رویارویی دو آقازاده در مجلس : مطهری نماینده مردم تهران از جنتی سوال دارد. جنس ...



مجلس , مرکز پژوهش های مجلس , مجلس دهم

مطهری نماینده مردم تهران از جنتی سوال دارد. جنس سوالات علی مطهری را با فهمیدن مواضعش می‌توان خوب شناخت. نه اصولگراست و نه اصلاح‌طلب اما در عین حال هردو آنهاست.

وجه اشتراک زیادی با هم دارند. نخستین وجه اشتراکشان نامشان است. نام هردوشان علی است. هردو بخشی از شهرتشان را از پدران خود دارند. هردو در کار فرهنگند. یکی وزیر فرهنگ است و دیگری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس.

مطهری نماینده مردم تهران از جنتی سوال دارد. جنس سوالات علی مطهری را با فهمیدن مواضعش می‌توان خوب شناخت. نه اصولگراست و نه اصلاح‌طلب اما در عین حال هردو آنهاست. راهی كه او در پیش گرفته با كلیشه‌های سیاسی ایران همخوانی ندارد. مواضع سیاسی‌اش تا حد زیادی نزدیك به اصلاح‌طلبان است، اما در مواضع فرهنگی سمت و سوی اصولگرایانه دارد. نطق‌های آتشین او در برخی موارد اما باعث می‌شود در برابر اصولگرایان قرار بگیرد. اظهاراتش درباره مسائل فرهنگی نیز باعث می‌شود همگام اصولگرایان دیده شود.

 

نمونه‌اش را می‌توان در مواجهه‌اش با وزیر كشور دید؛ مطهری یك روز به روحانی نامه می‌نویسد و به او هشدار می‌دهد اگر لغو سخنرانی‌ها ادامه پیدا كند استیضاح رحمانی فضلی را كلید می‌زند. یك روز هم وزیر كشور را به خاطر نداشتن برخورد جدی با ساپورت‌پوشان به مجلس می‌كشاند. به‌طور كلی راه سختی را پیش گرفته است. در این راه اصولگرا و اصلاح‌طلب اصلا برایش فرقی ندارد. از همین روست كه اگر با نگاه سیاسی كنش‌های او را بررسی كنیم، می‌بینیم به مصلحت‌سنجی آنقدر نزدیك نیست. بیشتر مایل است روی كرسی سیاست‌ورزی صادقانه حركت كند و آنچه حقیقت می‌داند را بیان كند.

اواخر هفته گذشته بود كه مطلع شدیم قصد دارد جنتی را به مجلس فراخواند. دلیل این احضار حالا مشخص شده است. جنتی قرار است باز هم به مجلس برود تا به مطهری پاسخ بدهد كه چرا هنوز از كلمات بیگانه استفاده می‌شود؟ وزارت ارشاد متولی اجرای قانون منع استفاده از كلمات بیگانه است و طبق این قانون نباید در سردر فروشگاه‌ها، شركت‌ها و بسته‌بندی‌ها از كلمات بیگانه استفاده شود.

مطهری معتقد است در این راه وزارت ارشاد اختیارات لازم را دارد و با همكاری سایر دستگاه‌ها می‌تواند قانون را اجرا كند، با این وجود این كلمات روز به روز رواج بیشتری پیدا می‌كنند. تجربه نشان داده است كه علی مطهری نماینده‌ای است كه سرسختانه بر مواضعش پافشاری می‌كند. به همین خاطر است كه كار برای جنتی سخت‌تر می‌شود.

جنتی كه در روزهای نخست وزارتش گفته بود امیدوار است راه احمد مسجدجامعی را در دوران مسئولیتش ادامه دهد، تاكنون از مجلس دو كارت زرد دریافت كرده است. هردو این كارت‌زردها هم به سوالات منتقدان دولت مربوط می‌شد. كارت زرد اول او برمی‌گردد به دی ماه سال92 كه حمید رسایی، جنتی را به مجلس كشانده بود و از او علت تسامح و تساهل وزارت ارشاد را پرسید.

 

كارت زرد دوم هم به خردادماه امسال برمی‌گردد كه جنتی برای پاسخ به سوال مهرداد بذرپاش، آقاتهرانی، نوباوه و میركاظمی به مجلس رفته بود. نمایندگان منتقد دولت این‌بار برعكس سوال قبلی علت محدودیت‌های رسانه‌ای را جویا شدند. حالا باید دید در رویارویی سوم كدام علی دست پر خواهد داشت. آیا این مطهری است كه از صحبت‌های جنتی قانع می‌شود یا جنتی است كه سوال مطهری را به‌حق می‌داند و كارت زرد سوم را دریافت خواهد كرد.


اخبار سیاسی  - آرمان


ویدیو : رویارویی دو آقازاده در مجلس