درآمد 30 میلیون تومانی معبرفروشان تهران : مدیرعامل شرکت شهربان در گفتگویی از ...


مدیرعامل شرکت شهربان در گفتگویی از اخراج 5 نفر از نیروهای خاطی در حادثه کارواش خبر داد که نشان می دهد شهرداری تقصیر خود در این واقعه را پذیرفته است. خبرآنلاین: مدیرعامل شرکت شهربان در گفتگویی از اخراج 5 نفر از نیروهای خاطی در حادثه کارواش خبر داد که نشان می دهد شهرداری تقصیر خود در این واقعه را پذیرفته است.

هنوز برخوردهای نامناسب و خشونت آمیزی که با دستفروشان شده از ذهن ها پاک نشده است. نیروهای پیمانی شهرداری در طرح ساماندهی دستفروشان و یا حتی پیش از آن دست به اقداماتی زدند که فیلم و عکس و خبر از اعمال این خشونت ها منتشر شد. واقعه کارواش سعادت آباد هم نمونه دیگری از برخورد نامناسب این گروه محسوب می شد که در این اتفاق چند نفر از ماموران شهرداری به طور شبانه به یک کارواش در سعادت آباد حمله کردند و اموال و دارایی‌های را نیز تخریب و به گفته کارگران به سرقت بردند.

این اتفاق واکنش های زیادی را به دنبال داشت و حتی قالیباف اعتراف کرد که ماموران شهرداری نباید درگیر می شدند. این بحث در شورای شهر هم مطرح شد و اعضا نظرات خود را در این رابطه بیان کردند و هر کدام به نوعی آن را محکوم کردند.

24 هزار رفع سد معبر، بدون درگیری


اما مدیرعامل شرکت شهربان در گفتگویی که اخیرا انجام داد، این قضیه که پیمانکاران شهرداری برای کارشان دست به خشونت می زنند را قبول ندارد. او می گوید که طی 6 ماه اخیر بیش از 24 هزار مورد رفع سد معبر توسط نیروهای معبربان صورت گرفته اما هیچ‌ یک به درگیری و بروز مشکل منجر نشده است.

او البته درباره حساسیت شهرداری تهران نسبت به رفتار این پیمانکاران می گوید: با توجه به دغدغه شهردار تهران مبنی بر اینکه وضعیت عملکرد برخی از این نیروها در شأن شهرداری نیست و نخستین مسئله وجهه، چهره، ادبیات و عملکرد آنهاست کارگروهی تشکیل شد، آسیب‌شناسی لازم صورت گرفت و مشخص شد بسیاری از آنها توجیه نیستند و باور ندارند که نماینده شهرداری هستند.

چیذری می گوید: بر این اساس دو دوره آموزش کلی برای آنها برگزار کردیم و همچنان آموزش یک صبحگاه هفتگی برای آنها برگزار می‌شود. علاوه بر این مرکز کنترل نظارتی وجود دارد که فرآیند و اقدامات این نیروها ثبت می‌شود بنابراین هر درگیری و مشکلی وجود داشته باشد ثبت می‌شود و مدیر اجرایی مستقر در منطقه آنها را رصد می‌کند البته برگزاری دو کلاس آموزشی کافی نیست و باید ادامه‌دار باشد.

به گفته او در سال جاری 210 نفر از نیروهای شرکت شهربان را به کمیته انضباطی دعوت شدند که از این تعداد 67 نیرو رسماً اخراج شدند و باقی آنها نیز در وضعیت معلق قرار دارند که با تکمیل اسناد آنها تعیین تکلیف خواهند شد.

تشریح جزئیات حادثه کارواش سعادت آباد

چیذری در تشریح جزئیات حادثه کارواش سعادت آباد می گوید: شهرداران 22 منطقه و معاونان خدمات شهری و شهرداران نواحی آمرین نیروهای شرکت شهربان هستند. نیروی ما آموزش می‌بیند و گزینش توسط شرکت ما انجام می‌شود اما آمریت با منطقه است و نیروهای ما بدون آمر اجازه انجام هیچ کاری ندارند. منطقه هم کار درست انجام داده بود، استفتا از مقام معظم رهبری مبنی بر جایز نبودن وقف صورت گرفته بود و از سال گذشته حدود 10 اخطاریه برای واگذاری ملک کارواش به شهرداری صادر شده بود ولی این امر صورت نگرفت. ماجرای کارواش یک فرآیند بود. ابتدای فیلمی که از این حادثه در یکی از رسانه‌ها منتشر شد، حذف شده بود و اصل فیلم موجود است.

او در پاسخ به این سوال که چرا فیلم اصلی را منتشر نکردید می گوید: یک سایت خبری حدود دو هفته پیش آن را منتشر کرد. یک دوربین در حیاط کارواش قرار داشت که طبق فیلم آن هنگام رسیدن نیروهای شرکت شهربان افرادی از داخل کارواش شروع به پرتاب سنگ می‌کنند. با پرتاب سنگ تعدادی از خودروهای ما از محل دور می‌شوند در ادامه در کارواش باز می‌شود و تعدادی از کارگران با استفاده از آب فشار قوی کارواش مانع از ورود نیروهای ما به محوطه می‌شوند. اقدام آنها نیروهای ما را عصبانی کرد در حالی که آنها برای تخلیه خاک مقابل کارواش به محل مراجعه کرده بودند. نیروهای ما دور می‌زنند و از سمت دیگری وارد می‌شوند و رسانه مذکور نیز از این لحظه به بعد را منتشر کرد.

او با قبول خطای ماموران شهرداری از اخراج 5 نفرشان که رفتار غیرحرفه ای داشتند خبر می دهد و البته در مورد آسیب دیدن چند خودرو و این که ماموران شهرداری به صورت برنامه ریزی شده چوب و چماق به دست داشتند هم اظهارنظر می کند و می گوید: باید اجازه دهید سیستم قضا درباره آن تصمیم بگیرد.

نقاط حساس دستفروشی در تهران

مدیرعامل شرکت شهربان در مورد شناسایی 20 نقطه حساس و ویژه در تهران می گوید: بازار تهران، هفت تیر، صادقیه، تجریش، خیابان امین ، خیابان احسان، پیروزی و دماوند از جمله این نقاط هستند. او به بساط گستری اراذل و کنترل برخی محله ها اشاره می کند و می گوید که آن ها شناسایی شده اند و بعد از عید نسبت به پاکسازیشان اقدام می شود.

او در مورد سد معبر بازار تهران هم می گوید:  یکی دیگر از نقاط شناسایی شده بازار تهران بود که پاکسازی آن انجام شد. شهردار تهران بر اساس طرح نگین تهران که در منطقه 12 در حال اجراست محور 15 خرداد را برای پاکسازی به شرکت شهربان سپرد. در این محور 1200 دستفروش فعالیت می‌کردند که اگر برای ایام عید رفع سد معبر را رها می‌کردیم تعداد آنها به 5 هزار نفر می‌رسید، افراد شناسایی شده از تقاطع خیابان گلوبندک تا پامنار بودند.

دستگیری معبرفروشی که روزی 30 میلیون درآمد داشت

چیذری می گوید که در هر محور که شناسایی شده، یک رییس وجود داشت که مثلا در محور 15 خرداد فردی که تولیدی زنانه داشت، معبر کرایه می داد و بعد از دستگیری توسط پلیس در اعترافات خود اعلام کرده بود در روزهای عادی 20 تا 30 میلیون د‌رآمد از ماحصل فروش محصولات و اجاره گرفتن کسب می‌کرده است. وی چند موزاییک را 120 هزار تومان به دستفروشان اجاره می‌داد و با هر فردی که پول نمی‌داد، برخورد می‌شد.

این مورد در محورهای دیگر هم اتفاق می افتاده و یکی از دستگیر شده ها در اعترافات خود بعد از دستگیری گفته بود یک قسمت از درآمد ما از اجاره دادن مکان و بخش دیگر تعرض به نوامیس بود. تعدادی از نوچه‌های وی شرط بندی می‌کردند و درآمد آنها از این طریق به 10 میلیون برد یا باخت می‌رسید. با این اوصاف هنگامی مأموران ما برای جمع‌آوری مراجعه می‌کردند، مردم اعتراض می‌کردند و می‌‌گفتند چرا آنها را جمع‌آوری می‌کنید؟ آنها باید دزدی کنند؟

35 درصد دستفروش ها نیازمندند


مدیرعامل شرکت شهربان می گوید: البته ناگفته نماند در کل سطح شهر تهران 35 درصد دستفروش و بساط گستر نیازمند داریم که نباید با این افراد جمع بسته شوند. این افراد هم اکنون در باب همایون و 17 شهریور مشغول فعالیت هستند.

او ادامه می دهد: در یکی از میادین نیز به همین شکل بود؛ دو قوم در شرق و دیگری در شمال میدان فعالیت می‌کنند. هر کدام 8 برادر دارند و این نقاط را به دستفروشان اجاره می‌دهند. علی‌رغم این‌که در بازار توانسیتم بدون مشکلی پاکسازی را انجام دهیم اما در میدان بامشکل مواجه شدیم و در این بین دو خودرو و چند نیروی ما آسیب دیدند ولی خوشبختانه آنها را شناسایی کردیم و توسط پلیس دستگیر شدند.

چیذری می گوید: در محور شانزلیزه نیز دقیقاً سبک بازار را پیاده کردیم و بر اساس دستور شهردار تهران در خیابان برادران مظفر و ضلع شمالی پارک دانشجو ساماندهی را آغاز کردیم که به صورت موقت خواهد بود و تا شب عید ادامه دارد.

به گفته او ساماندهی تجریش را هم از چند روز پیش آغاز شده و از میدان قدس تا تجریش پاکسازی شد. بر این اساس همه دستفروشان به پارکینگ اتوبوسرانی مقابل امامزاده صالح منتقل شدند.

او در پایان می گوید: بنابراین ما از توجه به موضوع سد معبر عقب نشینی نکردیم ولی موج بداخلاقی برخی رسانه‌ها نیروهای ما را عقب راند.


ویدیو : درآمد 30 میلیون تومانی معبرفروشان تهران