راهنمای تحصیل و بورسیه در اروپا در 3 سوت! : در گفتار زیر، که آخرین بخش از سلسله ...


در گفتار زیر، که آخرین بخش از سلسله مطالب 1000 نکته در تحصیل رایگان و دریافت بورسیه از اروپا می‌باشد، راهنمای کاربردی و فوری در قالب طرح پرسش و پاسخ ارائه می‌شود که می‌تواند راهنمای خوبی برای علاقمندان باشد.        پادشا: بیش از 1000 نکته در باره فرصت‌های تحصیلی و بورسیه در ده‌ها کشور اروپایی ظرف چند ماه اخیر، در پرتال برترین‌ها، برای کاربران محترم پرتال ارائه شد که با استقبال خوب مخاطبان عزیز نیز مواجه گردید. در این سلسله مطالب که برای نخستین بار در پرتال‌های فارسی زبان به صورت گسترده و کاربردی ارائه می‌شد، فرصت‌های تحصیلی، بورسیه و اقامت در 24 کشور اروپایی به صورت مصور و با ارائه فایل‌های ویدئویی تکمیلی، به زبانی ساده اما کاربردی، در اختیار مخاطبان قرار گرفت. بیش از صدها نکته نیز به عنوان اصول و مبانی اقدام برای پذیرش تحصیلی در حوزه‌های دریافت ویزا، تعامل با اساتید، اعتبار دانشگاه‌ها، مدارک زبان انگلیسی، شیوه‌های نوشتن بیانیه هدف، رفرنس نویسی و امثالهم، در قالب گفتارهای تکمیلی، در بخش فرصت‌های تحصیلی و زندگی برترین‌ها، نیز معرفی گردید.

تحصیل رایگان در اروپا , تحصیل در اروپا , راهنمای تحصیل در خارج از کشور

راهنمای تحصیل در رشته هوشبری , راهنمای سفر با موتورسیکلت در اروپا , شرایط بورسیه تحصیل در پرتغال

در گفتار زیر، که آخرین بخش از سلسله مطالب 1000 نکته در تحصیل رایگان و دریافت بورسیه از اروپا می‌باشد، راهنمای کاربردی و فوری در قالب طرح پرسش و پاسخ ارائه می‌شود که می‌تواند راهنمای خوبی برای علاقمندان باشد.

امروز، آخرین قسمت از سلسله گفتارهای تحصیل در قاره سبز را ارائه می‌کنیم و از روزهای آتی، سلسله گفتارهای تحصیل در قاره آسیا را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد. اگر تا کنون موفق نشدید تا با سلسله گفتارهای فرصت‌های تحصیل و زندگی در اروپا که معرفی کردیم، همراه شوید، توصیه می‌کنیم، 50 پرسش و پاسخ زیر را مطالعه کنید تا بتوانید از فرصت‌های تحصیلی و بورسیه در قاره سبز بهره مند شوید.

شرایط بورسیه تحصیل دکترا در پرتغال , راهنمای تحصیل در اوکراین , راهنمای تحصیل در اکراین

با ما همراه باشید..

1-    ترم آخر دوره کارشناسی فیزیک هستم و معدلم پایین هست. برای تحصیل در اروپا، کدام کشور را پیشنهاد می‌کنید؟

ج: این پرسش خیلی کلی هست و شما باید برای دریافت پاسخ دقیق و اثربخش، بایستی یاد بگیرید که پرسش‌های دقیق و محدود تر طرح کنید تا پاسخ بهتری به آن داده شود. برای انتخاب یک کشور برای ادامه تحصیل، فاکتورهای زیادی باید در نظر گرفته شود. مثلاً این که شما می‌خواهید رایگان درس بخوانید یا شهریه پرداخت کنید. دانشگاه برای شما ارجحیت دارد یا رشته یا کشور. همه این‌ها، در ارائه پاسخ، منطبق با نیاز و قابلیت‌های شما، نقش دارد.

اما همانطور که در گفتار "راهکارهایی برای معدل پایین‌ها" اشاره شد، شما ضعف مربوط به معدل پایین خود را با روش‌های اصلاحی و تکمیلی می‌توانید در رزومه پوشش دهید. بنابراین نگران معدل پایین نباشید. اما این که کدام کشور مناسب هست، به فاکتورهای اشاره شده فوق بستگی دارد.

2-    قصد دارم از مقطع کارشناسی، وارد دانشگاه‌های اروپا بشوم. لطفاً راهنمایی کنید.

ج: این پرسش هم خیلی کلی هست. شما باید اول مشخص کنید کدام کشور را قصد دارید تحصیل کنید. هر کشوری در اروپا، زبان مخصوص به خود را دارد اما اکثر دانشگاه‌های اروپا برای مقاطع ارشد و دکترا، به زبان انگلیسی هستند، اما معمولاً در مقطع کارشناسی، هر کشوری بر اساس زبان رسمی خود، این مقطع را تدریس می‌کند. مثلاً در اسپانیا و سوئد، در مقطع کارشناسی شما باید زبان اسپانیولی و سوئدی را بدانید یا چند ترم در دانشگاه، این زبان را یاد بگیرید.

به طور کل، توصیه می‌کنیم که ایرانیان عزیز، مقطع ارشد و دکترا را در دانشگاه‌های اروپا بگذرانند و برای مقاطع تحصیلی مربوط به کارشناسی، حتی الامکان دانشگاه‌های انگلیسی زبان را مد نظر قرار بدهند. مگر این که دوره زبان فرانسه یا ایتالیایی یا اسپانیولی و روسی را در کشور گذرانده باشند. معمولاً پذیرش در مقطع کارشناسی، ترجمه ریز نمرات دیپلم و گواهی مالی و مدرک زبان کفایت می‌کند. بخش فرصت‌های تحصیلی در 24 کشور را مطالعه کنید.

3-    آیا دانشگاه‌های اروپا، تافل را قبول می‌کنند؟

ج: بله. هم مدرک تافل و هم آیلتس، مورد تأیید دانشگاه های اروپا می‌باشد.

4-    کدام دانشگاه‌ها در اروپا، مدرک GRE-GMAT نیاز دارند؟

ج: اکثر دانشگاه‌های اروپا برای پذیرش دانشجو در مقاطع دکترای مدیریت و MBA، بعضاً از دانشجویان خود چنین مدارکی را درخواست می‌کنند که بر اساس شرایط پذیرش هر دانشگاه، متفاوت می‌باشد. اما به طور کلی، این 2 مدرک در روند پذیرش اکثر رشته‌های دانشگاه‌های اروپا، مورد نیاز نمی‌باشد.

5-    کدام دانشگاه‌ها در اروپا، مورد تأیید وزارت علوم ایران هستند؟

ج: برای اطلاعات بیشتر، گفتار " ارزشیابی مدارک تحصیلی" را در سلسله گفتارهای تحصیل و زندگی در خارج از کشور ملاحظه کنید.

6-    آیا دانشگاه‌های اوکراین و روسیه، برای تحصیل در رشته‌های پزشکی، مورد تأیید هست؟

ج: این موضوع را باید بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده توسط وزارت بهداشت کشورمان، بررسی کنید. به سایت وزارت بهداشت مراجعه فرمایید.

7-    هزینه تحصیل در دانشگاه‌های اروپایی پایین تر هست یا کانادایی و امریکایی؟

ح: هزینه تحصیل و زندگی در دانشگاه‌های اروپا، به دلیل تنوع کشور و اقلیم مختلف، بسیار کم تر از کشورهای ذکر شده می‌باشد. اما اطلاعات دقیق تر، بر اساس موقعیت دانشجو و هدف وی، قابل تغییر می‌باشد.

8-    آیا برای پذیرش در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد، باید با اساتید دانشگاه‌های اروپا در تماس بود؟

ج: الزاماً خیر. به دلیلان که اساتید برای پذیرش دانشجوی در این 2 مقطع، نقش عینی و حیاتی ندارند و در واقع، دپارتمان GRADUATE OFFICE، بر اساس بررسی اپلیکیشن های ارسالی، متقاضیان واجد شرایط را انتخاب می‌کند.

9-    آیا برای پذیرش در مقطع دکترا، باید با اساتید در ارتباط بود؟

ج: بله. ارتباط و تعامل مفید و اثربخش با اساتید دانشگاه‌های اروپا در مقطع دکترا، شانس پذیرش شما را به مراتب افزایش خواهد یافت. شیوه ارتباط با اساتید، در گفتار "تعامل با اساتید" در سلسله مطالب تحصیل و زندگی در برترین‌ها ارائه شد.

10-     چه تعداد دانشجو در هر ترم تحصیلی پذیرفته می‌شوند؟

ج: هر دانشگاهی بر اساس ظرفیت و رشته‌هایی که ارائه می‌کند، تعداد مشخصی دانشجو می‌گیرد که شمار آن ها معمولاً اعلام نمی‌شود و در فرآیند پذیرش و اقدام برای تحصیل شما نیز تأثیر ندارد. شما سعی کنید رزومه خود را برای گرفتن پذیرش تقویت کنید.

11-    آیا به دانشجویان فوق لیسانس نیز در اروپا، بورسیه تعلق می‌گیرد؟

ج: الزاماً خیر. اکثر فرصت‌های بورسیه در اروپا، متعلق به دانشجویان دکترا می‌باشد. اما اگر خواهان دریافت بورس تحصیلی برای مقاطع کارشناسی ارشد هستید، توصیه می‌کنیم گفتار مربوط به بورسیه‌های اراسموس و SALAM را ملاحظه کنید.

12-     من یک بار در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه بارسلونا اسپانیا پذیرفته شدم. اما برای ویزا مراجعه نکردم. اکنون چه باید بکنم؟

ج: از دانشگاه بخواهید در صورت امکان، بار دیگر admission letter جدید برای شما به تاریخ روز صادر کند و با مدارک مورد نیاز، به سفارت اسپانیا در تهران مراجعه کنید و درخواست ویزای تحصیلی کنید.

13-    بنده یک بار در رشته مهندسی هسته ای دانشگاه هلند، پذیرفته شدم اما سفارت هلند در تهران، از صدور ویزا برای بنده امتناع کرد. لطفاً راهنمایی کنید.

ج: بر اساس مفاد موافقت نامه هسته ای برجام، تحصیل کلیه دانشجویان ایرانی در رشته‌های مرتبط به علوم و فنون هسته ای، از تاریخ انعقاد این موافقت نامه و تصویبان، در کلیه دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی آزاد است. پیشنهاد می‌کنیم بار دیگر تقاضای ویزای خود را تسلیم سفارت هلند در تهران کنید.

14-    ارزان‌ترین دانشگاه اروپا برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد کدام است؟

 ج: دانشگاه‌های آلمان و فرانسه و فنلاند و نروژ، معمولاً برای این مقاطع از دانشجویان خارجی، شهریه خاصی دریافت نمی‌کنند و تحصیل در این کشورها، رایگان هست. اما دانشگاه‌های بلوک شرق اروپا مانند لیتوانی و بلاروس و استونی، شهریه‌های کمی دریافت می‌کنند و هزینه تحصیل و زندگی در آن ها به نسبت سوئد و سوییس هلند و دانمارک، کم تر است. بنابراین، بر اساس رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر شما، این موضوع باید به صورت اختصاصی بررسی شود.

15-     آیا با پذیرش تحصیلی و ویزای دانشجویی، می‌توان به کشورهای مختلف اروپا سفر کرد؟

ج: در صورتی که ویزای شنگن در اختیار داشته باشید، به کلیه کشورهای عضو به جز ایرلند و انگلیس، می‌توانید به راحتی سفر کنید و نهایت 90 روز در آن کشورها نیز اقامت کنید.

16-    آبا یک دانشجوی خارجی در حوزه شنگن، می‌تواند برای دوستان و آشنایان و خانواده، دعوت نامه ارسال کند؟

ج: بله. جهت کسب اطلاعات بیش تر، گفتار مربوط به اقدام جهت ویزای شنگن را مطالعه کنید.

17-    آیا با ویزای دانشجویی می‌توان برای اقامت دائم در کشور مقصد نیز اقدام کرد؟

ج: خیر. اقامت موقت یا دائم در کشورهای اروپایی، شرایط و قوانین خاص خود را دارد که باید از بخش مهاجرت یا وزارت امور خارجه کشور مورد نظر اطلاعات تکمیلی را کسب کنید.

18-     من قصد دارم رشته معماری را در ایتالیا بخوانم. لطفاً راهنمایی کنید.

ج: اکثر رشته‌های تحصیلی در ایتالیا، به زبان ایتالیایی تدریس می‌شود. بنابراین اگر قصد تحصیل در این کشور را دارید، باید در تهران، به زبان ایتالیایی مسلط شوید که از طریق ثبت نام در مدرسه ایتالیایی‌های تهران نیز می‌توانید این کار را انجام دهید. اما اگر علاقه ای به زبان ایتالیایی ندارید، باید دانشگاه‌های انگلیسی زبان این کشور را انتخاب کنید. گفتار کشور ایتالیا، می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

19-    آیا دانشگاه‌ها موظف به ارائه خوابگاه به دانشجویان هستند؟

ج: خیر. اما تسهیلات ویژه ای برای دانشجویان خارجی ترم اول قائل هستند که برای کسب اطلاعات تکمیلی باید همواره با بخش accommodation officer در ارتباط باشید.

20-     به نظر شما، دانشگاه‌های اوکراین و بلاروس برای ادامه تحصیل بهتر هست، یا دانشگاه‌های لهستان و پرتغال؟

ج: چون دانشگاه‌های لهستان و پرتغال، با دانشگاه‌های مطرح اروپایی در تعامل هستند، و به زبان انگلیسی بعضاً مقاطع ارشد و دکترا را تدریس می‌کنند، توصیه می‌کنیم دانشگاه‌های لهستان و پرتغال را که هزینه تحصیل و زندگی پایینی هم برای ایرانیان دارند، انتخاب کنید.

21-     لطفاً درباره exchange student توضیح بدهید.

ج: این به معنی دانشجوی تبادلی هست. به طور مثال، اگر در سوئد یک رشته کارشناسی ارشد را بخوانید، می‌توانید یک ترم تحصیلی، در یکی از دانشگاه‌های همکار دانشگاه خود، خارج از سوئد، بر اساس قوانین مربوطه، تحصیل کنید. بعضاً بیش از 100 دانشگاه در سراسر جهان، برای دانشجویان تبادلی در دسترس هست.

22-     من زبان آلمانی را نمی‌دانم. اما علاقمند هستم در آلمان تحصیل کنم. راهنمایی کنید.

ج: در صورتی که به آلمانی تسلط ندارید و مدرک مربوطه هم در اختیار شما نیست، توصیه می‌کنیم این دوره در شهر خود گذرانده و پس از اخذ مدرک زبان آلمانی، برای پذیرش اقدام کنید. اگر هم حتماً دوست دارید در آلمان تحصیل کنید اما به زبانی غیر از آلمانی، دانشگاه‌های انگلیسی زبان آلمان را از طریق ویکی پدیا انتخاب کنید. تحصیل در آلمان معمولاً برای دانشجویان خارجی، رایگان می‌باشد.

23-    برخی از دانشگاه‌ها از دانشجویان، SOP یا RL درخواست می‌کنند. این‌ها را توضیح بدهید.

ج: اکثر قریب به اتفاق دانشجویان متقاضی ارشد و دکترا، نیازمند 2 مدرک هستند که ضمیمه پرونده APPLICATION آن ها بشود. یکی بیانیه هدف یا STATEMENT OF PURPOSE و دیگری، Recommendation Letter که توصیه نامه اساتید برای تحصیل متقاضی در دانشگاه می‌باشد. طریق به دست آوردن بیانیه هدف و توصیه نامه، در گفتارهای مجزا، تشریح شده است.

24-     من آیلتس 6 آکادمیک دارم. اما برای مقطع دکترا، از بنده نمره 6.5 درخواست کرده‌اند. چه باید بکنم؟

ج: شما باید برای کسب Overall band score در حد 6.5، بار دیگر آزمون آیلتس را شرکت کنید.

25-     آیا بدون مدرک زبان انگلیسی هم می‌توان در دانشگاه‌های اروپا تحصیل کرد؟

ج: اکثر دانشگاه‌های اروپا، از دانشجویان خارجی که در کشورهای انگلیسی زبان دنیا تحصیل نکرده‌اند و زبان مادری آن ها نیز انگلیسی نیست، مدرک زبان درخواست می‌کنند. اما تعداد کمی از این دانشگاه‌ها، پذیرش بدون مدرک زبان را نیز انجام می‌دهند، اما آغاز تحصیل شما را منوط به گذراندن واحدهای زبان و قبولی در آزمون ورودی زبان می‌دانند. به این موضوع توجه کنید که این فرایند وقت گیر و هزینه بر نیز هست.

26-     بورسیه تحصیلی معمولاً به چه دانشجویان تعلق می‌گیرد؟

ج: بورس در اروپا، بر اساس نیاز دانشگاه، پذیرش اساتید و قابلیت‌های مالی دانشگاه و استعداد و رزومه متقاضیان، متفاوت می‌باشد. بنابراین پاسخ جامع و دقیق به این پرسش نمی‌توان داد.

27-    دانشگاه‌های سوییس برای تحصیل توصیه می‌شود یا دانشگاه‌های نروژ و سوئد؟

ج: بر اساس رشته مورد علاقه و هدف شما برای تحصیل و پتانسیل‌های دیگر، پاسخ به این پرسش نیز متفاوت هست. اما اگر قصد دارید در کشوری چند فرهنگی و چند زبانی تحصیل کنید، سوییس به شما پیشنهاد می‌شود. اما توجه کنید که این کشور کوچک هست و مانند کشور پهناور سوئد و نروژ، فرصت‌های تحقیقاتی و زندگی و کار فراوانی ندارد. اما اگر مشکل زبان ندارید و دوست دارید فرهنگ تحقیق و تحصیل اسکاندیناوی را تجربه کنید، توصیه می‌کنیم که سری هم به این دانشگاه‌ها بزنید.

28-    آیا با مدرک کارشناسی الکترونیک، می‌توان در رشته فلسفه یا زبان انگلیسی تحصیل کرد؟

ج: خیر. رشته کارشناسی ارشد شما، باید به طور مستقیم یا غیر مستقیم، مرتبط با رشته کارشناسی شما باشد. مثلاً می‌توانید با کارشناسی مهندسی صنایع، کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی بخوانید.

29-    دانشگاه در فرآیند پذیرش، مصاحبه را قید کرده است. این مصاحبه را توضیح دهید.

ج: برای پذیرش در مقاطع ارشد و دکترا، معمولاً اساتید، یک مصاحبه ویدئویی از طریق اسکایپ با متقاضی برقرار می‌کنند.

30-    آیا اتمام یک مقطع تحصیلی در دانشگاه‌های اروپا، شانس ما را برای پذیرش در مقطع بالاتر افزایش می‌دهد؟

ج: الزاماً خیر. اکثر رشته‌ها و مقاطع تحصیلی در دانشگاه‌های اروپا، به صورت رقابتی می باشد و شرایط خاص خود را دارد. این که شما مقطع ارشد را در فرانسه یا بلژیک گذرانده و بخواهید مقطع دکترا را در همان کشورها بخوانید، نه شرط لازم برای کسب پذیرش هست و نه شرط کافی برای اخذ بورسیه. باید admission’s requirement های معرفی شده را cover کنید و به اصطلاح، اساتید مربوط را برای پذیرش خود، motivate (ترغیب) کنید.


ویدیو : راهنمای تحصیل و بورسیه در اروپا در 3 سوت!