دفاع یک روزنامه از جمله معروف احمدی نژاد : روزنامه جوان در دفاع از احمدی نژد ...


روزنامه جوان در دفاع از احمدی نژد درباره جمله معروف وی نوشت: احمدی‌نژاد در زمان ریاست جمهوری در یک برنامه تلویزیونی یارانه را پول امام زمان دانست و جنبه اعتقادی بدان داد. روزنامه جوان در دفاع از احمدی نژد درباره جمله معروف وی نوشت: احمدی‌نژاد در زمان ریاست جمهوری در یک برنامه تلویزیونی یارانه را پول امام زمان دانست و جنبه اعتقادی بدان داد. بر سر این حرف تحلیل‌های متفاوتی ارائه شد که از درستی حرف تا مسخره کردن آن را به دنبال داشت.

بعد از استقرار دولت جدید بارها دولتی‌ها و اصلاح‌طلبان این نظر را مسخره كردند و اخیراً آیت‌الله هاشمی نیز در سفر مشهد آن را رد كرد و تیتر 1 و 2 برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب قرار گرفت. جدای از اینكه حرف را چه كسی زده است آیا این حرف می‌تواند مبنای درستی داشته باشد؟

این به معنی دفاع از احمدی‌نژاد نیست اما از آیت‌الله هاشمی به عنوان یك روحانی منتسب به اندیشه تشیع می‌توان تعجب كرد و نسبت به  فهم ایشان‌  از مبانی فقه و كلام شیعی دچار تردید شد.

سؤال اساسی این است كه پول خمسی كه مردم به مراجع تقلید می‌دهند فلسفه‌اش چیست و چرا به رغم استقرار نظام اسلامی مردم علاوه بر مالیات آن خمس ‌ را هم باید پرداخت كنند؟ طبق اصول اندیشه امامیه خمس مربوط به امام زمان است كه در زمان غیبت در اختیار مراجع و فقها قرار می‌گیرد تا هزینه ترویج اسلام و ارتقای مسلمانان نمایند. حال سؤال این است كه حقوق و درآمد یك كارمند، مهندس، بازاری و... مگر مال امام زمان است كه باید یك پنجم آن را به علما بدهند؟ كه در جواب باید گفت بله این پول مربوط به امام زمان و پرداخت آن واجب است.

به اصل بحث برگردیم،‌ طبق اندیشه امامیه جامعه اسلامی در تصرف امام معصوم است. اموال،  امكانات، انفال و همه و همه مربوط به اوست. صلاحیت حاكم اسلامی برای مصرف آن فقط در زمان غیبت معنی می‌یابد و در زمان ظهور در اختیار شخص امام زمان قرار می‌گیرد. به تعبیر مقام معظم رهبری: «ای مولای ما، صاحب این كشور تویی» و در محاورات عمومی هم لفظ «كشور امام زمان» استفاده می‌شود. اگر هاشمی و امثالهم بتوانند فلسفه تنفیذ حكم رئیس‌جمهور توسط ولی فقیه را بفهمند می‌توانند آن پول را هم پول امام زمان بدانند.

فلسفه تنفیذ حكم رئیس‌جمهور چیست كه امام خمینی (ره) می‌فرماید «اگر حكم رئیس‌جمهور توسط ولی فقیه تنفیذ نشود حكومت او حكومت طاغوت است.» طبق اندیشه امامیه ملك و مملكت در تصرف امام زمان است و در زمان غیبت در اختیار ولی فقیه یا مراجع جامع‌الشرایط است. در روز تنفیذ، بخشی از این وظایف (وظایف اجرایی حكومت كه از قضا مسائل مالی و پولی در آن حوزه تعریف می‌شود) توسط ولی فقیه به منتخب ملت واگذار می‌گردد.

بنابر این كشور اسلامی كه در تصرف امام زمان است  و  در زمان غیبت در تصرف ولایت فقیه و نیابت عامه است این نایب حوزه مالی و اجرایی حكومت را به فردی كه از طرف ملت به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شده واگذار می‌كند. معنی این كار این است كه دسترسی این فرد پس از تنفیذ به ثروت عمومی جامعه مشروع است و می‌تواند آن را در راستای رشد و تعالی مادی و معنوی جامعه اسلامی به كار گیرد. حال سؤال این است كه چرا اگر ولی فقیه حكم رئیس‌جمهور را تنفیذ نكند طاغوت است؟

چون صلاحیت دست‌اندازی به اموال كشور اسلامی را بدون اذن نایب امام زمان ندارد. لذا رئیس‌جمهور پول كشور امام زمان را در كشور هزینه می‌كند یا به مردم می‌دهد و صلاحیت این كار را در روز تنفیذ اخذ كرده است لذا نه تنها پول یارانه‌ها كه حقوق كاركنان دولت، هزینه‌های جاری و یك پنجم درآمد مردم جامعه اسلامی مربوط به امام زمان است. پس حرف احمدی‌نژاد درست است. او دهها مشكل دیگر دارد.

لطفاً مشكل منازعه با وی را به جایی ببرید كه ساحت اعتقادات مردم به سخره گرفته نشود. هر چند به سخره گرفتن این مسائل توسط روحانیت تشیع به مراتب شكننده‌تر است. اگر آیت‌الله هاشمی در باره آنچه در بالا نوشته شد نقدی دارند و اموال و پول و ثروت جامعه را مربوط به امام زمان نمی‌دانند نظرات خود را اعلام نمایند‌ تا همگان مطلع شوند.


ویدیو : دفاع یک روزنامه از جمله معروف احمدی نژاد