زندانیانی كه كلاه شیرازی‌ها را برداشتند : اخبار حوادث - زندانیانی كه كلاه شیرازی‌ها ...



اخبار حوادث - زندانیانی كه كلاه شیرازی‌ها را برداشتند

 كارآگاهان پلیس آگاهی فارس گروهی كلاهبردار را شناسایی و دستگیر كرده‌اند كه از زندان تهران از مردم شیراز كلاهبرداری می‌كردند و با عنوان ثبت نام برای سفر زیارتی پول می‌گرفتند.

به گزارش اعتماد، این گروه در حالی شناسایی شدند كه پلیس ابتدای سال هشدار داده بود بیشترین كلاهبرداری از طریق تلفن انجام گرفته است.

اما سوال این است كه مردم چگونه در یك تماس تلفنی چنان اعتماد می‌كنند كه پول و رمز كارت و تمام اسرار مالی خود را می‌دهند.

كارشناسان در گفت‌وگو با «اعتماد» بر این موضوع تاكید كردند كه منشأ اصلی اعتماد بیجای جامعه و مردم بر كلاهبرداران عدم فرهنگسازی درست در این زمینه‌ها بوده است.

زندانیانی كه كلاه شیرازی‌ها را برداشتند
سردار سیروس سجادیان، فرمانده انتظامی استان فارس درباره این كلاهبرداران به ایرنا گفت: این افراد به دلیل قتل، شرارت و جرایم دیگر در زندان تهران به سر می‌بردند كه توانسته بودند از داخل زندان و از طریق تلفن 70 فقره كلاهبرداری انجام دهند.

وی در تشریح این ماجرا افزود: این كلاهبرداران و همدستان‌شان كه 15 نفر هستند به شیراز منتقل شدند.

فرمانده پلیس فارس همچنین گفت: این عده تلفنی با همكاری همدستان‌شان در بیرون زندان در قالب یك گروه فعالیت می‌كردند و با ارسال پیامك برای شهروندان می‌گفتند شما برنده سفر زیارتی یا وجه نقد شده‌اید و افراد به توصیه آنان به بانك‌ها یا دستگاه‌های خودپرداز می‌رفتند.

سجادیان افزود: سپس كلاهبرداران با گرفتن شماره حساب وشماره رمز، اقدام به تخلیه وجوه كارت و حساب افراد می‌كردند.

این مقام انتظامی اظهارداشت: با همكاری شركت مخابرات و یكی از بانك‌های عامل در كشور، این افراد شناسایی شدند.

كلاهبرداری در خبر رسانه‌ها
بررسی اخبار خبرگزاری ایسنا (دانشجویان ایران) و ایرنا (خبرگزاری جمهوری اسلامی) نشان می‌دهد حجم قابل توجهی از اخبار 9 ماهه گذشته مربوط به انتشار خبر دستگیری خبرنگاران بوده است.

در 5 ماه گذشته یعنی از مرداد تا اوایل دی ماه 92، 21 خبر با موضوع كلاهبرداری منتشر كرده است.

در مدت 9 ماهه ابتدای امسال ایسنا یكهزار خبر با موضوع كلاهبرداری منتشر كرده است.

بررسی این اخبار نشان می‌دهد كلاهبرداران از هر موضوعی كه بتوانند مردم را ترغیب كنند یا حس طمع آنها را برانگیزد بهره جسته‌اند.

بانك مركزی كشور در مردادماه هشدار داده بود كه پیامك‌های مربوط به برنده شدن در قرعه‌كشی‌ها را جدی بگیرید و از دادن شماره كارت و رمز خود به صادركنندگان این پیامك‌ها خودداری كنید.

با این حال خبرهایی اینچنین را كلاهبرداری از شیرازی‌ها امروز می‌خوانیم. سرهنگ مهرداد امیدی، مدیركل سابق مبارزه با جعل و كلاهبرداری پلیس آگاهی كشور هشدار داده 24 میلیون كارت بانكی در اختیار مردم ایران است و در چنین شرایطی كلاهبرداری تلفنی در رتبه نخست كلاهبرداری‌های كشور قرار دارد.

كارشناسان اعتماد بیجا را عامل می‌دانند
خلیل میرزایی، جامعه شناس درباره فعالیت چنین كلاهبردارانی گفت: هرچیزی را باید در باب موقعیتی خودش بگذاریم در انگاره كنش اجتماعی هر فردی در موقعیت خاصی رفتار خاصی را انجام می‌دهد. در موقعیت فعلی جامعه ایران زمینه برای كلاهبرداری فراهم است.

این فرهنگ جا افتاده كه با كمترین هزینه بیشترین سود را ببریم. این جامعه‌شناس در تحلیل رفتار قربانیان گفت: برای مردم ما راه‌های رسیدن سریع به مقصد مهم است. مردم تا حدی حق دارند گاه مواردی مانند قرعه‌كشی و این قبیل مسائل از مجراهای قانونی اعلام می‌شود و گاهی همان‌ها این موارد را هشدار می‌دهند. مردم دچار نوعی سردرگمی شده‌اند. مساله‌یی داریم به نام مبادله پاداش و هزینه.

 میرزایی همچنین توضیح داد: اگر پاداش به هزینه چربش داده باشد احتمال خیلی از رخدادها افزایش پیدا می‌كند. زمانی كلاهبرداران می‌بینند موقعیت آماده است بنابراین سطح پاداش را نسبت به هزینه بالا می‌برند و ابزار و شرایط هم مهیاست پس به راحتی كلاه مردم را بر می‌دارند. الان مساله مطرح است، باید آن را به مشكل برسانیم تا با پژوهش و كارشناسی بیشتر بتوانیم بر این‌گونه موارد فایق آییم.

دكتر آقابخشی، روانشناس در این‌باره نظری متفاوت داشت: در جامعه لزوما نباید راجع به كسانی كه آسیب دیده‌اند همیشه بحث شود و همایش برگزار كرد. فكر می‌كنم اگر آسیب رسان‌ها بررسی شوند این آسیب‌ها از سطح كلان جامعه وارد رفتارهای فردی می‌شوند.

در همین حال دكترمسعود غفاری، روانشناس ومشاورخانواده، فقر و نیاز مالی را از مهم‌ترین عوامل اعتماد مردم به شیوه‌های مختلف كلاهبرداران دانست و گفت: باید فقر كاهش پیدا كند نیاز مالی و پیشنهاد مبالغ وسوسه‌كننده در جامعه ما كه اطلاع‌رسانی به صورت سطح وسیعی صورت نمی‌گیرد و آگاهی مردم و فرهنگ استفاده از بسیاری از وسایل مخصوصا تلفن همراه كم است مردم به این شگردها اعتماد می‌كنند. اینها در یك ساختار درست اجتماعی حل می‌شوند كه متاسفانه این ساختار وجود ندارد. تا زمانی كه بخواهیم نشانه‌زدایی كنیم راه به جایی نبرده‌ایم. اما اگر برخوردی علت زدایی داشته باشیم می‌توانیم بسیاری از این جرایم را كاهش دهیم.

همچنین دكترعزت‌الله كردمیرزا، روانشناس گفت: هنوز آدم‌هایی هستند كه تغییر زندگی خود را در گرو یك شانس می‌بینند نه سعی و تلاش. تا زمانی كه سواد فرهنگی عده زیادی از مردم پایین است همواره باید شاهد این اتفاقات باشیم.

شاخص سواد را شاید تحصیلات آكادمیك بدانیم اما اساسا سواد مستلزم این نكته است كه خودمان را بشناسیم و بتوانیم خودمان را هم از لحاظ هیجانی و رفتاری مدیریت كنیم و به شناخت بهتری از جامعه‌یی كه در آن زندگی می‌كنیم برسیم. در جامعه‌یی كه جهان همراه مطرح شده و هركسی در هر سطح و طبقه‌یی تلفن همراه با خود دارد باید فرهنگ آن هم همراه داشته باشد.

روابط اجتماعی تابع جهان همراه و فرهنگسازی شرط اول در كاهش این‌گونه شرایط است. اگر می‌خواهیم آسیب نبینیم مسوولان فرهنگی باید تلاش بیشتری در آگاهی و فرهنگ جامعه كنند. پلیس فرهنگی كافی نیست، حتی مخابرات هم باید نیمی از این هزینه‌هایی كه از مردم می‌گیرد را صرف آموزش كاربرانش كند.

شیوا دولت‌آبادی، روانشناس نیز در این باره گفت: نوع كلاهبرداری‌ها فرق می‌كند. مردم نوعی نیاز به آسان به دست آوردن دارند. نوعی خیال‌پردازی مثبت بدون دردسر برایشان است. این خصلت عمومی است. تركیبی از مسائلی مانند ناآگاهی و اعتقاد داشتن به بخت، اقبال و شانس باعث می‌شود كه مردم همچنان مورد كلاهبرداری قرار بگیرند.

این روانشناس همچنین تصریح كرد: كلاهبرداران كلاه‌های رنگی و مختلفی دارند و از ترفندهای متفاوتی استفاده می‌كنند و این به بالاتر رفتن آمار كلاهبرداری‌ها به ویژه جرایم اینترنتی و تلفن همراه كمك می‌كند.
اخبار حوادث -اعتماد


ویدیو : زندانیانی كه كلاه شیرازی‌ها را برداشتند