دور جدید مذاکرات عراقچی و اشمید در ژنو : سید عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده ...


سید عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران و هلگا اشمید معاون کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مذاکرات روز جمعه خود را از سرگرفتند. خبرگزاری ایرنا: سید عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران و هلگا اشمید معاون کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مذاکرات روز جمعه خود را از سرگرفتند.

این سومین دور مذاکرات دو جانبه میان عراقچی و اشمید است که از روز گذشته در هتل اینترکنتیننتال شهر ژنو سوییس آغاز شده است.

عراقچی و اشمید درباره دو-سه مورد باقی مانده بر سر اجرای برنامه اقدام مشترک یا همان توافقنامه ژنو از جمله تاریخ اجرای این برنامه در حال مذاکره هستند.

پس از توافق سوم آذرماه میان ایران و 1+5 کارشناسان دو طرف سه دور با یکدیگر مذاکرات کارشناسی انجام دادند تا درباره نحوه اجرای برنامه اقدام مشترک ساز و کار اجرایی آن را تعیین کنند.

کارشناسان در آخرین دور مذاکرات نظرات خود را اعلام کردند اما تصمیم گیری در دو- سه مسئله مشروط به تصمیم گیری در سطح مدیران سیاسی شد.

کارشناسان 20 ژانویه یا 30 دیماه جاری را تاریخ اجرای توافقنامه ژنو پیشنهاد کرده اند که باید دید مدیران سیاسی در این باره به چه نظری خواهند رسید.

پیش از سه دور مذاکرات کارشناسی، روز گذشته عراقچی و اشمید طرفین نشست سه جانبه ای با حضور وندی شرمن مدیرکل سیاسی وزارت خارجه آمریکا و نماینده این کشور در گروه 1+5 داشتند و پس از آن نیز عراقچی و شرمن با یکدیگر دیدار و مذاکره ای دو جانبه کوتاهی داشتند.

این مقام ایالات متحده آمریکا در سر راه سفر خود به مسکو، توقفی در ژنو داشت که پس از حضور در نشست های سه جانبه و دو جانبه شب گذشه ژنو را به مقصد مسکو ترک کرد.

ریاست هیات ایرانی را در این دور از مذاکرات عراقچی و ریاست گروه 1+5 را اشمید به عهده دارد.

عراقچی را در این مذاکرات حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی و امور بین الملل وزارت امور خارجه و نیز کارشناسانی از این وزارتخانه، سازمان انرژی اتمی و کارشناسان نفت و بیمه همراهی می کنند.

کارشناسانی در زمینه امور هسته ای و خلع سلاح و نیز امور تحریم ها هم اشمید را همراهی می کنند.

ایران و 1+5 پس از یک دهه، سوم آذرماه 92 بر سر برنامه صلح آمیز هسته ای ایران به توافق اولیه دست یافتند که قرار است طرفین اقداماتی اعتماد ساز را در طول دوره زمانی 6 ماه انجام دهند که بر اساس آن غرب بخشی از تحریم های غیر عادلانه خود علیه برنامه هسته ای ایران را بر خواهد داشت.

مذاکرات صبح اشمید و عراقچی به پایان رسید

خبرگزاری مهر: روز دوم مذاکرات سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان و هلگا اشمید معاون کاترین اشتون از ساعت 9:30 صبح امروز به وقت ژنو آغاز شد که پس از یک دور مذاکرات یک ساعته، تعطیل شد.

مذاکرات اشمید و عراقچی قرار است ساعت 12:30 به وقت ژنو ادامه پیدا کند.

اشمید و عراقچی از روز گذشته مذاکرات فشرده ای درباره سه مورد اختلافی بین ایران و 1+5 برای اجرای برنامه اقدام مشترک داشته اند و مذاکرات روز گذشته تا 1 بامداد ادامه داشته است. به نظر می رسد موارد اختلافی هنوز حل و فصل نشده اند.

عراقچی عصر امروز ژنو را به مقصد تهران ترک خواهد کرد.

مذاکرات اشمید و عراقچی با تأخیر آغاز می‌شود

خبرگزاری مهر: مذاکرات سید عباس عراقچی ، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان و هلگا اشمید معاون کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای بار دوم در دومین روز مذاکرات که قرار بود ساعت12:30 به وقت ژنو (15 به وقت تهران ) آغاز شود با تأخیر برگزار خواهد شد.

خبرنگار ما کسب اطلاع کرد که این مذاکرات به دلیل هماهنگی های هلگا اشمید با اعضای 1+5 با تأخیر آغاز خواهدشد.

بر اساس این گزارش روز دوم مذاکرات سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان و هلگا اشمید معاون کاترین اشتون از ساعت 9:30 صبح امروز به وقت ژنو آغاز شد که پس از یک دور مذاکرات یک ساعته، تعطیل شد.

اشمید و عراقچی از روز گذشته مذاکرات فشرده ای درباره سه مورد اختلافی بین ایران و 1+5 برای اجرای برنامه اقدام مشترک داشته اند و مذاکرات روز گذشته تا 1 بامداد ادامه داشته است. به نظر می رسد موارد اختلافی هنوز حل و فصل نشده اند.

عراقچی روز گذشته در حاشیه دیدار با اشمید با وندی شرمن، نماینده آمریکا در 1+5 و معاون وزیر امور خارجه آمریکا نیز دیدار دو جانبه ای داشت.

عراقچی عصر امروز ژنو را به مقصد تهران ترک خواهد کرد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان شب گذشته در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مذاکرات صورت گرفته در ژنو با هلگا اشمید و وندی شرمن گفت: مذاکرات بسیار جدی بود.


ویدیو : دور جدید مذاکرات عراقچی و اشمید در ژنو