دسته گل ظریف برای «نلسون ماندلا» : «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری ...


«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنج شنبه گزارشی از سفر خود به آفریقای جنوبی و برنامه‌های چند روز آینده خود را منتشر کرد. تابناک: «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنج شنبه گزارشی از سفر خود به آفریقای جنوبی و برنامه‌های چند روز آینده خود را منتشر کرد.

مشروح این گزارش در ذیل آمده است:

دوستان سلام

ساعت 5 و نیم صبح پنجشنبه به وقت پرتوریا، پایتخت آفریقای جنوبی و حدود 7 صبح به وقت ایران عزیز است. دیشب از طریق دبی وارد ژوهانسبورگ شدم تا در یازدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی شرکت کنم. همانطور که می دانید آفریقای جنوبی از لحاظ فنی و اقتصادی کشوری قدرتمند و پیشرفته است و پرنفوذترین کشور در قاره آفریقا و یکی از کشورهای تأثیرگذار در سطح بین المللی است که پس از پایان آپارتاید دیدگاه های مترقی و مستقلی در سطح بین المللی داشته و از اعتبار خوب جهانی به دلیل سیاست های روامدارانه «نلسون ماندلا» و دولت او برخوردار شده است.

روابط جمهوری اسلامی ایران با آفریقای جنوبی پس از پایان آپارتاید بسیار خوب بوده و همکاری های مفیدی در زمینه های مختلف منجمله همکاری های گسترده سیاسی و مراودات اقتصادی و تجاری در زمینه های نفت و انرژی، مخابرات، معدن و فن آوری میان دو کشور برقرار بوده است. در فاصله سال های 1373 تا 1387 مجموعا 10 جلسه کمیسیون مشترک بین دو کشور برگزار شده که نتایج ملموسی نیز در جهت حضور شرکت های معتبر آفریقای جنوبی در ایران مانند شرکت ام تی ان (ایرانسل) و شرکت های معتبر نفتی و معدنی به دنبال داشته و همچنین به صادرات نفت، کالا و خدمات فنی، مهندسی و پزشکی ایران به آفریقای جنوبی کمک کرده است.

دیشب پس از ورود ابتدا به رسم احترام دسته گلی برای آقای نلسون ماندلا که مدتهاست در بستر بیماری است ارسال کردم و پس از آن دیدار بسیار خوب و صمیمی با بیش از 200 نفر از ایرانیان مقیم آفریقای جنوبی داشتم. در این دیدار بار دیگر نقش برجسته ایرانیان خارج از کشور در دفاع از منافع ملی را از نزدیک مشاهده کردم. ایرانیان آفریقای جنوبی مانند ایرانیان مقیم سایر کشورها، نقش بسیار برجسته و ممتازی در این کشورها ایفا می کنند و نمایندگان شایسته ای برای نشان دادن فرهنگ و تمدن ایرانی و خنثی کردن فضاسازی های تبلیغاتی علیه ایران داشته اند که به یاری خدا و همت همگان این نقش هر روز پررنگ تر و تأثیرگارتر خواهد شد.

امروز هم برنامه کاری فشرده ای دارم. به یاری خدا، ساعت 7 و نیم با تلویزیون سراسری آفریقای جنوبی یک مصاحبه نیم ساعته زنده خواهم داشت. سپس با گروه دوستی صبحانه کاری خواهیم داشت و بعد از آن به ملاقات وزیر امورخارجه و بعد همراه با وزیر خارجه آفریقای جنوبی به جلسه کمیسون مشترک خواهیم رفت که احتمالا تا بعد از ظهر ادامه خواهد داشت. عصر امروز هم با آقای جاکوب زوما، ییس جمهور آفریقای جنوبی دیدار می کنم و پس از آن آفریقای جنوبی را به مقصد استانبول ترک می کنم.

انشاءالله فردا صبح ساعت 5 به استانبول می رسم. متأسفانه راه خیلی دور است. برای آمدن به آفریقای جنوبی با توقف 4 ساعته در دبی مجموعا 14 ساعت در راه بودیم و پرواز به استانبول هم حدود 9 ساعت خواهد بود.

ساعت 9 صبح فردا با آقای عبدالله گل رییس جمهور ترکیه دیدار خواهم داشت که از دهه 70 و از زمان دولت مرحوم اربکان در ترکیه، با ایشان دوست و همکار بوده ام. سپس به اتفاق ایشان و وزیر امورخارجه ترکیه در افتتاحیه اجلاس سالیانه پاگواش (یک مؤسسه معروف صلح بین المللی) که امسال در ترکیه برگزار می شود سخنرانی خواهم کرد و بعد برای دیدار با نخست وزیر و ملاقات های کاری با وزیر امورخارجه ترکیه همراه با وزیر خارجه ترکیه به آنکارا می رویم. انشاءالله صبح شنبه هم به تهران باز می گردم. لذا بعید است بتوانم تا شنبه شب گزارش دیگری خدمت شما تقدیم کنم.

هفته آینده اجلاس گروه 1+5 را در پیش داریم که البته قبل از آن هم سفری به فرانسه برای سخنرانی در افتتاحیه اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو و ملاقات با وزیر امورخارجه فرانسه و دیگر شخصیت های سیاسی و علمی فرانسه خواهم داشت. بحمدالله مقدمات اجلاس 1+5 هم به خوبی در حال برگزاری است. پس از دوسال، ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای شروع حل و فصل مشکلات گذشته به تفاهم رسیدند که تحول مثبت و مفیدی است. همانطور که قبلاً هم خدمتتان عرض کردم راه دراز، پرفراز و نشیب و دشواری در پیش است ولی امیدوارم که به یاری خدا و با کمک مسئولین و حمایت شما مردم خوب، با موفقیت و سربلندی طی شود.

خدا نگهدار.


ویدیو : دسته گل ظریف برای «نلسون ماندلا»