ساكن كاخ آبی به ایران می آید : رییس‌جمهور كره‌جنوبی دوازدهم اردیبهشت وارد ایران ...


رییس‌جمهور كره‌جنوبی دوازدهم اردیبهشت وارد ایران می‌شود. روزنامه اعتماد: رییس‌جمهور كره‌جنوبی دوازدهم اردیبهشت وارد ایران می‌شود.

سفر با اهمیت رییس‌جمهوری كره جنوبی، خانم «پارك گئون هی» به تهران در حالی صورت می‌گیرد كه هنوز خیابانی در تهران به نام پایتخت این كشور و خیابانی در سئول به نام تهران وجود دارد. جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور روزگاری كه بر راس وزارت صنعت و معدن تكیه زده بود، تاكید كرد این نامگذاری با این هدف صورت گرفت كه كره‌ای‌ها آرزو داشتند روزگاری شبیه ایران شوند. حالا اما رییس‌جمهور كره در حالی به تهران می‌آید كه بخش مهمی از بازار خودروهای وارداتی و لوازم خانگی ایرانی در دستان شركت‌های كشورش است و بررسی‌ها نشان می‌دهد به افزایش سطح مراودات در این حوزه دلگرم و امیدوار هستند.

 بدون تردید رییس‌جمهور كره جنوبی در سفر چهار روزه‌اش به تهران از خیابان سئول عبور خواهد كرد، خیابانی كه مسیر تمام میهمانان خارجی‌ای است كه شركت در نمایشگاه‌های بین‌المللی را در دستور كار خود قرار می‌دهند.

كره‌ای‌ها را می‌توان شریك روزهای تحریم در ایران خواند. هر چند تحریم‌های اقتصاد سطح واردات ایران و كره را كاهش داد اما این كشور مشتری نفت ایران ماند و اتفاقا در قالب مذاكرات ژنو بخشی از دارایی‌هایی كه آزاد شد به بدهی كره‌ای بابت خرید نفت از ایران تعلق داشت. كره جنوبی یكی از بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران است و دو كشور پیش از تحریم‌ها تعاملات تجاری گسترده‌ای با یكدیگر داشتند.

مهم‌ترین وجه سفر خانم رییس‌جمهور البته حجم بالای قراردادهایی است كه در سفر سه روزه ١٢ تا ١٥ اردیبهشت در زمینه‌های سد، ریل، پتروشیمی، بیمارستان و ساخت وساز بسته خواهد شد كه ارزشی بیش از ١٧ میلیارد دلار دارد. بزرگی این عدد را هنگامی درمی‌یابیم كه بدانیم حجم مبادلات ایران با تركیه پیش از تحریم ٢٢ میلیارد دلار بود و در دوران تحریم به ١١ میلیارد دلار كاهش یافت.

عملكرد كره‌ای‌ها نشان می‌دهد این سفر تا چه اندازه برای‌شان حایز اهمیت است. درست در نخستین روزهای اردیبهشت بود كه مسوولان اقتصادی و بازرگانی كره جنوبی در همایشی بزرگ برای بررسی فرصت‌های تجاری با ایران در شهر سئول گردهم آمدند و ترجیع‌بند سخنان‌شان اهمیت سفر رییس‌جمهوری كشورشان به ایران بود.   همین اهمیت سبب شده است خانم پارك در سفرش به ایران تنها نباشد. قرار است هیاتی ٣٠٠ نفره با وی راهی تهران شوند تا رویای افزایش سهم كره از بازار ایران را تحقق بخشند. هیات تجاری كه پارك را در سفر به تهران همراهی می‌كند بزرگ‌ترین هیاتی است كه تاكنون همراه با وی به یك كشور خارجی می‌رود. پیش از این موسسات كره‌ای اخیر بارها دولت خود را به دلیل تعلل در انجام سفرهای مقام‌های ارشد به ایران مورد انتقاد قرار داده‌اند.

آنها می‌گویند كه طرح‌های مرتبط با توسعه ساختارهای زیربنایی ایران كه بر اثر تحریم‌ها ضعیف شده و بعضا كارایی خود را از دست داده است، میلیاردها دلار ارزش دارد و كره می‌تواند در این بخش با ایران همكاری نزدیك‌تری داشته باشد.

نكته جالب دیگر درباره رییس‌جمهوری كره جنوبی این است كه او دختر ژنرال پارك است كه ٢٠ سال قدرت را در كره در اختیار داشت و كسانی كه توسعه اقتصادی را بر توسعه سیاسی مقدم می‌دانند و می‌دارند همین مثال را می‌آورند تا نشان دهند برای توسعه اقتصادی ابتدا باید با اقتدار عمل كرد و بسترها را فراهم ساخت و حتی دموكراسی را به تاخیر انداخت.

 كیم كیو هیون، دبیر ارشد نهاد ریاست‌جمهوری كره جنوبی در امور خارجی درباره سفر پارك گئون هی رییس‌جمهور این كشور به ایران، ابراز امیدواری كرد كه این سفر بتواند جهشی مناسب در روابط دو كشور در زمینه‌های مختلف ایجاد كند. وی تاكید كرد كه این سفر برای كره جنوبی دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای است. این سفر كه در عرف دیپلماتیك سفری طولانی محسوب می‌شود و قرار است یكشنبه آینده انجام شود و تا روز چهارشنبه به طول می‌انجامد، بخشی از تلاش كره جنوبی برای بهره بردن از فرصت‌های تجاری در ایران پس از لغو تحریم‌های این كشور است.

وی با بیان اینكه سفر عالی‌ترین مقام كره‌ای برای این كشور بسیار خاص و ارزشمند است، افزود: نهاد ریاست‌جمهوری تلاش دارد و بسیار علاقه‌مند است تا وی به عنوان اولین رییس‌جمهوری كره جنوبی كه به ایران می‌رود، دیدارهایی را با مقامات عالی این كشور در راستای توسعه مناسبات داشته باشد. كیم همچنین گفت: ما به دنبال گسترش روابط و امضای قراردادهایی با ایران در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، تجاری، ارتباطات، فناوری، مخابرات و انرژی هستیم و امیدواریم این سفر فرصت مناسبی برای تحقق موارد یاد شده ایجاد كند.

دبیر ارشد نهاد ریاست‌جمهوری كره جنوبی گفت كه این هیات متشكل از نمایندگانی از شركت‌ها و صاحبان صنایع بزرگ است كه فرصت این سفر را برای خود مغتنم شمرده و امیدوارند به برنامه‌هایی كه از پیش آن را تدوین كرده‌اند، دست یابند.

كیم ابراز امیدواری كرد كه ارزش مبادلات تجاری ایران و كره جنوبی كه در سال ٢٠١١ بالغ بر ١٧ میلیارد بود و تحریم‌ها باعث كاهش آن شد، بار دیگر افزایش یابد.

وی گفت: با اجرای برجام و لغو تحریم‌های ایران، كره بسیار امیدوار است بار دیگر حجم مبادلات تجاری‌اش با تهران با افزایشی قابل توجه همراه باشد.  از سوی دیگر جو هیونگ هوان، وزیر بازرگانی كره جنوبی گفت: ما درباره ٣٠٠ قرارداد با ایران گفت‌وگو كرده‌ایم كه طیف وسیعی از همكاری‌ها از صنعت و ساختار زیربنایی گرفته تا انرژی و فولاد را شامل می‌شود. وی گفته است: برگزاری كمیسیون مشترك همكاری‌های اقتصادی در ماه فوریه ٢٠١٦ (اسفند ماه ٩٤) در تهران اقدامی بسیار مهم برای پیشرفت روابط اقتصادی و بازرگانی كره جنوبی و ایران بوده است.

هونگ جو پیوم، محقق موسسه مطالعاتی هیوندا در كره جنوبی اظهار كرد: رییس‌جمهوری باید در ایران به مسائل و طرح‌هایی چون ساخت بندر، سد سازی، احداث بیمارستان، طرح‌های زیربنایی و قراردادهای انرژی توجه فراوانی داشته باشد.   با این وصف می‌توان انتظار داشت روابط تجاری ایران و كره از پس ٤٠ سال مراودت اقتصادی و فراز و نشیب تحریم وارد مرحله‌ای تازه شود. پیشینه روابط تجاری و اقتصادی ایران و كره جنوبی به حدود ۴٠ سال پیش باز می‌گردد جایی كه در آبان ١٣۵۴ اولین كمیسیون مشترك اقتصادی و فنی دو كشور برگزار شد و به دنبال آن همكاری‌های تجاری و بازرگانی در زمینه‌هایی چون نساجی، شیلات، مخابرات، صنایع خودروسازی، نفت، گردشگری و... در آن دوران میان دو كشور برقرار شد.

پس از انقلاب اسلامی نیز همكاری‌های دو كشور وارد ابعاد تازه‌ای شد و روابط و همكاری‌های دو كشور در زمینه‌های فنی و صنعتی ارتقا یافت، به گونه‌ای كه كره جنوبی و شركت‌های بزرگ آن از گسترش همكاری‌ها استقبال كردند و حجم مبادلات تجاری دو كشور از ۵٠٠ میلیون دلار در سال ١٣۵٧ در سال ١٣٧۶ به ١/٨ میلیارد دلار و در سال ١٣٨٩ به ٥/١١ میلیارد دلار افزایش یافت و این روند افزایشی نیز در سال ٢٠١١ ادامه داشت و نهایتا به رقم ٥/١٨ میلیارد دلار بالغ شد.

پارك گئون هی كیست؟

پارك گئون‌ هی (Park Geun-hye)، دختر رییس‌جمهوری اسبق كره‌جنوبی است كه در سال ٢٠١٣ به قدرت رسید. وی كه در فوریه سال ۱۹۵۲ به دنیا آمد، نخستین فرزند از سه فرزند پارك چونگ هی است كه در پی یك كودتا، قدرت را در كره جنوبی به مدت ۱۸ سال در دست داشت و سرانجام در سال ١٩٨٢ ترور شد.

پارك گئون ‌هی كاندیدای حزب محافظه‌كار حاكم، در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٢٠١٢ كره جنوبی شركت كرد و رقیب خود را شكست داد. وی عنوان اولین رییس‌جمهوری زن كره جنوبی را به دست آورد و پس از ٣٠ سال بار دیگر در ماه فوریه سال ٢٠١٣ به كاخ ریاست‌جمهوری بازگشت. او یازدهمین رییس‌جمهور كره جنوبی است.


ویدیو : ساكن كاخ آبی به ایران می آید