رضایی: درباره جنگ با موسوی مصاحبه کنید : محسن رضایی در برنامه زنده تلویزیونی ...


محسن رضایی در برنامه زنده تلویزیونی «سطرهای ناخوانده» پیشنهاد کرد که برای روشن‌تر شدن ابعاد موضوعاتی نظیر دفاع مقدس، با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و میرحسین موسوی نیز گفت‌وگو شود. ایسنا: بخش‌هایی از صحبت‌های دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه زنده تلویزیونی «سطرهای ناخوانده» را در زیر می‌خوانید:

- موضوعات تکراری مثل جنگ و انقلاب هرچه با تنوع بیشتری بررسی شود، جذابیت بیشتری دارد.

- حتی من پیشنهاد می‌کنم از جناب آقای هاشمی هم مصاحبه بگیرید. حتی از آقای میرحسین هم مصاحبه بگیرید، بالاخره ایشان نخست‌وزیر (دوران) جنگ بوده است.

- (درباره ورود نیروهای ایران به خاک عراق و مخالفت امام (ره) با این اقدام) : چه کسی گفته که امام (ره) مخالف ورود به خاک عراق بودند؟! در این زمینه، دو بحث وجود دارد که آیا امام مخالف ادامه جنگ بودند یا اینکه مخالف ورود به خاک عراق بودند؟ اینکه مخالف ورود (رزمندگان اسلام) به خاک عراق بودند نیز شبهه‌ناک است. جلساتی در حضور امام (ره) برگزار شد. آقای خوئینی‌ها و حاج احمد آقا بودند و در جلسه دوم من هم بودم. آقای هاشمی گفتند ما جلسه‌ای با امام داشتیم و نتوانستیم ایشان را قانع کنیم ولی در جلسه دومی که من رفتم از صحبت های امام نفهمیدم که ایشان مخالف ورود به خاک عراق هستند.

- اصلا ورود به خاک عراق را ما در عملیات بیت‌المقدس طراحی کرده بودیم نه رمضان. قبل از این جلسه که خدمت امام برسیم، ما عملیات بیت‌المقدس را برای خرمشهر انتخاب نکرده بودیم بلکه در مقیاسی کلان‌تر و با هدف ضربه زدن به دشمن بعثی، به دنبال آن بودیم تا بندر بصره عراق را تصرف کنیم و طرح عملیات ما حداقل تا تنومه بود.

- فکر می‌کردیم اگر به بصره برسیم جنگ تمام می‌شود چون منطقه نفت‌خیزی بود که می‌توانستیم با استفاده از برای گرفتن امتیازات بر صدام فشار بیاوریم و حتی، مذاکرات صلح را به نتیجه برسانیم.

- اینکه برخی می‌گویند ایران در طول جنگ هیچ‌وقت تن به صلح نداد، دروغی بیش نیست چون هیچ هیأت صلحی نبود که تقاضا کند و ما درخواست آنها را قبول نکنیم به جز آمریکا که آمریکا نیز هیچ‌گاه هیأت صلحی نفرستاد و البته اگر هم می‌فرستاد قبول نمی‌کردیم، چراکه خودش یک طرف جنگ بود.

- قبل از اینکه ما به خاک عراق حمله کنیم، اسرائیل به جنوب لبنان حمله کرد. ما فرصت پیدا کردیم که یک تیپ خود را به آنجا بفرستیم که اولاً وضعمان را نسبت به اسرائیل مشخص کنیم، ثانیاً از یک کشور اسلامی دفاع کنیم و در آینده هم از این فرصت به عنوان جای پایی برای جمهوری اسلامی بهره ببریم. لذا، نیرو به آنجا فرستادیم تا جلوی این جوسازی را بگیریم و موضعمان را نسبت به اقدامات اسرائیل نشان دهیم.


ویدیو : رضایی: درباره جنگ با موسوی مصاحبه کنید