برای اولین بار در یک فیلم سینمایی حضور پیدا کرد. او در این فیلم نقش دوست رفتگر فرزین محدث را داشت و در چند سکانس بیشتر دیده نمی شد. این فیلم همان سال توقیف شد و او برای اولین بار در فیلم «مینای شهر خاموش» دیده شدو همان موقع توانست موفقیت خودش را به اثبات برساند. ابر همان سال به خاطر «مینای شهر خاموش» از بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر، نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد و تندیس خانه سینما را گرفت.

سایه , هتل ستاره طلایی کیش , تلویزیون اینترنتی

- موقعیت در سینما: بعد از موفقیت در «مینای شهر خاموش»، در «دایره زنگی» یک بار دیگر موفقیتش را تکرار کرد. او در فاصله سال های 86 تا 89 در هفت فیلم بازی کرد اما غیر از «نخودی»، در هیچ کدام نقش اصلی نبود. با اینحال می شود گفت که ابر در تمام این فیلم ها، به خصوص «درباره الی»، «هیچ» و «آقا یوسف» نقش هایی کوتاه اما کلیدی داشت و حتی در بیست و هفتمین دوره جشنواره فجر هم توانست برای «درباره الی» نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شود. سال 89 و با بازی در «اینجا بدون من»، به اوج موفقیت رسید.

- بازگشت به تلویزیون: برنگشت.


ویدیو : سایه تلویزیون بر سر ستاره های سیمرغی