روابط تهران – ریاض باز هم متشنج شد : روابط تهران – ریاض باز هم متشنج شد شکایت ...



روابط تهران – ریاض باز هم متشنج شد

شکایت نفتی عربستان از ایران در سازمان ملل

نماینده عربستان در سازمان ملل در نامه‌ای که به دبیر کل سازمان ملل فرستاده، نوشته است که بالگردهای ایرانی در طول ماه گذشته میلادی چندین بار بر فراز چاه‌های نفتی الحصبه در منطقه الشرقیه پرواز کرده‌اند.

 

شرط برقراری روابط دیپلماتیک تهران با ریاض , لو رفتن سالن های ماساژ مختلط در قلب تهران با روابط نامشروع , استخدام تهران

 

اخبار سیاسی -  روابط ایران و عربستان باز هم متشنج‌تر شده است. پس از آن كه عربستانی‌ها همانند بحرین ناآرامی‌های اخیر كویت را به گردن ایران انداخته و برای سركوب تظاهرات مردمی این كشور ایران را بهانه دخالت خود در كویت كردند و در همین رابطه تلاش‌های تازه‌ای را برای تخریب روابط ایران و كویت از یك سو و ایران با شورای همكاری خلیج فارس از سوی دیگر آغاز كردند، ریاض در تازه‌ترین تحركات ضدایرانی‌اش شكایتی را از تهران به سازمان ملل بر سر ادعای تجاوز به میدان‌های نفتی‌اش در منطقه الشرقیه برده است. منطقه‌ای با حساسیت بالا كه عربستانی‌ها همواره تلاش داشته‌اند تا بهانه‌ای را برای دخالت دادن ایران در آن پیدا كنند تا با این دستاویز اعتراض‌های داخلی خود را نیز سركوب كنند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، شكایت تازه عربستان نشان می‌دهد كه روابط ریاض با تهران تا چه اندازه حساس شده و در عین حال نشان از تنگ‌تر شدن رقابت دو طرف در پرونده‌های مختلف منطقه‌ای دارد.

عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل در نامه‌ای كه به بان كی مون، دبیر كل سازمان ملل فرستاده در این باره نوشته است كه بالگردهای ایرانی در طول ماه گذشته میلادی چندین بار بر فراز چاه‌های نفتی الحصبه در منطقه الشرقیه پرواز كرده‌اند، همچنین نظامیان ایرانی مانع از ورود یك نفت‌كش عربستانی وابسته به شركت آرامكو به این منطقه نفتی شدند.

در این نامه همچنین آمده است كه «عربستان سعودی حق خود می‌داند كه هر گونه تصمیمی كه مناسب می‌داند برای حمایت از آب‌ها و تاسیسات نفتی خود اتخاذ كند و مقام‌های ایرانی را مسئول كامل عواقب احتمالی می‌داند.»

این در حالی است كه چندی پیش نیز ادعا شده بود كه هكرهای ایرانی در ماه آگوست به رایانه‌های شركت نفتی عربستانی آرامكو حمله كرده و 30 هزار دستگاه رایانه‌ای این شركت را مصدوم كرده‌اند به گونه‌ای كه دیگر امكان استفاده از آنها نیست و این شركت مجبور است تمامی آنها را با دستگاه‌های جدید رایانه‌ای تعویض كند.  

كارشناسان معتقدند كه ایرانی‌ها از تلاش‌های پشت پرده عربستان برای تحریم نفت ایران توسط غربی‌ها و این كه به پایتخت‌های غربی اطمینان می‌دادند كه نگران جایگزین شدن نفت ایران نباشند، چرا كه خود می‌توانند آن میزان نفت را تامین كنند، به شدت عصبانی هستند و این تحركات باعث شده است تا ایرانی‌ها به شكلی درصدد تلافی از آنها بر آیند. عربستان پس از اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران با افزایش تولید خود مانع از افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شد.  

به اعتقاد كارشناسان در حال حاضر تشدید تنش‌ها میان ایران و عربستان به اندازه‌ای رسیده كه در پایتخت‌های دو طرف بر سر چگونگی برخورد با عربستان اختلاف‌هایی به وجود آمده است. به خصوص كه نزد هر دو طرف این تمایل وجود دارد كه تنش‌ها تا آن اندازه افزایش نیابد كه به یك رویارویی تمام عیار تبدیل شود.

این در حالی است كه عربستان مدعی است كه ایران حریم دریایی كویت را نیز نغض كرده و بخشی از سهم كویت در میدان گازی آرش را به نفع خود مصادره كرده است در حالی كه میدان گازی آرش میدان گازی مشترك میان ایران و كویت محسوب می‌شود.

كارشناسان معتقدند كه عربستان حتی در تحریك امارات علیه ایران نیز نقش دارد. اخیرا جمهوری اسلامی ایران در جزیره ابوموسی پایگاه نظامی دایره كرده كه با اعتراض اماراتی‌ها مواجه شده است.    

از سوی دیگر در حالی كه به نظر می‌رسد این روزها موضوع ترور سفیر عربستان در امریكا كه سال گذشته میلادی واشنگتن ادعایی بر سر آن مطرح كرده بود به حاشیه رفته، عربستان اعلام كرده است كه بر سر این موضوع نیز شكایتی را از سپاه پاسداران به دادگاه بین‌المللی جنایت‌های جنگی ارائه خواهد كرد.  

عربستان همچنین ایران را متهم می‌كند كه در تظاهرات مردمی بحرین دست دارد و مردم این كشور عموما شیعه را علیه حاكمیت سنی تحریك می‌كند. اتهامی كه ایران همواره آن را رد كرده است.

تحلیلگران بر این اعتقادند كه با آغاز بهار عربی در كشورهای عربی اسلامی عربستان در میدان رقابت از سیر حوادث عقب مانده است در حالی كه حضور ایران در این میدان پرمنفعت بسیار پررنگ بوده است و اكنون ریاض از این می‌ترسد كه تهران گوی سبقت را از آن برباید و نتواند در برابر ایران كاری از پیش ببرد. حضور موثر ایران در یمن و تمایلاتی كه جریان‌های مختلف یمنی به ایران پیدا كرده‌اند، شكستی كه عربستانی‌ها در تلاش برای سقوط بشار اسد در سوریه متحمل شده‌اند و همچنین برتری‌ای كه حزب الله در لبنان یافته به گونه‌ای كه عربستانی‌ها مجبور شده‌اند عرصه را برای یكه‌تازی حزب الله رها كنند، همگی سبب شده است تا عربستان احساس كند كه در رقابت با ایران در تحولات عربی و خاورمیانه عقب مانده است.

كارشناسان نظامی می‌گویند كه بعید است تهران و ریاض علیه یكدیگر وارد شوند، اما قدرت نظامی و سیاسی ایران در منطقه خلیج فارس روز به روز در حال افزایش است و این مساله خواه ناخواه تنش‌های سیاسی میان تهران با پایتخت‌های عربی كشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله ریاض ایجاد می‌كند. آنها پیش‌بینی می‌كنند كه این تنش‌ها تا قبل از رسیدن به مرز جنگ افزایش یابد اما پس از آن كشورهای مختلف با تهران به تفاهم رسیده و از شدت تنش‌ها عیله یكدیگر بكاهند. به خصوص كه برخی كشورهای منطقه از جمله عمان، امارات و كویت مصالح خود را در گرو بهبود روابط با ایران می‌بینند./دیپلماسی ایرانی

 


ویدیو : روابط تهران – ریاض باز هم متشنج شد