دمای هوا در اردبیل به 25- درجه رسید : در حالی که هوای سرد و برودت شدید بر مناطق ...


در حالی که هوای سرد و برودت شدید بر مناطق مختلف استان اردبیل سایه انداخته است، ساکنان اردبیل و شهرهای همجوار به ویژه فرودگاه این شهر دمای منهای 25 درجه را تجربه کردند. خبرگزاری فارس: در حالی که هوای سرد و برودت شدید بر مناطق مختلف استان اردبیل سایه انداخته است، ساکنان اردبیل و شهرهای همجوار به ویژه فرودگاه این شهر دمای منهای 25 درجه را تجربه کردند.

 این کاهش دما که دیروز در اردبیل به ثبت رسید در این ایام سال و اواخر پاییزی در این استان بی‌سابقه بوده و همین برودت هوا زمان آغاز و پایان فعالیت‌های روزمره در اردبیل را کاهش داده است.

به دنبال بارش برف در چهار روز گذشته و سرمای شدیدی که در استان اردبیل حاکم شده مردم بسیاری از شهرها روزگار خود را در خانه و پای بخاری‌ها سپری می‌کنند به طوریکه کاهش دمای هوا همچنان مردم را در مناطق مختلف این استان خانه‌نشین کرده و در رفت و آمد روزانه اختلال ایجاد کرده است.

اداره کل هواشناسی استان اردبیل با اعلام اینکه فرودگاه اردبیل با منهای 25 درجه سردترین شب پاییزی را در کشور و استان اردبیل سپری کرده است، اعلام داشت:‌ اردبیل‌ها نیز با منهای 19 درجه به همراه خلخالی‌ها با منهای 18 درجه سردترین روزها و شب‌های پاییزی را سپری می‌کنند به طوریکه این سامانه سرد تا اواخر هفته در استان اردبیل حاکم است و با نفوذ یک جریان بارشی دیگر از فردا در شهرهای شمالی استان اردبیل بارش باران اتفاق می‌افتد.

اما برف و سرما پرندگان گرسنه را نیز به حاشیه شهرها و مناطق مختلف کشانده تا غذایی برای خود پیدا کرده و در سکونت‌گاه‌های مناسب آرام بگیرند.

بخش عظیمی از این پرندگان در کوچ پاییزی خود به مناطق شمالی استان اردبیل حرکت کرده و اداره کل محیط زیست استان اردبیل از دوستداران طبیعت خواست با دانه‌پاشی، قرار دادن مواد غذایی در دسترس پرندگان و اجتناب از شکار آنها به یاری آنها بشتابند.

با سرد شدن هوا و بارش برف محیط‌بانان نیز در حفاظت و صیانت از این حیات وحش زیبا بسیج شدند و با ورود پرندگان مهاجر به تالاب‌ها و آبگیرها جلوی هرگونه شکار غیرمجاز را می‌گیرند به طوریکه همه ساله با سرد شدن هوا در مناطق نیم کره شمالی تالاب‌های پارس‌آباد شاهد مهاجرت هزاران قطعه انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی کمیاب و حفاظت شده است که این پرندگان شامل زنگوله بال، فاخته، اردک، عروس، غاز خاکستری، درنا، قوی فریادکش و پلیکان است که باید به کمک آنها شتافت.

اما در روزهای سرد پاییزی و در حالی که چند روزی به آغاز زمستان مانده، اکثر معابر، خیابان‌ها و کوچه‌های اردبیل مملو از برف است و به رغم تابیدن خورشید در هنگام روز دمای هوا همچنان زیر 15 درجه است به طوریکه برف در معابر فرعی و کوچه‌ها تلمبار شده و در تردد مردم مشکلاتی را به وجود آورده است.

بارش برف سنگین در روزهای گذشته نه تنها ساکنان شهرها بلکه مناطق روستایی و عشایری را نیز غافلگیر کرده است.

بازگشایی جاده‌های برفگیر عشایر استان اردبیل نیز آغاز شده به طوریکه به گفته مدیر امور عشایری استان اردبیل با هماهنگی به عمل آمده با فرمانداران شهرستان‌ها بازگشایی راه‌های عشایری در مناطق مختلف پارس‌آباد و بیله‌سوار در جریان است.

معرفت آذری گفت: بیشترین حجم عملیات برف‌روبی در مناطق عشایری مشگین‌شهر، پارس‌آباد و گرمی انجام شده است.


ویدیو : دمای هوا در اردبیل به 25- درجه رسید