دیوارهای خانه تان را متحول کنید : اولین و مهمترین كاربرد دیوار، تقسیم فضا به ...


اولین و مهمترین كاربرد دیوار، تقسیم فضا به قسمت‌های مورد نیاز است. این تقسیم فضا ممكن است از راه‌های گوناگونی توسط طراح اجرا شود و دیوارهای كاذب یكی از انتخاب‌های معمول در میان طراحان معاصر هستند.



بالکن کوچک خانه تان را زیبا کنید , انتخاب رنگ دیوارهای خانه , ما خانه شما را متحول می کنم

اولین و مهمترین كاربرد دیوار، تقسیم فضا به قسمت‌های مورد نیاز است. زمانی كه به واسطه جنس و فرم خاصی این تقسیم صورت می‌پذیرد، فضای داخلی دست‌خوش تغییراتی در ابعاد و اندازه، فرم نهایی، سیركولاسیون، نور مبادله شونده از نورگیرها، سبك طراحی داخلی و در نهایت طراحی محیط موردنظر می‌شود. این تقسیم فضا ممكن است از راه‌های گوناگونی توسط طراح اجرا شود و دیوارهای كاذب یكی از انتخاب‌های معمول در میان طراحان معاصر هستند.

سیستم سازه‌های خشك و سبك كه سابقه‌ای چندان طولانی در ایران ندارند چندی است در بازار داخلی قابلیت‌های خود را به ظهور رسانیده است. یكی از انواع دیوارهای كاذب كه از پیش طراحی و ساخته شده و در محل نصب می‌شوند با نام  plaster board ازمجموعه دیوارهای خشك و سبك (dry wall) شناخته می‌شوند. درای وال‌ها به عنوان جداكننده فضاها و سقف كاذب، قابلیت اجرا و نصب بر همه اسكلت‌های اجرا شده با هر نوع سازه را دارد. بنابراین به راحتی در محیط‌های اداری، تجاری و مسكونی بدون نیاز به عملیات بنایی و صرف هزینه‌های گزاف اجرا شدنی است. این دیوارها به ویژه در تغییر فضاهای قدیمی و تبدیل كاربری آنها قابلیت و توانایی بالایی دارد.

برای نمونه برای ایجاد فضای خصوصی‌تر در محل ورودی منزل، تقسیم اتاق‌خواب وسیع به قسمت خواب و رختكن و تقسیم فضای بزرگ هال و پذیرایی به قسمت‌های تلویزیون، غذاخوری و پذیرایی، جداسازی بخش‌های مختلف هال و اتاق‌خواب در یك استودیو  می‌توان از این دیوارهای جداكننده استفاده كرد. این سیستم به دلیل ایجاد بار كمتر، در بازسازی فضاهای موجود، می‌تواند مفید باشد و به خاطر نصب سریع و مقرون به‌صرفه به نسبت عملیات تخریب و نوسازی، مورد توجه طراحان و استقبال مردم قرار گرفته است.

دیوارهای كاذب، از آنجایی كه به محیط اضافه می‌شوند و تقسیم فضا و در عین حال دكور و طراحی فضا را به عهده دارند، لازم نیست همانند دیوارهای حمال (باربر) عمل كنند و تا سقف ادامه یابند. این ویژگی این امكان را به طراح خواهد داد تا از شرایط فرمی به وجود آمده در جهت طراحی اطراف دیوار و هماهنگی آن با بقیه فضا استفاده كند.

قسمت بالای دیوار كاذب و اطراف آن كه معمولا حداقل از یك سمت باز هستند،‌ می‌تواند محلی برای طراحی دكوراتیو باشد. شكل و فرم دیوار نیز بسیار در طراحی محیط موثر است. دیوارهای كاذب لازم نیست حتما به شكل چهارگوش‌های منظم و صلب استفاده شوند. بلكه می‌توانند در شكل‌ها و فرم‌های متنوع، در ایجاد فضایی پویا سهیم باشند. بافت رویه این‌گونه دیوارها در تركیب با فضای داخلی نیز بسیار با اهمیت است. این دیوارها با تنوعی قابل توجه در زمینه بافت از نوع سنگ آنتیك، آجر، كنیتكس و ... در بازارهای داخلی در دسترس است.

از دیگر استفاده‌های دیوارهای كاذب، صرفه‌جویی در مصرف مصالح ساختمانی به خصوص فولاد و سیمان است. در ساخت این دیوارها نیازی به موادی مانند خاك رس نیست. فرم‌پذیری پانل‌ها حتی به صورت قوس جهت استفاده‌های دكوراتیو و موثر در ایجاد سیركولاسیون مطمئن‌تر و مطلوب‌تر نیز اهمیت دارد. این قوس‌ها این امكان را به طراح می‌دهند كه پویاتر عمل كند و  از دو سوی دیوار استفاده بهینه ببرد. در اجرای پروژه‌هایی كه حمل و نقل مصالح مستلزم طی مسافت زیادی است،‌ در طراحی داخلی، استفاده از این دیوارها مناسب است و بسته‌بندی مناسب و ساده آن، حمل و نقل مطمئن و راحتی فراهم می‌آورد.


قبل از خروج از خانه بخاری خاموش کنید , نباید در خانه گربه نگهداری کنید , دکور آشپزخانه را متحول کنید

پس از نصب سازه‌های فلزی، پیچ كردن آنها به هم و پیچ كردن صفحات گچی روكش‌دار، نوبت به رنگ‌آمیزی یا نصب كاغذ دیواری یا افكت‌های مختلف دكوراتیو بر روی آن می‌رسد. یكی از استفاده‌های مورد توجه در دیوارهای كاذب، دسترسی آسان به سیستم الكتریكی و تاسیسات فنی است. به این ترتیب كه با ایجاد باكس و حفره‌های دلخواه بر روی دیوار كاذب و نورپردازی درون آن، می‌توان به صفحه دكوراتیو فعالی در محیط منزل رسید. این نوع نورپردازی برای آن كه در داخل دیوار انجام می‌پذیرد و منطقه خاصی از آن را روشن می‌سازد، به طور موثر در طراحی محیط مورد توجه قرار می‌گیرد.

به غیر از دیوارهای كاذبی كه همراه با بافت خاصی به صورت آماده و از قبل طراحی شده ارائه می‌شوند، می‌توان بعد از نصب دیوار كاذب، با استفاده از بتونه، مصالح ساده چون خرده شیشه و سنگ، پارچه و غیره بافت دلخواهی بر روی آن به وجود آورد. در عین حال از بلوك‌های شیشه‌ای، كامپوزیت‌ها، گچ و پنل‌های دیگر نیز می‌توان به صورت تلفیقی در قسمتی از دیوار كاذب استفاده كرد. تزئینات قابل استفاده بر روی دیوارهای كاذب نیز همانند دیوارهای ساده، در صورتی كه عمودی باشند، ظاهری فعال به دیوار می‌دهند و تزئینات افقی، ظاهری غیرفعال، دقیق و منظم بر روی دیوار ایجاد می‌كنند. از تكنیك‌های رنگی و پتینه نیز به راحتی می‌توان در سطح این دیوارها استفاده كرد.

ژل و اسپری مو را در خانه تان درست کنید , انتخاب رنگ دیوارهای خانه وگچ بری , پاییز امسال با تغییر دکوراسیون خانه را گرم کنید

دیوارك‌ها (دیوارهایی كه تا سقف امتداد ندارند) از لحاظ فرمی تاثیر دیداری قابل توجهی بر محیط می‌گذارند و فقط خودشان و اشیاء مربوط به خودشان را بهتر نشان می‌دهند و از دیوارهای كاذب ساده‌تر و متنوع‌ترند. دیوارهای مجازی می‌توانند از سطوح و ارتفاع متغیر كف و سقف‌ها پدید آیند و یك فضای ساده بدون آرایه معماری را به قسمت‌های كاملا مجزا از لحاظ فرمی تقسیم كنند. این دیوارها در قسمت‌هایی به صورت كف كاذب عمل می‌كنند و در جاهایی می‌توانند به صورت سكوی كوتاه و دكوراتیو پشت كاناپه‌ها و مبل‌ها (وقتی پشت مبل‌ها قرار گیرند) باشند.

عمق دادن به این دیوارها، به صورت ایجاد حفره، تاقچه و باكس‌های نوری نیز، هم به دكوراتیو كردن دیوار كمك می‌كند و هم با جای دادن اشیاء، سهمی در كاربردی – دكوراتیو جلوه دادن فضاهای مختلف كار و زندگی خواهد داشت. زمانی كه دیوارهای كاذب به صورت دو وجهی و دورو استفاده می‌شوند، این نقش پررنگ‌تر می‌شود.

در استفاده ازدیوارهای كاذب، باید به اندازه دیوار و نقش اثاثیه موجود در فضا نیز توجه شود. دیواری كه كوتاه باشد شرایط خاصی به محیط تحمیل می‌كند؛ مثلا پیشنهاد می‌شود كه درصورت استفاده از دیوارهای كاذب، از پرده‌های سرتاسری، لوسترهای بلند و دراز آویخته، بردرهای بالای پرده، شرابه‌ها، گچ‌بری‌های دورتادور دیوار استفاده نشود.

یكی از استفاده‌های قابل توجه دیوارهای كاذب، به عنوان سازه تقلیل دهنده صدا است كه در اتاق‌های موسیقی، آپارتمان‌های كوچك با دیوارهای نازك و دیوارهای مشترك اتاق كودكان با فضای دیگر می‌تواند استفاده شود. این سازه تقلیل دهنده صوت، روی سازه‌های عمودی در هنگام نصب دیوار كاذب پیچ می‌شود.

با وجود آنكه دیوارهای كاذب قابلیت انعطاف زیاد در طراحی و پذیرش تزئین از سوی طراح داخلی دارند، نباید این نكته را از نظر دور داشت كه این دیوارها مقداری از فضای محیط را به دلیل ضخامت خود تقلیل می‌دهند (كه البته این میزان در مقایسه با فضای كل متراژ محیط بسیار ناچیز است اما در فضاهای زیر 50-60 متر بایستی از قبل مورد توجه و بازبینی قرار گیرد). همچنین در راهروهای كوچك و كم عرض و فضاهای ورودی، استفاده از دیوارهای كاذب نیازمند بازنگری منطقی و استفاده از استانداردهاست.


ویدیو : دیوارهای خانه تان را متحول کنید