روزنامه حزب حاکم تركیه: ایران به تلافی اسد از پ.ك.ك حمایت می كند! :         یك ...



 

 

 

روزنامه ایران , روزنامه های ایران , روزنامه ایران ورزشی

 

یك روزنامه وابسته به حزب حاكم عدالت و توسعه تركیه مدعی شد كه در پی بروز ناآرامی های چند ماه گذشته در سوریه ، ایران ممكن است به تلافی سیاست های تركیه در قبال دولت بشار اسد از شبه نظامیان جدایی طلب پ.ك.ك حمایت كند.

روزنامه " زمان " چاپ تركیه با انتشار مقاله ای به قلم " امره اوسلو " مدعی شد كه سیاست ایران و سوریه در دهه 1990 برای بی ثبات سازی تركیه و وارد آوردن فشار به این كشور حمایت از پ.ك.ك بود اما ایران این سیاست را از سال 2003 و همزمان با اشغال عراق از سوی آمریكا كنار گذاشت.

این نویسنده ترك در ادامه مدعی می شود كه با وقایع سوریه و نگرانی تهران و دمشق از نفوذ تركیه در سوریه و سقوط رژیم بشار اسد ، ایران ممكن است بار دیگر به همان سیاست دهه 1990 خود در قبال پ.ك.ك باز گردد و از این گروه شبه نظامی مسلح علیه دولت تركیه بهره برداری كند.

ادعای این روزنامه وابسته به حزب حاكم تركیه در حالی است كه در روزهای اخیر نیروهای سپاه پاسداران ایران در منطقه سردشت مشغول نبردی همه جانبه با تروریست های پژاك بودند كه این گروه در واقع دنباله گروه پ.ك.ك در ایران محسوب می شود.

روزنامه زمان مدعی می شود در سال 2008 یكی از رهبران گروه پ.ك.ك به نام " جمیل باییك " در اثر حمله جنگنده های ارتش تركیه به كوه های قندیل در شمال عراق متواری شده و به ایران می گریزد .

این روزنامه مدعی می شود كه ارتش تركیه پس از عملیات 3 سال پیش خود در منطقه قندیل عراق با انتشار اطلاعیه ای گفته است كه جمیل باییك پس از متلاشی شدن كمپ خود در كوه های قندیل به یك كشور ثالث متواری شده است.

روزنامه زمان مدعی می شود با وجودی كه ارتش تركیه نخواسته نام كشور ثالث را بنا به مصالحی ببرد ، اما به نظر می رسد نام این كشور ثالث ایران باشد.

این گزارش در ادامه با اشاره به نگرانی های ایران از سقوط دولت بشار اسد در سوریه می نویسد كه ممكن است ایران از باییك بخواهد به سازماندهی مجدد حملات پ.ك.ك علیه تركیه بپردازد و این شبكه را بار دیگر در تركیه فعال كند ، چرا كه بنا به ادعای این روزنامه از نظر ایران سیاست تركیه در قبال سوریه در جهت منافع ملی ایران نیست و نقشی كه تركیه در سوریه بازی می كند ممكن است در آینده به بی اثر كردن نفوذ و اهرم های قدرت منطقه ای ایران بینجامد.

این گزارش در ادامه به نقل از روزنامه صاباح تركیه مدعی می شود كه حملات اخیر پ.ك.ك در دورن تركیه كه به كشته شدن 13 تن انجامید بنا به دستور جمیل باییك انجام شده و با توجه به اینكه وی هم اكنون در ایران به سر می برد احتمال اینكه وی با هماهنگی دولت ایران به تصمیم گیری درباره تشدید حملات ستیزه جویان پ.ك.ك در خاك تركیه رسیده باشد ، زیاد است .

گفتنی است كه سیاست حسن همجواری ایران و تركیه دهه ها است كه ادامه دارد و از زمان انعقاد معاهده "ارزنه الروم" در اواسط قرن نوزدهم میلادی دو كشور هیچ ادعا یا مناقشه مرزی مهمی علیه یكدیگر نداشته اند.

در سال های اخیر و همزمان با به قدرت رسیدن حزب اسلامگرای عدالت و توسعه نیز روابط تهران - آنكارا بیش از گذشته گرم تر شده و دو كشور هم اكنون در حوزه های مختلف سیاسی ، اقتصادی و امنیتی همكاری های گسترده ای دارند..../تحلیل:عصرایران

 


ویدیو : روزنامه حزب حاکم تركیه: ایران به تلافی اسد از پ.ك.ك حمایت می كند!