سابقه مصرف قلیان در 51 درصد دانش آموزان : دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ...



دانش آموزان , تغذیه دانش آموزان , ثبت نام دانش آموزان

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفت: براساس اطلاعات به دست آمده از وزارت بهداشت، 51 درصد دانش آموزان، سابقه مصرف قلیان و 31 درصد سابقه مصرف سیگار دارند.

به گزارش ایرنا به نقل از جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، دکتر محمد رضا مسجدی اظهار کرد: براساس این یافته ها به تفکیک جنسیت، 54 درصد پسران ، تجربه مصرف قلیان و 5 / 38 درصدشان تجربه استعمال سیگار داشته اند؛ همچنین 1 / 49 درصد دختران دانش آموز ، تجربه مصرف قلیان و 32 درصد آنان نیز سابقه استعمال دخانیات داشته اند.

وی گفت: سود سالیانه شرکت های دخانیات در دنیا بیش از 300 میلیارد دلار در سال است؛ بنابراین با توجه به این سود سرشار ، می توان به این مهم دست یافت که هدف اصلی این شرکت ها ، استثمار همه جانبه کشورهای در حال توسعه در جهان سوم است.

مسجدی اظهارکرد: شعار صنایع دخانی این است که «همه چیز از شما (زمین حاصلخیز ، کارگر ارزان ، تولید محلی مشارکتی، مصرف بیشتر، بیماری و عوارض) و در مقابل سود حاصل از آن ما باشد.»

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران درباره جشنواره فیلم فجر امسال هم گفت: قرار بود ممیزی در مورد نمایش صحنه های سیگار انجام شود که در عمل دیدیم محقق نشد و در بسیاری از فیلم هایی که اکران شد ، صحنه های نمایش سیگار نیز وجود داشت.

مسجدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ماده 3 قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات تصریح کرد: در این ماده آمده است که به منظور برنامه ریزی برای مبارزه با مصرف مواد دخانی و حفظ سلامت عمومی ، ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات باید با ترکیبی از دستگاه هایی همچون وزارت بهداشت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی، سازمان صدا و سیما، سازمان های غیر دولتی تشکیل شود.

وی با توجه به این ماده از قانون و برگزاری این جلسه، اظهار امیدواری کرد که فعالیت های فرهنگی، سلامت در حوزه دخانیات با همکاری تمام ارگان ها و سازمان های مربوطه در مسیر درست اجرا شود.

اخبار اجتماعی - ایرنا


ویدیو : سابقه مصرف قلیان در 51 درصد دانش آموزان