دردهای دوران قاعدگی را دور بزنید : دلتان می‌خواهد دردهای قاعدگی را پشت سر بگذارید؟ ...


دلتان می‌خواهد دردهای قاعدگی را پشت سر بگذارید؟ از ورم کردن، سردرد، آکنه و کمردرد رها شوید؟ راه‌های میان‌بری برای این ماجرا وجود دارد؛ خیلی نگران نباشید. چندتا از این راه‌ها را درگوشی به شما می‌گوییم، بشنوید و باور کنید.
پادشا: دلتان می‌خواهد دردهای قاعدگی را پشت سر بگذارید؟ از ورم کردن، سردرد، آکنه و کمردرد رها شوید؟ راه‌های میان‌بری برای این ماجرا وجود دارد؛ خیلی نگران نباشید. چندتا از این راه‌ها را درگوشی به شما می‌گوییم، بشنوید و باور کنید. PMS یا همان دردهای پیش از قاعدگی معمولا سراغ تمام خانم‌ها می‌روند اما کم یا زیاد به شرایط و دلایل زیاد بستگی دارد. این سندرم معمولا در طول یک هفته مانده به شروع عادت‌ماهانه در خانم‌ها باعث ایجاد علائمی نظیر پف و تورم صورت و دست و پا، یبوست، سردرد، شکم‌درد و حتی تغییر خلق و خو و احساسات می‌شود. حدود 85‌درصد خانم‌ها مبتلا به پی ام اس هستند و البته برخی از آنها نشانه‌های شدیدتری دارند که گاهی تاثیرات عمده‌ای روی شخصیت یا کارشان می‌گذارد. با این توصیه‌های بی‌نظیر مطمئن باشید این ماه را آسوده‌تر خواهید گذراند.

استحمام در دوران قاعدگی , دوران قاعدگی , نکات بهداشتی دوران قاعدگی

افراد مبتلا

کافی است کمی جست‌و‌جو کنید تا متوجه شوید که تقریبا تمامی خانم‌های دور و برتان حداقل یکی از علائم پی ام اس را دارند و از آن رنج می‌برند. گاهی سن و سال و مسائل موروثی و نژادی تفاوت‌هایی در علائم این دوران به وجود می‌آورد.  معمولا بیشترین علائم پی ام اس بین سال‌های پایانی دهه دوم تا سال‌های میانی دهه چهارم زندگی پدیدار می‌شود.  معمولا خانم‌های با پوست تیره بیشتر از سفیدپوستان دچار اشتهای شدید می‌شوند. در خانم‌های سفیدپوست معمولا افزایش وزن بیشتری نسبت به تیره‌پوستان رخ می‌دهد و تغییرات رفتاری و خلق‌وخو در آنها بیشتر است.  خانم‌های جوان نسبت به نوجوانان پی ام اس شدیدتری دارند.  یادتان باشد گاهی پی ام اس روی برخی بیماری‌های مزمن دیگر مانند آسم، افسردگی و دلهره، صرع و میگرن تاثیر بدی می‌گذارد و آنها را شدیدتر کند. پس بهتر است اگر خدای نکرده به هر یک از این بیماری‌های مزمن مبتلا هستید و قبل از قاعدگی علائم آنها وخیم‌تر می‌شود، حتما پزشک معالج‌تان را در جریان بگذارید.

علائم هشدار

  اشتهای زیاد: برخی خانم‌ها پیش از قاعدگی اشتهایشان نسبت به شیرینی‌ها، خوراکی‌های نشاسته‌دار مثل کیک‌شکلاتی و نظایر این به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند. دلیل این امر هنوز کاملا مشخص نیست، اما جالب است بدانید که در برخی دیگر از خانم‌ها این حالت کاملا برعکس است و دچار بی‌اشتهایی زیاد می‌شوند.

  آکنه: همان جوش‌های آزاردهنده، چرکی و دردناک خودمان که یکی از متداول‌ترین علائم پی ام اس است و صرفا مربوط به جوانان و غرورشان نیست. در اصل تغییرات هورمونی بدن باعث ایجاد این غده‌های چربی زشت زیر پوست می‌شوند. این غده‌های چربی ممکن است منافذ پوستی را بسته و به جوش‌های چرکی تبدیل شوند که نشانه واضحی برای نزدیک شدن به دوران قاعدگی است. ممکن است بعد از مدت‌ها حتی جای این جوش‌ها که مرتبا با هر دوره قاعدگی پر و خالی می‌شوند، روی پوست باقی بماند.

  درد: متاسفانه این دوران عامل ایجاد دردهای زیادی در بدن می‌شود. کمردرد، سردرد، شکم‌درد، دردهای مفصلی و درد قفسه‌سینه. پس اگر احساس کردید این هفته دردهای مزمن و عذاب‌دهنده در بدنتان زیاد شده است، بد نیست نگاهی به تقویم‌تان بیندازید و مطمئن شوید که در هفته شروع دوران قاعدگی‌تان هستید.

  تغییر احساسات: این یکی را حتما یکبار در طول این دوران تجربه کرده‌اید. مشکل‌سازترین عارضه‌ای که دوران پی ام اس برای اغلب خانم‌ها به وجود می‌آورد، تغییر خلق‌وخو، احساسات و حالات روحی و روانی است. معمولا در این دوران خانم‌ها بسیار زودرنج می‌شوند، به سرعت از کوره درمی‌روند و هر موضوع کوچکی می‌تواند آنها را خشمگین و عصبانی کند. معمولا  خشونت، گریه‌های بی‌دلیل و بی‌وقفه، افسردگی شدید و دلشوره‌ای که گاهی در روزهای نزدیک به قاعدگی به وجود می‌آید و گاهی حدود یک تا دو هفته به قاعدگی مانده شروع و چند روز بعد از آن تمام می‌شوند. گاهی کم‌حافظگی، حواس‌پرتی و از دست دادن تمرکز هم از علائم همین دوران است.



درمان پی ام اس

تمام دردها درمان دارند به شرط اینکه دلیلشان مشخص باشد. متاسفانه پزشکان و محققان هنوز دلیل قطعی برای پی ام اس پیدا نکرده‌اند. معمولا یک هفته قبل از شروع دوران قاعدگی هورمون‌های استروژن و پروژسترون به شدت افت می‌کنند. یکی از دلایل ایجاد علائم شدید، بهم خوردن تنظیم این هورمون‌هاست. همچنین کمبود برخی ویتامین‌ها و موادمعدنی هم باعث بروز این مشکلات و البته شدید شدن این علائم می‌شود. گاهی دردهای قبل از قاعدگی با بیماری‌های دیگری مثل افسردگی، استرس، اضطراب و دلهره یا بیماری‌های تیروئیدی تداخل پیدا می‌کنند. برای اینکه بتوانید دردهای این دوره را از بیماری‌های مزمن تشخیص دهید، باید سعی کنید علائم آزاردهنده را مرتبا یادداشت کنید. اگر این نشانه‌ها مانند نشانه‌های زیر بودند، شما دچار دردهای مرموز قبل از قاعدگی شده‌اید و در غیر این صورت باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید. دردها و عوارض قاعدگی حدودا پنج روز قبل از شروع قاعدگی خود را نشان می‌دهند. معمولا این دردها و نشانه‌ها تا چهار روز بعد از قاعدگی همچنان وجود دارند. این دردها و عوارض معمولا تا سه دوره کامل قاعدگی عینا تکرار می‌شوند. به این ترتیب می‌توانید نشانه‌هایی را که هر بار قبل از عادت ماهانه دچارش می‌شوید، بررسی کنید و مطمئن شوید که مربوط به قاعدگی است. اگر احساس کردید این دردها و نشانه‌ها بیش از اندازه آزاردهنده هستند تا جایی که روی زندگی و کارتان تاثیر منفی دارند، بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید.



دردهای قاعدگی کشنده!

وحشت نکنید؛ این دردها هم شبیه دردهای پی ام اس یا همان سندروم پیش از قاعدگی هستند، منتها کمی شدیدتر. افرادی که مبتلا به این سندروم هستند ممکن است احساس هول و هراس شدیدی داشته باشند. ممکن است به فکر خودکشی بیفتند، گریه‌های بی‌دلیل شدید، بی‌خوابی یا مسائل آزاردهنده دیگری که به شدت روی زندگی روزانه‌شان تاثیر می‌گذارد. خوشبختانه برای نوع متعادل و شدید این دردها و نشانه‌ها (PMS,PMDD) روش‌های درمانی وجود دارد. معمولا زمانی که نشانه‌های پیش از قاعدگی شدیدتر از حد معمول باشد، به سابقه شخص در رابطه با ابتلا به افسردگی، تغییرات خلق‌وخو و احساسات یا آسیب دیدگی‌های روحی او برمی‌گردد.



مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی , روابط زناشویی در دوران قاعدگی , بهداشت دوران قاعدگی

درد با درمان

راه‌حل‌های متعددی برای درمان ناراحتی‌ها و دردهای قبل از قاعدگی وجود دارد. یادتان باشد موفقیت تمامی روش‌های پیشنهادی ما به میزان پشتکار شما بستگی دارد.

ورزش: فعالیت بدنی می‌تواند روح و جسم را تقویت کند در نتیجه کمتر احساس خستگی می‌کنید و دچار بدخلقی و بدرفتاری نمی‌شوید. اگر می‌خواهید ورزش تاثیر بیشتری داشته باشد، باید در برنامه روزانه‌تان بین سی تا چهل‌وپنج دقیقه را به آن اختصاص دهید. یادتان نرود این روش درمانی یعنی ورزش، زمانی جواب می‌دهد که شما آن را به صورت برنامه روزانه‌تان درآورده باشید و تنها یک هفته مانده به قاعدگی مسلما جوابگو نخواهد بود. معمولا برنامه‌های ورزشی روزانه سی دقیقه و پنج روز در هفته ورزش سبک مانند ایروبیک یا دو تا سه بار در هفته انجام ورزش سنگین می‌تواند در کاهش تاثیرات قاعدگی بسیار موثر باشد.

ویتامین B: این‌بار هم ویتامین‌های خانواده Bبه کمکتان می‌آیند، اما نه برای قطع ریزش مو، بلکه برای کاهش دردهای قاعدگی. جالب است بدانید این ویتامین می‌تواند شما را تا حد زیادی از این دردها خلاص کند. اما باز هم خوراکی نجات‌دهنده خانم‌ها یعنی تخم‌مرغ به کمک‌شان می‌آید. نه، نگران رژیم غذایی و اضافه وزن تان نباشید؛ این خوراکی خوشمزه می‌تواند به صورت آب‌پز هم تاثیرگذار باشد. بهتر است در دوره‌ای که به قاعدگی نزدیک می‌شوید مصرف این ویتامین را افزایش دهید. از طرف دیگر می‌توانید طبق تجویز پزشک از مکمل‌های غذایی ویتامین B نیز استفاده کنید، در غیر این صورت مصرف تخم‌مرغ و لبنیات کم‌چرب به کاهش این عوارض به شدت کمک می‌کند.

کربوهیدرات‌ها: غلات معمولی و سبوس‌دار مانند انواع نان‌های سفید یا قهوه‌ای و البته کورن‌فلکس که سرشار از فیبر است می‌تواند دردهای قاعدگی را کاهش دهد. یادتان باشد پیروی از یک برنامه غذایی می‌تواند تا حد زیادی به کاهش این دردها کمک کند. همانطور که خوردن غذاهای سرد مثل ماست یا کاهو ممکن است شکم‌درد شما را افزایش دهد به همان میزان خوردن خوراکی‌های به اصطلاح گرم مانند خرما یا نان‌های سبوس‌دار مانند نان جو می‌تواند دردها را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. در ضمن اکثر غلات سبوس‌دار حاوی فیبر فراوان هستند که شما را سیر می‌کنند در حالیکه کالری چندانی هم ندارند. به این ترتیب برای خانم‌هایی که در این دوران بیش از حد دچار پرخوری و پر اشتهایی می‌شوند بهترین گزینه مصرف غلات سبوس‌دار است که هم شما را سیر می‌کند هم دردتان را از بین می‌برد.



استرس بس

سعی کنید بین خودتان و دنیای اطرافتان تعادل به وجود بیاورید، به این ترتیب اتفاقات کوچک اعصابتان را بهم نمی‌ریزد و احساسات و افکار بد برای طولانی‌مدت در فکر و نظرتان باقی نمی‌ماند. گرچه در دنیای امروز پیدا کردن محل و موقعیتی بدون استرس و فکر و خیال، کار بسیار دشواری است اما غیرممکن نیست. کافی است سعی کنید عوامل استرس‌زا را از محیط کار یا خانه‌تان دور نگه دارید. کنترل اعصابتان را خودتان به دست بگیرید. فراموش نکنید که جز شما کسی قادر نیست اعصاب بهم ریخته‌تان را درست کند و حالتان را سر جا بیاورد. معمولا هرکسی خودش بهتر می‌داند چه عواملی برایش آرامش‌بخش است. مثلا انجام حرکات یوگا، مدیتیشن، شنا، ماساژ، موسیقی، نقاشی، استفاده از دستبندهای آرامش یا هرکدام از این روش‌ها می‌تواند حالتان را بهتر کند؛ کافی است راه‌حل مناسب خودتان را پیدا کنید. یادتان باشد که اگر خواب کافی و مناسب نداشته باشید هیچکدام از این روش‌ها تاثیر نخواهند داشت.



اخراجی‌ها

بهتر است برخی موادغذایی را هم قبل از دوران قاعدگی به کلی فراموش کنید. البته حذف این خوراکی‌ها به طور کامل هم برای سلامت بدن مفید است و بدون این مواد احساس بهتری خواهید داشت. نمک یکی از عواملی است که باعث تشدید پف و ورم بخصوص در ناحیه صورت می‌شود. کافئین شما را تبدیل به یک خانم زودرنج و به شدت حساس می‌کند. قند شما را چاق می‌کند و زیادی آن به شکل چربی در بدنتان ذخیره می‌شود و شما را از فرم می‌اندازد، اما مهمتر از همه اینکه در این دوران قند، شما را بیش از هر چیز دیگری پرخور می‌کند.



در دوران قاعدگی چه بخوریم؟ , دردهای دوران بارداری , حمام در دوران قاعدگی

مسکن‌ها

از آنجایی که بسیاری از نشانه‌های پی ام اس انواع دردهایی مانند سردرد، شکم‌درد، کمردرد و امثال آن هستند، مصرف مسکن می‌تواند این عوارض را کاهش دهد. یادتان باشد اگر دردتان تمامی نداشت و کلافه شده بودید برای اینکه بتوانید راحت‌تر بخوابید می‌توانید یکی از خانواده مسکن‌ها را مانند آسپرین، ایبوروفن‌ها، ادویل، ناپروکسین‌ها یا هر مسکن آزاد دیگری را مصرف کنید. گاهی لازم نیست زیاد درد بکشید و خوردن یک مسکن ساده می‌تواند نجات‌تان دهد.



مکمل‌ها

برخی مکمل‌های ویتامینی یا معدنی مانند فولیک‌اسید، منیزیم، ویتامین E و کلسیم می‌تواند تا حد زیادی عوارض پی ام اس را کاهش دهد. فراموش نکنید قبل از مصرف هرکدام از این مکمل‌ها با پزشک‌تان مشورت کنید. البته جدیدا کپسول‌هایی هستند که تمامی این مواد را با هم دارند و شما می‌توانید با مصرف روزانه یک عدد تمامی مواد مورد احتیاج بدن را که به میزان کافی از موادغذایی دریافت نمی‌کنید از این طریق به دست آورید، اما مشورت با پزشک را فراموش نکنید.

دوران قاعدگی زنان , عصبانیت در دوران قاعدگی , امان از دیسمنوره یا دردهای دوران پریود

گیاه درمانی: در بدن برخی افراد گیاهان بیشتر از موادشیمیایی و مصنوعی جواب می‌دهد و البته این به بدن فرد بستگی دارد که چقدر به استفاده از گیاهان عادت کرده باشد. از طرفی درمان‌های گیاهی معمولا در طولانی‌مدت جواب می‌دهند. شما نباید انتظار داشته باشید که زمانی که درد شدید دارید مثلا یک جوشانده گیاهی به سرعت یک مسکن دردتان را تسکین دهد، بنابراین درمان‌های گیاهی را باید به طور پیگیر و مداوم انجام دهید و البته صبور باشید. مثلا مصرف چای و زعفران و نبات در طول یک هفته باقیمانده تا شروع عادت‌ماهانه، قاعدگی شما را تا حد زیادی بدون درد و راحت می‌کند. روزی یک لیوان جوشانده گل‌گاوزبان و نبات یا صبحانه یک لیوان چای‌دارچین به شدت روی آرامش و البته کاهش درد شما تاثیرگذار است؛ البته قبل از مصرف دستورات گیاهی هم بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید. گاهی ممکن است این درمان‌های گیاهی با درمان‌های دارویی اختلال پیدا کند و تاثیر یکی را از بین ببرد یا عوارض جانبی داشته باشد.

داروها: برخی داروها مانند قرص‌های ضدبارداری با تنظیم هورمون‌ها، قاعدگی راحت‌تری را فراهم می‌کنند و به این ترتیب عوارض پی ام اس کمتری خواهید داشت. البته یادتان باشد که قرص‌های ضدبارداری انواع گوناگون دارند و در افرادی که از قرص‌های ضدافسردگی هم استفاده می‌کنند مصرف آنها ممنوع است. به هرحال قبل از مصرف این داروهای باید با پزشک متخصص‌تان مشورت کنید.


ویدیو : دردهای دوران قاعدگی را دور بزنید