سؤالی كه باید قبل از عوض کردن شغلتان از خودتان بپرسید : بعضی‌ها از ته دل به ...


بعضی‌ها از ته دل به جابه‌جایی‌ كاری جواب مثبت خواهند داد چون افكار رؤیاپردازانه‌ای دارند و همیشه با این خیال زندگی می كنند كه موقعیت جدید-هرچه كه باشد- از وضعیت فعلی‌ قطعا بهتر خواهد بود...


پادشا: بعضی‌ها از ته دل به جابه‌جایی‌ كاری جواب مثبت خواهند داد چون افكار رؤیاپردازانه‌ای دارند و همیشه با این خیال زندگی می كنند كه موقعیت جدید-هرچه كه باشد- از وضعیت فعلی‌ قطعا بهتر خواهد بود و در واقع هرگز از جایگاه حال حاضر خود راضی نیستند. درحالی كه برخی دیگر همیشه این كشمكش را با خود دارند كه آیا می‌توانند خود را با چنین تغییر بزرگی وفق دهند یا نه؟ و این اطمینان نداشتن مانع از تصمیم‌گیری‌شان می‌شود. تصمیم گرفتن برای جابه‌جایی شغلی یك تصمیم شخصی است كه پیامدهای آن از شخصی به شخص دیگر كاملا تفاوت دارد زیرا موقعیت و شرایط هیچ دو نفری مانند هم نیست.

سوالاتی که باید قبل از پذیرفتن یک شغل جدید از خودتان بپرسید , سوال مهم که هر روز باید از خودتان بپرسید , 10 سوالی که قبل از جراحی پلاستیک باید از خودتان بپرسید

 این تصمیم ممكن است برای فردی كه امكان منتقل كردن زندگی‌اش به یك مكان جدید را دارد، تصمیم خوب و بدون شكستی باشد؛ به‌عنوان مثال فردی كه تازه استخدام شده و هنوز سابقه چندانی در شغل فعلی‌اش ندارد، درصورت شروع یك شغل جدید چیز زیادی برای از دست دادن نخواهد داشت. اما در مقابل كسی كه سابقه طولانی در كارش دارد و احتمالا به مزایا و موقعیت تثبیت‌شده‌ای دست یافته یا كسی كه متأهل است و تصمیم او بر تك‌تك اعضای خانواده تاثیر می‌‌گذارد، ممكن است اقدام به جابه‌جایی، مشكلات زیادی را برای او در پی داشته باشد. با وجود این، نمی‌تواند الزاما بد و نادرست باشد، فقط ممكن است به زمان و برنامه‌ریزی بیشتری احتیاج داشته باشد.

زیرك باشید

اگر از صمیم قلب به شغلتان علاقه​مند هستید ‌و حاضرید در راستای اعتلای آن هر سختی را به جان بخرید و از سوی دیگر سبك زندگی‌تان به شما اجازه اندكی انعطاف‌پذیری را می‌دهد، پس جابه‌جایی جغرافیایی می‌تواند ایده خوبی برای شما باشد. البته بد نیست این نكته را هم در نظر داشته باشید كه ریشه‌كن كردن تمام تمایلات و وابستگی‌هایی كه در شهر محل سكونت‌تان دارید و بریدن از خانواده، تنها به دلیل موقعیت شغلی كه چه بسا با اندكی استقامت، صبر و تحمل بیشتر می‌توانستید آن را در محل فعلی خودتان نیز كسب كنید، ممكن است چندان هم زیركانه نباشد. اگر در محل كار فعلی خود یك كارمند با قرارداد طولانی‌مدت یا استخدام رسمی هستید و همچنین از مدت‌ها پیش در شهر فعلی‌تان ساكن هستید، از نو شروع كردن در جایی دیگر ممكن است خیلی برایتان ریسك داشته باشد، حتی اگر پای منافع مالی در میان باشد. بعضی مردم ثبات در زندگی را دوست دارند و می‌خواهند زندگی كاملا استوار و بدون هیچ تغییر و تزلزلی داشته باشند. ممكن است دوستان صمیمی و اقوام زیادی در جایی كه زندگی می‌كنید داشته باشید و هیچ شغلی ارزش از دست دادن این همه چیز خوب را نداشته باشد. همچنین مهم است به یاد داشته باشید كه جابه‌جایی ممكن است آن اندازه كه برای شما مناسب است برای همسر و فرزندانتان مناسب نباشد. این تصمیمی نیست كه بتوان خیلی راحت و سریع گرفت، پس پیش از اینكه چنین تصمیم بزرگی بگیرید، لازم است بدانید شغلی كه در نظر دارید آن را انجام دهید از هر جهت مناسب است یا نه.



از اول تصمیم قطعی نگیرید

نكته دیگری كه باید در مورد آن بیندیشید، این است كه آیا سازمان، شركت و... در تعهدنامه‌ای كه به شما نشان داده است در خصوص مساعدت برای هزینه‌های جابه‌جایی نیز تعهدی داده است یا خیر. البته همه شركت‌ها چنین كاری نمی‌كنند ولی اگر این كار را بكنند این یك نشانه بسیار عالی برای شماست. اگر محل كارتان از ابتدا تعهدنامه‌ای برای جابه‌جایی نپذیرفته پس بهتر است كه تمام وسایلتان را با خود نبرید و به‌طور كامل جابه‌جا نشوید چون هر لحظه ممكن است ناچار به بازگشت شوید، بنابراین هرچه سبك‌بارتر سفر كنید به نفعتان است. ولی اگر از همان آغاز تعهدنامه‌ای مبنی بر انتقال دائمی شما وجود داشته باشد، اوضاع فرق می‌كند. همچنین خوب است كه حمایت دوستان و خانواده را نیز داشته باشید و اینكه حداقل یك نفر را در شهر جدید بشناسید؛ كسی كه بتواند به شما در آشنایی با محیط كمك كند.



به اجبار تن ندهید

اگر تاكنون پیشنهاد شغلی مشخصی دریافت نكرده‌اید اما چون شغلی كه درصدد انجام آن هستید در منطقه فعلی‌تان موفقیت‌آمیز نخواهد بود و مایل به جابه‌جایی هستید، حداقل باید اطمینان حاصل كنید كه آینده كاری شما در شهر جدید بهتر خواهد شد نه بدتر! مثلا اگر در یك روستا یا شهرستان زندگی می‌كنید ولی قصد دارید برای انجام شغلی خاص –كه در محل سكونت خودتان متقاضی یا امكان انجام ندارد- به پایتخت سفر كنید، جدا از پاره‌ای مسائل و مشكلات جانبی، باید اول مطمئن شوید كه به درستی از پس انجام آن برخواهید آمد. بعضی از كارشناسان معتقدند شما تنها زمانی باید اقدام به جابه‌جایی كنید كه خودتان مایل به این كار باشید نه اینكه از روی اجبار تن به آن دهید. پس اگر از این بابت بیمناك هستید یا اینكه به هر دلیل احساس بدی نسبت به آن دارید هرگز انجامش ندهید.



مقصد را شناسایی كنید

پیش از آنكه هرگونه تصمیمی برای جابه‌جایی بگیرید اول باید خوب به عواقب این تصمیم كه ممكن است در طولانی‌مدت بروز كند، فكر كنید. كلید راهنمای شما این است كه بدانید در این شغل و شهر جدید چه چیزهایی به دست می‌آورید. سعی كنید وقتی برای مصاحبه به شهر جدید می روید (یا اگر هم مصاحبه ای دركار نیست خودتان یك سفر به آنجا بروید) با هر تعداد از اهالی كه می توانید صحبت كنید و هر سؤالی كه راجع به شهر، نحوه زندگی و... به ذهنتان می‌رسد از آنها بپرسید و تا آنجا كه می‌توانید اطلاعات كسب كنید كه بعدا غافلگیر نشوید. بعد از اتمام مصاحبه و مراحل اداری یكی، دو روزی را در آن شهر بگذرانید. مثلا در آن شهر رانندگی كنید، قدم بزنید، در خیابان‌ها سرك بكشید و سعی كنید این حس را درك كنید كه آیا زندگی كردن در آنجا برایتان دوست داشتنی است یا خیر. هرچند جابه‌جایی می‌تواند یك ریسك بسیار بزرگ باشد اما گاهی ریسك‌های بزرگ پاداش‌های بزرگی هم به همراه دارند.



ازشلوغ کردن کودکان باید جلوگیری کنیم؟ , آیا باید برای وزن کم کردن توالت رفت , پرواز کردن با هواپیما باید و نباید

شجاع باشید

به هر حال اگر در وضعیت فعلی‌تان لحظه به لحظه از اهداف و تمایلات شغلی‌تان دورتر می‌شوید و احساس می‌كنید شغلی كه در حال حاضر دارید جای پیشرفت ندارد یا شهری كه در آن سكونت دارید فرصت‌های شغلی مناسبی را پیش رویتان قرار نمی‌دهد؛ باید به‌طور جدی مهاجرت به یك شهر دیگر را بررسی كنید. به‌طور مثال اگر در یك رشته به‌خصوص مثل برخی از شاخه‌های مهندسی نفت، گاز و... تحصیلات عالیه دارید ولی نمی‌توانید در شهر محل سكونت خود از تحصیلات خود بهره‌برداری مالی لازم را داشته باشید و از طرف دیگر یقین دارید كه در جایی دیگر بهترین فرصت‌ها در انتظار شماست؛ پس بهتر است كه نقل مكان به شهرهای دیگری كه این امكان در آنها فراهم است را نیز به‌عنوان یك گزینه برای پیشرفت بررسی كنید. همچنین اگر از آن دسته افرادی هستید كه همیشه آماده تغییر دادن زندگی​اند و چیزهای جدید آنها را به وجد می‌آورد، مهاجرت ممكن است برای شما عالی باشد.



برای فراموش کردن عشق چه باید کرد , برای پاک کردن لکه زرد زیر بغل پیراهن چه باید کرد؟ , سوالاتی که باید از همسرتان بپرسید

برنامه‌تان را بنویسید

بعضی كارشناسان پیشنهاد می‌كنند كه یك برنامه كاری برای خودتان طراحی كنید و تمام مسائل را در آن بنویسید، جوانب مثبت و منفی را خوب بسنجید، اینكه خود و اطرافیانتان تا چه حد تحت تاثیر این موضوع قرار خواهید گرفت را هم در نظر داشته باشید و بودجه بیشتری پیش‌بینی كنید تا برای چیزهای غیرمنتظره آمادگی داشته باشید. سپس یك‌بار برنامه‌تان را از روی كاغذ مرور كنید، آنگاه اگر مهاجرت واقعا برای شما تصمیم درستی باشد، با مرور از روی برنامه، می‌توانید به آسانی تمام جوانب را برای خودتان شفاف سازید.



به این سؤال‌ها پاسخ دهید

از خودتان بپرسید، با این جابه‌جایی چه چیزهایی به دست خواهید آورد و در مقابل چه چیزهایی را از دست خواهید داد و همیشه این را در ذهن داشته باشید كه اگر اوضاع آنطور كه انتظار داشتید پیش نرفت می توانید دوباره برگردید. سؤال دیگری كه باید از خود بپرسید، این است كه در مورد كار و محل زندگی‌ دقیقا چه چیزی برای‌ شما از همه مهم‌تر است و بهترین انتخاب برای شما چیست؟ گاهی اوقات مردم می‌گویند، بله، جابه‌جایی خوب خواهد بود و وقتی به شهر جدید وارد شوم حسابی كار خواهم كرد. ولی بعد از مهاجرت به‌شدت ناراحت و منزوی می‌شوند چون افراد جدیدی كه در همسایگی آنهاست را دوست ندارند یا اینكه نمی توانند با همكاران جدیدشان ارتباط خوبی برقرار كنند.

برای اینكه بتوانید از بروز چنین مشكلاتی جلوگیری كنید، ما به شما كمك می‌كنیم تا با پاسخگویی به سؤالات زیر، كمی از دغدغه‌هایتان در خصوص تصمیم‌گیری برای مهاجرت كم كنید و آگاهانه‌تر گام بردارید، بنابراین پیش از اقدام برای جابه‌جایی شغلی، این سؤالات را از خود بپرسید:

  •    آیا شغل جدیدم را دوست خواهم داشت؟
  •    كجا قرار است زندگی كنم؟
  •    چه كسی هزینه های این جابه‌جایی را پرداخت خواهد كرد؟
  •    هزینه‌های زندگی در این شهر جدید تا چه حد خواهد بود؟ و اینكه آیا من استطاعت زندگی در آنجا و نیز پس‌انداز قسمتی از درآمدم را خواهم داشت؟
  •    آینده شركت یا هرجایی كه قرار است برای آن كار كنم و نیز موقعیت شغلی‌ام چگونه خواهد بود؟
  •    آیا این شغل یقینا همانی است كه من بتوانم خودم را در آن حرفه‌ای و كارآزموده تصور كنم؟
  •    آیا فرهنگ محل كار و شهر جدید با من و خانواده‌ام سازگاری دارد؟
  •    آیا ما (من و خانواده‌ام) به آسانی در آنجا دوست پیدا خواهیم كرد؟
  •    آیا زندگی و كار در شهر جدید، برای من، فرصت‌هایی بهتر از موقعیت فعلی‌ام فراهم خواهد كرد؟
  •    منافع این جابه‌جایی چیست؟ آیا این منافع به موانع و مشكلاتی كه در این راه وجود دارد، می‌چربد؟
  •    آیا همسر من می‌تواند در جایی مشغول به كار شود؟ و آنجا كجاست؟
  •    در شهر جدید در كنار شغلم چه كارهای دیگری می‌توانم انجام دهم؟
  •    وقتی بروم، پشت سرم چه چیزهایی را جا خواهم گذاشت؟
  •    با وجود تغییراتی كه با این جابه‌جایی در زندگی‌ام پیش خواهد آمد، همچنان خواهم توانست به خوبی كار كنم؟
  •    فرزندان من به كدام مدرسه خواهند رفت؟ و آیا فضای آموزشی آن مدرسه سابقه خوبی دارد؟
  •    همسایگانم چطور افرادی هستند؟
  •     آب و هوای آنجا چطور است؟
  •     اگر اوضاع آنطور كه می‌خواستم پیش نرفت، چه برنامه‌ای برای برگشت دارم؟
  •    آیا خانواده من در این مكان جدید خوشحال خواهند بود؟
  •    خود من چطور؟ آیا احساس خوشحالی و خوشبختی خواهم كرد؟



ویدیو : سؤالی كه باید قبل از عوض کردن شغلتان از خودتان بپرسید