دستور ویژه روحانی جهت تسهیل شرایط زائران : رییس‌جمهور با اشاره به اجتماع بزرگ ...


رییس‌جمهور با اشاره به اجتماع بزرگ شیعیان در سرزمین مقدس کربلا، از تمام دستگاه‌های دولتی و مرزی خواست تا شرایط و امکانات را به گونه‌ای فراهم آورند که عاشقان خاندان عصمت و طهارت حداکثر بهره را از این سفر ببرند و به سلامت به وطن بازگردند. خبرگزاری ایسنا: رییس‌جمهور با اشاره به اجتماع بزرگ شیعیان در سرزمین مقدس کربلا، از تمام دستگاه‌های دولتی و مرزی خواست تا شرایط و امکانات را به گونه‌ای فراهم آورند که عاشقان خاندان عصمت و طهارت حداکثر بهره را از این سفر ببرند و به سلامت به وطن بازگردند.

حجت الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در ابتدای جلسه هیات دولت، با تسلیت فرارسیدن اربعین حضرت اباعبدالله الحسین(ع) گفت: عشق و شیفتگی به فرهنگ عاشورا تنها مختص به مسلمانان نیست و بسیاری از پیروان ادیان دیگر نیز نسبت به روز عاشورا و امام حسین(ع) احترام خاصی قائل هستند.

هم‌چنین براساس دستور رییس جمهور و با توجه به اشتیاق فراوان مردم برای زیارت عتبات عالیات، وزارت راه و شهرسازی مامور شد با اولویت، اجرای طرح اتصال راه آهن خرمشهر به بصره در کشور عراق و برقراری ارتباط ریلی بین دوکشور را با هدف تسهیل مسافرت زائران و تقویت مناسبات اقتصادی دو کشور دنبال کند.

سفر پیاده به سمت کربلا در اربعین، مراسمی است که پس از سرنگونی رژیم بعث در عراق هر سال با حضور جمعیت میلیونی زائرانی از عراق و سایر کشورها برگزار می‌شود. چند روز مانده به اربعین جمعیت زیادی از سراسر عراق به سمت کربلا و به قصد زیارت حرم امام حسین (ع) حرکت می‌کنند، عده‌ای در روز اربعین به کربلا می‌رسند و عده‌ای دیگر نرسیده به شهر به دیار خود بازمی‌گردند؛ چراکه تجمع زیاد زائران در کربلا گاهی مانع ورود جمع دیگر به شهر می‌شود.

زائران ایرانی نیز همپای عراقی‌ها هر سال در مراسم پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند، شرایط در آن زمان طوری است که بسیاری از ایرانی‌ها بدون آن‌که در کاروانی ثبت‌نام کنند شخصا برای این سفر اقدام می‌کنند. دولت عراق سال گذشته به این خاطر صدور ویزا را در مرزهای ایران و عراق برقرار کرد که همین مساله چالش‌های زیادی را در اربعین سال پیش بوجود آورد و این میان مایه‌ی دلالی برخی از سوءاستفاده‌گران شد.

سوای این موضوع، تجمع زیاد زائران در مرزهای زمینی گاه سیستم خدماتی را در شهرهای مرزی فلج می‌کند، به‌ طوریکه حتی امکانات اولیه مثل نان کفاف ساکنان اصلی شهر را نمی‌دهد، چه برسد به زائران. بر همین اساس سازمان حج و زیارت تصمیم گرفت ستادی برای اربعین تشکیل دهد و حتی ستادهای راهیان نور و بازسازی عتبات عالیات عراق در ایران را به مشارکت بطلبد تا از امکانات آن‌ها در عراق و ایران بهره بگیرد.

به دنبال آن سیاست، سازمان حج و زیارت اطلاعیه‌ای را صادر کرد و متقاضیان حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین را برای ثبت نام و دریافت خدمات از پیش تعیین شده فراخواند.

اعزام زائران در ایران از طریق سه مرز مهران، شلمچه و چزابه صورت می‌گیرد و بر اساس ظرفیت هر مرز، مشخص می‌شود که زائران باید از کدام‌یک از مرزهای کشور به عراق عزیمت کند.


ویدیو : دستور ویژه روحانی جهت تسهیل شرایط زائران