راهنمای تحصیل در گرایش‌های اقتصاد : امروز، به ارائه نکاتی برای علاقمندان به ...


امروز، به ارائه نکاتی برای علاقمندان به تحصیل در گرایش‌های مختلف اقتصاد می‌پردازیم.



پادشا: مجله اینترنتی پادشا قصد دارد سلسله مقالاتی درباره فرآیند اخذ پذیرش در مقاطع عالی تحصیلی در کشورهای مختلف جهان را برای مخاطبان خود ارائه کند. این مقالات تلاش دارد تا به صورت عملی و مصور، اصول و مبانی فرآیند اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقاطع فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه های مختلف جهان را آموزش دهد.

با توجه به اشتیاق گسترده جامعه جوان ایران برای کسب تجربه تحصیل و تحقیق در مقاطع عالی در دانشگاه های آسیا، اروپا و آمریکا و تخصصی بودن این موضوع، بخش سبک زندگی پادشا هر هفته موضوعات مختلف مربوط به این فرآیند را به جامعه مخاطبان عزیز سایت ارائه می کند. امیدواریم مخاطبان پادشا و کلیه عزیزانی که این محتواها را مشاهده می کنند، به راحتی بتوانند خود و دیگران را در امر پذیرش  تحصیلی و اخذ بورسیه یاری دهند.

راهنمای تحصیل در خارج از کشور , راهنمای تحصیل در رشته هوشبری , راهنمای تحصیل در اوکراین

راهنمای تحصیل در اکراین , راهنمای تحصیل در نروژ , بانک مهر اقتصاد

اگر از همراهان دائمی سلسله مطالب راهنمای تحصیل در خارج از کشور باشید که چند ماهی است در پرتال برترین‌ها به آن پرداخته می‌شود، حتماً متوجه شده‌اید که در این راهنمای تحصیلی، اصول و مبانی اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی، در کنار معرفی فرصت‌های تحصیلی در کشورهای مختلف اروپا، معرفی شده است. راهنمای فرصت‌های تحصیلی در آلمان، سوئد، فرانسه، اتریش و حتی مجارستان و اسپانیا، به صورت ویژه در این سلسه مطالب مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نکات عملی و کاربردی برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشورها در قاره سبز، ارائه شده است.

 اما برای آن دسته از مخاطبانی که قصد دارند، برای گرایش‌های خاص علمی و رشته‌های تخصصی، نسبت به انتخاب دانشگاه و کشور اقدام کنند و در این راستا برنامه ریزی کنند، از این مطلب و تا چند مطلب آینده، به ارائه نکاتی درباره نحوه انتخاب رشته‌های دانشگاهی و مسائل اجمالی مربوط به آن خواهیم پرداخت. مثلاً اگر قصد دارید تا رشته حقوق را در اروپا بخوانید، با چه مسائلی مواجه هستید، یا مثلاً فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی، در چه حوزه‌هایی در سایر رشته‌ها می‌توانند ادامه تحصیل بدهند و قس علی هذا. امروز، به ارائه نکاتی برای علاقمندان به تحصیل در گرایش‌های مختلف اقتصاد می‌پردازیم. دانشجویانی که برای تحصیل در این رشته از ایران، عزم فرنگ می‌کنند، شمار زیادی هستند که امیدواریم مطالب زیر، راهنمای مؤثری باشد.
 
راهنمای انلاین دکوراسیون و معماری , دنیای اقتصاد , بانک اقتصاد نوین

نکته 764: گرایش‌های مختلف رشته اقتصاد، از جمله گرایش‌هایی به شمار می‌رود که کم تر اتفاق می‌افتد که متقاضیانی با مدرک تحصیلی غیر مرتبط، متقاضی تحصیلی در این رشته باشند. بنابراین اکثراً متقاضیان، فارغ‌التحصیل یکی از مقاطع تحصیلی رشته اقتصاد یا بازرگانی می‌باشند و این مساله، رقابت شدیدی را میان افراد با صلاحیت ایجاد می‌کند. تحصیل در این رشته در دانشگاه‌هایی که تمرکز آن‌ها بر روی موضوعات علوم انسانی و بازرگانی می‌باشد، بهتر از مراکزی است که همه رشته‌ها از جمله اقتصاد را تدریس می‌کنند.

نکته 765: در گرایش‌های اقتصاد، چه برای دریافت بورس تحصیلی و چه دریافت پذیرش تحصیلی در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های اروپا در منطقه شنگن، از اعتبار خوبی برخوردارند اما این که در چه گرایشی کدام دانشگاه از اعتبار و ظرفیت علمی و تحقیقاتی بهتر و اساتید شناخته شده تر برخوردار است، موضوعی است که متقاضی باید از اساتید دانشگاه‌های ایران و فارغ‌التحصیلان این رشته در اروپا استعلام کند. معمولاً نویسندگان مقالات نشریات بین‌المللی نمایه شده در آی اس آی در زمینه اقتصاد، می‌توانند منبع اطلاعاتی موثقی باشند.

نکته 766: رشته اقتصاد از جمله رشته‌هایی است که فقط در دانشگاه‌های اروپا نباید به دنبال آن باشید. بعضاً برخی از مراکز آموزش عالی و یا مؤسسات مطالعات راهبردی در زمینه‌های علوم اقتصادی و فاینانس مانند موسسه مطالعات اقتصادی وین1 ، از اعتبار بیش تری از یک دانشکده اقتصاد یا بازرگانی فلان دانشگاه خاص در اروپا برخوردار هستند. همواره به این موضوع نیز در انتخاب مراکز آموزشی جهت تحصیل در گرایش‌های اقتصاد توجه کنید.
 
اقتصاد نوین , راهنمای همشهری , مهر اقتصاد

نکته 767: برخی از سازمان‌های اقتصادی و صنعتی بین المللی، مانند بانک توسعه اسلامی2  یا اپک3،  بورسیه‌هایی در زمینه اقتصاد و مطالعات بازرگانی در اختیار کشورها قرار می‌دهند تا در زمینه‌های مورد نظر، به استخدام محققان و دانشجویان اقدام کنند. این بورسیه‌ها معمولاً با همکاری دانشگاه‌هایی در سراسر جهان ارائه می‌شود. متقاضیان تحصیل در رشته اقتصاد، بهتر است به پرتال سازمان‌ها و نهادهای بین المللی مستقر در اروپا نیز توجه کنند تا فرصت‌های تحصیلی و کمک هزینه در دسترس را مطلع شوند. این فرصت‌ها در زمینه‌های علوم انسانی، همواره بیش تر از رشته‌های فنی و مهندسی و حتی پزشکی می‌باشد.
 
اقتصاد آنلاین , تحصیل در آمریکا , اقتصاد مقاومتی

نکته 768: دانشگاه تولوز فرانسه4 ، از دانشگاه‌های برتر اروپا در زمینه اقتصاد است. اما این بدان معنی نیست که دارندگان نوبل اقتصاد از دانشگاه‌های دیگر اروپا نمی‌توانند باشند یا برترین کارآفرینان اروپا، تنها از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند یا در این دانشگاه کورس گذرانده‌اند!
 
اقتصاد , اقتصاد نیوز , اخبار اقتصاد تکنولوژِی علمی cafegzzaf

نکته 769: اصلاً ایرادی ندارد برای آگاهی درباره گرایش‌ها و دانشگاه‌ها و مؤسسات معتبر در زمینه اقتصاد در اروپا، با برندگان جایزه نوبل اقتصاد نیز رایزنی کنید! اقتصاددانان آینده دنیا را، افرادی بی اطلاع و تک بعدی در یک موضوع علمی تشکیل نخواهند داد.

نکته 770: اقتصاد بنگاه‌ها، اقتصاد سنجی، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان و صدها موضوعی که در گرایش‌های مختلف علم اقتصاد در دنیا مطرح است مضامینی تخصصی می‌باشند و این که شما بر اساس گرایش کارشناسی یا کارشناسی ارشد خود، به چه حوزه تحقیقاتی علاقمند هستید یا ظرفیت کاری دارید، مطلبی نیست که جز شما یا متخصصان اقتصاد بتوانند راه حلی ارائه کنند. رایزنی با اساتید دانشکده‌های اقتصاد و مؤسسات مطالعات اقتصادی اروپا مانند مرکز مطالعات اقتصادی پیشرفته در اروپا5  می‌تواند راهکار خوبی جهت دریافت پرسش‌های تخصصی علاقمندان به علم اقتصاد باشد.

نکته 771: بزرگان اقتصاد در اروپا را می‌توان شناسایی کرد و مراکزی که در آن‌ها تحصیل کرده و یا در حال پژوهش و تدریس هستند را شناخت. این آگاهی، فرصتی برای تعامل و رایزنی شما با برترین مراکز آکادمیک جهت تحصیل در گرایش‌های اقتصاد می‌باشد.

نکته 772: یک مثل قدیمی می‌گفت کشوری که اقتصاد خیلی ضعیفی دارد، مکان خوبی برای تحصیل در رشته اقتصاد نیست! نظر شما چیه؟

نکته 773: در صورتی که مقطع کارشناسی ارشد یا دکترای مدیریت اجرایی6  را انتخاب می‌کنید، حتماً به این موضوع توجه داشته باشید که داشتن سابقه کار عملی در حوزه مدیریت اجرایی از داشتن معدل 19 هم مهم تر است و بعضاً اگر این پیش نیاز در رزومه شما مستند و مستدل نباشد، پرونده شما شانسی برای پذیرش نخواهد داشت. چرا که این گرایش‌ها معمولاً با مصاحبه تلفنی یا حضوری با داوطلبان همراه است و افرادی که اطلاعی از چند و چون این گرایش و مسائل مرتبط با آن را ندارند، شانس زیادی برای پذیرش نخواهند داشت. در حالی که این قضیه برای مدیریت مالی یا مدیریت فناوری اطلاعات یا مدیریت صنعتی معمولاً لحاظ نمی‌شود.

نکته 774: تحصیل در مقاطع عالی رشته اقتصاد با داشتن مدرک کارشناسی مهندسی یا هنر، اصلاً غیر ممکن نیست. اگر واقعاً علاقمند هستید باید گفتارهای قبلی را به دقت مطالعه کنید. راه حل‌هایی برای این نوع داوطلبان ارائه کردیم.

نکته 775: اگر به ریاضیات و محاسبات علاقه ای ندارید، علم اقتصاد علم مطلوبی برای شما مخصوصاً در مقاطع عالیه نیست. پس به قول سعدی شیرین سخن، مکن با پیل بانان دوستی یا... ..

نکته 776: عضویت در انجمن‌ها و اتحادیه‌های تخصصی علم اقتصاد در اروپا، راهکار آخری است که به دانشجویان متقاضی تحصیل در این رشته معرفی می‌شود تا با اولویت‌های تحقیقی این رشته در قاره سبز و اساتید و پژوهشگران این حوزه بهتر آشنا شوند.

پیش از انتخاب دانشگاه‌های فعال در امر اقتصاد در دنیا، فهرست دانشگاه‌های مورد تأیید اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم را چک کنید.

ویدئو زیر دلایل خوبی برای علاقمندان به تحصیل در اقتصاد ارائه کرده است.





1-  http://ihs.ac.at/vienna

2-  www.isdb.org

3-  www.opecfund.org

4-  www.univ-toulouse.fr

5-  www.ulb.ac.be

6-  Executive management


ویدیو : راهنمای تحصیل در گرایش‌های اقتصاد