زمان مجوزهای تولید سوسیس و كالباس تغییر کرد : اخبار اجتماعی -  مجوزهای تولید ...



زمان تغییر ساعت رسمی کشور , زمان تغییر , دستگاه تولید سوسیس و کالباس خانگی


اخبار اجتماعی -  مجوزهای تولید سوسیس و كالباس سه‌ماهه شد

رای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده صنایع تولید‌كننده سوسیس و كالباس، از این پس مجوزهای تولید برای این صنایع سه‌ماهه خواهد بود و صرفا نتایج بررسی‌های انجام شده در طول اعتبار مجوز و تایید نبود خمیر‌مرغ در محصول تولید شده می‌تواند زمینه تمدید مجوز سه‌ماهه را فراهم كند.

در حالی كه جدیدترین ضرب‌الاجل سازمان غذا و دارو برای حذف تدریجی خمیر مرغ از فرآورده‌های پروتینی، از نیمه دوم امسال و 26 روز قبل آغاز شده، سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با «اعتماد» خبر داد كه برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده صنایع تولید‌كننده سوسیس و كالباس، از این پس مجوزهای تولید برای این صنایع سه‌ماهه خواهد بود و صرفا نتایج بررسی‌های انجام شده در طول اعتبار مجوز و تایید نبود خمیر‌مرغ در محصول تولید شده می‌تواند زمینه تمدید مجوز سه‌ماهه را فراهم كند.

محمد هاشمی روز گذشته در واكنش به آخرین اظهارات رییس اتحادیه فرآورده‌های گوشتی كه مدعی ضعف نظارت‌ها بر تولید فرآورده‌های پروتیینی شده و از تداوم استفاده تولید‌كنندگان سوسیس و كالباس از خمیر مرغ با وجود بخشنامه سازمان غذا و دارو درباره ممنوعیت استفاده از این ماده اولیه خبر داده بود، به «اعتماد» گفت: «باید بر اساس تعامل حركت كنیم. اگر غیر این باشد و بخواهند از قوانین جاری كشور سرپیچی كنند، مجوز متخلفان باطل شده و اجازه تولید محصول هم لغو خواهد شد.»

وی البته تاكید كرد كه طی مهلتی كه از سوی سازمان غذا و دارو برای حذف خمیر مرغ از سوسیس و كالباس در نظر گرفته شده، آیین‌نامه‌های مربوط هم تدوین و تصویب خواهد شد كه بعد از ابلاغ این آیین نامه كه در جلسات مشترك با اعضای انجمن‌های دارای مجوز صنعت فرآورده‌های پروتیینی در حال تهیه است،

 

ممنوعیت استفاده از خمیر‌مرغ در سوسیس و كالباس الزامی و اجباری خواهد بود. وی همچنین خبر داد كه طی مذاكرات انجام شده با سازمان دامپزشكی، قرار است قطعه‌بندی مرغ در قصابی‌های سطح شهرها ممنوع شده و كشتارگاه‌ها، تنها مراكز مجاز به قطعه‌بندی مرغ باشند تا از تخلف تولید‌كنندگان سوسیس و كالباس كه از ضایعات مرغ موجود در قصابی‌ها به جای اسكلت مرغ در تولید محصولات خود استفاده می‌كردند هم جلوگیری شود.

كاهش 15 تا 20 درصدی مصرف فرآورده‌های پروتیینی
انتشار اخبار ماه‌های گذشته درباره استفاده از ضایعات مرغ در تولید سوسیس و كالباس كاهش 15 تا 20 درصدی مصرف فرآورده‌های پروتیینی را به دنبال داشته است. در حالی كه تولید‌كنندگان سوسیس و كالباس پیش‌بینی كرده‌اند كه با حذف خمیر مرغ از محصولات خود متحمل زیان 200 میلیون دلاری خواهند شد،

 

روز گذشته محمد موسوی؛ رییس اتحادیه فرآورده‌های گوشتی گفت: «مشكلاتی كه از طرف برخی‌ها برای صنعت فرآورده‌های گوشتی ایجاد شده و نگرانی برای مصرف‌كنندگان و تزلزل و نابسامانی برای تولیدكنندگان به وجود آورده از این جهت است كه دست‌اندركاران و مسوولان نظارت به جای آنكه وظایف خود را در نظارت بر مواد اولیه واحدهای تولیدی اعمال كنند، درصدد حذف خمیر مرغ از تولید شده‌اند. به جای آنكه این موضوع در كمیته‌یی تخصصی با حضور صاحبان صنعت و تشكل‌های ذی‌ربط مورد بررسی قرار گیرد یك‌باره جنبه خبری پیدا كرده و آن را از چرخه تولید حذف می‌كنند. هر واحد تولیدی یا كشتارگاه‌های مرغ زیرنظر مسوولان فنی و نظارتی اداره می‌شود حال اگر مسوولان نظارتی نتوانند در محل كشتارگاه وظایف خود را انجام دهند چرا باید واحدهای فرآورده‌های گوشتی را زیر سوال برده و سرمایه‌گذاری و نیروی انسانی شاغل در آنها را با مشكل روبه‌رو سازند.»

هرچند ضعف نظارت‌ها یكی از عوامل مهم در زمینه‌سازی برای تخلف تولید‌كنندگان محصولات غذایی است، اما این‌بار بازهم، نادیده گرفتن تاكیدات قانون آن هم صرفا با هدف سود بیشتر خبرساز شده است. در حالی كه ظرف سال‌های گذشته، سوسیس و كالباس به دلیل قیمت ارزان‌تر از سایر اقلام پروتیینی در مقایسه با خاصیت سیر‌كنندگی آن، به‌شدت مورد استقبال ایرانی‌ها قرار گرفته، بنا بر اعلام چندباره مسوولان سازمان ملی استاندارد، از سه سال قبل و با بخشنامه این سازمان، تمام تولید‌كنندگان فرآورده‌های پروتیینی از استفاده از خمیر مرغ در محصولات خود منع شده‌اند كه علت اصلی برای این ممنوعیت، وجود شبهاتی در مورد چگونگی تهیه خمیر مرغ و سوءاستفاده برخی تولید‌كنندگان از ضایعات مرغ به جای خمیر مرغ بوده است.

با این حال، بی‌توجهی به تاكیدات این بخشنامه تا امروز هم ادامه داشته و حتی طی هفته‌های گذشته و پس از واكنش مسوولان سازمان غذا و دارو درباره ضرورت اجرای بخشنامه سازمان ملی استاندارد، برخی تولید‌كنندگان سوسیس و كالباس به صراحت اعلام كرده‌اند كه استفاده از خمیر مرغ را در محصولات‌شان متوقف نخواهند كرد.

با این حال، روز گذشته هدایت حسینی؛ مدیركل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراكی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو به صراحت تاكید كرد: «سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت از ابتدای سال گذشته به واحدهای تولیدی این محصول تاكید كرده كه در تولید خمیر مرغ موظف به تطابق با سیاست‌های وزارت بهداشت هستند و اگر این اتفاق نیفتد، مجوز تولید آنها متوقف خواهد شد. تا زمانی كه در وزارت بهداشت در مورد سلامت خمیر مرغ مطمئن نشویم، استفاده از آن در محصولات غذایی مجاز نخواهد بود.»

برآورد می‌شود كه مصرف سالانه خمیر مرغ در تولید فرآورده‌های پروتیینی- سوسیس و كالباس- حدود 50 الی 70 هزار تن باشد كه این ماده اولیه با وجود ادعای برخی تولید‌كنندگان درباره حذف خمیر مرغ طبق بخشنامه سال 90 سازمان ملی استاندارد، در بیش از 150 كارخانه تولید فرآورده پروتیینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ممنوعیت مصرف سوسیس و كالباس برای 78 میلیون نفر
رسول دیناروند؛ رییس سازمان غذا و دارو همواره در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره مصرف سوسیس و كالباس هشدار داده كه میزان مصرف این ماده غذایی در سفره خانواده ایرانی باید به حداقل برسد زیرا فاقد هرگونه ارزش غذایی است.

تركیبات سوسیس و كالباسی كه در ایران تولید می‌شود این ماده غذایی را به محصولی تبدیل كرده كه مصرف آن تقریبا برای تمام آحاد جامعه ایران ممنوع و مضر است.

ناصر كلانتری؛ رییس سابق انیستیتو تحقیقات تغذیه در گفت‌وگو با «اعتماد» می‌گوید: «سوسیس و كالباس دارای چربی اشباع است و به اندازه مصرف روغن نباتی كه حاوی چربی اشباع است، ضرر دارد. اگر قرار است حداكثر 20 تا 25 درصد انرژی روزانه ما از روغن‌های خوراكی تامین شود، باید از این میزان، حداكثر هشت تا 10 درصد را به چربی اشباع اختصاص دهیم در حالی كه چربی موجود در سوسیس و كالباس، از بدترین نوع و اشباع است.

 

به دلیل شیوه تولید این محصولات، تولید‌كنندگان به ناچار از میزان بالای ادویه‌ها و طعم‌دهنده‌های متعدد در تولید سوسیس و كالباس استفاده می‌كنند و به همین دلیل، مصرف سوسیس و كالباس برای مادران باردار، مادران شیر‌ده و كودكان كمتر از پنج سال مطلقا ممنوع است زیرا موجب نارسایی جنین، ایجاد حساسیت و افزایش رفلاكس معده و عوارض پوستی و ریوی در كودكان شیرخوار می‌شود.

 

متاسفانه مردم فكر می‌كنند با مصرف سوسیس یا كالباسی كه روی بسته آن عبارت 80 درصد گوشت درج شده، واقعا گوشت مصرف می‌كنند در حالی كه چنین نیست و بخش عمده این محصولات را مواد غیرگوشتی تشكیل می‌دهد. اگر در مجموع نگاه كنیم، با توجه به آمار بالای دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، پرفشاری خون، چاقی، سرطان‌ها، مشكلات گوارشی در كشور، مصرف سوسیس و كالباس تقریبا برای تمام مردم مضر است.»


  اخباراجتماعی -  اعتماد


ویدیو : زمان مجوزهای تولید سوسیس و كالباس تغییر کرد