ركورد جدید از ریزش ساخت‌وساز : ساخت‌‌وسازهای مسكونی در تابستان امسال، ریزشی ...



ساخت‌‌وسازهای مسكونی در تابستان امسال، ریزشی سنگین‌تر از سقوط بهاری را تجربه كرد و حجم احداث واحدمسكونی هم در تهران و هم در كل كشور نسبت به تابستان پارسال نصف شد.

ارقام تازه اعلام شده از سوی مركز آمار نشان می‌دهد: تیراژ ساخت مسكن طی سه ماه تابستان 93 در تهران 7/ 54 درصد و در كل كشور 4/ 65 درصد نسبت به تابستان92 افت كرده است طوری كه در این مدت برای احداث 22 هزار و 344 واحد مسكونی در شهر تهران و 85هزار و 543 واحد در كل كشور پروانه ساختمانی صادر شده است.

 

نرخ سقوط تابستانی ساخت‌وساز در مقایسه با بهار، بزرگ‌تر شده كه علامتی از افزایش ركود مسكن در دومین فصل سال جاری می‌تواند باشد. در بهار امسال، ساخت‌وساز در تهران و كل كشور به ترتیب 53درصد و 48درصد نسبت به بهار سال قبل، افت كرده بود.


گزارش مركز آمار یك بُعد دیگری نیز دارد كه آن هم، تعمیق ركود در فصل اصلی سال را تایید می‌كند؛ مطابق اطلاعات این مركز، فعالیت بساز و بفروش‌های پایتخت و سایر شهرها در تابستان امسال به لحاظ تیراژ ساخت –تعداد واحدهای مسكونی- 15درصد نسبت به بهار سال جاری، محدودتر شد.

 

كاهش شتاب فصلی ساخت‌وساز در تابستان آن هم با توجه به اینكه تعداد ایام كاری بهار حداقل 15روز كمتر از تابستان است، از نبود كشش كافی در بین سازنده‌ها برای اجرای پروژه‌های جدید حكایت دارد. تقاضا برای اخذ پروانه معمولا در تابستان بیشتر می‌شود، اما امسال به‌خاطر آنچه فروش نرفتن واحدهای از قبل ساخته شده و همچنین تصور كاهش سود در سرمایه‌گذاری‌های جدید عنوان می‌شود، شتاب كاهش تیراژ ساخت در تابستان بیشتر شد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، هم‌اكنون تحت‌تاثیر ركود مسكن، معدل فصلی ساخت و ساز در تهران به سطح ماهانه دوره رونق، نزول كرده است.

 

در سال‌های 91 و اوایل 92، تیراژ ماهانه ساخت به بیشترین حد و به‌طور متوسط معادل 20 هزار واحد مسكونی در ماه رسید، اما امسال این حجم ساخت‌وساز به جای 30روز، در طول 90 روز انجام می‌شود كه به این ترتیب می‌توان گفت تیراژ در دوره ركود به یك‌سوم دوره رونق رسیده است.

 

ساخت ایمیل جدید , ساخت جیمیل جدید , نصب شکست خورد نمی‌توان پوشه‌ی جدید ساخت

 

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو : ركورد جدید از ریزش ساخت‌وساز