رایان گیگز، روباه پیر منچستر یونایتد : رایان ژوزف گیگز متولد ۲۹ نوامبر ۱۹۷۳ ...


رایان ژوزف گیگز متولد ۲۹ نوامبر ۱۹۷۳ در کاردیف ، ولز می‌باشد. گیگز هم اکنون عضو تیم منچستر یونایتد است. وب‌سایت طرفداری:

نام کامل: رایان ژوزف ویلسون گیگز

زادروز: ۲۹ نوامبر ۱۹۷۳ ‏(۴۱ سال)

زادگاه: کاردیف، ولز

قد: ۱۷۹ سانتی‌متر

پست: هافبک

منچستر یونایتد , چلسی منچستر یونایتد , منچستر یونایتد چلسی

رایان ژوزف گیگز متولد ۲۹ نوامبر ۱۹۷۳ در کاردیف ، ولز می‌باشد. گیگز هم اکنون عضو تیم منچستر یونایتد است.

حضور در منچستر یونایتد

رایان تنها هفت سال داشت که همراه با خانواده‌اش از ولز به انگلستان کوچ کرد. گیگز اصول پایه فوتبال خود را را در تیم محلی «دنیس یود» آموخت. وقتی گیگز به طور کامل در منچستر ساکن شد، تیمهای حرفه‌ای، چندان توجهی نسبت به پدیده جدید نداشتند. چندی بعد در غفلت تیم اول شهر، آبی‌های سیتی ماهی درشت خود را صید کردند. رایان به جهت آنکه سن بسیار کمی داشت، راهی مدرسه فوتبال منچسترسیتی شد. بر خلاف انتظارها گیگز درخشش چندانی از خود بروز نداد اما تجربیات زیادی آموخت. در همین شرایط باشگاه رقیب غوغایی به پا کرده بود. شیاطین سرخ با حضور سر آلکس فرگوسن روی نیمکت رهبریشان قصد داشتند پس از سال‌ها ناکامی و تحمل تمسخرهای لیورپولی، به اوج برسند.

فرگوسن برای ساختن یک بنای مستحکم احتیاج به جوانان مستعد داشت. وقتی فرگوسن برای اولین بار بازی گیگز را دید، در انتخاب نوجوان ۱۴ ساله ولزی درنگ نکرد. شب ۲۹ نوامبر ۱۹۸۷ فرگوسن برای پرس و جو درباره گیگز به خانه پدر این نوجوان رفت. فرگوسن از رایان می‌خواهد فرم مربوط به شرکت در تیمهای پایه یونایتد را خریداری کند. وقتی این خبر به گوش اسکات مدیر وقت منچستر سیتی می‌رسد اعلام می‌کند باشگاهش پول لازم برای امضای قرارداد حرفه‌ای با گیگز را در اختیار ندارد و چندان خواستار گیگز نیست. این صحبت گیگز تاریخ را به سود منچستر یونایتد ورق زد. ۲ سال بعد رایان قرارداد آماتوری با باشگاه به امضا می‌رساند و سال بعد اندکی پس از جشن ۱۷ سالگی‌اش با با امضای بزرگ به جمع حرفه‌ای‌های اولدترافورد می‌پیوندد.

بازی منچستر سیتی و یونایتد , پوگبا منچستر یونایتد , سابقه بازی منچستر یونایتد و چلسی

گیگز با بازیهای درخشان و آرایش خاص مدل موهای پر پشت خود، محبوب هوادارن شد. از آن زمان تا کنون گیگز با یک سوال کلیدی روبرو بوده‌است. ولزی یا انگلیسی؟ گیگز در ۱۷ سالگی حق انتخاب داشت، اما ترجیح داد به کشور کوچکش وفادار بماند و به این ترتیب پیشنهاد انگلیسی‌ها را رد کرد. گیگز حتی در مقطعی کاپیتان تیم مدرسه فوتبال انگلستان بود اما همواره اعلام می‌کرد این تنها سمتش در انگلستان است و به هیچ وجه مایل نیست در جمع شیرهای سفید جایگاهی داشته باشد. رایان به ولزی بودن خود افتخار می‌کرد این تعصب زاییده تلقین‌های پدر و مادر و پدر بزرگ گیگز بود. این جمع ۴ نفره تا قبل از کوچ به انگلستان در ولز زندگی می‌کردند. گیگز کوچک بنا بر نصیحت‌های آن‌ها هرگز به کشورش پشت نکرد.

گیگز در ابتدای حضور، یک بازیکن پر حاشیه بود فرگوسن که در تربیت بازیکنان یاغی تخصص دارد، به گونه‌ای متفاوت با گیگز برخورد کرد. گیگز به صورت رو در رو با رایان مواجه نمی‌شد، بلکه سعی می‌کرد بطور غیر مستقیم و فقط با ارائه پند و نصیحت به ارشاد وی بپردازد. با این تدابیر فرگوسن، بازیکن جوانی که می‌رفت به سرنوشت جرج بست دچار شود، از دام الکل و حواشی مختلف رهایی یافت.

دقیقاًٌ پس از رهایی از حواشی، دوران اوج رایان آغاز شد نخستین بار گیگز با پیراهن یونایتد مقابل اورتون قرار گرفت. (۲ مارس ۱۹۹۱) گیگز در اواسط بازی به جای دنی اروین وارد بازی شد، اما اولین حضور ثابت گیگز به نحو حماسی شکل گرفت. یونایتد با تک گل گیگز ۱۸ ساله، دربی شهر را از آن خود کرد تا هم انتفام شکست سال قبل را گرفته باشد و هم جانی دوباره به تیم در حال اوج خود ببخشد.

فصل بعد اتفاقات مطابق میل گیگز رقم خورد. لی شارپ مصدوم گشت و رایان وارد ترکیب اصلی تیم شد از همه بهتر آنکه وی پست هافبک چپ را در اختیار گرفت. زمان پرواز فرا رسیده بود. یونایتد در آستانه تبدیل شدن به بزرگ‌ترین باشگاه جزیره بود. شکوفایی گیگز نقش مهمی در ثبات راه باشگاه ایفا نمود. منچستر در وقت‌های تلف شده هفته آخر لیگ فصل ۱۹۹۳، جام قهرمانی را پس از ۲۶ سال انتظار از آن خود نمود. موقعیت رایان به عنوان یکی از برترین جوانان لیگ تثبیت شده بود. تنها یک سال قبل از قهرمانی یونایتد بود که رایان به عنوان بهترین بازیکن جوان انگلستان انتخاب شده بود.

ژیش بازی منچستر یونایتد و چلسی , لباس زشت منچستر یونایتد , منچستر یونایتد با منتخب جهان

جنجال ها

در تاریخ ۲۴ مه ۲۰۱۱ میلادی، جان همینگ، نماینده حزب لیبرال دمکرات بریتانیا در مجلس عوام بریتانیا، با استفاده از «مصونیت قضایی» خود به عنوان نماینده پارلمان، نام «رایان گیگز» را به عنوان «فوتبالیست متاهلی که با یک زن رابطه داشته» و نامش در شبکه اجتماعی توئیتر مطرح شده را، افشا کرد. پیشتر یک قاضی بریتانیایی دستور موقتی مبنی بر عدم افشای هویت این فوتبالیست را صادر کرده بود.

محبوبیت فراوان گیگز در میان هواداران

محبوبیت رایان گیگز در میان هوادارن منچستر یونایتد باعث شد که قبل از فرارسیدن زمان خداحافظی، به افتخار گیگز بازی یادبود برگزار شود. در سال ۲۰۰۲ و به مناسبت آغاز دهمین سالگرد حضور گیگز در یونایتد، مسئولان باشگاه به پاس تجلیل از زحمات و فداکاری گیگز تصمیم به برگزاری یک رقابت بزرگداشت گرفتند. بازیکنان هم دوره رایان و تعدادی از بازیکنان سال ۲۰۰۲ در این بازی شرکت کردند. گیگز در این بازی نیز دست از حرکات ویران کننده خود بر نداشت. در پیایان عواید بازی یک جا به خانواده گیگز تعلق گرفت. مطبوعات به این امر اعتراض کردند و اعلام نمودند بهتر بود عواید این بازی صرف فقرا و کودکان بی‌سرپرست می‌شد. گیگز همچنین چندی پیش به عنوان برترین بازیکن تاریخ منچستر برگزیده شد.

منچستر یونایتد 0 0 لیورپول ,  ام کامل رایان گیگز , بازی منچستر یونایتد و چلسی

رده ملی

رایان در رده ملی به افتخارات زیادی دست پیدا نکرد. تنها افتخار قابل ذکر گیگز جایزه استعداد طلایی ولز بود. نخستین بازی ملی گیگز در حالی مقابل آلمان غربی انجام شد که یار تعویضی تیم ملی ولز تنها ۱۷ سال و ۳۲۱ روز سن داست. متأسفانه گیگز در رده ملی هیچ مجالی برای درخشش به دست نیاورد. آن‌ها در یک قدمی حضور در جام جهانی ۲۰۰۲، بازی برگشت پلی آف مقابل روسیه را در زمین خود با یک گل واگذار کردند تا ولزی‌ها به رغم داشتن بازیکنان بزرگی که اکثر آن‌ها در لیگ برتر بازی می‌کنند همچنان ناکام باشند.


ویدیو : رایان گیگز، روباه پیر منچستر یونایتد