دفاع شهرداری از دریافت عوارض از بزرگرا‌ه‌ها : معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار ...


معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت: نگاه ما به لایحه اخذ عوارض تردد در معابر خاص پایتخت به طور کامل فرهنگی است و هدف از اجرای آن تغییر در رفتارهای ترافیکی شهروندان است. ایرنا: «سید جعفر تشکری هاشمی» با بیان این که بر اساس برنامه پنج ساله شهرداری تهران که به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسیده است، موظف به تدوین و ارایه این لایحه بودیم، گفت: این یک موضوع خیلی متداول در جهان است و در بسیاری از کشورها استفاده از خودروی شخصی در مسیرهای داخلی و خارجی شهرها مشمول عوارض می شود.

معاون شهردار تهران به دریافت عوارض در برخی آزاد راه های بین شهری اشاره کرد و گفت: اخذ عوارض تردد در کشور نیز در برخی مسیرهای بین شهری متداول بوده و هست.

تشکری هاشمی با اشاره به این که یکی از اهداف دریافت عوارض تردد، ایجاد تمایل بیشتر در مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی است گفت: همچنان به دنبال افزایش جذابیت استفاده از حمل و نقل عمومی و کاهش جذابیت وسایل نقلیه شخصی به عنوان یک حمل و نقل پر دردسر هستیم.

به گفته وی، هم اکنون جذابیت حمل و نقل خصوصی به مراتب از حمل و نقل عمومی بیشتر است و تلاش شهرداری عکس کردن این رابطه است.

معاون شهردار تهران لزوم برقراری کامل عدالت اجتماعی را هدف دیگر لایحه اخذ عوارض تردد در معابر خاص ذکر کرد و گفت: کسانی که سهم بیشتری در آلودگی و استفاده از امکانات و مواهب شهری دارند باید هزینه های آن را هم پرداخت کنند و دلیلی وجود ندارد که این شهروندان با کسانی که از وسیله نقلیه شخصی خود استفاده نمی کنند به یک میزان هزینه پرداخت نمایند.

به گفته تشکری هاشمی هزینه های دریافتی از مردم در حال حاضر بسیار ناچیز است و جبران عوارض تردد آنها را نمی کند و تنها هشداری برای راننده های وسایل نقلیه شخصی است تا نسبت به کاهش میزان تردد خود و آلودگی های ناشی از آن اقدام کنند.

تشکری هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر مخالفت برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با این لایحه و غیرقانونی دانستن تصویب احتمالی آن، گفت: تا جایی که من اطلاع دارم وضع عوارض در شهر بر عهده شورای شهر است که البته با تصویب فرمانداری قابلیت اجرایی می یابد.

«احمد دنیا مالی» رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران چندی پیش از بررسی تصویب یک فوریت لایحه اخذ عوارض از معابر خاص شهر تهران در کمیسیون تحت امر خود خبر داد که تمامی تونل ها و برخی بزرگراه های پایتخت را شامل می شود.

در این لایحه اخذ عوارض تردد از معابر خاص شهر تهران شامل تمامی تونل های پایتخت از جمله تونل های «نیایش»، «توحید»، «رسالت» و پل طبقاتی «صدر» پیش بینی شده که مبلغ 300 تومان به صورت الکترونیکی از هر خودرو برای هر بار عبور از این مسیرها اخذ شود.

همچنین در این لایحه پیشنهاد شده که خودروهای برقی، هیبریدی، امدادی از جمله آمبولانس و آتش نشانی، انتظامی، نظامی، خودروهای معلولان و وسایل حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی و اتوبوس و خودروهایی که از شهرداری مجوز دارند از پرداخت عوارض معاف باشند.

لازم به ذکر است که خبر بررسی تصویب فوریت این لایحه با واکنش های متعددی در بین مردم و مسوولان مواجه شده و دیدگاه های متضادی را در پی داشته است.


ویدیو : دفاع شهرداری از دریافت عوارض از بزرگرا‌ه‌ها