ذخیره ۵۰ سد بالای ۹۵ درصد/ ۲۰ سد در آستانه سرریز : مشاور وزیر نیرو با اعلام ...



رازیانه درصد بالای استروژن , صندوق ذخیره فرهنگیان , بالای خط

مشاور وزیر نیرو با اعلام اینکه ۲۰ سد در آستانه سرریز شدن قرار دارد گفت: ۶۷ درصد مخازن سدها پُر است.

به گزارش  مهر، محمد حاج رسولی ها با اشاره به اینکه از مجموع ۱۶۷ سد مهم کشور که آمار آب آنها رصد می شود، آب مخزن حدود ۵۰ سد بیش از ۹۵ درصد ظرفیت آنها بوده که آماده سرریز شدن است، گفت: با مدیریت افزایش خروجی آب و افزایش دریافت انرژی مانع از سرریز این تعداد سد شدیم.

مشاور وزیر نیرو با تاکید بر اینکه ۶۷ درصد مخازن سدها پُر است اظهارداشت: ذخیره آب سدها ۳۴ میلیارد متر مکعب برآورد می شود. این سدها که وظیفه تامین آب شرب را بر عهده دارد، در شرایط مطلوب است.

وی با اشاره به اینکه به غیر از دو سد درودزن در فارس و زاینده روز در اصفهان که تامین کننده آب شرب میلیونها نفر هستند و محدودیت‌های جدی و کمبود آب دارند، سایر سدهای کشور در شرایط مطلوبی قرار گرفته است، اظهارداشت: حدود ۲۰ سد در حال سرریز شدن است.

حاج رسولی ها با اشاره به اینکه ۱۴۶ هزار رودخانه در کشور وجود دارد که حدود ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ کیلومتر آن در محدوده شهرهاست، افزود: در زمان وقوع سیلاب، بیش از ۵۰ درصد خسارت به همین محدوده دو درصد وارد می شود که دلیل آن دخالت و تصرف انسان در حریم رودخانه ها است.

وی با تاکید بر اینکه حریم و بستر رودخانه ها را باید به صورت یکپارچه رصد کنیم، تصریح کرد: پارسال در مشهد رودخانه کشف رود، آزاد سازی شد، رودخانه ای در شرق اصفهان، رودخانه کن در تهران و خیلی از رودخانه ها را در برنامه ریزی ها بصورت یکپارچه آزاد سازی خواهیم کرد تا سیلاب‌های ۲۵ ساله را بتوانند از خود عبور دهند.

این مقام مسئول در وزارت نیرو درباره برآورد خسارت سیلاب اخیر به تاسیسات آبی، گفت: مشکل خاصی در این زمینه بوجود نیامد، چون سازه‌های آبی با رعایت استاندارد ساخته شده و همه سدهایی که در محدوده سیلاب بوده به خوبی توانسته است نقش خود را ایفا کند.

وی افزود:‌ از اول اسفند تاکنون حدود ۱۴ میلیارد مترمکعب آب ورودی به سدها بوده که حدود ۷ میلیارد آن را توانستیم ذخیره کنیم. حاج رسولی ها در مورد میزان بارش از ابتدای سال آبی (مهرماه) تاکنون نیز گفت:‌ میانگین بارش در کشور ۲۱۸ میلیمتر گزارش شده که نسبت به پارسال ۲۲ درصد افزایش و نسبت به دراز مدت یک درصد کاهش داشته است.

مشاور وزیر نیرو با اشاره به اینکه امسال، نوع بارش و محل بارش ها بسیار تاثیرگذار بوده است بیان داشت: میزان روان آب های سطحی ۶۰ درصد افزایش نشان می دهد. ۲ درصد روخانه های کشور در مناطق شهری قرار دارد اما خسارتی که ناشی از سیلاب از این لحاظ وارد می شود بسیار بیشتر از این مقدار است.
 


ویدیو : ذخیره ۵۰ سد بالای ۹۵ درصد/ ۲۰ سد در آستانه سرریز