زمینه سازی برای گفتمان احمدی‌ نژادی : احمــدی‌نــژاد‌ی‌هـا نمی‌خواهند او فراموش ...


احمــدی‌نــژاد‌ی‌هـا نمی‌خواهند او فراموش شود؛ قرار است برایش جشن تولد بگیرند. چیزی كه بیشتر شبیه یك گردهمایی سیاسی است. روزنامه اعتماد: احمــدی‌نــژاد‌ی‌هـا نمی‌خواهند او فراموش شود؛ قرار است برایش جشن تولد بگیرند. چیزی كه بیشتر شبیه یك گردهمایی سیاسی است.

از نام مراسم جشن تولد هم مشخص است: «رییس‌جمهور قلب‌ها»؛ نامی كه گویا می‌خواهد كوتاه شدن دست محمود احمدی‌نژاد را از قدرت فریاد بزند. چند روز پیش سایت دولت بهار، از سایت‌های حامی محمود احمدی‌نژاد كه فعالیت‌های موسسه هواداران محمود احمدی‌نژاد (هما) و عبدالرضا داوری، مشاور رسانه‌یی رییس دولت پیشین را بازتاب می‌دهد با انتشار خبری از برگزاری جشن تولد احمدی‌نژاد‌ی‌ها برای احمدی‌نژاد خبر داده است. دومین جشن تولد برای احمدی‌نژاد در دومین سال خروج او از قدرت.

آنها قبل از این هم می‌خواستند برای هاشمی‌رفسنجانی جشن تولد بگیرند اما در فضایی متفاوت با جشن تولد احمدی‌نژاد. در حقیقت مراسم‌شان برای هاشمی‌رفسنجانی «جشن تولد» نبود، بهانه‌یی بود برای نقد دیدگاه‌های كسی كه احمدی‌نژاد با قرار گرفتن در موقعیت قطب مخالف او به قدرت رسیده بود. خودشان هم گفته بودند كه مراسم هاشمی‌رفسنجانی برای نقد دیدگاه‌های او است اما هر‌چه بود این مراسم لغو شد.

 مراسم‌شان برای احمدی‌نژاد اما قطعا متفاوت است؛ نه نقدی در كار خواهد بود و نه بازخوانی كارنامه هشت ساله دولت او. میدان 72 نارمك از روزی كه محمود احمدی‌نژاد از قدرت كنار رفته محمل یاركشی او شده است. هر چند یاركشی اصلی گویا در ولنجك انجام می‌شود اما آنجا اتفاقات پشت درهای بسته می‌افتد و اینجا در میدان نزدیك منزل رییس دولت سابق.

عبدالرضا داوری، مشاور رسانه‌یی احمدی‌نژاد البته در گفت‌وگویی به بهانه همین جشن تولد می‌گوید كه یاركشی در كار نیست و تنها جمعی از «علاقه‌مندان احمدی‌نژاد» می‌خواهند دور هم جمع شوند، اما شاید كمتر كسی این را باور كند به‌ویژه از بهار امسال كه احمدی‌نژاد و احمدی‌نژادی‌ها كم‌كم گفتمان «بهار» خود را زنده كردند و ژست بازگشت به عرصه سیاسی را گرفتند.

جشن تولد آقای احمدی‌نژاد با چه محوریتی برگزار می‌شود، چه برنامه‌یی برای آن دارید و این جشن تولد چه هدفی را دنبال می‌كند؟

برنامه تولد آقای احمدی‌نژاد چیز جدیدی نیست و در سال‌های اخیر هم برگزار شده. این برنامه‌یی نبوده كه منحصر به امسال و پارسال باشد. در واقع از سال 91 به بعد دوستان و علاقه‌مندان به ایشان برای سالگرد تولد آقای احمدی‌نژاد برنامه‌یی برگزار كرده‌اند. امسال هم مثل سال‌های قبل است و چیز عجیب و غریب و فوق‌العاده‌یی نیست.

با خود آقای احمدی‌نژاد هم در این رابطه صحبت كرده‌اید؟ نظر خود آقای احمدی‌نژاد چیست؟

نه. این برنامه خودجوش است و معمولا جمعی به شكل خودجوش این كارها را انجام می‌دهند.

اما خب آقای احمدی‌نژاد خودش هم می‌آید. حضور ایشان اتفاقی است؟

به هر حال برنامه در نزدیكی محل زندگی ایشان انجام می‌شود. در سال‌های قبل هم برنامه در میدان 72 نارمك برگزار شده. معمولا هم ساعت برنامه یك ساعتی است كه پایان ساعت كاری است و ایشان در محل هستند. مثل سال گذشته كه خود آقای احمدی‌نژاد هم چند دقیقه‌یی بین دوستان‌شان حاضر شدند و تقدیری از برگزار‌كنندگان به عمل آوردند.

یعنی الان خود آقای احمدی‌نژاد در جریان چنین برنامه‌یی نیست؟

عرض می‌كنم كه این برنامه‌ها خود‌جوش هستند و دوستان آقای احمدی‌نژاد جمع می‌شوند و گل و شیرینی می‌خرند و برنامه برگزار می‌كنند.

با این حساب یعنی این‌طور است كه آقای احمدی‌نژاد یكدفعه در یك ساعتی از عصر یا سر شب می‌بیند كه در میدان 72 نارمك برای او مراسم گرفته‌اند و می‌آید در مراسم شركت می‌كند؟

تا جایی كه می‌دانم آقای احمدی‌نژاد خبری ندارند، خب البته شاید ایشان از طریق سایت‌ها و خبرها از این مراسم با خبر باشند ولی ما با آقای احمدی‌نژاد هماهنگی نمی‌كنیم یعنی اینكه برویم و با خود ایشان برنامه‌ریزی كنیم، چنین چیزی نیست. شاید حتی اگر برویم برای برنامه‌ریزی و با ایشان صحبت كنیم، موافقت هم نكنند.

چرا؟

خب فكر می‌كنند كه برای دوستان و اهالی محل زحمت باشد و این برنامه‌ها وقت و انرژی آنها را بگیرد اما هم اهالی محل و دوستداران آقای احمدی‌نژاد هم به خاطر ارادت و علاقه‌یی كه دارند می‌خواهند به بهانه‌یی از ایشان یادی و تقدیری صورت بگیرد.

نظر خود آقای احمدی‌نژاد درباره مراسم مشابه سال‌های قبل چه بود؟ نظر منفی داشتند؟


نظرشان منفی نبود به آن شكل اما نمی‌خواستند سبب زحمت علاقه‌مندان خودشان باشند.

پس چرا شما اصرار دارید كه چنین مراسمی حتما برگزار شود؟

چون این برنامه مایه خوشحالی و خشنودی هواداران و علاقه‌مندان آقای احمدی‌نژاد است و هیچ‌كس از برگزاری این مراسم احساس زحمت و ناراحتی نمی‌كند. همه با شوق و جان و دل می‌خواهند چنین برنامه‌یی برگزار شود.

به جز موسسه هواداران محمود احمدی‌نژاد یا همان «هما»، چه گروه‌هایی در برگزاری این جشن تولد دخیل هستند؟

ببینید مجموعه‌های خودجوش در حمایت از آقای احمدی‌نژاد در اقصی‌نقاط كشور و شهرهای مختلف وجود دارند و فعالیت می‌كنند و به این صورت هم نیست كه از یك مركزیتی هماهنگ شوند. اینها هسته‌های خودجوش و مردمی هستند كه از آقای احمدی‌نژاد حمایت می‌كنند. همین‌ها هم در كنار «هما» برای این مراسم و مراسم مشابه برنامه‌ریزی می‌كنند.

اگر مركزیتی ندارند و ارتباطی بین آنها نیست چگونه مثلا برای همین جشن تولد با هم هماهنگ می‌شوید؟


خب تماس‌ها و درخواست‌ها بیشتر از طرف آنهاست تا از طرف مركز. جمع‌ها و مجموعه‌هایی هستند در كشور كه احساس می‌كنند گفتمان و روش آقای احمدی‌نژاد برای مملكت مفید و مثبت است و اینها گرد هم آمده‌اند تا این روش از یاد نرود. اصلا هم بحث شخصی در درجه اول ندارند كه بگویند فقط احمدی‌نژاد. بیشتر تمركز و گرایش به سمت روش و منش آقای احمدی‌نژاد است تا شخص خود او. در كنار این هم علایق شخص به خود آقای احمدی‌نژاد هم وجود دارد.

اینها ربطی به بازگشت آقای احمدی‌نژاد و نزدیكان ایشان به رقابت سیاسی هم دارد؟

نه. هیچ ارتباطی ندارد. هیچ اراده سازمان یافته‌یی از بالا برای چنین مقاصدی شكل نگرفته است. ما در برابر پیشنهادهای زیاد دوستان قرار داشتیم كه متوجه شدیم جمع زیادی از دوستان از اقصی نقاط كشور تماش می‌گرفتند و می‌گفتند كه می‌خواهیم برای تولد آقای احمدی‌نژاد حركتی داشته باشیم. اصلا این برنامه‌ها سازمان یافته نیست.

سوال من این است كه آیا چنین برنامه‌هایی زمینه‌سازی برای حضور دوباره احمدی‌نژاد و جریان منسوب به او در انتخابات و رقابت سیاسی نیست. الان شما این موضوع را تكذیب می‌كنید ولی به هر حال خیلی ساده در آینده چنینی برنامه‌هایی می‌تواند تعبیر به این شود كه درخواست‌ها برای بازگشت احمدی‌نژاد زیاد بوده و با وجود میل باطنی او و نزدیكانش وارد رقابت سیاسی می‌شوند.

درخواست از آقای احمدی‌نژاد برای بازگشت بسیار زیاد است. اصلا چنین جشن تولدی در مقابل سیل درخواست‌ها چیز كوچكی است. اگر قصدی برای بازگشت وجود داشت بی‌شك از آن اشتیاق استفاده و تلاش می‌شد تا آن اشتیاقی كه برای بازگشت ایشان وجود دارد یك‌جوری نمایش داده شود. همین الان اگر مراجعه كنید به دوستان ما در سایت دولت بهار و كامنت‌هایی كه آنها منتشر نمی‌كنند و ایمیل‌هایی كه برای آقای احمدی‌نژاد از اقصی‌نقاط كشور زده‌اند، متوجه می‌شوید كه درخواست برای بازگشت ایشان خیلی بالاست. منتها خود ایشان هنوز نظر مثبتی به بازگشت ندارند.

خب وقتی این درخواست‌ها دیده نمی‌شوند شك این به وجود می‌آید كه این تنها یك مانور سیاسی و تبلیغاتی است. آقای احمدی‌نژاد با شناختی كه ما داریم شخصی نیست كه اگر پشتوانه‌یی داشته باشد آن را پنهان كند. چرا اینها را عمومی نمی‌كنید. چرا همان كامنت‌ها منتشر نمی‌شوند؟

این جمع‌بندی شماست و من می‌گویم اشتباه است. آقای احمدی‌نژاد الان جمع‌بندی برای بازگشت و كار در فضای سیاسی ندارد. ما هم الان دلایلی داریم كه نشان می‌دهد محبوبیت آقای احمدی‌نژاد در این یك سال گذشته افزایش داشته و فضا به سود ایشان است.

خب كی به جمع‌بندی نهایی می‌رسند؟


تا آنجا كه اطلاع دارم تا امروز ایشان به این نتیجه نرسیده كه به فضای سیاسی برگردد.

حالا شخص ایشان را فاكتور می‌گیریم اما آیا جریان همراه آقای احمدی‌نژاد هم‌چنین قصدی ندارد؟ چون به هر حال حتما لازم نیست احمدی‌نژاد شخصا وارد شود.


فعلا در همان سطح هم برنامه‌یی نیست. فعلا ما هیچ افقی برای بازگشت آقای احمدی‌نژاد و همراهان ایشان به دنیای سیاست در مناسبات آتی كشور نمی‌بینم. مگر اینكه یك سری تغییراتی اتفاق بیفتد.

چرا شما و جریان منسوب به احمدی‌نژاد چنین تحلیلی دارید؟ در حالی كه می‌گویید محبوبیت او افزایش یافته است. این تصویری كه از محبوبیت او می‌سازید زمینه خوبی برای بازگشت نیست؟

بالاخره باید این جمع‌بندی صورت بگیرد كه آیا فعالیت سیاسی و اراده معطوف به قدرت می‌تواند منشا خدمات برای كشور باشد یا نه. یعنی الان در واقع باید این سوال پاسخ داده شود تا بتوان روی برنامه‌های بعدی فكر كرد و نظر داد و كار كرد.

پاسخ آقای احمدی‌نژاد و نزدیكان‌شان و خود شما به این سوال چیست؟

بحث خود ایشان نیست. ما باید به نقطه‌یی برسیم كه آقای احمدی‌نژاد بتواند شرایطی را ایجاد كند كه آن دیدگاه‌ها و آرمان‌هایی را كه در مسیر حركت خودش تعریف كرده، قابل پیاده شدن باشد. باید بخشی از این ظرفیت‌های سیاسی و اجتماعی در واقع رشد كرده باشد. آقای احمدی‌نژاد بزرگ‌ترین خدمت را به جریان اصولگرایی كرد اما در واقع آنچه از طرف اصولگرایان دید جز مجموعه‌یی از تهمت‌ها نبود. بالاخره باید مقداری از ظرفیت‌ها ایجاد شود تا آن آرمان‌های مد نظر ایشان در حوزه عدالت و خدمت قابلیت پیاده شدن پیدا كند.

یعنی فكر می‌كنید مشكل آقای احمدی‌نژاد در حوزه میان‌دست و بالادست سیاست است كه اجازه ورود او را به رقابت نخواهند داد؟

به هر حال باید یكسری ظرفیت‌هایی ایجاد شود. من خودم اعتقاد دارم امروز شاید فعالیت‌های اجتماعی در بخش‌هایی از جامعه برای گفتمان آقای احمدی‌نژاد مفیدتر است تا اینكه بخواهد بیاید و در حوزه سیاسی فعالیت كند. ما هم الان داریم برای گفتمان آقای احمدی‌نژاد زمینه‌سازی اجتماعی می‌كنیم.

نظر خود آقای احمدی‌نژاد چیست؟

ما نظرات‌مان را داده‌ایم اما ایشان معمولا خودشان اظهارنظر نمی‌كنند. ایشان به اعتقاد من فعلا دارند می‌شنوند و جمع‌بندی می‌كنند.

برنامه شما برای تولد آقای احمدی‌نژاد در میدان 72 نارمك، با توجه به اینكه در فضای باز است آیا مجوز دارد یا نه؟

معمولا چون خود اهالی محل رابطه‌عاطفی با آقای احمدی‌نژاد دارند آنجا یك جو خاصی دارد. آقای احمدی‌نژاد صبح كه می‌خواهد از خانه خارج شود و شب یا عصر كه به خانه برگردد، همیشه با تجمعی از اهالی و هواداران‌شان روبه‌رو هستند. آن منطقه یك فضای عاطفی خاصی نسبت به آقای احمدی‌نژاد دارد. بی‌تردید دوستانی كه دست اندركار برنامه هستند هماهنگی‌هایی با مراجع ذی‌ربط در منطقه مثل كلانتری محل دارند اما چون شكل برنامه یك برنامه خودجوش و گردهمایی اهالی منطقه برای یك مراسم است، خیلی نیازی به برخی مجوزها ندارد چون اصلا گروه خاصی برگزار‌كننده نیست و خود اهالی این كار را می‌كنند.


ویدیو : زمینه سازی برای گفتمان احمدی‌ نژادی