زیباکلام پاسخ مبدع تز خروج از حاكمیت را داد :  عباس عبدی از دانشجویان ماجرای ...



صادق زیباکلام , زیباکلام , پرسش و پاسخ دینی حکمت طریف

 عباس عبدی از دانشجویان ماجرای سفارت آمریكا بود كه بعدا به عرصه مطبوعات پا نهاد و پس از مدتی بازداشت در دوره اصلاحات، همواره به بدگویی اصلاح‌طلبان و هاشمی می‌پردازد، روز گذشته در متنی علیه اظهارات آیت‌الله هاشمی موضع گرفت و حمایت او از سیدحسن خمینی را به چاكش كشید.

عبدی در اوایل دولت اصلاحات خصوصا در آستانه انتخابات مجلس ششم در كنار افرادی چون اكبر گنجی در تخریب وجهه هاشمی شدیدترین حملات را به او روا داشته و از وی به عنوان عالیجناب سرخ‌پوش یاد می‌كردند! وی همچنین در همان دوره در یادداشتهایی خطاب به اصلاح‌طلبان تز خروج از حاكمیت را سفارش می‌داد اما پس از مدتی، مواضع و سخنان متناقض دیگری با مواضع قبلی‌اش بیان می كرد.

دكتر صادق زیباکلام در یادداشتی در نقد سخنان تازه وی علیه هاشمی نوشت: روز گذشته شاهد بودیم كه برخی آقایان از جمله محمد علی ابطحی و عباس عبدی به بهانه حمایت آیت ا... هاشمی‌رفسنجانی از سید حسن خمینی، سخنان تندی علیه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشتند البته نگارنده قصدی بر گفتن كلامی در نقد آقای ابطحی ندارد اما باید درباره اظهارات آقای عبدی و گوشه و كنایه‌هایشان به آقای هاشمی نكاتی بیان داشت.

سخنان عباس عبدی یادآور بغض كهنه‌ای است كه ایشان از قدیم الایام نسبت به آقای هاشمی داشته است. چه در دوران اصلاحات كه به‌شدت به آقای هاشمی هجمه می‌كردند و چه پس از آن كه همواره سعی داشتند به بهانه‌های مختلف آقای هاشمی را مورد عتاب و خطاب قرار دهند. در واقع با اینكه برخی از اصلاح‌طلبانی كه در دوران اصلاحات نسبت به آقای هاشمی سخنانی گفتند، بعدها پی به اشتباه استراتژیك خود بردند، اما آقای عبدی كماكان بر اسب تاختن به آقای هاشمی سوار است.

چه اینكه حالا درباره هجمه به آقای هاشمی نیم نگاهی نیز به اصولگرایان دارد اما آن چه كه باید اذعان داشت فارغ از تسویه حساب‌های شخصی آقای عبدی نسبت به آقای هاشمی، اظهارات ایشان از جهاتی دیگر نیز عبرت انگیز است. چرا كه آقای عبدی با این اظهارات به شكل مستقیم در حال توجیه و صحه گذاشتن برهمه ردصلاحیت‌هاست.

آقای عبدی گفته‌اند «اینكه چه كسانی این صلاحیت‌ها را تشخیص می‌دهند؛ همان‌هایی هستند كه آقای هاشمی هنگام ریاست خود بر خبرگان آنان را متولی این كار قرار داد»، اما بعید است كه آقای عبدی نداند اساسا مقوله‌ای به اسم تعیین صلاحیت، صرف نظر از اینكه چه كسی تعیین‌كنندگان صلاحیت را متولی این امر قرار داده است، در تضاد بنیادین با دیدگاه گذشته شما دارد. آقای عبدی حتما می‌دانند كه در تمام نظام‌های دموكراتیك موضوع بحث تعیین صلاحیت وجود ندارد.

از آقای عبدی انتظار می‌رود اگر این شهامت را ندارد كه به برخی مسائل بپردازد، لااقل آن را توجیه نكند. همسو شدن عبدی با برخی اصولگرایان تند در عدم بیان حقوق گروهی از شهروندان محل سوال است. آقای عبدی در بخشی از سخنانشان گفته‌اند: «به نظرم (آقای هاشمی) عدم تایید و حضور حسن آقا در انتخابات را ترجیح می‌دهند، یا می‌خواهند اگر احتمالا ایشان تایید شدند آن را به حساب حرف‌های خود بگذارند و دیگران را مدیون خویش بدانند»، كه باید این حرف او را هم ادامه كینه عبدی نسبت به آقای هاشمی دانست. نكته عجیب و جالب این است كه آقای عبدی می‌گوید «اگر در نتیجه صحبت‌های آقای هاشمی، عدم‌احراز صلاحیت سیدحسن خمینی پابرجا بماند، آقای هاشمی به مقصودش رسیده است و اگر در تعیین صلاحیت سیدحسن آقا تجدیدنظر شود و ایشان تایید شود، باز هم آقای هاشمی به مقصود خود رسیده است!»

جالب است كه آقای عبدی سیبی را به آسمان پرتاب می‌كند و مدعی می‌شود این سیب به هر شكل كه به زمین فرودآید، نصیب و به كام آقای هاشمی است. تاسف آور است كه آقای عبدی هنوز در بغض دهه 70 خود باقی مانده است. در حالی كه از ایشان انتظار دیگری می‌رفت. عبدی ترجیح می‌دهد كه سكوت كند و به عنوان فردی آزادیخواه و اصلاح‌طلب از حقوق همه شهروندان به ویژه کسانی که به هردلیل به حق شان نرسیده‌اند، دفاع کند، شاید این کار را نکرد كه مبادا امتیازی نصیب آقای هاشمی شود.


 اخبار سیاسی -   بهار نیوز 


ویدیو : زیباکلام پاسخ مبدع تز خروج از حاكمیت را داد