رئیس جمهور: اگر ظریف نبود مذاکرات به نتیجه نمی رسید / آن همه درآمد ارزی در دهه هشتاد چه شد؟ :



ابعاد ظریف مذاکرات , مراسم رونمایی از کتاب ابعاد ظریف مذاکرات  , کتاب ابعاد ظریف مذاکرات

رئیس جمهور:
اگر ظریف نبود مذاکرات به نتیجه نمی رسید/ برخی مدام فلسفه می بافتند و ناامیدی را در دل ها می کاشتند؛ می گفتند هر وقت با دشمن مذاکره کردیم سر ما کلاه رفته / به تمام این افکار و سخنان مهر باطل زدیم / آن همه درآمد ارزی در دهه هشتاد چه شد؟

تحریم رفت؛ راه طولانی تا توسعه و ساختن ایران را باید با هم طی کنیم و بخش خصوصی رقابتی و غیررانتی در این عرصه مسئولیت سنگینی دارد.

رییس جمهور گفت: خیلی می‌خواستند پایان مذاکرات موفقیت نباشد، با هواپیمای اختصاصی به ژنو و وین رفتند و گفتند قیمت نفت را پایین می‌آوریم و ایران را به زمین خواهیم زد.

به گزارش انتخاب به نقل از سایت اینترنتی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه در این همایش که با حضور ١٢٠٠ نفر از فعالان اقتصادی كشور برگزار شد، گفت: تحریم رفت؛ راه طولانی تا توسعه و ساختن ایران را باید با هم طی کنیم و بخش خصوصی  رقابتی و غیررانتی ، در این عرصه مسوولیت سنگینی دارد.

رییس جمهوری با قدردانی از رهبر معظم انقلاب بخاطر هدایتها، حمایتها و اعتماد کامل به مذاکره کنندگان هسته ای ، اظهارداشت: ملت ایران در خرداد 92 بر وسوسه شیطانی ناامیدی، مهر باطل زد و ما با یک تیم قوی مذاکره کننده وارد صحنه گفت و گو ها شدیم و در این میان  خیلی ها می خواستند که پایان مذاکرات، موفقیت ایران نباشد و در همین ارتباط دست به توطئه کاهش قیمت نفت زدند اما به نتیجه نرسیدند.

دکتر روحانی افزود:  اگر رییس تیم مذاکره کننده فردی جز دکتر ظریف بود، مذاکرات به نتیجه نمی رسید و قرار گیری دانشمند برجسته ای چون دکتر صالحی کنار وزیر خارجه،لطف الهی بود و یار سوم تیم مذاکره کننده نیز وزیر دفاع بود . تلاش این سه رکن مذاکرات ، ادعاها علیه ایران را مهر پایان زد.

رییس جمهوری همچنین بااشاره به اینکه " امروز مساله اصلی ما رفع کامل رکود ، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال است" ، تصریح کرد: برجام آغاز حرکت شتابان اقتصادی در کشور است.

دکتر روحانی با مرور پرونده هسته ای و تلاش دشمنان در این عرصه گفت: رسیدن به موفقیت در موضوعی پیچیده که از سوی استکبار و صهیونیزم و رقبای نااهل و خصم نااهل طراحی شده بود، ساده و آسان نبود. افراطیون در واشنگتن و نیویورک همواره تلاش می‌کردند تا نگذارند این روز در تاریخ ثبت شود. خیلی‌ها خواستند موفقیت های 23 تیرماه 94 و 26 دیماه 94 نباشد و مذاکرات بی نتیجه باشد. آنها با هواپیمای اختصاصی به ژنو و وین رفتند و گفتند صبر کنید و چند ماه دیگر به ما فرصت بدهید تاقیمت نفت را پایین آوریم و ایران را به زانو در آوریم.

رییس جمهوری اضافه کرد : عده ای هم به سازمان ملل رفتند و در مجمع عمومی حرف زدند و بمب را روی تابلو به نمایندگان ملل جهان نشان دادند و گفتند به ایران اعتماد نکنید. خیلی‌ها تلاش کردند تا وسوسه شیطانی ناامیدی را بر دل‌ها بنشانند و تبلیغ می کردند که ‌مذاکره با دشمن؟! و خیلی‌ها گفتند هر وقت مذاکره کردیم متضرر شدیم و هیچوقت مذاکره ما را به جایی نمی‌رساند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: برخی فلسفه بافتند و تاریخ را به استناد آوردند و گفتند مگر پرهیز از رویارویی و جنگ با شیطان امکان پذیر است؟‌ ما راهی جز جنگ و جنگیدن و ویران کردن و ویران شدن نداریم. اما ملت ما در 24 خرداد 92 به تمام این افکار و سخنان مهر باطل زد و در انتخابات خرداد 92 اعلام کرد ما خواهان تعامل سازنده با جهان هستیم.

رییس جمهوری تاکید کرد: تردید نداشته باشید هر آنچه امروز و فردا داریم و خواهیم داشت از ملت غیور، متحد و صبور در صحنه و در میدان بوده و خواهد بود . این ملت بزرگ و غیور بود که در همه صحنه‌ها تمام توان خود را به کار گرفت و سختی‌ها را متحمل شد و در نهایت نیز به پیروزی رسید.

دکتر روحانی با اشاره به دشواری های مذاکره با 6 کشور درگیر در اختلاف درونی، گفت: طرف های مذاکره، شش قطعنامه فصل هفتمی شورای امنیت سازمان ملل و 12 قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را پشتوانه خود می دانستند و ادعا می‌کردند که جامعه جهانی علیه ایران اسلامی است و فکر می‌کردند ما بدون پشتوانه هستیم و در این کارزار و رقابت، آن چه انتظار ندارید دشمنی از سوی همسایه و مسلمان و به نام برادر است که پول خرج کند تا این مذاکرات به نتیجه نرسد، و عده‌ای هم در داخل بذر ناامیدی بیفشانند.

رییس جمهوری تصریح کرد: در مقابل همه این سختی ها فیض خدا در کنار اراده و تلاش و صبوری وکوشش ملت ایران قرار گرفت و بحمدالله قدم به قدم راه موفقیت را طی کردیم و به توافق موقت ژنو رسیدیم. این توافق، نخست جلوی تحریم‌های جدید را گرفت و آن تحریم‌ها را متوقف کرد و برخی از تحریم‌ها را برداشت. همان 700 میلیون دلارهایی که در شرایط سخت آزاد می‌شد و راه را برای یک مذاکره قوی که به توافق نهایی منتهی بشود ، باز کرد و از توافق ژنو در فروردین 94 به تفاهم و توافق لوزان رسیدیم و این روند تا 23 تیرماه، روز توافق و در نهایت 26 دی ماه روز اجرا ، ادامه یافت.

رییس جمهوری در ادامه با تجلیل از تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: اگر رییس تیم مذاکره کننده هسته‌ای غیر از آقای دکتر ظریف بود به اینجا نمی‌رسیدیم.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: با شناختی که طی دوران انقلاب نسبت به دیپلمات‌های کشور داشتم ، بی شک قوی‌ترین فردی را که در این زمینه فکر می‌کردم این بار مسئولیت را می‌تواند به مقصد برساند به عنوان وزیر خارجه برگزیدم و این یکی از توفیقات الهی بود.

رییس جمهوری اضافه کرد: از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم اولاً به خاطر اعتماد کامل ایشان به شخص وزیر امورخارجه و بعد به خاطر این که پیشنهاد مرا قبول کردند که امر مذاکره با شش قدرت را از دبیرخانه شورای امنیت به وزارت خارجه ببریم و اگر این هم نمی‌شد کار ما سخت بود. خدمت ایشان گفتم وقتی پرونده را از دبیرخانه شورای امنیت به وزارت خارجه می‌بریم پیامی به دنیا می‌دهیم که موضوع هسته‌ای امنیتی نیست بلکه سیاسی است و این به ما کمک کرد تا موفق شویم.

دکتر روحانی همچنین با قدردانی از دکتر صالحی گفت: در مسیر راه خداوند ما را یاری کرد و برادری را در کنار دکتر ظریف قرار داد که از لحاظ فنی در سطح بالایی قرار داشت چون این کار یک کار سیاسی، فنی، حقوقی، اقتصادی و بسیار پیچیده بود؛ و انصافاً از لحاظ فنی آقای دکتر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی همان مردی که در خانه ملت سخن‌ها گفت، از لحاظ فنی بسیار کمک کرد و ایشان علاوه بر این که از لحاظ جایگاه، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی است از لحاظ دانش هسته‌ای هم یکی از سرآمدهای کشور است و شاید هم در رشته خودش بهترین باشد.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: در مسیر راه یار سومی نیز لازم بود و این بار آقای دکتر دهقان وزیر دفاع پا به میدان گذاشت، که در پرونده پی ام دی تلاش این سه بزرگوار ما را به نقطه‌ای رساند که شورای حکام آژانس بعد از 12 سال پرونده هسته‌ای ایران را مختومه اعلام کرد و بست.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه "در گزارش آژانس همه مسایل باقیمانده گذشته پایان یافته اعلام و گفته شد طی 12 سال به مدرکی که بتواند ثابت کند ایران از مواد هسته‌ای در مسیر نظامی استفاده کرده، بدست نیامده است"، خاطر نشان کرد: در تاریخ سازمان ملل متحد پرونده هیچ کشوری را در چارچوب موارد 41 و 42 فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد به شورای امنیت نبرده‌اند، مگر آنکه یا آن حکومت و کشور را سرنگون و یا جنگی را بر آن تحمیل کرده و در نهایت وادار به تسلیم کرده باشند. جمهوری اسلامی ایران در این عرصه تنها نمونه استثنایی است.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز در آغاز مسیری دشوار قرار داریم، گفت: اقتصاد ایران همانند جوان و انسان بی‌گناهی است که 12 سال در زندان، با غل و زنجیر نابحق و نابجا نگه داشته شده است.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه با تلاش‌هایی که تا امروز به انجام رسیده، زنجیرها گسسته و درهای این زندان گشوده شده است، افزود: کارسخت و دشواری از امروز آغاز شده است چرا که ما از اقتصادی که 12 سال تحرک نداشته انتظار داریم در میدان رقابت حاضر شده و با آنهایی که هیچوقت زندان و زنجیر ندیده‌اند، رقابت کند.

دکتر روحانی با بیان اینکه مطمئناً اگر همه به وظیفه خودمان عمل کنیم، این زندان برای همیشه ویران شده و آن زنجیرها به چاهی عمیق افکنده شده و در دسترس نخواهد بود، اظهار داشت: اقتصاد ایران به زودی می‌تواند به صحنه رقابت بیاید و به عنوان یک اقتصاد نوظهور در دنیای امروز در جمع باشگاه ها و لیگ اقتصادهای نوظهور حضور یابد.

رییس جمهوری با بیان اینکه" امروز تحریم ها رفته و تا رسیدن به توسعه مسیری طولانی در پیش داریم و باید برای ساختن و آبادانی ایران عزیز همه دست در دست هم دهیم"، ادامه داد: دولت به تنهایی نمی تواند در این مسیر حرکت کند بلکه برای رسیدن به توسعه باید همه آحاد ملت به صحنه بیایند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه امروز در همه ارکان کشور بر اینکه ساماندهی اقتصاد، مهمترین هدف ملی است، تردیدی وجود ندارد، گفت: اینکه رهبری معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی تأکید مداوم دارند و مجلس بر آن اصرار می‌کند و دولت برای اجرای آن ستاد تشکیل می دهد، به این معنا است که امروز اقتصاد مساله بسیار مهم است چراکه رونق اقتصاد، قدرت، استقلال و اشتغال به همراه دارد و امروز مساله اصلی ما در کشور رفع کامل رکود، رونق و اشتغال است.

رییس جمهوری با تاکید بر ضرورت رفع مشکلات ناشی از تحریم ها برای بانک های کشور و برطرف شدن مسایل مربوط به بدهکاران و طلبکاران ، افزود: امروز دولت خود در سرلیست بدهکاران است در حالی که دولت بدهکار بدحساب، باید به دولت خوش حساب تبدیل شود.

دکتر روحانی یکی از برنامه‌های دولت در برنامه 5 ساله را در راستای حل مسأله بدهکاری و طلبکاری دولت با بخش خصوصی و پیمانکارها و بانکها برشمرد و خاطرنشان کرد: این معضل باید از پیش پا برداشته شود و پیش بینی‌ها واقدامات لازم برای این کار در بودجه سال 95 لحاظ شده است.

رییس جمهوری با بیان اینکه کشور ما با مشکلات فراوانی از جمله مشکل زیست محیطی مواجه است که با شعار دادن و تنها دعا کردن حل نمی‌شود، اظهار داشت: خداوند دعا را زمانی مستجاب می‌کند که ما تمامی تلاشمان را بکارگرفته باشیم؛ حل مشکلات زیست محیطی در گرو اصلاح صنعت و بکار گیری سوخت استاندارد است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه "تا زمانی که اقتصاد در دست دولت است و بخش خصوصی رقابتی و غیررانتی نداشته باشیم، نمی‌توانیم مسایل اقتصادی را حل و فصل کنیم"، گفت: امروز درشرایطی هستیم که امکانات داخلی برای ایجاد تقاضای کافی، حرکت سریع اقتصادی و رونق اقتصادی در سال جاری و سال های نزدیک پیش روی ما با امکانات داخلی وجود ندارد و نمی‌توانیم حرکت را به وجود بیاوریم.

رییس جمهوری ادامه داد: متأسفانه در سالهای آخر دهه هشتاد که بیشترین درآمد ارزی را در تاریخ ایران داشتیم میزان واردات افزایش یافت در حالی که در همین دوران اشتغال خالص ما صفر بوده است.

رییس جمهوری در ادامه مشکل بیکاری و تلاش برای اشتغال پایدار را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز یکی از بزرگترین مسایل کشور اشتغال جوانان است و ارقام بیکاری جوانان تحصیلکرده تکان دهنده است و برای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری راهی جز رونق اقتصادی نیست.

دکتر روحانی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم برای جوان بیکار اشتغال ایجاد کنیم به یک رشد اقتصادی 8 درصدی نیاز داریم و اگر بخواهیم رشد 8 درصدی داشته باشیم و تمام امکانات داخلی به میدان بیایند به سالانه حدود 50 میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی نیاز داریم و کارآفرینان و بخش خصوصی کشور باید سرمایه خارجی را جذب کند و دولت هم باید به سهم خود، سرمایه و تکنولوژی بیاورد.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: باید برای محصولات تولیدی ایران اسلامی، بازارهای جدید جستجو کنیم و اگر می‌خواهیم با دنیا رقابت کنیم باید تکنولوژی جدید را به کشور منتقل کنیم و تکنولوژی نو هم بدون سرمایه امکان پذیر نیست.

دکتر روحانی گقت در برنامه توسعه پیش بینی کرده‌ایم که دولت در اموری مثل بهداشت و آموزش باید به جای تصدی‌گری، خرید خدمت کند زیرا مردم بهتر از دولت می‌توانند مدرسه درست کنند و دانش آموزان را آموزش دهند. در بهداشت و درمان هم باید بخش خصوصی به میدان بیاید. به غیر از این راهی نداریم دولت باید قدم به قدم از اقتصاد به نفع بخش غیردولتی عقب نشینی کند.

رییس جمهوری با بیان اینکه اقتصاد همواره به بخش سیاست خارجی یارانه داده است، گفت: این دولت می خواهد کاری کند که سیاست خارجی به اقتصاد یارانه بدهد و امروز آن روزی است که تحقق پیدا کرده است. امروز شرایط را برای حمل و نقل و بیمه آماده کرده ایم و شرایط با دیروز متفاوت است. بانک‌های ما امروز می‌توانند فعال شوند و همه باید تلاش کنیم تا صادرات غیر نفتی کشور حداقل 15 درصد در سال‌های پیش رو افزایش یابد و اگر بتوان، صادرات غیرنفتی را افزایش داد، تقاضا به معنای حقیقی تحقق می یابد.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: باید تمام پروژه‌های عمرانی ناتمام ، به قیمت مناسب به بخش خصوصی واگذار شوند.

دکتر روحانی برجام را آغاز حرکت اقتصادی در کشور دانست و تصریح کرد: امروز روزی است که وظیفه سنگین کارآفرینان برای احیاء کشور و اشتغالزایی برای جوانان آغاز شده است و دولت در این مسیر حامی و در خدمت کارآفرینان خواهد بود.

رییس جمهوری در ابتدای سخنان خود نیز با تبریک میلاد با سعادت یازدهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت اظهار داشت: امام یازدهم امامی است که تمام دوران زندگی ایشان در حصر و محاصره بود و با درخشش نور فرزندش که جاوید تاریخ و زمان تا روز ظهور خواهد بود راه امید دائمی را پیش پای مردم عزیز و بزرگی گشود که همواره افتخارشان انتظار گشایش ها و فرج است.

همچنین در این مراسم یک تابلو فرش که با نماد صلح و دوستی و توسط یک هنرمند ناشنوا بافته شده بود ، به رییس جمهوری اهدا شد.

 اخبار  سیاسی  - انتخاب


ویدیو : رئیس جمهور: اگر ظریف نبود مذاکرات به نتیجه نمی رسید / آن همه درآمد ارزی در دهه هشتاد چه شد؟