دلالی فدراسیون فوتبال از تور برزیل! : فدراسیون مجوز تور رسمی اعزام تماشاگران ...


فدراسیون مجوز تور رسمی اعزام تماشاگران به جام جهانی برزیل را در ازای برخی تسهیلات جالب توجه به یک موسسه اعطا کرده است. تسهیلاتی از این قرار که این موسسه در ازای هر پانزده نفری که به برزیل اعزام می‌کند یک نفر را هم به صورت رایگان برای فدراسیون فوتبال به برزیل بفرستد. تابناک: فدراسیون مجوز تور رسمی اعزام تماشاگران به جام جهانی برزیل را در ازای برخی تسهیلات جالب توجه به یک موسسه اعطا کرده است. تسهیلاتی از این قرار که این موسسه در ازای هر پانزده نفری که به برزیل اعزام می‌کند یک نفر را هم به صورت رایگان برای فدراسیون فوتبال به برزیل بفرستد.

خیلی از مردم این روزها از خودشان می‌پرسند که چرا نباید قرارداد کارلوس کی‌روش را تمدید کرد؟ مگر این کشور منابع مالی کم دارد که در اختیار مربی متخصصی مثل کی‌روش بگذارد و او را چند صباح دیگری در ایران نگهدارد؟ آن هم در بازار پر پول فوتبال ایران که قیمت‌های میلیاردی برای مربیانی به غایت بی‌کیفیت‌تر پرداخت می‌شود؟

 شاید آن‌هایی که این سوال را از خودشان می‌پرسند مختصات فوتبال ایران را خوب نمی‌شناسند. یا از آن دسته افرادی هستند که تازه به جمع فوتبال دوستان اضافه شده‌اند و با جام‌جهانی فوتبالی شده‌اند و یا از آن دست ایرانی‌هایی هستند که حافظه تاریخی کوتاه مدت دارند و فراموش کرده‌اند در پس پرده چه گذشته است. وگرنه شما اگر یک سال و نه بیشتر اخبار داخلی فوتبال ایران را دنبال کرده باشید به خوبی می‌دانید که با یک پیکره موریانه خورده و بیماری طرف هستید که امید به زنده ماندش خیلی کم است.

فوتبالی که فساد نه لایه‌های پنهان آن که ساختار آن را فراگرفته است. همین فساد ساختار هم موجب شده تا فدراسیون فوتبال به جای پرداختن به امور جاری و مهم فوتبال به دنبال منافع شخصی خودش باشد.

یک نمونه از این فساد ساختار امروز و بعد از شکایت‌های گسترده از تور اعزام تماشاگران به برزیل چهره نمایان کرد. شاید باورتان نشود ولی فدراسیون مجوز تور رسمی اعزام تماشاگران به جام جهانی برزیل را در ازای برخی تسهیلات جالب توجه به موسسه «تعطیلات رویایی» اعطا کرده است. تسهیلاتی از این قرار که این موسسه در ازای هر پانزده نفری که به برزیل اعزام می‌کند یک نفر را هم به صورت رایگان برای فدراسیون فوتبال به برزیل بفرستد تا احیانا دوستان و آشنایان و فامیل هم از لذت جام‌جهانی بی‌بهره نباشند.

ماجرا از جایی شروع می‌شود که  براساس قانون فیفا،‌ فدراسیون فوتبال ایران برای تهیه‌ی بلیت بازی‌ها در جام جهانی برزیل و همچنین دریافت برخی خدمات، باید رسما «Official Tour Operators» را معرفی می‌کرد. برای همین، فدراسیون اجازه‌ی دخالت در این انتخاب را به دیگران نداد. این در حالی بود که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، انتخاب آژانس گردشگری را در مسوولیت فدراسیون فوتبال نمی‌دانست و چندبار هم در این زمینه به آن‌ها هشدار و اخطار داد.

فدراسیون فوتبال , فوتبال برزیل , پله فوتبال برزیل

سرانجام از میان تورهای مختلف این شرکت «تعطیلات رویایی» بود که یبا شرایط فدراسیون کنار آمد و آن‌ها را راضی کرد به جای هر ده نفر یک نفر، به ازای هر پانزده نفری که این تور به برریل اعزام می‌کند یک نفر را هم از سوی فدراسیون و رایگان به برزیل اعزام کند. منطق هر موسسه خصوصی هم می‌گوید که هزینه این تعداد افرادی که به صورت رایگان به برزیل اعزام شده‌اند باید از جایی تامین شود و به این ترتیب هزینه سفر هر یک از افرادی که فدراسیون رایگان به برزیل فرستاده از جیب پانزده مسافر ان تور پرداخت می‌شود تا تور ۲۶ تا ۴۰ میلیونی برزیل برای خیلی‌ها ۶۰ میلیون تومان آب بخورد.

اگر فکر می‌کنید مسافران ایرانی برزیل در راه سرزمین قهوه تنها یک افزایش قیمیت ده، بیست میلیونی را متقبل شده‌اند سخت در اشتباهید. متاسفانه ایرانی‌های زیادی در برزیل سردرگم هستند و با خدمات نامناسب تور مسافرتی از سفرشان به برزیل چندان لذت نمی‌برند.

حمیدرضا آصفی، سخنگوی سابق وزارت خارجه ایران و عضو ستاد پشتیبانی از تیم ملی در جام جهانی در حاشیه ضیافت شام سفیر ایران در برزیل در جمع خبرنگاران درباره انتقاد ایرانی‌های سفر کرده به برزیل از تورهای مسافرتی اظهار کرد: ما این مساله را پیش‌بینی کرده بودیم. در جلسات متعدد نظرمان را به صورت مکتوب اعلام کردیم که باید یک مجموعه بزرگ و قوی به صورت یک پارچه با قیمت مناسب ایرانی‌های علاقه‌مند را به برزیل بیاورد اما متاسفانه این مساله عملی نشد.

خب البته واضح است وقتی که از میان همه تورهای مسافرتی شرکتی حاضر می شود با این شرایط «دلال مآبانه» فدراسیون کنار بیاید باید پذیرفت که از تیم حرفه‌ای در حوزه خود هم برخوردار نباشد و به این ترتیب نتواند خدمات خوبی به مسافران ارائه دهد. آصفی در این زمینه می‌گوید: این موضع لطمات زیادی را به هموطنانمان وارد کرد. من در این مدت با کسانی برخورد کرده‌ام که تا 60 میلیون تومان برای سفر به برزیل پول پرداخت کرده‌اند و متاسفانه در اینجا سردرگم هستند. ما پیش از این برای جلوگیری از این اتفاق تفاهم‌نامه خوبی را آماده کرده بودیم و حتی آقای کفاشیان هم آن را امضا کرد تا این تورها به مجموعه بزرگی داده شود اما موضوع به یک باره منحرف شد.

حالا البته سوال اینجاست که فدراسیون فوتبال چرا در این زمینه هیچ موضع گیری مشخصی نمی‌کند و حداقل با یک اطلاعیه کوتاه از مسافران برزیل که در سایه تصمیمات این فدراسیون با پرداخت مبالغ هنگفتی شرایط سختی را تحمل کرده‌اند عذرخواهی نمی‌کند.

یک نکته جالب توجه هم در این میان وجود دارد و آن هم سفر جالب و پرحاشیه هنرمندان به برزیل است. بعد از هجمه‌های فراوانی که به آن‌ها وارد شد برخی از این عزیزان در مقام پاسخگویی برآمدند و گفتند که با هزینه یک شرکت خصوصی راهی برزیل شده‌اند. در واقع اسپانسر طرح اعزام هنرمندان به برزیل به طرز عجیبی همین موسسه «تعطیلات رویایی» است که با دادن تسهیلات جالبی به فدراسیون تور انحصاری اعزام به برزیل شده است. دیگر با کنار هم قرار دادن مسائل بالا و این ماجرا می‌توانیم به خوبی بفهمیم که هنرمندان عزیز هم چگونه راهی برزیل شده‌اند.

اسطوره های فوتبال برزیل , دعوت دومین عابر بانک به فدراسیون فوتبال , فدراسیون جهانی راگ فوتبال

به اینکه فدراسیون تا کنون از این طریق چند تن را راهی برزیل کرده و این چند نفر چه کسانی بودند و هستند فعلا کاری نداریم. برمی‌گردیم به همان سوال اولمان که برای خیلی از مردم این پرسش ایجاد شده که چرا فدراسیون قرارداد کارلوس کی‌روش را تمدید نمی کند؟ واقعا در فوتبالی که دلالی در اعضا و جوارح آن ریشه دوانده شما جواب این سوال را نمی دانید؟ اگر نمی‌دانید چند پاراگراف بالا را یکبار دیگر بخوانید.


ویدیو : دلالی فدراسیون فوتبال از تور برزیل!