سایه انتظار بر بازار ارز :   اخبار اقتصادی - پیش‌بینی افت دلار محقق شدسایه ...



سایه رکود سنگین بر سر بازار لپ تاپ و رایانه , سایه همچنان بر بازار , بازار

 

اخبار اقتصادی - پیش‌بینی افت دلار محقق شد
سایه انتظار بر بازار ارز

قیمت دلار روز گذشته را با کاهش پشت‌سر گذاشت و مطابق پیش‌بینی‌های قبلی، مجددا به سطح 3300 تومان بازگشت.

 برخی کارشناسان این قیمت را سطح تعادلی جدید دلار عنوان می‌کنند. این در حالی است که گروهی از فعالان بازار معتقدند با ورود ارز پتروشیمی‌ها به بازار، قیمت دلار کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد. همزمان معاون نظارتی بانک مرکزی با رد روش‌های پلیسی برای کنترل بازار، اعلام کرده که بانک مرکزی برای تثبیت بازار راهکار «حذف انگیزه سفته‌بازی» را در پیش خواهد گرفت.


بازار در انتظار
 بازار دلار یکشنبه آرامی را پشت سر گذاشت و مطابق پیش‌بینی‌های کارشناسان بازار در این روز بخشی از افزایش قیمت قبلی را جبران کرد و در روند کاهشی قرار گرفت. گفته می‌شود که بازار هنوز منتظر ورود ارز پتروشیمی‌هاست که می‌تواند در ایجاد ثبات در بازار، نقش بسیاری داشته باشد. معاون نظارتی بانک مرکزی نیز برخی از راهبردهای این نهاد برای تثبیت بازار را «خودداری از برخورد پلیسی»، «حذف انگیزه سفته‌بازی» و «شفاف‌سازی بازار ارز» عنوان کرده است.


با وجود التهاب‌های روز شنبه که تبدیل به یک جدال نفسگیر بین دلالان و بازار شده بود، نرخ دلار روز یکشنبه بالاتر از 3300 تومان نرفت. در واقع روز گذشته قیمت اسکناس سبز مورد علاقه دلالان، با کاهش 25 تومانی نسبت به روز قبل به مدار 3300 تومان بازگشت. این را می‌توان نوعی پیروزی برای بازار در مقابل تحرکات دلالان به حساب آورد. یکشنبه معامله‌های بازار ارز با دلار 3310 تومان آغاز شد. ابتدای کار دلالان می‌خواستند با ایجاد نوعی التهاب کاذب قیمت را به بالای 3330 تومان برسانند؛ اما بازار همراهی با آنها نداشت. با وجود اعلام قیمت‌های بالاتر از 3300 تومان، صرافی‌ها ترجیح دادند همچنان قیمت را روی 3300 تومان نگه دارند. در مقابل تحرک بیشتر دلالان، برخی صرافی‌ها قیمت 3290 تومان را هم درج کردند. این روند باعث عقب‌نشینی دلالان شد و نهایتا دلار روز یکشنبه با آرام گرفتن در مدار 3300 تومانی، با 25 تومان کاهش، روز آرامی را پشت سر گذاشت. یکی از برگ‌های برنده مهم صرافی‌ها در مقابل دلالان نرخ خرید است. دیروز هم هرگاه قیمت دلار به بالای 3300 تومان می‌رسید، صرافی‌ها بدون اینکه نرخ خرید را دستکاری کنند، به‌کار خود ادامه می‌دادند. دلالان با دیدن این وضع از خرید با نرخ‌های بالا می‌ترسیدند و مجبور بودند نرخ‌ها را پایین‌تر اعلام کنند. به‌طور کلی نرخ خرید دلار روز گذشته روی 3275 تا 3280 تومان ثابت بود. این ترفند بازار جواب داد و همان‌طور که «دنیای اقتصاد» هم پیش‌بینی کرده بود نرخ دلار با کاهش مواجه شد. صرافان بازار به ثبات قیمت در 3250 تا 3300 تومان علاقه نشان می‌دهند. به‌نظر آنها این سطح قیمتی با فرض ثبات عوامل دیگر و شرایط فعلی منطقی است.


 انتظار برای عرضه بیشتر
در این شرایط، معاون نظارتی بانک مرکزی نیز اعلام کرده که بانک مرکزی از برخورد «پلیسی» در بازار ارز خودداری می‌کند و سعی می‌کند «انگیزه افراد را برای سفته‌بازی در بازار ارز» از بین ببرد. او با بیان اینکه برخوردهای پلیسی در بازار جواب نمی‌دهد، تاکید کرده که انگیزه افراد برای سفته‌بازی با «یکسان‌سازی نرخ ارز» محقق خواهد شد. به گفته او، بانک مرکزی می‌کوشد با ایجاد و توسعه سیستم‌های اطلاعاتی مشخص، «شفافیت» در بازار را بالا ببرد تا فرآیند تعیین قیمت بهتر و شفاف‌تر صورت بگیرد.  فعالان بازار هنوز در انتظار هستند. یکی از صرافان به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: « هنوز عرضه ارز از سوی پتروشیمی‌ها آنگونه که مورد انتظار فعالان بازار بود انجام نشده، در صورتی که مسوولان به وعده خود پایبند باشند و در ماه 2/1 میلیارد دلار ارز به بازار تزریق شود ممکن است قیمت دلار بیشتر از این هم کاهش یابد.» 

 سکه هم ارزان شد
همزمان با کاهش نرخ دلار، قیمت سکه طلا و هر گرم طلای 18 عیار هم در بازار کاهش داشت. سکه تمام بهار آزادی با کاهش 11 هزار تومانی نسبت به روز قبل یک میلیون و 15 هزار تومان معامله شد. با این حساب با وجود روند کاهشی در بازار سکه همچنان قیمت این فلز بالای یک میلیون تومان قرار دارد. پیش‌بینی‌ها از بازار طلا و سکه کشور حاکی از آن است که روند نزولی قیمت سکه همچنان ادامه خواهد داشت. فعالان بازار می‌گویند در صورت ثبات قیمت دلار در چند روز متوالی ممکن است قیمت سکه هم به زیر یک میلیون تومان بازگردد. آنها می‌گویند افزایش قیمت سکه در روزهای اخیر فقط به‌دلیل نوسان‌های بازار ارز و بازار طلای جهانی بوده و هجوم و افزایش غیرمتعارف تقاضا در بازار دیده نشده است. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که شاید با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، برخی از مردم ترجیح بدهند به جای نگه داشتن پولشان در بانک، سکه بخرند و این به عاملی برای افزایش قیمت سکه تبدیل شود؛ اما فعالان بازار می‌گویند در حال حاضر بازار سکه توان رساندن سود بیش از 22 درصدی را طی یکسال به معامله‌گران خود ندارد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو : سایه انتظار بر بازار ارز