درخشان: پرسپولیس بازیکن ستاره می‌خواهد : 19 شهریورماه بود که خبر رسید علی دایی ...


19 شهریورماه بود که خبر رسید علی دایی از سرمربی‌گری پرسپولیس برکنار شد. شاید ابتدا کسی باور نمی‌کرد دایی به راحتی از پرسپولیس کنار گذاشته شود اما این اتفاق افتاده بود خبرگزاری ایسنا: 19 شهریورماه بود که خبر رسید علی دایی از سرمربی‌گری پرسپولیس برکنار شد. شاید ابتدا کسی باور نمی‌کرد دایی به راحتی از پرسپولیس کنار گذاشته شود اما این اتفاق افتاده بود زیرا حمیدرضا سیاسی دو روز قبل از این اتفاق تصمیمش را برای برکناری دایی گرفته بود و با حمید درخشان برای هدایت سرخ‌پوشان مذاکراتی را انجام داده بود.

درخشان برای تمرین دادن پرسپولیس به درفشی‌فر آمد اما دایی هم که قبول نداشت رسما اخراج شده، به درفشی‌فر آمد. اینجا بود که پس از اتفاقاتی خاص، حمید درخشان سکان هدایت سرخ‌پوشان را برای دومین بار بر عهده گرفت. او در ابتدا نتایج خوبی را گرفت اما کم‌کم نتایج بد سرخ‌پوشان هم شروع شد تا اینکه پرسپولیس داربی را برد و ورق به نفع درخشان برگشت. پیروزی در داربی پرسپولیس را از بحران خارج نکرد و باز هم نتایج بد به سراغ سرخ‌پوشان آمد. شکست مقابل ذوب آهن و حذف از جام حذفی و همین طور شکست مقابل نفت تهران و فولاد خوزستان به کارنامه درخشان اضافه شد. البته سرمربی سرخ‌پوشان توجیهات زیادی برای نتایج ضعیف پرسپولیس داشت. از محرومیت و مصدومیت بازیکنان کلیدی گرفته تا بحران مدیریتی که این روزها پرسپولیس دچار آن است.

حمید درخشان درباره اتفاقات این روزهای پرسپولیس صحبت کرد. او با گله از بدشانسی‌هایی که برای این تیم به وجود آمده، گفت: اگر هواداران کمی صبوری کنند ما از بحران عبور می‌کنیم و روزهای خوب پرسپولیس هم از راه می‌رسد. سرمربی این روزهای سرخ‌پوشان پایتخت از اینکه ریسک کرده و هدایت این تیم را برعهده گرفته پشیمان نیست و می گوید مربی که ریسک نکند موفق نمی‌شود.

او معتقد است پرسپولیسی که او در سال 73 هدایت آن را برعهده داشت از بهترین پرسپولیس‌های تاریخ است. درخشان همچنین می گوید درحال حاضر وارث تیمی است که نقشی در بسته شدن آن نداشته است.

* برای دومین بار است که به عنوان سرمربی پرسپولیس انتخاب شدید، علاوه بر هجمه‌ای که از سوی پیشکسوتان باشگاه علیه شما بود، هواداران هم بر علیه شخص شما بودند. چطور توانستید هواداران را با خودتان همسو کنید؟

من به عنوان یک پرسپولیسی می‌خواستم به پرسپولیس کمک کنم. اگر هم جواب منفی به پیشنهاد سرمربی‌گری این تیم می‌دادم به من می‌گفتند پس چه زمانی می‌خواهی به این تیم کمک کنی. من به این تیم آمدم و به پرسپولیس کمک کردم و خدا را شکر می‌کنم که در حال حاضر پرسپولیس فوتبالی به مراتب زیباتر از گذشته را نمایش می‌دهد اما بدشانسی‌ها و اشتباهات فردی در تیم ما رخ می‌دهد. کسانی که فوتبال را می‌شناسند و درک می‌کنند همین طور تماشاچیانی که فوتبال را درک می‌کنند از ما حمایت کردند. این نشان دهنده درایت و فهم فوتبالی آن‌ها است. ان‌شاءالله اگر کمی صبوری کنند و ما از بحران عبور کنیم، روزهای خوب پرسپولیس هم از راه می‌رسد.

* 19 شهریورماه پس از برکناری علی دایی به عنوان سرمربی پرسپولیس انتخاب شدید. از چه زمانی با شما برای هدایت این تیم صحبت کرده بودند؟

از 48 ساعت قبل از برکناری علی دایی با من صحبت کردند و من هم شرایطم را به مدیران وقت پرسپولیس گفتم و در نهایت هم توافق انجام شد. من مذاکراتم را با شخص سیاسی انجام دادم زیرا آن زمان پرسپولیس درگیر بحران مدیریتی بود.

* زمانی که پرسپولیس را تحویل گرفتید، این تیم با تعدادی بازیکن مصدوم و محروم روبه‌رو بود.

پرسپولیس رضا نوروزی، مهرداد پولادی، دغاغله، علی‌عسگر، صادقیان و هادی نوروزی را به دلیل مصدومیت و محرومیت در اختیار نداشت. پس از آن ماهینی هم به مشکل سربازی برخورد و از تیم ما جدا شد. یعنی 7 بازیکن اصلی را ما در اختیار نداشتیم.

* در ابتدا که پرسپولیس را تحویل گرفتید با تیم‌های ضعیف جدول بازی داشتید فکر نمی‌کنید این موضوع به شما کمک کرد؟

من معتقدم هیچ تیم ضعیفی در جدول وجود ندارد. همه تیم‌ها مقابل پرسپولیس برای پیروزی به میدان می‌روند. وقتی تیمی پرسپولیس را شکست می‌دهد برای یک سال گارانتی می‌شود. پرسپولیس با هر تیمی بازی می‌کند کار سختی پیش رو دارد.

* تیمی که 7 بازیکن اصلی را در اختیار نداشت، تحویل گرفتید. نمی‌ترسیدید چنین ریسکی انجام دادید؟

معتقدم مربی‌ای که ریسک نکند موفق نمی‌شود. بعضی‌ها می‌گویند اگر در انتهای فصل مربی پرسپولیس می‌شدم بهتر بود اما باید بگویم شاید این تیم تا انتهای فصل نابود می‌شد. کسی گارانتی می‌کرد که این تیم در انتهای فصل به لیگ یک نرود؟ اگر همه چیز آماده باشد و شما بیایید دیگر ریسک انجام نداده‌اید. باز هم می‌گویم شما باید ریسک کنید تا به موفقیت برسید. توانایی مربیان در بحران‌ها مشخص می‌شود. البته این نظر شخصی من است و من هم کاملا ریسک‌پذیر هستم.

* شما پیش از این دوست داشتید دوباره به پرسپولیس برگردید. شاید ابتدا هجمه‌ای علیه شما وجود داشت اما در حال حاضر ازشما حمایت می‌کنند. چه برنامه‌ای دارید که در آینده از اعتبار پرسپولیس و خودتان دفاع کنید؟

من وارث تیمی هستم که فرد دیگری آن را بسته است اما پذیرفته‌ام به این تیم کمک کنم. درست است که مشکلاتی وجود دارد اما آیا قرار است همه مشکلات تا انتهای فصل با ما باشد؟ یعنی قرار است بازیکنان محروم و مصدوم ما به جمع ما اضافه نشوند؟ آیا این انصاف است؟ من تمام تلاشم را برای موفقیت تیم انجام می‌دهم و انتظار دارم مسئولان باشگاه هم کمک‌مان کنند تا بازیکنان مصدوم زودتر به جمع ما اضافه شوند و یا محروم‌مان به تیم ملحق شوند. اگر این رویه ادامه پیدا کند و تیم نتیجه نگیرد، آخر فصل می‌گویند آقای درخشان دیدی نتوانستی موفق شوی. اگر برای تیم بازیکن گرفته نشود، من باید چه کار کنم؟ آیا باید توقع معجزه از من داشت. من تیم را تا به امروز هدایت کرده‌ام اما انتظار دارم که تیم تقویت شود تا در نیم فصل دوم با قدرت وارد میدان شویم.

* تا چه زمانی در برابر این مشکلات مقاومت می‌کنید؟

در مقابل چه چیزی باید مقاومت کنم. در برابر بی‌پولی باید مقاومت کنم؟ مقاومتی وجود ندارد. من می‌گویم باید همه بیایند و کمک کنند تا تیم حرکتش را به سوی موفقیت سریع‌تر انجام دهد. هر کدام از پازل‌های موفقیت نباشند ایراد به وجود می‌آید. در حال حاضر که وضعیت مدیریتی باشگاه مشخص نیست اما امیدوارم هرچه زودتر مشکلات حل شود. دوست ندارم به اگر و اما فکر کنم.

* حمید درخشان تا چه زمانی از اعتبار خودش برای پرسپولیس خرج می‌کند؟

تا زمانی که بتوانم و احساس کنم می‌توانم به این تیم کمک کنم در کنار پرسپولیس خواهم بود.

* وقتی سرمربی پرسپولیس شدید علی دایی به شکل بدی از این تیم کنار گذاشته شد. قبول دارید نوع برکناری دایی خوب نبود؟

باید بگویم زمانی که کرانچار سرمربی پرسپولیس بود همین گونه او را از کار برکنار کردند و علی دایی سرمربی پرسپولیس شد. مدیرعامل وقت دایی را سر تمرین آورد و در حضور کرانچار به بازیکنان معرفی کرد. معتقدم به خاطر اشکالاتی که در مدیریت باشگاه رخ داده بود، نوع برکناری دایی به خوبی انجام نشد. من می‌گویم شاید نوع برکناری دایی می‌توانست بهتر انجام شود. امیدوارم روزی برسد تا در فوتبال ایران جایگاه و حرمت مربی حفظ شود. اگر قصد داریم یک مربی را جابه‌جا کنیم می‌توانیم روند بهتری را طی کنیم تا به شخصیت مربی توهین نشود.

* با توجه به مشکلاتی که در پست دروازه‌بانی دارید آیا قرار است دروازه‌بان جذب کنید؟

در حال حاضر مشکلات زیادی داریم و باشگاه دچار مشکلات مدیریتی است. باید مشکلات‌مان را با هیات مدیره در میان بگذاریم تا به یک اجماع کامل برسیم. در حال حاضر نمی‌توانیم درباره بازیکنان تصمیم‌گیری کنیم بلکه باید با اجماع، یک تصمیم صحیح بگیریم. اجرای تصمیم‌های ما نیازمند حضور مدیرعامل است، پس باید منتظر باشیم مدیرعامل برگردد سپس تصمیم‌هایمان را اتخاذ کنیم. در حال حاضر هم نمی‌توان درباره رفتن یا ماندن بازیکنی صحبت کنیم.

* به نظر می‌رسد سوشا مکانی مشکل روحی دارد و به همین دلیل است که اشتباهات فاحشی انجام می‌دهد. آیا شما با این قضیه موافق هستید؟

مگر بازیکن حرفه‌ای باید چنین اشتباهاتی که سوشا انجام می‌دهد را انجام دهد. سوشا به عنوان یک فوتبالیست بزرگ که پول گرفته، باید بدون اشتباه ظاهر شود. او باید خودش را با شرایط و مشکلات وفق دهد. مگر سوشا مکانی بازیکن 16 ساله است که مشکلات روحی داشته باشد؟ این را قبول دارم که قسمتی از فوتبال اشتباهات فردی است اما باید این اشتباهات به حداقل برسد. سوشا مکانی باید هرچه زودتر خودش را اصلاح کند و به شرایط خوب بازگردد. چیزی که در حال حاضر باعث اذیت من در پرسپولیس می‌شود این است که اگر بخواهم بازیکنی را جابه‌جا کنم دستم خالی است و نمی‌توانم این کار را انجام دهم. در حال حاضر هواداران ما باید کمی صبر کنند تا از این بحران مدیریتی عبور کنیم، سپس برای تقویت تیم تصمیم‌های جدید بگیریم.

* یعنی شما اگر برای فصل بعد سرمربی پرسپولیس باشید، بازیکنانی را از این تیم کنار می‌گذارید؟

طبیعی است که این اتفاق رخ دهد. پرسپولیس نیاز به یک خون جدید دارد. تیم پرسپولیس از قدیم بازیکنان ستاره را در اختیار داشته است. الان هم باید این گونه باشد. در پرسپولیس باید بازیکنان ستاره بازی کنند. این تیم باید هم ستاره بسازد و هم ستاره را در اختیار داشته باشد.

* در حال حاضر حمید درخشان حال حاضر پرسپولیس کیست؟

چنین بازیکنی نداریم.

* فرشاد پیوس پرسپولیس کیست؟

نداریم. در حال حاضر چنین بازیکنانی در پرسپولیس نداریم. فرشاد پیوس در هر فصل 24 و یا 25 گل می‌زد. در حال حاضر هیچ بازیکنی نمی‌تواند جای آن‌ها را بگیرد.

* کمی به دوران گذشته برگردیم، شما در دوران بازیگری‌تان در اوج فوتبال را کنار گذاشتید و هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفتید. چه شد که احساس کردید باید وارد عرصه مربی‌گری شوید.

من در زمانی در پرسپولیس مربی شدم که این تیم به خاطر نبودن آقای پروین وارد بحران شده بود. به من گفته شد حتما باید این مسئولیت را قبول کنم اما من گفتم کسانی بهتر از من هستند که می‌توانند این تیم را اداره کنند، با این حال مدیران وقت قبول نکردند و از من خواستند که سرمربی پرسپولیس شوم. آن‌ها هدایت پرسپولیس را به عنوان یک تکلیف به گردن من گذاشتند و گفتند که شما هم پرسپولیسی هستید و هم از ستاره‌های این تیم محسوب می‌شوید. به این شکل شد که من مربی‌گری‌ام را آغاز کردم. در سال اول به همراه آقای محمدخانی و پنجعلی پرسپولیس را اداره کردیم. در سال دوم یک مربی خارجی آوردند و من به عنوان دستیار فعالیت کردم تا اینکه استانکو آمد و به عنوان دستیار کنار او کار کردم. بعد از رفتن استانکو هم تیم را به تنهایی اداره کردم و در نهایت علی پروین به پرسپولیس آمد.

* در سال 73 در اولین تجربه مربی‌گری‌تان هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفتید. از آن زمان صحبت کنید.

من با آن پرسپولیس نتایج خوبی را گرفتم و اسناد این صحبت هم موجود است. در آن زمان تیم را خودم بستم و خیلی سعی کردم بهترین ستاره‌ها را به پرسپولیس بیاورم و تیم خوبی جمع کنم. بعدها 8 بازیکن از این تیم به اروپا ترانسفر شدند. ببینید چقدر این تیم خوب بود که 8-9 بازیکن آن به اروپا رفتند و در اروپا بازی کردند. آن تیم به هیچ عنوان قابل مقایسه با پرسپولیس حال حاضر نیست. هر کدام از بازیکنان تیم ما سال‌ها برای تیم ملی بازی کردند. معتقدم نقطه پرواز بازیکنانی چون مهدوی کیا، باقری، علی دایی، امامی فر و مهرداد میناوند همان تیمی بود که من بسته بودم. این‌ها همه از آن تیم به عنوان سکوی پرتاب استفاده کردند و به قله‌های موفقیت رسیدند. معتقدم بهترین دوره باشگاه پرسپولیس به همان زمان برمی‌گردد. بازیکن بی‌نام و نشان ما در آن زمان بهنام طاهر‌زاده بود که او هم به اروپا رفت و در کشور کرواسی بازی کرد. علی پروین سرمربی پرسپولیس شد و با استفاده از شاکله همان تیم یک دوره هم قهرمان شد.

* بعد از آمدن پروین، چرا با او همکاری نکردید؟

آقای پروین خودشان دستیارانشان را انتخاب کردند و اعتقادی به حضور من نداشتند. بنابراین من از پرسپولیس جدا شدم و مسئولیت تیم نوجوانان را بر عهده گرفتم. پس از نوجوانان به تیم ملی جوانان رسیدم و مدتی هم با آن‌ها کار کردم.

* در زمان شما بازیکنان پس از پایان دوره بازیگری به راحتی وارد عرصه مربی‌گری می‌شدند و هیچ دوره آموزشی را نمی‌گذراندند. آیا شما پس از حضور در پرسپولیس دوره‌های مربی‌گری را گذراندید.

من پس از اینکه از پرسپولیس جدا شدم به همت آقای صفایی فراهانی که هزینه‌ی رفتن ما به اروپا را پرداخت کردند، دوره‌های حرفه‌ای مربی‌گری را در هلند، برزیل، انگلستان، مالزی و ژاپن گذراندم. این دوره‌ها حدود دو سال طول کشید و توانستم مدرک بین‌المللی یوفا را بگیرم. فدراسیون فوتبال با ریاست‌ آقای صفایی فراهانی کمک زیادی به ما کرد تا توانستیم این دوره‌ها را بگذرانیم.

* در اولین دوره که هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفتید، وضعیت این تیم بحرانی بود، در حال حاضر هم شرایط این تیم بحرانی است. آن زمان موفق بودید. آیا الان هم موفق خواهید شد؟

وضعیت الان با آن زمان کاملا متفاوت است. در سال 73 شرایط تیم به مراتب بهتر بود. تیم از نظر کادر مدیریتی وضعیت خوبی داشت و فقط سرمربی کم داشت. اما الان با هزار و یک مشکل مواجه هستیم. البته امیدوارم هرچه زودتر مشکلات حل شود و پرسپولیس به یک ثبات برسد.

* در سال 73 زمانی که هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفتید، همه از شما حمایت کردند اما در سال 93 وقتی به پرسپولیس آمدید، از سوی پیشکسوتان هجمه‌ای علیه شما به راه افتاد، در این 20 سال چه اتفاقی رخ داد که نظرها نسبت به شما عوض شد؟

نمی‌دانم چه اتفاقی رخ داده است. شاید آدم‌ها عوض شده‌اند. همه پیشکسوتان می‌توانند از پرسپولیس انتقاد کنند. زیرا همه آن‌ها برای این تیم زحمت کشیده‌اند و تریبون هم در اختیار آن‌هاست. اگر عادلانه و منصفانه صحبت کنند هیچ مشکلی نیست، اما اگر با حب و بغض صحبت کنند مشکل ایجاد می‌شود. خودشان را جای من تصور کنند ببینند که اگر دیگران درباره آنها این گونه صحبت کنند چه حسی پیدا می‌کنند. اگر پرسپولیس را دوست دارند به پرسپولیس کمک کنند اما اگر دوست ندارند، شعار ندهند. قرار نیست هر کسی جای من نشسته را بکوبند. باید انتقادات سازنده و منطقی باشد.

* زمانی که در سال 73 سرمربی پرسپولیس بودید، خودتان اشاره کردید تیم از مجموعه مدیریتی قوی بهره می‌برد اما وقتی نتیجه گرفتید، هیچ کس از مدیریت صحبت نکرد و همه این موفقیت‌ها را به پای شما نوشتند.

این موضوع را قبول دارم اما مدیریت موظف است تا به ما کمک کند و برایمان بازیکن بگیرد. اگر این اتفاق رخ ندهد، من قربانی می‌شوم. ما نمی‌توانیم از واقعیت فرار کنیم، اگر مدیرعامل و هیات مدیره کمک نکنند مسلما موفق نمی‌شویم. معتقدم تیمی که پشت تیم است، نقش مهمی در موفقیت دارد. در حال حاضر ما تیم پشت تیم را نداریم و مشکلات مدیریتی داریم. در روز اول که به این تیم آمدم از کجا می‌دانستم که مدیرعامل ما زندانی می‌شود؟ من با علم به اینکه می‌دانستم این آقایان قرار است به ما کمک کنند به پرسپولیس آمدم. اگر کمک‌مان نکنند من چه کاری از دستم برمی‌آید؟

* شما در دو داربی معروف که یکی با نتیجه تساوی 2 بر 2 و دیگری با برتری3 بر صفر پرسپولیس همراه بود، سرمربی پرسپولیس بودید. قبول دارید وقتی پیروزی 2 بر صفر در داربی اول را با تساوی 2 بر 2 عوض کردید به نوعی شما به نیمکت استقلال باختید؟

چرا حرف از باخت می‌زنید؟ لیورپول در جام باشگاه‌های اروپا، نیمه اول را سه بر صفر به میلان باخته بود، اما در نهایت بازی 3 بر 3 به اتمام می‌رسد و در پنالتی پیروز میدان می‌شود. قسمتی از فوتبال همین است. داربی که به آن اشاره می‌کنید با نتیجه تساوی به پایان رسید و ما بازنده نبودیم. وقتی ما برتری 2 بر صفر را با تساوی عوض کردیم متوجه شدم که عوامل بیرونی هم در نتیجه بازی تاثیرگذار هستند. در این موضوع شکی نداشته باشید. داور در نتیجه آن بازی نقش زیادی داشت. اگر به خاطر بیاورید داور اشتباهات فاحش زیادی یا عمدا و یا سهوا انجام داد. معتقدم آن بازی را به عوامل درون و برون زمین باختیم و بازی، فوتبالی به تساوی نرسید. بعد از آن هم در حالی که هنوز ساعت 8 شب نشده بود، 9 بازیکن ما را محروم کردند. از قبل برنامه‌ریزی شده بود که این بازی برنده نداشته باشد و یا اگر برنده دارد، پرسپولیس برنده میدان نباشد. اگر نتیجه صفر بر صفر بود شاید اتفاق دیگری رخ می‌داد و پرسپولیس را می‌بازاندند اما وقتی تا دقیقه 75 ما پیش بودیم، فقط زور زدند که حداقل بازی به تساوی بکشد.

* بهزاد داداش‌زاده در مصاحبه‌ای گفته بود در همان داربی معروف، بعد از اینکه رضا شاهرودی از بازی اخراج می‌شود به شما می‌گوید تا خودش را تعویض کنید تا جای خالی شاهرودی پر شود، اما شما این کار را نکردید.

بازیکن باید بداند وقتی در زمین بازی می‌کند نمی‌تواند برای مربی تصمیم بگیرد. مگر بازیکن می‌تواند بگوید چه بازیکنی را با چه کسی تعویض کنم؟ این صحبت حرف کوچکی است. من در آن مسابقه بازیکن دیگری به میدان فرستادم تا کمک کند اما این بازیکن کم کاری کرد و ما ضربه خوردیم.

* داریوش مصطفوی در یک برنامه مستند عنوان کرده بود که تصمیماتش درباره آن داربی کاملا درست بوده است.

من به نظرات مصطفوی احترام می‌گذارم، ایشان از افرادی هستند که برای فوتبال زحمات زیادی کشیده‌اند. شاید فکر کند که تصمیماتش درست بوده، اما نمی‌توان ظرف مدت 5 تا 6 ساعت درباره محرومیت 8 بازیکن تصمیم‌گیری کرد. برای اینکه بخواهند بازیکنی را محروم کنند ابتدا باید توسط افرادی مشخص فیلم بازی مجددا بررسی شود و بعد از هم‌فکری رای صادر شود اما آن زمان این گونه عمل نشد.

* شما می‌گویید از قبل برنامه‌ای بود تا این بازی به تساوی کشیده شود. در سال‌های گذشته صحبت‌های زیادی در این مورد مطرح شده است. پس شما به این اعتقاد دارید که توصیه‌ای برای به تساوی رسیدن داربی انجام می‌شود؟

من اصلا به این موضوع اعتقاد ندارم. چون در چند داربی خودم حضور داشتم. هر کسی در این مورد نظراتش را می‌گوید. وقتی حرف از به تساوی کشیده شدن بازی می‌زنم، خوانندگان فکر می‌کنند از نهادهای بالادستی دستور دادند که داربی مساوی شود، اما واقعیت این گونه نیست. حرف من این است که این موضوع سلیقه‌ای است. به طور مثال فردی در فدراسیون فوتبال حضور دارد که دوست ندارد من موفق شوم. در داربی مربی همیشه دوست دارد برنده باشد. زیرا وقتی در این بازی پیروز می‌شوید، به نوعی مربی‌گری شما تضمین می‌شود. پس هیچ مربی به دنبال کسب تساوی نیست. اگر گاهی اوقات با نتیجه تساوی به پایان می‌رسد، به خاطر تفکرات محتاط مربیان است. درباره داربی که با تساوی 2 بر 2 به پایان رسید باید بگویم، در آن بازی سلیقه‌ای عمل شد.

* پس از جدایی از پرسپولیس، در امر مربی‌گری روزهای خوبی را پشت سر نگذاشتید. علت آن چه بود؟

پس از اینکه از پرسپولیس جدا شدم کسی سراغ ما نیامد تا به این تیم برگردم. بعد از آن هم همیشه سرمربی تیم‌هایی شدم که در بحران بودند و کمک‌شان کردم. من هیچ تیم آماده‌ای را از کسی تحویل نگرفتم و هیچ تیمی را خودم نبستم. فقط پیکان را خودم بستم که آن هم زمانی که به نیم فصل اول رسیدیم، تیم در جایگاه دوم بود و بعد مشکلات درونی باعث شد تیم وارد حاشیه شود. سپس به شاهین بوشهر رفتم و در هفته ششم زمانی که تیم چهارم بود، از آن‌ها جدا شدم و در حالی که سه هفته تا پایان بازی‌ها باقی مانده بود به شاهین برگشتم. وقتی به شاهین برگشتم خودشان نخواستند که بمانم و کمک کنم. من مشکلی برای ادامه همکاری نداشتم. نمی‌دانم چرا برخی نتایج ضعیف را به من نسبت می‌دهند. وقتی تیم را چهارم جدول تحویل دادم و در رتبه هفدهم تحویل گرفتم، مقصر من هستم؟ وقتی شما در تیمی کار می‌کنید همه باید به آن تیم کمک کنند. وقتی من کشتی را می‌کشم دیگران هم وظیفه دارند به من کمک کنند اما من در باشگاه‌هایی مربی‌گری کردم که مشکلات خاص خودشان را داشتند و کسی کمک نمی‌کرد. به طور مثال من شاهین بوشهر را به اردوی ترکیه بردم اما در آنجا به خاطر کمبود پول ما را در ماشین زندانی کردند. من که نباید برای این باشگاه پول خرج کنم بلکه فقط باید روی مسائل فنی تیم کار کنم.

* از زمان حضورتان در باشگاه‌های قطر صحبت کنید. شما را ناصر محمدخانی به قطر برد و در آنجا هم خوش درخشیدید.

در آن زمان که ما به قطر رفتیم، این کشور به تازگی از بازیکنان ایرانی استقبال می‌کرد. بعد از اینکه در سنگاپور جام ملت‌ها را برگزار کردیم محمد پنجعلی و ناصر محمدخانی از ایران به قطر رفتند و بعد از آن‌ها هم من به آنجا رفتم. وقتی ناصر محمدخانی در قطر بود با قطری‌ها صحبت کرد و من هم به آنجا رفتم. باید بگویم ناصر محمدخانی برای رفتن من به قطر تلاش‌های زیادی را انجام داد و من را به آن‌ها معرفی کرد.

* ناصر محمدخانی پس از اینکه با باشگاه‌های قطری به مشکل خورد به ایران بازگشت و فوتبالش را در ایران ادامه داد اما شما همچنان در قطر ماندید. این موضوع باعث ناراحتی محمدخانی از شما شد.

من باید در آن زمان چه کار می‌کردم؟ باشگاه به من گفته بود بمان و قراردادت را تمدید کن، نباید قراردادم را تمدید می‌کردم؟ باید واقع‌بینانه به این قضایا نگاه کنیم. در فوتبال حرفه‌ای دیگر این مباحث مطرح نیست که کسی به خاطر کسی در باشگاهی بماند و یا به خاطر فردی از باشگاهی جدا شود. در آن زمان باشگاه به من نیاز داشت و قرارداد من را تمدید کرد. بنابراین من ماندم و ناصر محمدخانی که با آن‌ها به مشکل خورده بود به ایران برگشت. فکر نمی‌کنم ناصر حق دلخوری داشته باشد.

* از تیم ملی صحبت کنیم. در مقدماتی جام جهانی 1994 شما یکی از ستاره‌های تیم ملی بودید. تیمی که به اذعان خیلی‌ها بهترین تیم ملی فوتبال ایران بود. اما به خاطر مشکلاتی، این تیم به جام جهانی نرفت. شما فکر می‌کنید دلیل اصلی نرفتن تیم ملی به جام جهانی چه بود؟

به نظر من اشتباه در تصمیم‌گیری‌های کادر فنی باعث شد آن تیم به جام جهانی نرود.

* اما گفته می‌شد به خاطر اینکه قرار بود جام جهانی در کشور آمریکا برگزار شود، توصیه شده بود که این تیم به جام جهانی صعود نکند.

هیچ کس به ما نگفت که نتیجه نگیرید. ولی شاید اگر از گروه صعود می‌کردیم اجازه نمی‌دادند به آمریکا برویم. حتی به خاطر همین موضوع از رفتن به المپیک هم محروم شدیم. اما باید بگویم آن تیم یکی از بهترین تیم‌های فوتبال ایران بود. اگر احمدرضا عابدزاده دروازه‌بان ما در آن دوران بود، قطعا ما به جام جهانی صعود می‌کردیم.

* شما در بازی‌های آسیایی پکن و جام ملت‌های 92 در ژاپن عضو تیم ملی نبودید اما برای رقابت‌های انتخابی جام جهانی 1994 به تیم ملی فراخوانده شدید. چرا در یک مقطع در تیم ملی حضور نداشتید؟

به خاطر سلیقه سرمربی به تیم ملی دعوت نشدم. بعضی اوقات مربی به شما اعتقاد ندارد و به همین دلیل من را خط زدند. من معتقدم در آن زمان کنار گذاشتن من از تیم ملی به خاطر مسائل فنی نبود بلکه سلیقه‌ای عمل شد.

* از ابتدا در چه پستی بازی می‌کردید؟

من در پست هافبک چپ بازی می‌کردم و 10 سال هم در این پست بازی کردم. مدتی هم فوروارد و مدافع بودم.

* طرفدار کدام تیم ملی خارجی هستید؟

من طرفدار آلمان هستم و در باشگاه‌ها هم طرفدار بارسلونا هستم.

* به نظر شما فوتبال ما حرفه‌ای است؟

معتقدم فوتبال حرفه‌ای قبل از بازیکن نیازمند ابزار است. ما زمین و امکانات مناسب را در اختیار نداریم.

* تیم ملی باید در جام ملت‌های آسیا به مصاف حریفانش برود. آیا شانس قهرمانی دارد؟

کار تیم ملی در جام ملت‌های آسیا فوق‌العاده سخت است. ما در آنجا باید فوتبال رو به جلو بازی کنیم اما فوتبالی که آقای کی‌روش ارائه می‌دهند یک فوتبال تدافعی است. معتقدم بازیکنانی که نیازمند تاکتیک هجومی هستند را در اختیار داریم اما فردی که فوتبال هجومی را به آن‌ها آموزش بدهد را در اختیار نداریم.

* بچه کدام محله تهران هستید؟

من بچه منطقه امامزاده حسن تهران هستم. در زمین‌های خاکی آن اطراف همیشه فوتبال بازی می‌کردیم و کم کم فوتبالیست شدیم.

* چه سالی فوتبال‌تان را آغاز کردید؟

من سال از 54 برای تیم ملی بازی کردم و همان سال بود که به پرسپولیس آمدم. بعد از یک سال بازی کردن در پرسپولیس یک دوره کوتاه در باشگاه‌های قطری بازی کردم اما دوباره به پرسپولیس آمدم. من در ایران به غیر از پرسپولیس برای هیچ باشگاهی بازی نکردم.


ویدیو : درخشان: پرسپولیس بازیکن ستاره می‌خواهد