دیدار عبدالله نوری با فرزندان میرحسین :   اخبار سیاسی - دیدار عبدالله نوری ...



فرزندان عبدالله اسکندری , امیر نوری , الکساندر نوری

 
 اخبار سیاسی - دیدار عبدالله نوری با فرزندان میرحسین
کاش به دلواپسی‌های 5 سال قبل گوش می‌کردند

 حجت الاسلام عبدالله نوری در منزل یکی از فرزندان میرحسین موسوی با فرزندان وی دیدار کرد. فرزندان در این دیدار گزارشی از آخرین روند حصر و معالجه و درمان پدر و مادر خود ارایه کردند، از جمله گفتند: در مواردی، محدودیت های ایجاد شده، نسبت به دولت قبل شدیدتر شده است و در سایر مسایل نیز تغییر محسوسی دیده نمی شود.

به گزارش انصاف نیوز، آنها مهم ترین نگرانی را با توجه به مشکلات جسمی پیش آمده برای والدین خود به دلیل شرایط حصر و محدودیت های اعمال شده بر آنها، "سرعت، دقت و جدیت به موقع و بدون تاخیر در فرایند معالجه و درمان آنها" بیان کرده و نگرانی های گوناگونی از وضعیت سلامتی پدر و مادر خود و نیز شرایط پدر و مادر خود داشتند و گفتند که "اگرچه بازتوانی قلب پدر درجریان است و این خود مایه ی آرامش نسبی است اما ادامه ی این وضعیت می تواند برای خانم رهنورد و آقای موسوی به طور جدی خطرآفرین باشد".

فرزندان میرحسین موسوی اینگونه ادامه دادند: "دولت تدبیر و امید از آنجا که دوست و دلسوز است، می تواند در راستای حل مشکلات کوچک و بزرگ والدین مان و حقوق قانونی، شهروندی و انسانی آنها با قاطعیت، جدیت و سرعت بیشتری عمل کند و به خاطر درگیر بودن در مشکلات و مسایل دیگر، شایسته نیست حل موضوع حصر و حبس ها به فراموشی سپرده شود یا رسیدگی به مسایل درود محل نگهداری والدین در کوچه ی اختر به تعویق افتد، رفع مسایل امروز ایران در هم پیچیده و به هم وابسته است و حل هریک به نوعی به دیگری نیز وابسته است".

فرزندان موسوی و رهنورد اضافه کردند: "ما به طور جدی می خواهیم که در باره ی پدر و مادر ما حقوق زندانیان رعایت شود. حصر آنها در برابر همه ی موارد پیشین بی نمونه و بی مانند است و جدا کردن آنها از جامعه و هر امکان ارتباطی، به شدت سنگین است. هیچ کس نمی تواند از آنچه که بر آن زندان می گذرد با خبر باشد و کسی هم در یک سال گذشته حتی اراده نکرده تا از درون این زندان خبر بگیرد".

فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با انتقاد از عدم دسترسی والدین شان به تلفن و مطبوعات و نیز عدم شفافیت در اعلام وضعیت پزشکی آنها، گفتند: "آیا درست است که از این ملاقات تا ملاقات بعد ما در بی خبری کامل از وضع سلامتی پدر و مادر باشیم و آنها نتوانند حتی یک تلفن چند دقیقه ای در حد احوالپرسی با ما داشته باشند؟ و یا زمانی که دچار مشکل می شوند به ما اطلاع داده نمی شود که چه بلایی بر سر آنها می رود؟ و یا نتوانند دسترسی به هیچ یک از روزنامه های کثیر الانتشار داشته باشند؟ دسترسی آنها به رادیو چه مشکلی ایجاد می کند که از آن منع شده اند؟ چرا مانع می شوند کتابها و مجلاتی که با مجوز رسمی نهادهای مربوطه چاپ و منتشر می شوند در اختیار آنها گذاشته شود؟ چرا به وضعیت پزشکی آنها با تاخیری پرمخاطره رسیدگی می شود؟ اینکه پروتکل و برنامه ی منظمی برای رسیدگی دقیق به وضعیت جسمی پدر و مادر ما و ارائه ی گزارشی از آن، تدوین نشده بر نگرانی ها می افزاید.

 

به نظر می رسد در مواردی، محدودیت های ایجاد شده، نسبت به دولت قبل شدیدتر شده است و در سایر مسایل نیز تغییر محسوسی دیده نمی شود. برای مثال در دوره قبلِ بیماری پدر، می توانستیم زمان بیشتری در کنار ایشان باشیم و یا نظارت پزشکان متعهد و معتمد بر روند درمان ایشان فراهم شد اما متاسفانه الان با توجه به تشدید بیماری پدر این امکان وجود ندارد".

فرزندان موسوی و رهنورد در ادامه افزودند: "اینکه برخی بیان می کنند جهت بدتر و سخت تر نشدن شرایط و اوضاع نباید مطالبات را یادآوری کرد، احتمالا باعث مزمن شدن حصر و یا کمرنگ شدن خواسته های عمومی می شود و در این راه همراهی مردم و همدلی مسوولان و افراد ذی ربط باهم کارگشاست". آنها اظهار داشتند: "به یاری خدا شرایط روحی آنها مناسب است و از روحیه ی خوب، مستحکم و امیدواری برخوردار هستند و از اینکه به عهد خود با مردم پایبند بودند و اینکه آنچه حس می کردند وظیفه ی آنهاست را انجام دادند، حس آرامش دارند. آنها تحلیل دقیقی از شرایط روز دارند و به خوبی و با دقت وضعیت را رصد می کنند. ولی ما همچنان نگران سلامتی و رعایت حقوق آنها و تعویق آزادی آنها هستیم". فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در پایان سخنان شان، از دیدار اخیر خود با مراجع تقلید و علماء در قم و "برخورد صمیمانه، محبت آمیز و همدلانه ی مراجع معظم تقلید" ابراز خوشنودی کردند.

در ادامه، عبدالله نوری با ابراز خوشنودی از دیدار مجدد فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد گفت: " جناب مهندس میرحسین موسوی، سرکار خانم رهنورد و جناب آقای کروبی از افتخارات و سرمایه های تاریخ معاصر ایران هستند و باعث تاسف فراوان است که اینگونه با چهره های مورد علاقه ی مردم و سرمایه های ملی برخورد می شود. زمانی که از تریبون های گوناگون به درستی به مردم توصیه می شود که بر اساس سیره ی رسول مکرم اسلام و ائمه اطهار، باید در جامعه اخلاق نیکو، گذشت و مروت و سعه صدر جاری و ساری شود، آیا برخوردی که خصوصا نسبت به دلسوزان مردم و کشور می شود، مطابق سیره ی رسول الله می باشد؟ اگر قرار باشد جامعه ی ما اخلاقی و اسلامی باشد، ابتدا باید متولیان و حاکمان، عامل به فضائل اخلاقی باشند و گذشت و سعه صدر را سر لوحه رفتار خود قرار دهند تا بتوانند الگوی عملی جامعه باشند.

عبدالله نوری افزود: "آقای مهندس موسوی و جناب آقای کروبی جزء کسانی هستند که اگر همه بسیج شوند تا آنها را علیه اسلام، کشور و مردم شان تحریک کنند امکان ندارد تحت تاثیر قرار گیرند. ایشان بر اساس مبانی فکری و اندیشه ای که داشته و دارند نظام را با مشخصه آرمانخواهی و عدالت طلبی و آزاد اندیشی انتخاب کرده و بر اساس فشار ها، هر چه هم سنگین باشد از باورها و اصول و نظام مطلوب شان دست بر نخواهند داشت و تحت تأثیر القائات بیگانگان هم قرار نخواهند گرفت، همانگونه که سابقه ی درخشان خدمات شان برای کشور و مردم گواه این مدعاست.

عبدالله نوری در ادامه اظهار داشت: "مهندس موسوی برای خودش در زمینه های گوناگون مبانی و اصولی دارد که به آنها معتقد است و از مبانی خودش هم دست بردار نیست، در دوره ی انتخابات سال 88 هم بودند کسانی که به ایشان انتقاد داشتند که چرا میرحسین تا این حد بر اصول و اندیشه های امام تاکید می کند ولی ایشان از مبانی خودش دست بردار نبود و بر اصول و اهداف انقلاب و اجرای بدون تنازل قانون اساسی پافشاری می کرد و لذا خیلی از کسانی که از انقلاب زاویه گرفته بودند مشی مهندس موسوی را نمی پسندیدند.

 

من فکر می کنم دو تن از وفادارترین شخصیت ها به اسلام، کشور و مردم کروبی و موسوی هستند. ممکن است در ارتباط با نظرات آنها آراء مخالف و یا نقدهای گوناگونی هم وجود داشته باشد و لکن اگر موسوی و کروبی در چارچوب نظام نیستند خیلی دائره نظام را باید تنگ کنیم و خیلی اشخاص، پیش از آنها از دائره نظام خارج شده اند که به اعتقاد من این راهبرد حذفی و دفعی قطعا به زیان نظام است، همان نظامی که موسوی و کروبی و بسیاری از زندانیان سیاسی و عقیدتی نمی خواهند آسیب ببیند و از آسیب دیدنش سخت در رنج و نگرانی هستند".

عبدالله نوری اضافه کرد: "زمانی که قرآن کریم از پیامبر رحمت می خواهد که اهل کتاب را نیز بر اساس مشترکات دعوت به همکاری کند، آیا حکومت جمهوری اسلامی ایران نمی تواند در جهت پیشبرد اهداف اسلامی، انسانی و ملی از توان و نیروی ملی و مردمیِ امثال آقایان کروبی و موسوی بهره گیرد؟ و آیا اینگونه رفتار کردن بیشتر به مصلحت حکومت نخواهد بود؟

عبدالله نوری با بیان تحلیلی نسبت به عملکرد دولت یازدهم اینگونه ادامه داد: "به اعتقاد من در ارتباط با عملکرد دولت اگر چه افراد مختلف، متفاوت فکر و عمل می کنند و لکن در شرایط فعلی و در چارچوب محدوده اختیارات رییس جمهور، و با توجه به انواع سنگ اندازی ها و کارشکنی ها، در مجموع عملکرد دولت قابل قبول است. مطمئن باشید بسیاری از مسئولان دولت کنونی علاقه ندارند عزیزانی در حصر و یا در حبس باشند و لکن توان اجرائی آنها محدود است. رئیس جمهور درک می کند سخنان حماسی، تند و شعارگونه از او قهرمان می سازد ولی سخن و عمل بدون تدبیر به حل مسایل کمک نمی کند".

عبدالله نوری در تشریح این بحث با اشاره به برخی حوادث در دوران دولت اصلاحات بیان داشت: "فراموش نکنیم که در زمان حصر مظلومانه ی مرحوم حضرت آیت الله العظمی منتظری، دولتی بر مصدر امور بود که هدف و آرمان اش آزادی های سیاسی و اجتماعی بود، ولی با انواع شیوه ها و روش ها نه تنها نتواست در کوتاه مدت در جهت رفع حصر توفیقی حاصل کند که بسیاری از مطبوعات به محاق توقیف رفتند و عده یی از فعالان سیاسی و روشنفکران و دانشگاهیان نیز به حبس محکوم شدند و دولتی با آن پشتوانه ی رأی مردمی نتواست اقدامی در جهت رفع مشکلات و گرفتاری های فعالان سیاسی، فرهنگی صورت دهد".

عبدالله نوری در ادامه افزود: "با روی کار آمدن دولت جدید پس از انتخابات سال 92 و رویکردی که تاکنون در پیش گرفته است، شاهد این هستیم که طرح بسیاری از نگرانی ها و دغدغه های رهبران جنبش سبز، هم اکنون یک نگرانی ملی شده و به نوعی همه ی علاقمندان به کشور و منافع ملی منتقد نوع مدیریت کشور در هشت سال گذشته شده اند.

 

اگر دلواپسان امروز، گوش و چشم باز می کردند و به دلواپسی های پنج سال قبلِ میرحسین موسوی و مهدی کروبی توجه می کردند، به اینکه چگونه آنها و بسیاری دیگر از دلسوزان کشور، با ذکر مشکلات و گرفتاری ها و انحرافات موجود در جامعه، بارها هشدار دادند که این شیوه ی مدیریت، به صورت کلی و جزیی منجر به آسیب جدی به بدنه ی اقتصادی و اجتماعی کشور می گردد، شاید امروزه روز، دولت فعلی مجبور به رفع رجوع و رفع انواع مشکلات به جا مانده از گذشته نبود".

عبدالله نوری عنوان داشت: "چنانچه راهبرد دولت در حال حاضر این باشد که اگر نگرانی ها و فشارهای خارجی و اقتصادی تا حدودی مهار شود، درحل مسایل داخلی خصوصا در حفظ و حراست از حقوق اجتماعی، مدنی و شهروندی مردم می تواند تاثیر گذارتر عمل کند، همه ی علاقمندان به مردم و منافع ملی، خصوصا جریان اصلاحات باید به دولت برای پیشبرد این هدف کمک کنند.

 

در ماه های گذشته عده قلیلی از بازندگان در انتخابات که از نتیجه ی انتخابات 92 سرخورده، ناراحت و بهم ریخته هستند سخنان تند و گزنده و اهانت آمیز گوناگونی را بر زبان می رانند که همه ی این پرخاشگری ها نشان از موفقیت های دولت و محدود شدن تدریجی گفتمان اقلیت افراطی و اقتدارگرا دارد. در چنین وضعیتی شرایط و مشکلات پیش روی دولت باید بیشتر درک شود و خواست ها منطبق با واقعیات باشد. اشکال و اعتراض کردن، کار ساده ای است ولی همیشه ارائه دادنِ راه حلِ منطقی و عملی، مشکل است. هنر در به بن بست کشیدن مباحث نیست، هنر در ارائه راه حل برای خروج از بن بست است. همه باید مشکلات دولت را ببینیم و بدانیم با متشنج شدن فضا راه حلی پیدا نخواهد شد".

عبدالله نوری در پایان ضمن دعا برای آزادی موسوی و کروبی و زندانیان سیاسی، گفت: "ان شاءالله با گذشت نزدیک به یک سال از روی کار آمدن دولت جدید که شعار محوری و اصلی آن تدبیر و امید بوده شاهد آن باشیم که از نابسامانی ها و سوءمدیریت ها در سطح ملی کاسته شود و به مرور تصمیم ها و عملکردها بر مبنای عقل، منطق و خرد جمعی کارشناسان و بر محور دوری از هر نوع افراط و تفریط و به خصوص براساس حفظ و حراست از منافع ملی شکل بگیرد.

 

به اعتقاد من یکی از موضوعات مهمی که دولت برای رشد امید در جامعه، جهت تحقق آن باید تلاش کند، رفع حصر و حبس جناب مهندس میرحسین موسوی، سرکار خانم رهنورد و جناب حجه الاسلام والمسلمین آقای کروبی و زندانیان سیاسی می باشد". در این دیدار جمعی از فعالان سیاسی اصلاح طلب، عبدالله نوری را همراهی می کردند.

اخبار سیاسی - انصاف نیوز

 


ویدیو : دیدار عبدالله نوری با فرزندان میرحسین