روحانی کلید حل مشکلات اقتصادی را به دست چه افرادی می‌دهد؟+جدول : روحانی کلید ...



مشکلات اقتصادی , دستاوردهای اقتصادی دولت روحانی به ویژه , مشکلات روزه برای افرادی که کم خونی دارند

روحانی کلید حل مشکلات اقتصادی را به دست چه افرادی می‌دهد؟/ از «نوبخت» همراه همیشگی رئیس جمهور تا «ترکان» مرد نفتی سال‌های دور +جدول

از محمدباقر نوبخت، اکبر ترکان، محمد نهاوندیان، مرتضی بانک، محمدرضا نعمت زاده و اسحاق جهانگیری به عنوان چهره های اصلی تیم اقتصادی دولت یازدهم یاد می شود.

 "تیم اقتصادی دولت یازدهم را چه کسانی تشکیل می دهند؟". این سوالی است که این روزها پاسخ های متفاوتی را به خود می بیند و گمانه زنی های مختلفی نیز در تحلیل این سوال مطرح می شود.

بحث گمانه زنی برای معرفی کابینه یازدهم به مجلس از همان ساعات اولیه مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری یازدهم آغاز شده و هم اکنون در شرایطی که کمتر از 20 روز تا برگزاری مراسم تنفیذ رئیس جمهور منتخب و آغاز زمان 10 روزه رئیس جمهور برای معرفی اعضای کابینه به مجلس باقی مانده است این گمانه زنی ها به اوج خود رسیده است.

در شرایطی که اقتصاد کشور طی یکسال اخیر مشکلات فراوانی را تجربه کرده و شاهد افت قابل توجه ارزش پول ملی و نوسانات فراوان بازارهای مختلف هستیم معرفی تیم اقتصادی کابینه به نسبت مهم تر از سایر حوزه ها شده است.

البته پس از انتخابات ریاست جمهوری بازارهای مختلف واکنش مثبتی را به نتیجه انتخابات داشته اند و بر همین اساس امیدواری ها درباره بهبود شرایط اقتصادی کشور افزایش یافته است و همین موضوع نیز بر اهمیت معرفی تیم اقتصادی دولت یازدهم افزوده ست.

در همین رابطه حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور منتخب در نخستین حضور خود در مجلس درباره تشکیل تیم اقتصادی دولت گفته است کارگروه اقتصادی با زیرمجموعه های مختلف تشکیل شده است و درباره معرفی تیم اقتصادی از صاحبنظران و شخصیت‌های فرهیخته، دانشگاهی، با سابقه کار اجرایی یا قانونگذاری و بسیاری از تشکل‌های مردمی استمداد طلبیدیم تا یک بار دیگر اوضاع کشور را بررسی کنیم.

در این میان نام برخی چهره های اقتصادی نزدیک به حجت الاسلام حسن روحانی همچون محمدباقر نوبخت، اکبر ترکان، محمد نهاوندیان، مرتضی بانک، محمدرضا نعمت زاده و اسحاق جهانگیری بیش از سایر چهره های اقتصادی مطرح می شود و از این افراد به عنوان چهره های اصلی تیم اقتصادی دولت یازدهم یاد می شود.

در همین رابطه پایگاه خبری نامه سوابق چهره های اقتصادی نزدیک به رئیس جمهور منتخب که احتمال حضور در کابینه یازدهم را دارند مورد بررسی قرار داده است که در جدول زیر مشاهده می کنید:

 

نام

سمت کنونی

سابقه

سمت احتمالی

مرتضی بانک

مشاور رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام

مرتضی بانک فرمانده سپاه استان کرمان در سال 60 و معاون اداری و مالی وزارت کار در سال‌های 62 و 63بود. بانک از سال 76 به وزرات امور خارجه بازگشت و مدتی در این وازتخارنه فعالیت می‌کرد. مرتضی بانک در انتخابات ریاست جمهوری معاون فرهنگی،اجتماعی ستاد انتخاباتی حسن روحانی بود و هم اکنون با رئیس جمهور منتخب همکاری می کند.

وزارت رفاه و امور اجتماعی

اکبر ترکان

نماینده رئیس جمهور منتخب در امور انتقال دولت

اکبر ترکان تنها فرد غیر‌نظامی است که در جمهوری اسلامی ایران به مقام وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رسیده‌است.

وی در کابینه اول محمود احمدی‌نژاد به مدت چهار سال معاونت وزارت نفت را بر‌عهده داشت.

وی وزیر راه و ترابری در دولت دوم سازندگی بوده است.

ترکان در بین سال‌های 80 تا 88 نیز معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت بوده است.

ترکان مدیرعاملی شرکت نفت و گاز پارس را در کارنامه دارد و سال گذشته با حکم معاون وزیر نفت به عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران منصوب شد.

وزارت دفاع/ وزارت نفت/ سرپرست نهاد ریاست جمهوری

اسحاق جهانگیری

عضو هیات علمی بنیاد باران

جهانگیری در مجالس دوم و سوم نماینده جیرفت بوده است و در سال ۱۳۷۱ در دولت هاشمی‌رفسنجانی به سمت استاندار استان اصفهان منصوب شد و به جای غلامحسین کرباسچی نشست. وی در هر دو دوره ریاست‌جمهوری خاتمی وزیر صنایع و معادن بود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت

محمدرضا نعمت زاده

مدیرعامل شرکت خصوصی نبکو

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنایع دولت هاشمی‌رفسنجانی بود. وی همچنین معاونت وزارت نفت در امور پتروشیمی ‌در کابینه‌های خاتمی و معاونت وزارت نفت در امور پخش و پالایش را در کابینه احمدی‌نژاد به‌عهده داشته‌است.

وزارت نفت/ سرپرست نهاد ریاست جمهوری

محمدباقر نوبخت

معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام

در تیم اقتصادی مشاوران حسن روحانی شاخص‌ترین چهره محمد‌باقر نوبخت است. نوبخت چهار دوره نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی بوده است. از دیگر سوابق وی می‌توان به معاونت اقتصادی - پژوهشی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد.

وزارت اقتصاد/ رئیس کل بانک مرکزی

محمد نهاوندیان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

نهاوندیان معاون وقت دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ایران (معاون علی لاریجانی)، عضو ستاد ویژه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، رئیس مرکز بررسی برای الحاق به سازمان تجارت جهانی در جمهوری اسلامی، معاونت سابق وزارت بازرگانی و دارنده سابقه سمت‌های اقتصادی-سیاسی دیگر است.  او در آمریکا موسسه‌ای به نام تحقیقات و اطلاعات اسلامی در واشنگتن تاسیس کرد و با چهل مرکز اسلامی آمریکا برای همکاری بین آنها ارتباط برقرار کرد. در نتیجه شورایی تشکیل شد به نام شورای همکاری اسلامی که هر ماه در یک ایالت جلسه تشکیل می‌داد. او ۸ سال با خانواده‌اش در آمریکا به سر برد و فوق‌لیسانس و دکترا گرفت.

وزارت اقتصاد/ وزارت صنعت، معدن و تجارت

 نامه نیوز

 


ویدیو : روحانی کلید حل مشکلات اقتصادی را به دست چه افرادی می‌دهد؟+جدول