دیک چنی: توافق هسته‌ ای دیوانگی است : معاون رییس‌جمهور پیشین آمریکا که به مخالفت ...


معاون رییس‌جمهور پیشین آمریکا که به مخالفت با تمام مواضع اوباما معروف است، بار دیگر با ابراز خشم خود نسبت به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 مدعی شد، این توافق گزینه جایگزین برای جلوگیری از جنگ نیست بلکه یک دیوانگی است. خبرگزاری ایسنا: دیک چنی، معاون جورج دبلیو بوش رییس‌جمهور پیشین آمریکا و سیاستمدار با نفوذ حزب جمهوری‌خواه در اظهارات خود در اندیشکده آمریکن اینترپرایز گفت: ژنرال مایک هیدن، رییس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) گفته است هیچ مسوول دستگاه اطلاعاتی آمریکا را نمی‌شناسد که ادعاهای جان کری درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران را داشته باشد.

دیک چنی با وجود تاکید همیشگی ایران بر ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای‌اش با تاکید بر ادعای بی‌اساس غرب مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای افزود: شناسایی عناصر در برنامه هسته‌ای ایران و تخمین این که ایران چه اندازه به فرار هسته‌ای نزدیک است از نظر فعالیت‌های اطلاعاتی به شدت دشوار است. این مساله‌ای است که آمریکا بارها و بارها در آن شکست خورده است.

 آمریکا پیش از این درباره آزمایش‌های هسته‌ای شوروی، چین، هند، پاکستان و کره شمالی شکست خورده است. همه این‌ها موجب می‌شود که درباره حرف‌های اوباما به شدت تردید داشته باشیم. این ادعا که این توافق تضمین می‌کند زمان فرار هسته‌ای ایران دست کم یک سال خواهد بود نیازمند افشاسازی کامل فعالیت‌های هسته‌ای گذشته این کشور است. با این حال هیچ دسترسی به بخش‌های مختلف هسته‌ای ایران نداریم.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، اگرچه آمریکا اعلام کرده است در صورت پایبند نبودن ایران به توافق، تحریم‌ها به سرعت باز خواهد گشت با این حال واقعیت این است که بازگشت تحریم‌ها بسیار دشوار خواهد بود.

این معاون رییس‌جمهور پیشین آمریکا با اشاره به رای‌گیری کنگره درباره توافق هسته‌ای بیان کرد: از نظر هر یک از اعضای کنگره، مهم نیست آن‌ها چند سال فعالیت کرده یا چند رای تاکنون داده باشند، این رایی است که آن‌ را به یاد خواهند آورد.

وی در ادامه اوباما را به امتیازدهی مکرر به ایران برای دستیابی به توافقی که تنها یک تسلیم هنرمندانه پیچیده است متهم کرد و گفت: رییس‌جمهور آمریکا حتی به خواسته‌های واشنگتن برای دسترسی "هر زمانی به هر کجا" از برنامه هسته‌ای ایران پایبند نبود و نتوانست ایران را به افشای فعالیت‌های هسته‌ای گذشته‌اش ملزم کند.

چنی در ادامه با ابراز خشم خود نسبت به توافق هسته‌ای به مساله رای‌گیری کنگره درباره این توافق پرداخت و گفت: اکنون سخن از طولانی شدن فرایند رای کنگره به توافق به میان می‌آید. به اعتقاد من افرادی که در حمایت از این توافق قصد سخنرانی‌های طولانی را دارند اصلا نباید نماینده مردم مناطق مختلف آمریکا باشند. مساله امنیت ملی به این مهمی نباید اصلا با وتو، یک سوم سنا یا اطاله بررسی (فیلی‌باستر) مشخص شود. همه این مسایل که مطرح می‌شود ناشی از اقدام اوباما است که این استدلال اشتباه را مطرح می‌کند که بین جنگ یا توافق باید یکی را انتخاب کرد. با این حال واقعیت این است که نباید دایما به ایران امتیاز داده شود. لحظه‌ای که اوباما اعلام کرد ایران حق غنی‌سازی اورانیوم را دارد احتمال دستیابی به توافقی خوب را از دست داد.

وی هم‌چنان دستیابی به توافقی بسیار بهتر را ممکن دانست و گفت: ایران باید فعالیت‌های غنی‌سازی و بازفرآوری خود را متوقف کند، فعالیت‌های مربوط به موشک‌های بالستیک خود را متوقف کند و فعالیت‌های هسته‌ای گذشته خود را به طور کامل شفاف‌سازی کند. باید دسترسی کامل در هر زمان و هر مکان به سایت‌های این کشور از جمله سایت‌های نظامی را ارائه کند. اگر ایران این اقدامات را صورت ندهد باید این مساله را مد نظر داشته باشد که آمریکا آماده اقدام نظامی با هدف حصول اطمینان درباره این مساله است که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند.

معاون جورج بوش که همواره در دوران ریاست جمهوری‌اش بر جنگ و خونریزی تاکید داشت، بیان کرد: آن گونه که اوباما ادعا می‌کند این تنها گزینه جایگزین جنگ نیست بلکه دیوانگی است. رای‌گیری درباره توافق ایران در پیش است و از اهمیت بالایی برخوردار است. همه نمایندگان کنگره آمریکا باید برای حفاظت از امنیت آمریکا اقدام کنند. رای منفی این مساله را محقق خواهد کرد و تایید آن امنیت آمریکا را با تهدید روبه‌رو خواهد کرد.

این مقام پیشین آمریکایی در حالی این ادعا را مطرح کرده است که مقامات ایران همواره تاکید دارند برنامه هسته‌ای این کشور ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد و تسلیحات هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی کشورمان ندارد.


ویدیو : دیک چنی: توافق هسته‌ ای دیوانگی است