دمای قیمت‌ها در شهریور : بانک مرکزی منتشر کرددمای قیمت‌ها در شهریور تورم میانگین ...



قیمت سنسور دمای آب پراید , قیمت انواع محصولات پارس خودرو 18 شهریور 95 , قیمت جک دنده j5 شهریور 95

بانک مرکزی منتشر کرد
دمای قیمت‌ها در شهریور

تورم میانگین از 40 درصد گذشت

 بانک مرکزی خلاصه‌ای از گزارش شاخص تورم در ماه پایانی تابستان امسال را منتشر کرده که نشان از افزایش میزان تورم ماهانه و میانگین در شهریورماه نسبت به مردادماه دارد.

 

گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که شاخص تورم ماهانه شهریورماه 5/0 درصد بیشتر از شاخص تورم در مردادماه است.

 

ضمن اینکه با وجود کاهش تورم در مقیاس نقطه به نقطه، تورم میانگین (دوازده ماه منتهی به شهریور‌‌ماه 1392 نسبت به دوازده ماه منتهی به شهریورماه 1391) به میزان 2 درصد افزایش پیدا کرده است.

 

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه (شهریورماه 1392 نسبت به ماه مشابه سال قبل) در شهریورماه امسال به 6/41 درصد رسیده است. در مردادماه 92، شاخص تورم نقطه به نقطه، قدری بیشتر از 43 درصد بوده است که با این حساب روند تورم نقطه به نقطه که افزایش قیمت در مقیاس سالانه محسوب می‌شود؛ رو به کاهش بوده است.


روند تورم در گروه‌ها
گزارش خلاصه بانک مرکزی در مورد تورم شهریورماه، منحصر به تغییرات شاخص در 12 گروه کالایی در ماه مورد اشاره است و به تحلیل کامل ارقام ارائه شده پرداخته نشده است. در واقع این گزارش در روزهای آغازین مهرماه و به فاصله کمی از پایان شهریورماه منتشر می‌شود.

 

پیش از این در گزارشی که بانک مرکزی از «خلاصه» نتایج شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی ارائه می‌کرد؛ به اعلام «عدد شاخص»، روند تغییرات ماهانه و میانگین نقطه به نقطه شاخص‌ها بسنده می‌شد؛ اما در گزارش جدیدی که بانک مرکزی ارائه کرده علاوه‌بر ارائه آمارهای کلی از وضعیت تورم، ارقام شاخص‌ها در 12 گروه کالایی نیز منتشر شده است.


این 12 گروه شامل خوراكی‌ها و آشامیدنی‌ها، دخانیات، پوشاك و کفش، مسكن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها، اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه، بهداشت و درمان، حمل‌و‌نقل، ارتباطات، تفریح و امور فرهنگی، تحصیل، رستوران و هتل و دست آخر کالاها و خدمات متفرقه است که بانک مرکزی به طور خلاصه به تغییرات شاخص بهای این گروه‌ها پرداخته است.

 

در واقع این سبک جدید انتشار گزارش‌های بانک مرکزی از نرخ تورم، دیدگاه اولیه‌ای را از وضعیت موجود شاخص قیمت‌ها در گروه‌های کالایی ارائه می‌کند؛ اما تحلیل ثانویه و ارائه دلایل تحولات شاخص قیمت‌ها، در گزارشی خواهد بود که جزئیات تورم شهریورماه را تشریح می‌کند.


رشد ماهانه شاخص خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها
در شهریورماه امسال، شاخص قیمت در گروه کالایی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نسبت به مردادماه 2 درصد افزایش پیدا کرده است. مقایسه تغییرات شاخص در این گروه کالایی طی شهریورماه با تحولاتی که در مردادماه رخ داده نشان از افزایش قیمت‌ها در این گروه کالایی به فاصله یک ماه دارد.

 

چنانکه گزارش مشابه بانک مرکزی نشان می‌دهد در مردادماه امسال نسبت به تیر ماه شاخص قیمت در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها 1/0 درصد افزایش پیدا کرده که نسبت به رقم 2 درصدی تورم ماهانه این گروه در شهریورماه عدد بسیار کوچک‌تری است.

 

ضمن اینکه عدد تورم نقطه به نقطه در گروه کالایی خوراکی و آشامیدنی‌ها نیز به طور جزئی در شهریورماه افزایش پیدا کرده و به 51 درصد رسیده است. در مردادماه امسال نسبت به مردادماه سال گذشته، شاخص قیمت در این گروه 8/50 درصد رشد کرده بود.


کاهش تورم سالانه دخانیات
با اینکه شاخص قیمت گروه کالایی دخانیات طی ماه‌های اخیر، رکوردهای عجیبی را جابه‌جا کرده است؛ اما در دو ماهه مرداد و شهریور روند صعودی ماهانه شاخص قیمت‌ها در این گروه کالایی قدری کندتر شده است.

 

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که شاخص قیمت این گروه کالایی در شهریورماه امسال نسبت به مردادماه 7/0 درصد رشد داشته است و در مردادماه امسال نسبت به تیر ماه نیز این شاخص 6/0 درصد رشد کرده بود.

 

رشد ماهانه شاخص قیمت گروه کالایی دخانیات در محدوده پایین تر از یک درصد در دو ماهه مرداد و شهریور موضوع جدیدی است. چنان که شاخص تورم نقطه به نقطه گروه دخانیات در مردادماه امسال 90 درصد بود؛ اما در شهریور این شاخص به 1/79 درصد کاهش یافته است.


پوشاک و کفش

گروه دیگری که از 12 گروه اصلی مورد بررسی تورم در آمارهای بانک مرکزی رشد تورم ماهانه بالایی داشته؛ گروه پوشاک و کفش است که به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس، این موضوع چندان هم عجیب نیست. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در شهریورماه امسال نسبت به مردادماه، شاخص قیمت در این گروه 2/2 درصد بالا رفته است.

 

این در حالی است که طی مردادماه سال‌جاری نسبت به تیر ماه، رشد شاخص در این گروه پایین تر از 2 درصد بود. البته در بخش تورم سالانه، رشد شاخص قیمت‌ها کاهش یافته‌است؛ چنان که تورم نقطه به نقطه در این گروه طی مردادماه 5/62 درصد بوده که در شهریورماه این شاخص به 1/60 درصد کاهش یافته است.


بالاترین رشد ماهانه در بهداشت و درمان
اما رکورددار تورم ماهانه در شهریورماه، گروه کالایی بهداشت و درمان است که شاخص قیمت در این گروه نسبت به مردادماه امسال 1/3 درصد رشد کرده است.

 

شاخص قیمت‌ها در گروه بهداشت و درمان طی مردادماه نیز رشد بالایی داشته و با توجه به رقم 4/3 درصدی رشد طی مردادماه نسبت تیر ماه می‌توان همچنان هزینه‌های بالای درمانی را دارای  بیشترین تورم در سبد خانوار قرار داد.

 

بانک مرکزی در گزارش جزئیات نرخ تورم مردادماه و در بیان دلایل رشد ماهانه شاخص قیمت‌ها در مردادماه، بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های هزینه‌های بیمارستانی و همچنین دارو را مطرح کرده بود.

گ

به نظر می‌رسد که با گذشت یک ماه از آخرین گزارش بانک مرکزی در مورد جزئیات تورم هنوز مشکلات مربوط به افزایش قیمت این کالاها و خدمات حل نشده باقی‌مانده است. البته باید توجه داشت که شاخص قیمت گروه کالایی بهداشت و درمان در مقیاس نقطه به نقطه طی شهریورماه به حدود 1/43 درصد رسیده است. حال آنکه این شاخص در مردادماه نزدیک به 50 درصد بوده است.


پایین‌ترین رشد ماهانه
در گزارش بانک مرکزی پایین‌ترین رشد ماهانه شاخص قیمت‌ها به سه گروه کالایی ارتباطات، تحصیل و حمل‌و‌نقل اختصاص دارد که اولی تغییری نداشته است و دومی و سومی نیز به صورت جزئی به ترتیب 4/0 و 5/0 درصد نسبت به مردادماه افزایش یافته است.


رستوران و هتل
بانک مرکزی همچنین از رشد بالای ماهانه شاخص قیمت‌ها در گروه کالایی رستوران و هتل خبر داده است.


بر اساس گزارش بانک مرکزی شاخص قیمت در این گروه کالایی به صورت ماهانه 8/2 درصد رشد داشته است. شاخص قیمت در این گروه، در شهریورماه امسال نسبت به شهریورماه سال گذشته حدود 42 درصد افزایش پیدا کرده است.


گزارش پیشین بانک مرکزی در مردادماه نشان می‌داد که در گروه کالایی رستوران و هتل، شاخص تورم ماهانه 4/1 درصد رشد کرده بود. با این حساب، در شهریورماه رشد ماهانه تورم در این گروه بیشتر بوده است./دنیای اقتصاد

 


ویدیو : دمای قیمت‌ها در شهریور