دمِ خروس وزارت ورزش بیرون زد : همان وزارتخانه‌ای که اعلام کرده بود نباید در ...


همان وزارتخانه‌ای که اعلام کرده بود نباید در قضیه کی‌روش ورود می‌کرد تا فدراسیون فوتبال با فراغ بال به بررسی شرایط بپردازد، امروز این گزارش را در حالی منتشر کرده است تا معنای عدم دخالت را هم بفهمیم. خبرگزاری فارس: دبیرخانه شورای راهبردی وزارت ورزش و جوانان در تحقیقی که اخیرا صورت داده در حالی به بررسی دلایل رضایت یا نارضایتی مردم از قرارداد کی‌روش پرداخته است که مسئولان وزارتخانه هفته گذشته به صراحت از عدم دخالت این وزارتخانه در موضوع تمدید قرارداد کی‌روش خبر دادند و حتی خود را موافق ماندن سرمربی پرتغالی نشان دادند و عجیب اینکه حتی در شور شدن بیش از اندازه این آش رسانه‌ها را مقصر قلمداد کردند، چنان گویی که از همان ابتدا تمام مصائب فوتبال و حتی ورزش ایران زیر سر رسانه‌ها بوده و هست.

*تمام آنچه گذشت ...

هفته گذشته کی‌روش به ایران آمد تا قراردادش را با تیم ملی ایران تمدید کرده و کارش را برای موفقیت این تیم در آسیا آغاز کند. فردای همان روز او به فدراسیون فوتبال رفت و پس از جلسه‌ای چند ساعته در حالی که لبخند به لب داشت و البته نسبت به روند مذاکرات کمی معترض، در نهایت در جمع خبرنگاران خبر از توفق نهایی داد.

یکشنبه، روز امضای قرارداد اعلام شد، اما درست در همان روز وزیر ورزش در نشست خبری خود که خیلی خودجوش برگزار شده بود، در صحبت‌هایش چنان به روند مذاکرات بین فدراسیون با کی‌روش تاخت و چنان به ماندن سرمربی تیم ملی و ادامه کارش ایراد گرفت که تقریباً همه چیز تا امروز منتفی شده و خبری از کی‌روش نیست.

پس از رفتن کی‌روش، اما وزارت ورزش که خود را در مقابل افکار عمومی می‌دید ورق را برگرداند. از وزیر ورزش گرفته تا روابط عمومی این وزارتخانه در جهت گیری مخالف از صحبت‌های گذشته خود، این بار از کی‌روش به نیکی یاد کرده و خود را موافق ماندن او نشان دادند.

*بیچاره کفاشیان!

پس از بازگشت کی‌روش رئیس فدراسیون خوش خنده فوتبال که خودش هم بدش نمی‌آید هرازگاهی لیوان را از دستش بگیرند! مذاکرات را با کی‌روش در حالی ادامه می‌داد که دلش خوش بود، وزارت بخشی از مبلغ قرارداد کی‌روش را تأمین می‌کند، اما در همان روزهای آخر وزارت هم پشتِ کفاشیان را خالی کرد تا او بماند و کی‌روش و حدود 60-70 میلیارد پول بی‌زبان برای تمدید قرارداد که مشخص نبود از کجا باید تأمین شود.

در این بین و با تغییرنظر ابر بهارگونه وزارتی‌ها، شنیده می‌شود کفاشیان نیز از امضای قرارداد با کی‌روش دلسرد شده و شاید کار به جایی برسد که هیچگاه دیگر این مربی حتی اگر کلاهش هم به سمت ایران بیافتد، تمایلی برای برداشتن آن داشته باشد.

*در تحلیلی غیرمنطقی عنوان شد؛ ولاسکو بهتر از کی‌روش!

امروز وزارت ورزش در گزارشی به بررسی تحلیل محتوی اظهارنظرهای مردم در شبکه های مجازی در بازه زمانی دوهفته اخیر پرداخته تا دلایل رضایت و عدم رضایت مردم از کی‌روش مشخص شود؛ یعنی همان وزارتخانه‌ای که اعلام کرده بود نباید در قضیه کی‌روش ورود می‌کرد تا فدراسیون فوتبال با فراغ بال به بررسی شرایط بپردازد، امروز این گزارش را در حالی منتشر کرده است تا معنای عدم دخالت را هم بفهمیم.

در این تحقیق ارائه بازی زیبا مقابل آرژانتین با 25 درصد فراوانی و متحول نمودن امکانات فدراسیون فوتبال و احساس غرور ملی با 4 درصد به ترتیب بیشترین و کمترین دلیل رضایت مردم از عملکرد کی روش بوده است. مواردی مانند صعود به جام جهانی برزیل بدون دغدغه، معرفی بازیکنان دورگه به فوتبال ایران، داشتن نامی در کلاس جهانی، عملکرد مناسب نسبت به مربیان ایرانی، انضباط سالاری در تیم ملی، دانش روزآمد و قابل قبول مربیگری و تصور قهرمانی در جام ملتهای آسیا 2015 از جمله موارد دیگر رضایت مردم در این تحلیل محتوی بوده است.  

اما در طرف مقابل مبلغ بالای دستمزد کی روش مهمترین دلیل نارضایتی مردم از این مربی بوده است، دخالت بیش از حد در تصمیم گیری های فدراسیون، اتکا به یک یا دو بازیکن در ترکیب تیم ملی، عدم تعامل با فدراسیون فوتبال، وجود گزینه های مناسب دیگر، عدم نتیجه گیری مناسب در جام جهانی برزیل، ارائه نشدن بازی های باکیفیت بالا در جام جهانی، استفاده نکردن از ظرفیت مربیان ایرانی، مقایسه نتایج کی روش با ولاسکو، ضعف فنی، استفاده نکردن از ظرفیت بازیکنان داخلی و پنهان ماندن ضعف مدیریتی فدراسیون در سایه حضور کی روش از جمله مهمترین علل نارضایتی مردم از عملکرد کی روش در این تحقیق بوده است.

علاوه بر اینکه بسیاری از این پارامترها به صورت مشترک هم در نقاط ضعف و قوت وجود دارند، نکات جالب دیگری هم در آن وجود دارد از جمله مشخص نبودن جزئیات این جامعه آماری از جمله سن، جنسیت و تحصیلات افراد حاضر در این جامعه و اصولاً اینکه تعریف شبکه‌های مجازی از دیدگاه وزارت ورزش چیست؟

مقایسه کی‌روش با ولاسکو نیز از آن دسته انتقاداتی است که به اسم نارضایتی از عملکرد کی‌روش توسط مردم در این گزارش گنجانده شده است؛ مقایسه‌ای خنده‌دار که به قول شاعر تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

*دم خروس وزارت هم بیرون زد

در نهایت اینکه در بدترین زمان ممکن و در حالی که در فاصله 4 ماه تا جام ملت‌های آسیا همچنان تکلیف کادرفنی تیم ملی مشخص نیست، وزارت ورزش دست به افشای گزارشی از زبان مردم می‌زند که به خوبی نشاندهنده عدم دخالت آنها در قضیه کی‌روش است!

به قولی شانس آوردیم که وزارتی‌ها قصد نداشتند در موضوع قرارداد کی‌روش ورود کنند و هر روز شاهد چنین اظهارنظرات و گزارش‌هایی هستیم، اگر قصد ورود داشتند چه می‌شد؟

البته ذکر این نکته ضروری است که کار وزارت ورزش و جوانان بابت تهیه گزارش آماری خوب و قابل توجه است اما سوال از دوستان وزارت نشین این است که چرا حالا؟ چرا این قدر دیر. آیا این گزارش آماری نباید همان روزهای بعد از جام جهانی منتشر می شد؟ اکنون که شرایط فدراسیون برای تمدید یا عدم تمدید قرارداد کی‌روش بحرانی شده چرا باید این گزارش منتشر شود؟ اینکه وزیر ورزش تا این اندازه نکته سنج نشان می دهد قطعا از ویژگی های بارز یک وزیر است اما این همه نکته بینی و ریز بینی آیا در تمامی رشته ها و حوزه ها وجود دارد؟ البته که اصلا در این مقال به هیچ وجه قصد دفاع مطلق از کی‌روش و عملکرد او را نداریم که چه بسا معتقدیم کی‌روش و فعالیت چند ساله او در ایران قابل نقد و انتقاد است اما روشی که دوستان وزارتی در پیش گرفته اند به معنی واقعی راهگشا است؟ آیا انتشار گزارش در این برهه واقعا برای علی کفاشیان و سایر مردان فدراسیون مثل چراغی در تاریکی است؟! باید منتظر شد و دید.


ویدیو : دمِ خروس وزارت ورزش بیرون زد