دلیل وقوع 70 درصد مرگ و میرها در ایران : کارشناس سازمان جهانی بهداشت در ایران، ...


کارشناس سازمان جهانی بهداشت در ایران، بحث ارتقای سلامت در جوامع پیشرفته را در اختیار بخش خصوصی و سازمانهای مردم نهاد اعلام کرد و گفت: 70 درصد مرگ و میرها در ایران مربوط به بیماریهای غیرواگیر است. خبرگزاری مهر: کارشناس سازمان جهانی بهداشت در ایران، بحث ارتقای سلامت در جوامع پیشرفته را در اختیار بخش خصوصی و سازمانهای مردم نهاد اعلام کرد و گفت: 70 درصد مرگ و میرها در ایران مربوط به بیماریهای غیرواگیر است.

 دکتر سیما ساجدی نژاد در کارگاه "رویکرد نوین سازمان بهداشت جهانی به ارتقای سلامت" که روز دوشنبه در سالن اجتماعات ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: بحث ارتقای سلامت در جوامع بسیار گسترده تر از آنست که در تنها در محدوده وظایف یک دفتر در وزارت بهداشت باشد و امروزه این مبحث در کشورهای پیشرفته با حضور و فعالیت های گسترده بخش خصوصی همه گیر شده است.

وی افزود: رویکرد نوین سازمان جهانی بهداشت به این مبحث مهم از سال 1977 میلادی با شعار "سلامت برای همه" آغاز شد.

وی ادامه داد: هم اکنون هر 4 سال یکبار یک کنفرانسی بین المللی از سوی سازمان بهداشت جهانی در این خصوص برگزار می شود که قطعنامه کنفرانس آلماآتا در سال 1978 با شعار "دسترسی همه به سلامت" اولین کنفرانس آن بود.

ساجدی نژاد گفت: کنفرانس اوتاوا در سال 1986 و کنفرانس بانکوک در سال 2005 با تصویب 5 اصل مهم و 4 تعهد برای ارتقای سلامت در جوامع نیز در این راستا برگزار شد.

وی با اعلام اینکه متاسفانه در حال حاضر 70 درصد مرگ و میرها در ایران مربوط به بیماریهای غیرواگیر است، بیان داشت: عوامل اصلی گسترش بیماریهای غیرواگیر عبارتند از تغذیه ناسالم، کمبود فعالیت فیزیکی، مصرف دخانیات و الکل هستند.

کارشناس سازمان جهانی بهداشت در ایران افزود: از بین 10 شهر آلوده در جهان 4 شهر در ایران است که اهواز از نظر پدیده غبارآلودگی کشور اول جهان شناخته شده است.

وی با اشاره به اهمیت توسعه فعالیت سازمانهای مردم نهاد در خصوص ارتقای سلامت گفت: سازمانهای مردم نهاد و بخش خصوصی در کشورهای اروپایی بار اصلی ارتقای سلامت را به دوش دارند که برای توسعه این فعالیتها در ایران نیز باید چاره اندیشی شود.


ویدیو : دلیل وقوع 70 درصد مرگ و میرها در ایران