دفتر كار خانگی :       وجود یك دفتر كار خانگی در اغلب خانه های امروزی یك ...



 

 

نکاتی که قبل از طراحی دکوراسیون دفتر کار خانگی باید بدانید , لوازم خانگی , مشاغل خانگی

 

وجود یك دفتر كار خانگی در اغلب خانه های امروزی یك ضرورت است ، نه فقط به منظور انجام امور كاری بلكه به این دلیل كه در اكثر منازل دست كم یك كامپیوتر كه یكی از وسایل ارتباطی مهم عصر ما است وجود دارد. به دلیل وجود كامپیوتر امروزه بسیاری از افراد می توانند تمام یا بخشی از كار خود را در منزل و فقط از طریق اینترنت و پست الكترونیكی انجام دهند. جای دادن دستگاه كامپیوتر و ملزومات آن و گاه نمابر خود به یك دفتر كار كوچك نیاز دارد.

 

 

برای داشتن این دفتر كار خانگی احتیاج به فضای زیاد و حتی یك اتاق كامل نیست و فقط با برنامه ریزی و طراحی دقیق می توان به آن دست یافت. اگر از افرادی هستید كه كار خود و یا دست كم بخشی از آن را در منزل انجام می دهید برای قرار دادن لوازم و وسایل كارتان و نصب كامپیوتر به فضایی ثابت نیاز دارید. این فضا ممكن است گوشه ای از یك اتاق باشد كه خود كاربردی غیر از دفتر كار دارد. بنابراین باید كل اتاق به نوعی طراحی شود كه هر دو كاربرد را امكان پذیر سازد.

 

 

با اختصاص یك میز در گوشه ای از خانه می توان چنین فضایی را تامین كرد اما توجه داشته باشید برای این منظور میز خیلی كوچكی را به این دلیل كه مثلاً در فرورفتگی دیوار جا می گیرد انتخاب نكنید بلكه اندازه های میز را با توجه به ابعاد وسایلی كه باید روی آن چیده شود در نظر بگیرید، با اندازه گیری مانیتورتان شروع كنید، سپس به این اندازه ها جای لازم برای سایر وسایل و تحرك كافی خودتان را نیز بیفزایید.

 

 

همچنین در صورت امكان با انتخاب میز هایی كه جای عبور سیم در آنها تعبیه شده به سیم ها و كابل های متعدد مربوطه سروسامان دهید. مكانی كه میز را در آن قرار می دهید باید جایگزینی صحیح شما نسبت به میز و صفحه مانیتور را امكان پذیر سازد. برای محاسبه عرض میز كار، ۶۰ سانتی متر را برای مانیتور در نظر بگیرید و به آن ۲۵ سانتی متر دیگر بابت صفحه كلید اضافه كنید. در صورتی كه فضای كافی برای میزی با چنین عرضی ندارید ممكن است از میز هایی كه جای مخصوص صفحه كلید كشویی دارند استفاده كنید. هنگام انتخاب صندلی یك صندلی راحت گردان را در نظر بگیرید.

 

 

اگر میز كار و كامپیوترتان در یكی از اتاق های پر رفت و آمد قرار دارد لازم است راهی برای پوشاندن آن در مواقعی كه مورد استفاده نیست بیابید. برای جدا كردن فضای كار از بقیه اتاق می توانید از روش هایی مثل نصب پرده یا دیوارك (پاراوان) استفاده كنید.

 

 

اما یكی از بهترین فضاهایی كه می توانید به دفتر كار خانگی تبدیل كنید یك كمد دیواری پرعمق است. كمد دیواری باید عمق كافی برای جای دادن میز كاری كه بتوان مانیتوری روی آن قرار داد داشته باشد. در این صورت می توانید با انتخاب یك میز كشویی فضای كافی برای صفحه كلید و كار بر روی میز را نیز تامین كنید. به این ترتیب پس از پایان كارتان می توانید میز كشویی را جمع كنید و درهای كمد را ببندید تا دفتر كار شما به طور كامل از نظرها پنهان شود. به جای میز كار می توانید از طبقات خود كمد كه با ارتفاع مناسب جهت كار شما نصب شده اند استفاده كنید. فقط كافی است ارتفاع طبقات كمد را مطابق با نیاز خود محاسبه كنید و سپس از استحكام طبقات نصب شده اطمینان حاصل كنید. كمدی را انتخاب كنید كه زمان كار در مسیر رفت و آمد اعضای خانواده نباشد تا بتوانید در آرامش كار كنید. اگر قصد دارید دفتر كارتان را در یك كمد برپا كنید توجه داشته باشید كه فاصله میان وسایل الكتریكی شما به اندازه ای باشد كه هوا در میان آنها جریان یابد زیرا این وسایل اغلب مقدار زیادی حرارت تولید می كنند.

 

 

نورپردازی یكی دیگر از مهم ترین مراحل كار است. نور معمولی یك اتاق اغلب روشنایی كافی برای فضای كار شما را تامین نخواهد كرد. از این رو بهتر است از یك چراغ مطالعه كه نور آن قابل تنظیم است بهره بگیرید تا بتوانید نور را به صورت دلخواه بر روی نقطه مورد نظر تنظیم نمائید و در ضمن از بازتاب آن بر روی صفحه مانیتور پیشگیری كنید. برای نورپردازی داخل كمد می توانید در آن چراغ های سقفی نصب كنید و كلید آنها را به صورتی طراحی كنید كه با بازشدن در كمد روشن شده و با بستن درها خاموش شوند. به منظور تنظیم نور طبیعی محل كارتان، اگر در نزدیكی پنجره قرار دارد، یك سایبان روی پنجره نصب كنید.

 

 

پس از نورپردازی نوبت به تامین جای كافی برای نگهداری از وسایل گوناگون مورد نیاز شما است. میز كار شما باید كشوها یا فایل های كافی برای نگهداری از لوازم التحریر و ده ها وسیله دیگر كه ممكن است در یك دفتر كار خانگی مورد نیاز باشند داشته باشد. در یك دفتر كار كوچك نیز دسته های متعدد كاغذ وجود دارند كه باید در جعبه ها یا كشوهای مجزا سامان داده شوند، زیرا فراهم كردن جای مناسب برای این كاغذ ها مانع از پخش شدن آنها بر روی میز و ایجاد نمایی شلوغ و نامنظم برای دفتر كار خانگی شما خواهد شد. اگر فضای كار شما محدود باشد نیز می توانید طبقاتی روی دیواری كه میز به آن تكیه دارد نصب كنید و به این ترتیب فضای كافی برای چیدن كتاب ها، CD ها و بسیاری از وسایل دیگر را فراهم كنید. عرض طبقات را به اندازه كافی در نظر بگیرید و فاصله بین آنها را چنان انتخاب كنید كه قرار دادن كتاب هایی با ابعاد بزرگ تر در آنها امكان پذیر باشد. همچنین می توانید فایل های مقوایی متعددی برای نگهداری از مجلات، بروشورها و جزوات مختلف در این طبقات بچینید.

 

پس از آنكه هر یك از وسایل در جای خود قرار گرفته شما دفتر كاری منظم و مرتب خواهید داشت كه به سبب رنگ خاكستری وسایل و لوازم كامپیوتر نمایی جدی و بسیار ساده دارد.

 

در آخر با افزودن یك یا چند شیء رنگین دكوراتیو كه مورد علاقه شما هستند به این مجموعه روح ببخشید.

 


ویدیو : دفتر كار خانگی