رقابت برای بازار 10 میلیارد دلاری خودروی ایران : بازار ایران در سال ۱۳۹۳ و ...


بازار ایران در سال ۱۳۹۳ و به رغم شدیدترین تنگنای ارزی واردات ۱۰۲ هزار دستگاه از انواع خودروی خارجی به ارزش ۲ میلیارد و ۱۲۸ میلیون دلار را تجربه كرد كه نسبت به سال ۱۳۹۲ از نظر ارزش ۳۰ درصد رشد داشته است. سایت 24 آنلاین: بازار ایران در سال ۱۳۹۳ و به رغم شدیدترین تنگنای ارزی واردات ۱۰۲ هزار دستگاه از انواع خودروی خارجی به ارزش ۲ میلیارد و ۱۲۸ میلیون دلار را تجربه كرد كه نسبت به سال ۱۳۹۲ از نظر ارزش ۳۰ درصد رشد داشته است.

از طرف دیگر میزان تولید انواع خودرو سواری در ایران در سال ۱۳۹۳به ۹۶۰ هزار دستگاه رسید. این تعداد خودرو تولیدی توسط شركت‌های ایران خودرو ، سایپا، پارس‌خودرو (وابسته به سایپا) و شركت‌های مدیران خودرو و كرمان خودرو تولید شده‌اند.

از طرف دیگر آمارهای بانك مركزی ایران نشان می دهد كه حدود ۵۵ درصد خانوارهای شهرنشین در ایران اتومبیل شخصی ندارند. با توجه به اینكه شمار خودروهای فرسوده‌ای كه هر سال باید از بازار موجود حذف شوند نیز عدد قابل توجهی است، می توان به این نتیجه ر سید كه بازار خودرو ایران بازار جذابی است.

 در صورتی كه میانگین قیمت خودروسوار ی فروخته شده تولیدات داخلی در سال ۱۳۹۳ را حدود ۳۰ میلیون تومان و خودروهای فروخته شده را ۹۰۰ هزار دستگاه فرض كنیم به عدد جذاب ۲۷ هزار میلیارد تومان رسید. با فرض اینكه قیمت دلار به طور میانگین در سال‌های آتی روی عدد ۳۵۰۰ تومان بایستد، ارزش دلاری بازار خودرو ایران حدود ۸ میلیارد دلار است كه اگر ارزش واردات خودرو را به آن اضافه كنیم به عدد ۱۰ میلیارد دلار می‌رسیم.

علاوه بر این همسایه‌های ایران مثل عراق، افغانستان، تركمنستان و ... نیز می‌توانند بازارهای ثانویه مهمی باشند كه می توان از ایران به آنها خودرو صادر كرد . به این ترتیب است كه خودروسازان آلمانی، فرانسوی ، ژاپنی و كره‌ای چشم به این بازار بزرگ دوخته‌اند. در روزهای سپری شده ابتدا مدیران شركت بزرگ فولكس واگن كه اولین خودروساز جهان شد به ایران آمدند و وعده دادند و وعده گرفتند.

 سپس فابیوس فرانسوی به همراه برخی مدیران پژو به ایران آمد تا بازاریابی كند. یك خبر اعلام شده از سوی اتاق بازرگانی نشان می دهد كه خودروسازان ژاپنی در كنفرانس ویدیویی با همتاهای ایرانی خود آماده می شوند تا به بازار ایران بیایند. در میان این شور و هیچان ورود به بازار ایران اما چند مساله وجود دارد كه باید به دقت بررسی شود.

نكته اول: این است كه ورود خودروسازان خارجی موجب تعطیلیی واحدهای صنعتی ایران نشوند. زیرا دولت‌ها نمی‌پذیرند موجی از بیكاری گسترده راه بیفتد.

نكته دوم قدرت خرید شهروندان ایرانی است كه بخش عمده‌ای از آنها توانایی كافی بر ای خرید اتومبیل‌های بالای ۵۰ میلیون تومان را ندارند و شاید بازار لیزینگ این كار را داغ كند.


ویدیو : رقابت برای بازار 10 میلیارد دلاری خودروی ایران