رزومه پل ارتباط كارجو و كارفرماست : رزومه وسیله‌ای برای احراز هویت شغلی و تحصیلی ...


رزومه وسیله‌ای برای احراز هویت شغلی و تحصیلی است كه در قالبی مشخص به نگارش درمی‌آید. در واقع رزومه فهرستی جامع از سوابق تحصیلی، شغلی، مهارت‌ها، توانایی‌ها و درنهایت اطلاعات شخصی كارجویان می باشد. بازار کار: رزومه وسیله‌ای برای احراز هویت شغلی و تحصیلی است كه در قالبی مشخص به نگارش درمی‌آید. در واقع رزومه فهرستی جامع از سوابق تحصیلی، شغلی، مهارت‌ها، توانایی‌ها و درنهایت اطلاعات شخصی كارجویان و متخصصینی است كه یا قصد دارند نخستین فعالیت حرفه‌ای و شغلی خود‌شان را آغاز كنند و یا به هر دلیلی در سازمان دیگری مشغول به كار شوند. برای آشنایی بیشتر با فنون نگارش رزومه با ما در این مقاله همراه شوید.

رزومه , نمونه رزومه , خطا در برقراری ارتباط با پایگاه‌داده

رزومه از منظر مصاحبه‌كننده

مصاحبه‌كننده ابتدا به بخش سوابق شغلی و تحصیلی توجه می‌كند. زیرا برای مدیران و مصاحبه‌كنندگان میزان مهارت و شایستگی كارجویان حائز اهمیت است. اغلب مدیران به دنبال افراد متخصصی هستند كه قابلیت اجرای امور مختلف را داشته باشند. بنابراین داشتن سوابق شغلی و همكاری با شركت‌ها و سازمان‌های مختلف نه‌تنها بر مهارت و خلاقیت‌تان می‌افزاید، بلكه شما را در ردیف اولویت‌های استخدام مدیر نیز قرار می‌دهد.



چه مهارت‌هایی باید در رزومه به نگارش درآیند؟

نگارش رزومه مهم‌ترین بخش آغاز به كار و یا به بیان دیگر همچون پل ارتباط دهنده میان كارجو، فارغ‌التحصیل و متخصص با مدیر و كارفرما است.  نگارش هر یك از اجزای رزومه به مهارتی خاص نیاز دارد. در ادامه به مهم‌ترین اطلاعات رزومه‌نویسی اشاره می‌شود:
 
مهارت‌ها و سوابق شغلی


براساس گواهی‌نامه‌های اخذ شده، مدارك تحصیلی، جوایز، مقالات، كتاب‌ها و مواردی كه برای دریافت هركدام از آنان سندی مستند و قابل ارائه دارید، می‌توانید در بخش مهارت‌ها در رزومه عنوان كنید. اگر به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اید و فاقد هرگونه سابقه‌ای هستید، می‌توانید مقالات و تحقیقات انفرادی یا گروهی دوران دانشگاه خودتان را در رزومه ذكر كنید. البته در جایگاه یك فارغ‌التحصیلی كه به تازگی قصد دارد تا مشغول به كار شود؛ نسبت به سایر رقیبان با سوابق و مهارت‌های شغلی بالا كمی درصد پذیرش‌تان كاهش می‌یابد.

• افرادی كه دارای سوابق شغلی بیشتری هستند، می‌توانند مهم‌ترین سمت‌های سازمانی خودشان را به همراه نام سازمان مربوطه و مدت همكاری در رزومه ذكر كنند. معمولا بین 5 تا 7 مورد كافی خواهد بود.

• مهم‌ترین مهارت‌ها و توانایی‌های خودتان را در رزومه ذكر كنید. حداكثر ذكر 3 تا 5 مهارت می‌تواند احتمال پذیرش شما را افـزایش دهد. ولی تاكید بیش از حد بر مهارت‌هــا، نه‌تنها رزومه را جـــذاب نــمی‌كـند، بلكه وقت مصاحبه‌كننده نیز به مطالعه آن رغبتی نشان نخواهد داد.

• هر سال برحسب افزایش مهارت‌‌ها، سوابق شغلی، ارتقای تحصیلی و بسیاری از موارد دیگر رزومه‌ شما تغییر خواهد كرد. بنابراین باید سعی كنید تا اطلاعات و محتوای رزومه‌تان را متناسب با آخرین تغییرات و تحولات به روز كنید.

 علاوه بر این مهارت‌های میان فردی، استعدادها، خلاقیت‌ها و بسیاری از عوامل دیگر از جمله ویژگی‌هایی هستند كه می‌توانند اولویت‌های انتخاب شما را افزایش دهند.

نگارش نخستین رزومه در واقع اولین تجربه برای نوشتن رزومه‌های بعدی است. برای اینكه مهارت‌ خودتان را در رزومه‌نویسی افزایش دهید به نكات زیر توجه كنید:

• در رزومه دقت زیادی روی غلط‌های امـلایی، نكات دستوری، نقطه‌گذاری، فرمت و نـوع قلــم‌ها داشته باشید. معمولا از كاغذA4 ، فونت 12، قلم مشكی بـــرای تـایپ و در نهایت كاغذ بدون حاشیه استفاده می‌شود. رزومه نباید بیش از 3 صفحه باشد. در واقع محتوای رزومه اغلب فارغ‌التحصیلان یك صفحه است. اما افرادی كه به دلیل حضور در مراكز و شركت‌های مختلف سوابق كاری، مهارت و سمت‌های بیشتری دارنــد، به‌تبع رزومه‌ای 2 تا 3 صفحه‌ای را باید تنظیم و تكمیل كنند. 

• ابتدا پیش نویس رزومه را تهیه و آن را به دقت بخوانیـــد. از كتاب‌ها و نمونه‌ كارهای  مرتبط استفاده كنید. حتما پس از اتمام رزومه از شخصی دیگر بخواهید كه به دقت آن را مطالعه كند.

• رزومه خود را به یك صفحه محدود كنید.

• تا حد امكان تجربیات كاری گذشته خود را به نحو شایسته‌ای ذكر كنید. اطلاعات و تجربیات خود را با حرفه مورد نظر تطبیق دهید.

رزومه کاری , ساعیان ارتباط , ساخت رزومه

تعیین میزان حقوق در رزومه

هیچ وقت در رزومه درباره میزان حقوق دریافتی چیزی ننویسید. ذكر این نكته خارج از قوانین و قالب اصلی رزومه است. معمولا در هنگام مصاحبه و یا در رزومه‌های خاص هرشركتی، بخشی تحت عنوان حقوق پیشنهادی ذكر شده است. كه براساس سطح تحصیلات، میزان سوابق شغلی، سمت سازمانی، مهارت‌ها، گواهی‌نامه‌های اخذ شده و بسیاری از موارد دیگر تعیین می‌شوند. در نهایت پس از موافقت‌های اولیه، تفویض اختیارات و پذیرش در آزمون‌های كتبی و عملـــی، با توافق طرفین، قرارداد همكاری یا استخدام نوشته می‌شود.

نحوه نگارش سوابق شغلی و تحصیلی


اگر به هر دلیلی میزان سوابق شغلی كمتری نسبت به بقیه همكارانتان دارید، می‌توانید قالب این بخش از رزومه خودتان را بر اساس آخرین مدارك و سوابق تحصیلی بنویسید. نگارش اطلاعات براساس وضعیت كنونی و اطلاعات به ‌روز، مصاحبه‌كننده را از آخرین وضعیت شغلی شما مطلع می‌كند. در واقع این نوع نگارش مصاحبه‌كننده را از آخرین فعالیت‌ها و سمت سازمانی شما آگاه خواهد كرد. با این روش فهرست كاملی از آخرین فعالیت ‌شما به همراه نام شركت، سمت سازمانی، مسئولیـــت‌هـــا، افتخارات و موارد دیگر در اختیار مدیر و مصاحبه‌كننده قرار می‌گیرد.

رزومه كاركردگرا


این نوع رزومه‌ها معمولا برای تغییر رشته و موقعیت شغلی و آگاهی از سطح مهارت در حرفه مورد نظر تنظیم می‌شوند. در واقع این روزمه هنگامی تكمیل و فرستاده می‌شود كه كارجو دارای تخصصی غیرمرتبط با آگهی دعوت به همكاری است. بنابراین سعی می‌كند تا با ذكر گواهی‌نامه‌ها، سوابق و مهارت‌های خود، زمینه‌های ایجاد اشتغال در موقعیت‌های مختلف را ارزیابی كند. محتوای چنین رزومه‌هایی اغلب با تمركز بر مهارت‌ها و استعدادهای كارجو شكل می‌گیرد. بخشی از مهم‌ترین بخش‌های این نوع رزومه‌ها به شرح زیر هستند:

مهارت‌ها


تمامی مهارت‌ها، استعدادها و گواهی‌نامه‌های اخذ شده از مراكز مختلف آموزشی و فنی مهندسی با ذكر میزان ساعات آموزش، محل آموزش و تاریخ دریافت مدرك باید ذكر شوند. این بخش مربوط به مهارت‌های کلاس‌های آزاد، موسسه‌ها و مراکز فنی است که معمولا با اخذ گواهی‌نامه به‌پایان می‌رسند. افتخارات و تشویق‌ها، بورسیه‌های تحصیلی، عضویت در انجمن‌ها و هیئت‌های مختلف علمی و دانشگاهی و یا سازمان‌های خصوصی، حضور داوطلبانه در مراکز بین‌المللی و در نهایت فعالیت‌ها و علاقه‌مندی‌هـــا نیز از موارد این قسمت هستند.

توانایی‌ها

خلاقیت‌ها و مهارت‌های خودتان را در رشته‌ها و حوزه‌های مختلف بیان كنید. برخی از این توانایی‌ها مرتبط با رشته تحصیلی یا دانشگاهی شما هستند و برخی از آن‌ها نیز می‌توانند كاملا غیرمرتبط با نوع وظایف محوله باشند. در این بخش می‌توانید مهارت‌های خودتان را به نمایش بگذارید. در واقع تمایزها و ویژگی‌های هر فرد در این بخش مشخص خواهد شد. بسیاری از مدیران وجود مهارت‌های خاص در میان كارمندان را نوعی اولویت برای استخدام می‌دانند. از این منظر تسلط بر چند مهارت همیشه می‌تواند عاملی برای كسب موقعیت‌های جدید استخدام باشد.

تجربه‌ها


یكی از مهم‌ترین بخش‌های رزومه ذكر سوابق شغلی و تحصیلی است كه نقش بسیار ارزنده‌ای در پذیرش یا رد كارجویان دارد. اغلب مدیران و مصاحبه‌كنندگان اساس مصاحبه و رزومه را بر مبنای میزان صلاحیت‌های كارجویان و كاركردهای پیشین آنان معیار قرار می‌دهند. اهمیت‌این بخش تا اندازه‌ای است كه پرسش‌های مصاحبه‌كننده نیز بیشتر درباره سمت‌ها و مسئولیت‌های افراد در مراكز قبلی تعیین می‌گردد. در همین رابطه تنوع كاری، همكاری با سازمان‌های مختلف و سوابق شغلی می‌توانند زمینه‌های لازم برای حضوری قدرتمند را در هر ارگانی فراهم آورند.  

کلام آخر

آزمون‌ها، مصاحبه‌ها و تغییرات شغلی، بخشی از زندگی ما را تشکیل می‌دهند، این مراحل با شیوه‌های مختلف برای همه افراد اتفاق می‌افتد، اما نکته قابل اهمیت، نحوه برخورد و واکنش هر شخص در مواجهه با بحران‌ها است. به یاد داشته باشید، قابلیت‌های شما عاملی متمایز‌کننده برای انتخـــاب شــدن در برابر کارکردهای دیگران است.


ویدیو : رزومه پل ارتباط كارجو و كارفرماست