درخشان از استایل کی‌روش استفاده می‌کند : به عقیده جلال چراغپور، لیگ برتر فوتبال ...


به عقیده جلال چراغپور، لیگ برتر فوتبال ایران با همان سیستمی پیش می‌رود که کی‌روش آن را در تیم‌ملی جا انداخته است. ورزش سه: جلال چراغپور کارشناس فوتبال ایران راجع به سیستم بازی تیم پرسپولیس و تشابه آن با سیتم بازی تیم ملی فوتبال ایران عنوان کرد:

هر مربی دنبال راه کار مناسب می گردد

یک مسئله در فوتبال وجود دارد و آن هم اینکه یک مربی از نتایج تیمش کلافه می شود، می بیند موقعیت های زیادی ایجاد می کنند و به گل نمی رسند، تیمش بازی روانی انجام می دهد و به پیروزی نمی رسد، بنابراین آن مربی کلافه می شود و می گوید من هم از این استایل استفاده می کنم و مثلا بازی تیم های ایران و کره هم می تواند الگوی مناسبی برای این موضوع باشد. این قضیه اصلا عمدی نیست، اما وقتی یک مربی دنبال راه کار می گردد مجبور می شود به همه سیستم های مختلف فکر کند تا بتواند بهترین راه کار را برای فرار از بحران انتخاب کند.

حمله سریع، نه ضد حمله

این را باید بگویم که این سیستم بازی با ضد حمله، تفاوت دارد. این یک استایل است که حفظ بازی در مقابل، نام دارد. این استایل چند مشخصه دارد، بزرگترین مشخصه این است که در مورد ایران و بازیکنان ایرانی، مورد استفاده قرار گرفته و جواب هم داده است. این سیستم اصلا هم بد نیست، اتفاقا در کلاس های آموزشی و کتاب های کلاسیک و مرجع فیفا هم تدریس می شود. حفظ بازی در مقابل، جمع شدن و بعد هم پاس های دقیق دو یا سه نفره. نام دقیق آن هم کوئیک اتک یا حمله سریع است نه ضدحمله. این سیستم بازی یک کلاس از ضدحمله، سازمان یافته تر است. در ضدحمله یک بازیکن توپ را پاس می دهد و یک بازیکن هم حمله می کند، اما اینجا دو سه نفر با چند پاس به سمت دروازه حریف می روند. خط اصلی آن هم به این ترتیب است که حریف را در جلو نگه داریم، در میانه ها پرتعداد باشیم و بعد از دریافت توپ، با پاس بلند حمله سریع کنیم و با آدم هایی که بتوانند تک محور باشند و از حریف عبور کنند، به گل برسیم.

پرسپولیس مهره های این سیستم را دارد

در مقطع کنونی و در مورد حمید درخشان نمی توانیم بگوییم درخشان کپی کرده است، می توانیم بگوییم او هم از این استایل استفاده کرده است. در مقطع کنونی، درخشان بازیکنانی که به این سیستم بخورد را دارد، اصلا به نظر من این استایل به بچه های ما می خورد، حتی شاید تیم امید هم با این سیستم بازی کند، من فکر می کنم یه جورایی در لیگ برتر تیم های بیشتری هم سراغ این استایل می روند.در حال حاضر می بینیم که تونی اولیویرا با تراکتور هم از این سیستم استفاده می کند. درخشان هم بازیکن بزرگی بوده است و هم مربی باهوشی است، معلوم است که می بیند چه سیستمی به تیمش می خورد و بعد از آن استفاده می کند تا تیمش نتیجه بگیرد.

پرسپولیس در لیگ برتر، شناخته شده است اما در آسیا، سورپرایز است

جلال چراغپور در مورد نتیجه گیری برعکس پرسپولیس در آسیا و لیگ برتر گفت: ببینید پرسپولیس 11 بازیکن اصلی دارد که شناخته شده و آنالیز شده است. مثال می زنم که محمد نوری، ده سال است در سطح اول فوتبال ایران بازی می کند و اگر 10 حرکت برای رسیدن به دروازه حریف داشته باشد، 8 تایش شناخته شده است و مورد آنالیز مربیان ایرانی قرار گرفت، اما برای بازی با تیم بنیادکار هر 10 حرکت نوری، یک سورپرایز است، این را می توان در مورد تمام بازیکنان این تیم تعمیم داد. به طور مثال در مورد محمد نوری بخواهم بگویم که کیفیت بازی او 100% است، به دلیل شناخت از وی در لیگ ایران، شاید کیفیت او 75% باشد اما در آسیا این کیفیت به 95% می رسد. مثلا در بازی با تیم لخویا این بازیکن می آید و با چند حرکت فنی از بازیکن روبرویش می گذرد، همین باعث می شود وی شارژ شود و بازی بهتری را به نمایش بگذارد اما در داخل به دلیل شناخت از وی این اتفاق نمی افتد. این بزرگترین تفاوت نتیجه گیری پرسپولیس در بازی های داخلی و خارجی است.

البته باید این موضوع را در تفکرات حمید درخشان هم دید. این طبیعی است که تفکرات درخشان برای مربیان خرجی تازه تر از مربیان داخلی باشد، چرا که آنها در مقابل این مربی قرار نگرفته اند و شاید بازی های محدودی از او را تحلیل کرده باشند اما در لیگ هر هفته بازی های تیم های مختلف مورد آنالیز قرار می گیرد.

دوای درد پرسپولیس، تغییر سیستم در متن بازی

پرسپولیس باید از همین الان سیستم شناوری را که در اثر چرخش توپ، عوض بشه مورد استفاده قرار بدهد. یعنی یک مولتی سیستمی که در جریان بازی، سیستم های مختلف در بازی عوض شود.اگر بازی گره خورد، بره سراغ سیستم بعدی، آنقدر باید در تمرینات این تیم، این قضیه کار شود که تبدیل به یک عادت شود. الان تیم های داخلی، به دلیل شناخت، خیلی زود با پرسپولیس، اصطلاحا مچ می شوند. یعنی چفت می شوند و همین دلیل باعث می شود این تیم در بازی های لیگ برتر، کارش گره می خورد. توانایی بازیکنان ایرانی خیلی بالاست و من شک ندارم به راحتی از پس کار کردن در سیستم های مختلف برمی آیند.

تفاوت ضدحمله و حمله سریع

تفاوت ضدحمله(کونتر اتک) با حمله سریع (کوئیک اتک) در این است که یک زمانی تیم مقابل مانند آرژانتین، با پاسهای زیاد، حمله تدریجی، حمله گام به گام، شما را عقب می برد و شما در شرایطی قرار می گیرید که یک D بزرگ شکل چینش شما می شود. در این صورت اگر شما بتوانید توپ را از حریف بگیرید، توپ به دردبخوری نخواهد بود مگر اینکه با یک پاس کوتاه به دروازه بان و یا مدافع و از آنجا با یک پاس بلند، توپ را می فرستد برای سانتر فوروارد و این می شود معنای دقیق ضدحمله.

اما در زمانی دیگر، شما در میانه میدان صاحب توپ می شوید، با سه یا چهار پاس توپ را به جلو می برید. در چهار حرکت، یعنی گرفتن توپ، پاس کوتاه، سانتر و حرکت که شامل سه یا چهار پاس می شود توپ را به دروازه حریف می رسانید. الان در فوتبال روز دنیا مربیانی از جمله مورینیو و آنجلوتی، پاس محور نیستند و از بیشتر از این استایل استفاده می کنند و مربیانی همچون گواردیولا هم هستند که پاس محور هستند و وقتی توپ را می گیرند می خواهند با پاسکاری زیاد و حمله تدریجی و گام به گام عرصه را برای تیم مقابل تنگ کنند.


ویدیو : درخشان از استایل کی‌روش استفاده می‌کند