زمزمه‌های تغییر سیاست ترکیه در قبال سوریه/ داعش چگونه آثار باستانی را می‌فروشد؟ :



فروش آثار باستانی توسط داعش , آثار باستانی ایران , آثار باستانی

پیشرفت نیروهای عراقی در مبارزه با داعش در بیجی، فروش آثار باستانی عراق و سوریه توسط داعش، تأکید رهبران احزاب مخالف دولت ترکیه بر تغییر سیاست های این کشور در سوریه، انتقاد رئیس جمهور سابق فرانسه از مذاکرات هسته ای ایران و ابراز تردید وزارت خارجه آمریکا درباره حصول توافق هسته ای تا ضرب الاجل پایان ماه ژوئن، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

 پیشرفت های نیروهای عراقی در مبارزه با تروریست های داعش، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «وال استریت ژورنال» می نویسد، نیروهای دولتی عراق در تلاش خود برای حفظ بزرگترین پالایشگاه کشور و همچنین بازپس گرفتن شهر نزدیک این پالایشگاه از تروریست های داعش، پیشرفت داشته اند. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا ضمن بیان این موضوع گفته نیروهای امنیتی عراقی با همکاری نیروهای نظامی شیعه توانسته اند، به خط دفاعی داعش در بیجی نفوذ کنند که این امر خود زمینه های موفقیت در مقابل تروریست ها را فراهم کرده است. سخنگوی پنتاگون به نقش ویژه نیروهای بسیج مردمی (حشد الشعبی) در این نبردها اشاره کرده است.

*****

در مطلب دیگری درباره داعش، برخی مطبوعات معتبر بین المللی، از جمله «شیکاگو تریبیون» گزارش هایی را درباره فروش آثار باستانی عراق و سوریه توسط تروریست های داعش منتشر کرده اند. این روزنامه می نویسد حمله تروریست های داعش با مته و بولدوزر به آثار باستانی، سبب نگرانی و اعتراض زیادی در عرصه بین المللی شده است. اما در عین حال، این تروریست ها‌ مخفیانه آثار تاریخی کوچک تری را که در عراق و سوریه به دست می آورند، به فروش رسانده و از این راه میلیون ها دلار به جیب می زنند. به نوشته این روزنامه، داعش که مدعی است آثار تاریخی را به دلیل غیراسلامی بودن از میان می برد، در پشت پرده چنان به صورت سیستماتیک اقدام به فروش این آثار می کند که حتی اداره ای با نام اداره «گنجینه های گرانبها» بدین منظور تأسیس کرده است.

*****

این در حالی است که در پی ناکامی حزب عدالت و توسعه در انتخابات ترکیه، به نظر می رسد داعش در حال از دست دادن یکی از مهمترین حامیان خود است. در این زمینه، «سی ان ان» با رهبران یکی از احزاب مخالف دولت در پارلمان جدید ترکیه گفت و گو کرده که در آن، وی بر ضرورت تغییر سیاست های آنکارا در سوریه تأکید نموده است. صلاح الدین دمیرتاش، رهبر حزب دمکراتیک خلق های ترکیه با اشاره تلویحی به حمایت اردوغان از گروه تروریستی داعش گفته، نمی توان سیاست های اشتباه گذشته در سوریه را ادامه داد. وی گفته، باور ندارم که دولت ائتلافی بتواند به حمایت خود از گروه هایی مانند داعش و دیگر گروه های افراط گرا در منطقه ادامه بدهد. این سیاست ها باعث ایجاد شرایطی در سوریه شده است که راه حلی برای آن یافت نمی شود.

*****

همزمان، یکی از مقامات ارشد حزب جمهوری خواه خلق، دیگر حزب مخالف در پارلمان نیز به انتقاد از سیاست های اردوغان در سوریه پرداخته است. فاروق لو اوغلو، معاون اول حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «المیادین» بر اصلاح سیاست های این کشور در تعامل با سوریه تأکید کرده است. وی گفته: «ترکیه باید از سیاستی مسئولانه در برابر کشورهای همسایه پیروی کند. مردم ترکیه در این انتخابات اعلام کردند که می خواهند سیاست دولت این کشور در تعامل با عراق و سوریه اصلاح شود. ما همچنین نباید در امور داخلی هیچ کشوری دخالت کنیم». وی افزوده: «ما بر این باوریم که ملت سوریه باید درباره سرنوشت خود تصمیم‌گیری کند و در صورتی که در دولت جدید ترکیه حضور داشته باشیم، هیچ حمایت تسلیحاتی از عناصر مسلح در سوریه صورت نخواهد گرفت».

*****

اما در مطلبی درباره ایران، خبرگزاری فرانسه اظهارات رئیس جمهور سابق فرانسه را بازتاب داده که به انتقاد از مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 پرداخته است. به نوشته این خبرگزاری، نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور پیشین فرانسه روز گذشته از توافق هسته ای که قرار است تا پایان ژوئن میان ایران و قدرت های جهانی حاصل شود، انتقاد کرده است. سارکوزی که به فلسطین اشغالی سفر کرده، ‌در کنفرانسی راهبردی در هرتزلیا گفته: «این توافق که مذاکرات حول آن جریان دارد، هم از لحاظ شیوه گفت و گو و هم از لحاظ خود توافق نامه، محکوم شدنی است. من تأکید می کنم با انعقاد این توافق، حق ادامه غنی سازی و فعالیت های تحقیق و توسعه هسته ای را برای ایران به رسمیت می شناسیم».

*****

معاون وزیر خارجه آمریکا نیز در تازه‌ترین اظهارات خود درباره امکان حصول توافق هسته ای میان ایران و 1+5 در بازه زمانی از پیش تعیین شده گفته، طرفین احتمالاً قادر نخواهند بود تا ضرب الاجل تعیین شده سی‌ام ژوئن به توافقی جامع بر سر حل و فصل مسأله هسته ای ایران دست یابند. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، تونی بلینکن، معاون وزیر خارجه آمریکا گفته ضرب الاجل سی ژوئن به سرعت در حال نزدیک شدن است، و ایران و کشورهای 1+5 هنوز به یک توافق جامع هسته ای دست پیدا نکرده اند، هنوز این احتمال هست که ما نتوانیم در فرصت باقی مانده به یک توافق جامع دست پیدا کنیم. اگر نتوانیم به چیزی که در خصوص برخی مسائل مهم و کلیدی است دست یابیم، نمی توانیم به یک توافق جامع برسیم.

*****

این در حالی است که با ادامه روند مذاکرات و وجود چشم‌انداز حصول توافق میان طرفین، شرکت های تجاری و اقتصادی غربی برای حضور و فعالیت در ایران ابراز آمادگی می کنند. در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» از آمادگی هشت شرکت اروپایی برای سرمایه گذاری در بخش نفت ایران خبر داده است. این خبرگزاری به نقل از یک مقام ایرانی می نویسد، هشت شرکت اروپایی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در طرح پالایش نفت موسوم به «سیراف» در ایران هستند که ارزش آن 2.8 میلیارد دلار است. علیرضا صادق‌آبادی، مدیرعامل شرکت زیرساخت پالایشگاه‌های سیراف ضمن بیان این موضوع گفته بعد از رفع تحریم‌ها، شرکت‌های خارجی بیشتری علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در ایران خواهند بود.

 

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو : زمزمه‌های تغییر سیاست ترکیه در قبال سوریه/ داعش چگونه آثار باستانی را می‌فروشد؟