رسانه ها بازی نخورند ؛ دولت می خواهد توپ را به زمین آنها بیندازد :         روزنامه ...



 

 

 

مردم پیش از دولت یازدهم کف زمین زایمان می‌کردند , تعداد بازی کنان درون زمین ورزش والیبال چند نفر است ؟ , بازی در زمین های خاکی

 

روزنامه دولتی ایران در صفحه یک خود ، با انتشار تیترهای خبرگزاری فارس درباره بازار ارزو سکه طی روزهای گذشته ، کوشیده است که ثابت کند این تیترها بازار را به هم ریخته و قیمت دلار و سکه بهار آزادی را بالا برده است.

این چند سطر را به نقل از روزنامه دولتی ایران بخوانید:

« این در حالی است كه روزهای آغاز بهمن ماه همزمان با تشدید فشارهای روانی و اقتصادی غرب و اعلام تحریم‌های جدید علیه ایران، سایت فارس همه روزه خبرهایی در مورد ارز و سكه منتشر ساخت كه نتیجه آن ملتهب ساختن بازار و هیجانی ساختن آن بود.
چنین خبرهایی به كرات مورد استناد خبرگزاری‌ها و شبكه‌های رادیو- تلویزیونی خارجی نیز قرار گرفت.
به عنوان نمونه روز 27 دی‌ماه خبرهای لحظه به لحظه سایت فارس به شدت توجه‌ها را به بازار سكه جلب می‌كند. خبر نخست این عنوان را دارد:
سكه 705 هزار تومان شد
خبر دوم در همان تاریخ:
آغاز دور جدید ركوردزنی‌ سكه730 هزار تومان شد
خبر سوم فارس در همان روز با این عنوان برجسته شد:
«سكه 750 هزار تومان/ افزایش 45 هزار تومانی در یك نصفه‌ روز»
در ادامه این روند سایت فارس 28 دی‌ماه خبری با این تیتر روی خروجی‌های خود قرار داده و آن را برجسته ساخت:
«ادامه ركوردشكنی در بازار- سكه تمام بهار 770 هزار تومان شد»

سایت فارس در روز اول بهمن ماه هم خبری را با این عنوان مخابره كرد:

«سكه 900 هزار تومان/ مسئولان اجرایی در خواب زمستانی»
خبرگزاری فارس در این مطلب نوشت: سكه بهار آزادی كه امروز ركوردزنی تازه خود را با 820 هزار تومان آغاز كرده بود، لحظاتی پیش ركورد 900 هزار تومان را ثبت كرد.

در نمونه‌ای دیگر فارس در تاریخ سوم بهمن ماه این خبر را برجسته كرد:

«ركورد پشت ركورد/ سكه یك میلیون و 50 هزار تومان شد»
در متن خبر مذكور آمده بود: «در سكوت دولت و بانك مركزی سكه بار دیگر یك ركورد تاریخی به ثبت رساند و به ارزش یك میلیون و 50 هزار تومان رسید»
در مورد قیمت دلار نیز خبرهای فارس به صورت نمونه‌های زیر روی خروجی این سایت قرار گرفت:
«دلار هزار و 900 تومان شد»
«هم اكنون در بازار ارز دلار به ارزش هزار و 900 تومان رسیده است»

نمونه‌ای دیگر از خبرهای التهاب‌آفرین سایت فارس در روزهای نخست بهمن ماه:
عنوان خبر: «حمایت از تولید یا رونق بازار دلالی/ راهبرد دولت چیست؟»
«رشد 525 هزار تومانی قیمت سكه تنها در 10 ماه»
خبرهای سایت فارس در روزهایی كه بازار ارز و سكه ملتهب شده و به آرامش نیاز داشت، نشان می‌دهد كه مسئولان این سایت، عناوین التهاب‌آور و هیجان‌آفرین برای خبرهای خود را به منافع ملی و امنیت روانی جامعه ترجیح دادند. »

قصد دفاع از خبرگزاری فارس را نداریم چه آن که این رسانه چنین توانی را رأساً دارد و اختلافات دیدگاهی بین عصرایران و فارس نیز بر کسی پوشیده نیست ؛ دغدغه این نوشتار انحراف آشکاری است که در ریشه یابی علل مشکلات بازار سکه و ارز توسط دولتی ها به وجود آمده و آن هم چیزی نیست جز باز کردن مسوولیت از سر خود و شکستن تمام کاسه کوزه ها بر سر رسانه ها !

به تیترهای فوق بر گردیم. آیا بازار ارز و سکه در حالت عادی خود بوده و همه چیز آرام ژیش می رفته و مثلاً در حالی که سکه 650 هزار تومان بوده ، این خبرگزاری و بقیه رسانه ها ناگهان از نزد خودشان تیتر زده اند که سکه شده یک میلیون؟! ... و بعد هم با این تیتر ، قیمت ها بالا رفته؟!

اگر این گونه بود ، می شد حق را به دولتی ها و روزنامه شان داد ولی واقعیت این است که ابتدا به دلیل بی تدبیری و بی کفایتی دولت ، قیمت ها بالا رفته و بعد رسانه ها بنا به وظیفه ذاتی خود در خصوص اطلاع رسانی ، قیمت های موجود را منتشر کرده اند.

آیا دولتی ها و روزنامه شان انتظار دارند رسانه ها کر و کور و لال باشند و آنچه اتفاق می افتد را به اطلاع مردم نرسانند؟ آیا فکر می کنند اگر رسان های داخلی خودسانسوری می کردند قیمت ها نوسان نمی یافت یا رسانه های خارجی چیزی در این باره نمی نوشتند؟

آقایان بهتر است به جای آسمان و ریسمان به هم بافتن ، جواب بدهند که آیا این رسانه ها بودند که نرخ سود بانکی را دستکاری کردند و باعث فرار سرمایه ها از بانک و هجوم آن به بازارهای کاذب شدند یا دولتی های محترم؟ آیا تعلل در تأیید مصوبه پول و اعتبار کار رئیس جمهور محترم بود یا این رسانه ها بودند که از امضای آن خودداری می کردند؟

جالب اینجاست که برخی رسانه های دولتی هم در ایام گذشته ، به صورت آنلاین قیمت های جدید را منشر می کردند که البته بخشی از کار حرفه ای شان بود. از جمله اولین خبرگزاری که افزایش قیمت سکه به یک میلیون و نیز دو هزار تومان شدن دلار را داد ، خبرگزاری دولتی ایسنا بود و همه سایت ها هم همین خبر را در دوم بهمن ماه ، به نقل از ایسنا منتشر کردند. حال باید یک میلیون شدن قیمت سکه را به گردن ایسنا انداخت که بعد از رسیدن قیمت به این حد ، آن را اعلام کرده است؟! قطعاً نه.

در فرافکنی دولت ساخته اخیر ، رسانه ها نباید بازی بخورند و مثلاً فارس مخاطب اتهامات دولت را ایسنا بداند یا ایسنا آن را به گردن فارس بیندازد و بدین ترتیب توپ از زمین دولت ،‌ به زمین رسانه ها بیاید و بدین سان ، کسانی که درباره سیاست های فاجعه بار اقتصادی شان باید پاسخگوی مردم و تاریخ باشند ، تبدیل به تماشاچیان معرکه گردند..../عصرایران


ویدیو : رسانه ها بازی نخورند ؛ دولت می خواهد توپ را به زمین آنها بیندازد