روانشناسی کودک از روی نقاشی : این تصویر، گرایش كودك به اجتماعی بودن، سرزنده ...



روانشناسی نقاشی کودک , روانشناسی کودک , نقاشی کودک

این تصویر، گرایش كودك به اجتماعی بودن، سرزنده بودن و تحرك و تا حدی، بیش‌فعالی را نشان می‌دهد. كودك، از خلاقیت به‌نسبت بالایی برخوردار است. میل كودك به مدیریت و تسلط بر هم‌سالان و تا حدودی بر اطرافیان، از این نقاشی، قابل برداشت است. هم‌چنین نمی‌توان نوعی تعارض و دوگانگی را در این نقاشی نادیده گرفت. احتمال می‌رود كودك، در مواقعی، دچار خشم و اضطراب می‌شود كه بهتر است كودك را از محرك‌های آزاردهنده محیطی كه او را تحت فشار قرار می‌دهند، دور نگه داشت.

روانشناسی نقاشی کودکان , روانشناسی کودک و نوجوان , نقاشی روز جهانی کودک

اولین مرحله ترسیم آدمك، از سه سالگی است. در این سن، آدمك ترسیمی، معمولا از یك دایره نامنظم كه معرف سر آدمك است، تشكیل و به‌مرور، خطوطی به‌عنوان دست و پا، به آن افزوده می‌شود. این نقاشی با توجه به سن كودك، كاملا طبیعی و استفاده از رنگ‌های شاد برای كشیدن دو سر بزرگ كه می‌تواند بیان‌گر پدر و مادركودك باشد، نشان‌دهنده احساس خوب كودك نسبت به والدینش است.

كودك، خود را در ابعادی بسیار كوچك و با فاصله از پدرش ترسیم كرده است كه می‌تواند جای كمی تعمل داشته باشد و این‌گونه برداشت كرد كه كودك، خود را از پدرش دور می‌داند یا از او می‌ترسد و بیش‌تر، به مادرش پناه می‌برد كه البته باید باز هم تاكید كرد كه بدون مشاهده دقیق كودك و شرح حال گرفتن از خانواده، نمی‌توان به‌طور قاطع، درباره كودك و خانواده قضاوت كرد.

کتاب روانشناسی کودک , نقاشی برای روز جهانی کودک , نقاشی روز کودک

كودك، در دومین مرحله رشد ترسیم قرار دارد و به‌مرور، ترسیمات و نقاشی‌های او، كامل‌تر و پخته‌تر خواهند شد. كودك، به اعضای خانواده خود، بسیار علاقه‌مند و ارتباط او با همه آن‌ها، به یك نسبت، صمیمانه است. كودك، به جلب محبت و توجه، تمایل نشان می‌دهد، در بیان احساساتش، مشكلی ندارد و كودكی است كه رفتارهایش، تاحدودی، با ملایمت همراه است. هم‌چنین گرایش به نظم و ترتیب، احساس امنیت و آرامش در خانواده و پرجنب‌وجوش بودن را نمی‌توان در كودك نادیده گرفت.

روانشناسی نقاشی های ناخودآگاه , روانشناسی رنگ‌ها برای دکوراسیون اتاق کودک , بهترین کتاب روانشناسی کودک

در و پنجره در این نقاشی، نشان‌دهنده روابط نزدیك بین كودك و اطرافیان، تمایل به برون‌گرایی و مشاركت در كودك است. هم‌چنین، پنجره در این نقاشی، با پرده تزیین شده كه نشانه احساس خوب كودك به زندگی است.

خانه و درخت كه می‌توانند به ترتیب، سمبل مادر و پدر باشند، در كنار هم و با فاصله‌ای نزدیك از هم قرار دارند كه نشان‌دهنده روابط مساعد والدین در خانواده است. درختی كه كودك ترسیم كرده است، ثمره و میوه دارد كه بیان‌گر احساس امنیت كودك نسبت به پدر و هم‌چنین تامین نیازهای كودك توسط خانواده است.

كودك، هنگام بازی با حیوانات، فاصله‌ای بین خود، درخت و خانه قائل شده كه از این طریق و با زبان كودكانه خود بیان می‌كند كه در آرامش كامل و با احساس امنیت نسبت به حضور دایم والدین خود، می‌تواند به كشف و كنجكاوی در محیط بپردازد و می‌توان اطمینان داشت که كودك، هنگام ورود به مدرسه، اضطراب جدایی نخواهد داشت.برخاستن دود از دودكش خانه هم در این نقاشی، از جو عاطفی و گرم خانه، حكایت دارد.

منبع: مجله شهرزاد

 


ویدیو : روانشناسی کودک از روی نقاشی