در علم الهی : در علم الهی ستایش خداوندی را سزاست که هیچ صفتی بر صفت دیگرش پیشی ...



روزبه نعمت الهی , گلنوش سبقت الهی , مهدیه الهی قمشه ای

در علم الهی
ستایش خداوندی را سزاست که هیچ صفتی بر صفت دیگرش پیشی نگرفته تا بتوان گفت: پیش از آنکه آخر باشد اول است و قبل از آنکه باطن باشد ظاهر است. هر واحد و تنهایی جز او، اندک است، هر عزیزی جز او ذلیل، و هر نیرومندی جز او ضعیف و ناتوان است، هر مالکی جز او بنده، و هر عالمی جز او دانش‏آموز است، هر قدرتمندی جز او، گاهی توانا و زمانی ناتوان است، هر شنونده‏ای جز خدا در شنیدن صداهای ضعیف کر و برابر صداهای قوی، ناتوان است و آوازهای دور را نمی‏شنود. هر بیننده‏ای جز خدا، از مشاهده رنگهای ناپیدا و اجسام بسیار کوچک ناتوان است، هر ظاهری غیر از او پنهان، و هر پنهانی جز او آشکار است. مخلوقات را برای تقویت فرمانروایی، و یا برای ترس از آینده، یا یاری گرفتن در مبارزه با همتای خود، و یا برای فخر و مباهات شریکان، و یا ستیزه‏جویی مخالفان نیافریده است، بلکه همه، آفریده‏های او هستند و در سایه پرورش او، بندگانی فروتن و فرمانبردارند. خدا در چیزی قرار نگرفته تا بتوان گفت در آن جاست، و دور از پدیده‏ها نیست تا بتوان گفت از آنها جداست. آفرینش موجودات او را در آغاز ناتوان نساخته، و از تدبیر پدیده‏های آفریده‏شده باز نمانده است، نه به خاطر آنچه آفریده قدرتش پایان گرفته و نه در آنچه فرمان داد و مقدر ساخت دچار تردید شد. بلکه فرمانش استوار، و علم او مستحکم، و کارش بی‏تزلزل است، خدایی که به هنگام بلا و سختی به او امیدوار، و در نعمتها از او بیمناکند.
الهی قمشه ای , مهدیه الهی قمشه‌ای , سعید عزت الهی
( وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ: ) الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى لَمْ ‏تَسْبِقْ‏ لَهُ حالٌ حالًا، فَیَکُونَ أَوَّلًا قَبْلَ أَنْ یَکُونَ اخِراً، وَ یَکُونَ ظاهِراً قَبْلَ أَنْ یَکُونَ باطِناً. کُلُّ مَسَمّىً بِالْوَحْدَةِ غَیْرُهُ قَلِیلٌ، وَ کُلُّ عَزِیزٍ غَیْرُهُ ذَلِیلٌ، وَ کُلُّ قَوِىٍّ غَیْرُهُ ضَعِیفٌ، وَ کُلُّ مالِکٍ غَیْرُهُ مَمْلُوکٌ، وَ کُلُّ عالِمٍ غَیْرُهُ مُتَعَلِّمٍ، وَ کُلُّ قادِرٍ غَیْرُهُ یَقْدِرُ وَ یَعْجِزُ، وَ کُلُّ سَمِیعٍ غَیْرُهُ ‏یَصَمّ‏ عَنْ لَطِیفِ الْأَصْواتِ وَ یَصِمُّهُ کَبِیرُها وَ یَذْهَبُ عَنْهُ ما بَعُدَ مِنْها. وَ کُلُّ بَصِیرٍ غَیْرُهُ یَعْمى عَنْ خَفِىِّ الْأَلْوانِ وَ لَطِیفِ الْأَجْسامِ، وَ کُلُّ ظاهِرٍ غَیْرُهُ ‏غَیْرُ باطِنٍ، وَ کُلُّ باطِنٍ غَیْرُهُ غَیْرُ ظاهِرٍ، لَمْ یَخْلُقْ ما خَلَقَهُ لِتَشْدِیدِ سُلْطانٍ، وَ لا ‏تَخَوُّفٍ‏ مِنْ عَواقِبِ زَمانٍ، وَ لَا اسْتِعانَةٍ عَلى ‏نِدٍّ ‏مُثاوِرٍ وَ لا ‏شَرِیکٍ‏ ‏‏مُکاثِرٍ‏، وَ لا ‏ضِدٍّ ‏مُنافِرٍ، وَ لکِنْ خَلائِقُ ‏مَرْبُوبُونَ‏، وَ عِبادٌ ‏داخِرُونَ‏، لَمْ یَحْلُلْ فِى الْأَشْیاءِ فَیُقالَ: هُوَ فِیها کائِنٌ، وَ ‏لَمْ‏ ‏یَنْأَ ‏عَنْها فَیُقالَ: هُوَ مِنْها ‏بائِنٌ‏، لَمْ یَؤُدْهُ خَلْقُ مَا ابْتَدَأَ، وَ لا تَدْبِیرُ ما ‏ذَرَأَ، وَ لا وَقَفَ بِهِ عَجْزٌ عَمَّا خَلَقَ، وَ لا ‏وَلَجَتْ‏ ‏عَلَیْهِ‏ شُبْهَةٌ فِیما قَضى وَ قَدَّرَ، بَلْ قَضاءٌ مُتْقَنٌ، وَ عِلْمٌ مُحْکَمٌ، وَ أَمْرٌ ‏مُبْرَمٌ‏، أَلْمَأْمُولُ مَعَ النِّقَمِ، ‏أَلْمَرْهُوبُ‏ مَعَ النِّعَمِ.


ویدیو : در علم الهی