راز عدم بازگشایی سفارت انگلیس در تهران : ریچارد بیکن، نماینده مجلس عوام بریتانیا ...


ریچارد بیکن، نماینده مجلس عوام بریتانیا و نایب رئیس گروه دوستی این کشور با ایران گفته است تاریخ ۲۸ اوت (۶ شهریور) برای بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران تعیین شده بود، اما توسط وزارت خارجه بریتانیا لغو شد. خبرگزاری ایسنا: ریچارد بیکن، نماینده مجلس عوام بریتانیا و نایب رئیس گروه دوستی این کشور با ایران گفته است تاریخ ۲۸ اوت (۶ شهریور) برای بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران تعیین شده بود، اما توسط وزارت خارجه بریتانیا لغو شد.

بیکن ، گفته است: «از این اتفاق ناراضی هستم و مایل بودم که سفارت در تهران در تاریخ دقیقی که مشخص شده بود بازگشایی می‌شد.»

نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی بریتانیا و ایران که برای شرکت در کنفرانس «جهان علیه خشونت و افراط‌‌گری» به تهران سفر کرده بود، از تاریخ جدید برای بازگشایی سفارت ابراز بی‌اطلاعی کرده و گفته است که دولت بریتانیا با تعطیل کردن سفارت خود در تهران و با توجه به وجود سفارتخانه‌های بیشتر کشورهای اروپایی در ایران، در حال ضربه زدن به آینده روابط خود و ایران است.

ریچارد بیکن در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود گفته است که من و جک استرا [نماینده فعلی مجلس عوام و وزیر خارجه پیشین] در دیداری که با [دیوید] کامرون [نخست‌وزیر بریتانیا] برگزار شد، تاکید کردیم که بهتر است هر چه زودتر سفارت بریتانیا در تهران بازگشایی شود.»

از سوی دیگر، عباس‌علی منصوری‌آرانی، نماینده مجلس ایران و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و بریتانیا به تازگی گفت که احتمال دارد سفارت بریتانیا در تهران تا پایان سال خورشیدی جاری بازگشایی شود. او تاکید کرده است که در اولین گام، سفارت بریتانیا باید صدور روادید در تهران را از سر بگیرد.

او با اشاره به همکاری گروه دوستی با وزارت خارجه در مورد بازگشایی سفارت انگلیس تاکید کرد که موضوع بازگشایی سفارت ایران و انگلستان در دو کشور به عهده وزرای خارجه است و پارلمان‌ها وظیفه سازمانی در این رابطه ندارند اما گروه‌های دوستی پارلمانی می‌توانند در این زمینه موثر واقع شوند. او افزود: «ما باید سعی کنیم در یک فضای مناسب سفارت‌ها بازگشایی شود و به این مساله کمک کنیم البته هر دو کشور باید تابع پروتکل‌های بین‌المللی باشند.»


ویدیو : راز عدم بازگشایی سفارت انگلیس در تهران