سازنده اولین فیلم تاریخ هالیوود را بشناسید : امروز (چهارشنبه) پنجاه‌وششمین ...


امروز (چهارشنبه) پنجاه‌وششمین سالروز درگذشت «سسیل بلونت دمیل»، کارگردان سرشناس آمریکایی و سازنده اولین فیلم تاریخ هالیوود است. خبرگزاری ایسنا: امروز (چهارشنبه) پنجاه‌وششمین سالروز درگذشت «سسیل بلونت دمیل»، کارگردان سرشناس آمریکایی و سازنده اولین فیلم تاریخ هالیوود است.

«سسیل دمیل» متولد دوازدهم اوت 1881، از بزرگ‌ترین کارگردانان تاریخ سینمای آمریکا و بنیانگذار هالیوود محسوب می‌شود که اولین فیلم بلند تاریخ هالیوود را در سال 1914 با نام «مرد زن‌نما» ساخت.

وی در سال 1913 در سن 32 سالگی رسما وارد دنیای سینما شد و ده‌ها فیلم صامت ساخت که برخی از آنها جزو اولین تولیدات کمپانی «پارامونت» محسوب می‌شوند.

اولین فیلم تاریخ سینما , بدترین فیلم‌های تاریخ هالیوود , اولین فیلم رنگی تاریخ سینما

پس از فیلم «مرد زن‌نما» که در سال 1914 بنیانگذار هالیوود شد، «دمیل» در سال 1919 با فیلم «همسرت را عوض نکن» نامی برای خود دست‌وپا کرد و با فیلم «10 فرمان» (1923) و «شاه شاهان» (1917) به اوج شهرت در سینما رسید.

وی توانایی خارق‌العاده‌ای در کشف استعدادهای بازیگران جوان داشت و بسیاری از بازیگران مطرح آن دوران هالیوود و فیلم‌های گنگستری ازجمله «ریچارد ریکس» و «ریچارد کروم‌ول» شهرت خود را مدیون وی هستند.

«دمیل» از بازیگران بزرگی چون «چارلتون هستون»، «گری کوپر» و «روبرت پرستون» در فیلم‌هایش بسیار بازی می‌گرفت و علاقه فراوانی به بازیگرانی داشت که برای اجرای سکانس‌های سخت و دلهره‌آور، شجاعت نشان می‌دادند و ترجیح می‌داد از آنها در فیلم‌های بعدی‌اش نیز استفاده کند.

«دمیل» در سال 1952 فیلم «بزرگترین نمایش زمین» را ساخت که با آن موفق به کسب اسکار بهترین فیلم و نامزدی بهترین کارگردانی شد.

چهار سال بعد، «شاهکارش» یعنی فیلم «10 فرمان» را ساخت و به موفقیت‌های سینمایی‌اش تداوم بخشید. دمیل در اواخر عمر قصد ساخت نسخه بازسازی‌شده فیلم «دزد دریایی» (1938) را داشت، اما به‌علت بیماری، پروژه را به دامادش «آنتونی کوئین» سپرد و خودش مدیریت آن را به‌عهده گرفت اما این فیلم با وجود بهره‌بردن از بازیگران بزرگی چون «چارلتون هستون» و «یول برینر» موفقیتی کسب نکرد.

وی در سال 1950 جایزه اسکار افتخاری را برای یک عمر دستاورد سینمایی کسب کرد و اکنون نام این کارگردان بزرگ بر یکی از تندیس‌های اسکار افتخاری که هرساله به چهره‌های برتر سینما اعطا می‌شود، نقش بسته است.

«دمیل» در سال 1939 با فیلم «اتحادیه اقیانوس آرام» موفق به کسب نخل طلای کن شد و در سال 1953 با فیلم «بزرگترین نمایش روی زمین» جایزه بهترین کارگردانی گلدن گلوب را گرفت.

وی در طول چهار دهه کارگردانی، 80 فیلم بلند ساخت که از مهم‌ترین آنها می‌توان به «تنها پسر»، «آوای شمال»، «دختری از غرب طلایی»، ‌«شکار مرغابی وحشی»، «آمریکایی کوچک»، «تقلب»، «مردان و زنان» و «کلئو‌پاترا» اشاره کرد.

«سسیل دمیل» روز 21 ژانویه 1959 در سن 78 سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.


ویدیو : سازنده اولین فیلم تاریخ هالیوود را بشناسید