رییس‌جمهوری در میدان مسائل تكراری : من انتظار داشتم تا رییس‌جمهوری برای ملت ...



میدان جمهوری , رییس جمهوری آمریکا , بالارفتن بیتکوین بعد از رییس جمهوری ترامپ

من انتظار داشتم تا رییس‌جمهوری برای ملت توضیح دهد كه بعد از تحریم‌ها برای ساختار اداری و اقتصادی این كشور چه اتفاقی خواهد افتاد.

مهم‌ترین و روشن‌ترین وجه سخنان دیروز رییس‌جمهوری در جریان نشست خبری ایشان، تكراری بودن حرف‌های وی بود. این تكراری بودن به‌طور طبیعی خود محصول تكراری بودن سوالات مطرح شده از سوی خبرنگاران بود.

 

این به زعم من مهم‌ترین نكته‌ای است كه باید از نشست خبری دیروز آقای روحانی و نشست‌های پیش از آن بررسی شود. اینكه چرا در طول دو سال اغلب سوالات رسانه‌ها از فرد اول اجرایی كشور در ورطه تكرار سقوط می‌كنند، آیا رسانه‌های ما فن و خلاقیت لازم برای طرح سوالات جدید را ندارند؟ هر چند به‌طور قطع پاسخ این سوال پاسخی با وجوه و زوایای مختلف است اما مهم‌ترین زمینه ایجاد چنین شرایطی این است كه  همچنان این سوالات به عنوان موضوعاتی در سر فصل موارد مورد توجه جامعه قرار دارند. به عبارت دیگر محور سوالات هنوز از مسائل حل نشده جامعه است.

 

بسیار بعید است اگر فكر كنیم رسانه‌های ما به دلیل ضعف‌های تكنیكی و فنی توان طرح موضوعات جدید را ندارند، هر چند پذیرفته‌ایم كه در عرصه رسانه‌ای هنوز فاصله زیادی با استانداردهای بین‌المللی داریم اما همزمان هم می‌دانیم كه رسانه‌های ما در همین فضای نامساعدی كه برای رشد و تعالی آنها وجود دارد آنقدر به تكنیك‌ها و فنون كار خبری تسلط دارند كه در یك نشست مهم چون كنفرانس خبری رییس‌جمهوری درگیر طرح مسائل بی‌ربط و غیر ضروری نشوند.

 

با این حساب دولت باید بپذیرد كه اگر در معرض سوالات تكراری قرار می‌گیرد باید قدری در كارنامه خود بازنگری كند كه چرا در طول دو سال فعالیت، همچنان از سوی رسانه‌های مختلف با گرایش‌های مختلف در مقابل مسائلی قدیمی قرار گرفته است. ضمن اینكه در این خصوص به نظر می‌رسد نوع رویكرد رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی دولت به گونه‌ای بوده كه نتوانسته حتی در حوزه‌هایی كه پاسخ‌های قطعی و قانع‌كننده وجود دارد، به توجیه افكار عمومی بپردازد.

به هر تقدیر تصویر كلی كه چنین نشستی به جامعه و ناظران حوزه‌های مختلف می‌دهد این است كه ما در وضعیتی ایستا قرار داریم؛ وضعیتی با كمترین میزان از تحرك؛ وضعیتی كه چارچوب عمومی آن بر خلاف تصور بسیاری ارتباط چندانی به مسائلی نظیر تحریم‌ها ندارد. در همین صحبت‌های روز گذشته آقای روحانی به مانند بسیاری از موقعیت‌های قبلی كه برای اظهارنظر در اختیار مقامات عالی كشور بود، هیچ مساله كلان اقتصادی مد نظر قرار نگرفت.

ما در حالی كه درگیر توضیح دادن به سوالات جزیی هستیم هنوز موارد بسیار كلانی را بی‌پاسخ گذاشته‌ایم. مواردی از قبیل فساد اداری افسارگسیخته كه دیروز هیچ جایی در بین سخنان رییس‌جمهوری پیدا نكرد. من انتظار داشتم تا رییس‌جمهوری برای ملت توضیح دهد كه بعد از تحریم‌ها برای ساختار اداری و اقتصادی این كشور چه اتفاقی خواهد افتاد. ما چیزی حدود ٥ یا ٦ سال در تحریم غربی‌ها بوده‌ایم. آیا قبل از آن یعنی مثلا ١٠ سال پیش وضعیت ما با كشورهایی نظیر برزیل یا تركیه یا مالزی كه از جمع كشورهای در حال توسعه به كشورهای توسعه‌یافته پیوسته‌اند، قابل قیاس بود؟ آیا ناكارآمدی نظام اقتصاد دولتی ما ربطی به موضوع تحریم‌ها داشت؟

در یك ارزیابی كلی باید گفت كه رییس‌جمهوری در سخنان دیروز خود با تمركز بر برخی جزییات، نتوانست به مسائل كلی و كلان بپردازد. ضمن آنكه گزارش اولیه ایشان هم به دلیل تكرار بسیار زیاد در مراحل زمانی مختلف، نه جذابیت خاصی داشت و نه می‌توانست حس همدلی را در مخاطبان ایشان بر بیانگیزد. این دست گزارش‌ها نیز از جمله نقاط ضعف دولت‌های مختلف در كشور ما است كه قصد خود را با پیش پا افتاده‌ترین و دم دستی‌ترین روش‌ها، تبلیغ كنند. حال آنكه بسیار واضح است كه به دلیل از دست رفتن اعتماد عمومی بین ملت و دولت، چنین گزارش‌هایی نمی‌تواند از نفوذ لازم در مردم برخوردار باشد. در بحث‌های هسته‌ای نیز هرچند موضع رییس‌جمهوری درباره لایحه برجام، در همین مورد خاص می‌تواند همدلی‌های زیادی را بر بیانگیزد اما به نظر می‌رسد آقای روحانی باید به مراتب بیشتر از این به جایگاه‌ نهادهای رسمی كشور كه به دور از تركیب سیاسی آنها می‌توانند حاملان ارزش‌های دموكراتیك در هر جامعه‌ای باشند، توجه نشان دهد.

 

هر چند عملكرد نا صواب و غیر قابل دفاع اصولگرایان در سه دوره اخیر مجلس، این نهاد را كه از قدرت و جایگاه ویژه‌ای در چارچوب‌های حقوقی برخوردار است، در میدان سیاست زخم خورده و فرودست كرده اما رییس‌جمهوری به عنوان كسی كه از یك سو مدعی اعتدال سیاسی و از سوی دیگر مورد وثوق هواداران توسعه سیاسی و دموكراسی در كشور است، باید بیش از اینها جایگاه این نهاد را ارج بنهد.‌

ای كاش آقای روحانی دیروز در كنار سخنانی كه درباره جایگاه و نقش مجلس در موضوع برجام داشت...قدری هم می‌توانست به تقویت جایگاه این مجموعه در همان حد حرف همت بگمارد. نهایتا اما به نظر من كامل‌ترین و كم‌نقص‌ترین قسمت سخنان دیروز رییس‌جمهوری همان بخش سخنان وی درباره حصر بود. جایی كه توانست به تصویرسازی دقیق‌تری از موقعیت دولت و تمایل دستگاه اجرایی بپردازد و اشاره كرده كه ضمن عدم فراموشی موضوع، در این شرایط از توان كافی برای حل مساله برخوردار نیست. این قسمت از سخنان اقای روحانی را شاید بتوان نماد همان مسائل تكراری و پاسخ داده نشده‌ای دانست كه همچنان در جامعه در حال تكرار است.


 اخبار  سیاسی - اعتماد 


ویدیو : رییس‌جمهوری در میدان مسائل تكراری